KONSPEKT
1. Zajęcie w grupie 4 – latków
2. Nauczyciel prowadzący : Anna Gibas
3. Miejsce : Przedszkole Nr 25 Gliwice
4. Temat : Przyjaciele Puchatka – poznajemy różne emocje .
Dział programowy : korelacja wychowania umysłowego i społeczno – moralnego .
Forma pracy : zajęcia zorganizowana z całą grupą .
Metody : słowna – czytanie opowiadania , rozmowa , naśladowanie głosów ,
oglądowa – pokaz ilustracji ,
czynna – wspólne zabawy z dziećmi .
Miejsce : 2 sale przedszkolne i sala gimnastyczna .
Środki dydaktyczne : ilustracje , znaczki ze zwierzętami , lokomotywa z kartonu , krainy : radości , smutku i złości wykonane z trzech kolorowych brystoli na których są przedstawione kolejno dzieci wesołe , smutne i zagniewane , kostka sześcienna z narysowanymi buziami , bęben , słoneczka wycięte z papieru kolorowego .
Cele ogólne :
· słuchanie krótkich opowiadań wygłaszanych i czytanych przez nauczycielkę ilustrowanych serią obrazków ,
· używanie w konkretnych sytuacjach pojęć określających zachowanie i nastrój dziecka,
· dopasowanie głosu do obrazka przedstawiającego dane zwierze .
Cele szczegółowe :
· dzieci zapoznają się z własnymi i cudzymi emocjami ,
· dostrzegają , że podobne sytuacje mogą wywołać różne uczucia u różnych ludzi ,
· próbują zrozumieć uczucia innych – empatia .
Przebieg zajęcia :
1. Odczytanie przez nauczycielkę fragmentów przygód Kubusia Puchatka , demonstracja ilustracji ukazujących przeżycia poszczególnych bohaterów . Dzieci nazywają te uczucia .
2. Przedstawienie przez nauczycielkę kilku sytuacji życiowych – dzieci wypowiadają się co czułyby w takich okolicznościach .
3. Zabawa pt . „ Jesteście zwierzątkami „ – nauczycielka uderza w „ zaczarowany bęben” i podaje polecenia np. : Jesteś skaczącą żabką , miłym kotkiem , sennym misiem , zmęczonym słoniem , wesołą małpką .
4. „ Zaczarowana kostka „ – dzieci rzucają dużą kostką sześcienną . Na każdej ze ścian narysowana jest buzia dziecka wyrażająca jakiś nastrój np. smutek , złość , radość . Dziecko , które rzuca kostką wyraża za pomocą mimiki nastrój przedstawiony na kostce .
5. Zabawa pt . „ Dziko wściekły „ – dzieci przeobrażają się w dzikie zwierzęta zgodnie ze znaczkiem który mają na szyi np. tygrysy , lwy , wilki itd. .Dzieci prychają , szczekają i wyją na siebie zagrażając sobie nawzajem . Po pewnym czasie zbierają się na pokojowej konferencji zwierząt i podają sobie dłonie .
6. Zabawa „ Podróż do krainy : złości , radości i smutku „ – dzieci ustawiają się w pociąg i jadą do tajemniczego kraju , najpierw pociąg zatrzymuje się w krainie złości , tutaj ludzie chodzą obrażeni i , są źli i zagniewani , tupią nogami , rzucają się na ziemię , potrząsają głowami , zaciskają dłonie w pięści i krzyczą .Następnie pociąg rusza dalej i zatrzymuje się w krainie smutku . Tutaj ludzie chodzą markotni , płaczą , siedzą przygnębieni obok siebie . Znowu pociąg nas wzywa musimy jechać dalej . Pociąg zatrzymuje się , dotarliśmy do końcowej stacji . Jesteśmy w krainie radości , ludzie którzy tu mieszkają są zawsze uśmiechnięci , cieszą się od samego rana , przeciągają się z zadowoleniem i witają się z nami serdecznie . Na koniec pociąg wraca do sali . Dzieci wypowiadają się w której krainie podobało im się najbardziej .
7. Zakończenie zajęcia : Dzieci dostają słoneczka na których rysują buzie odzwierciedlające ich nastrój .
opracowała mgr Anna Gibas
ewamagdalena