Drama.doc

(59 KB) Pobierz

DRAMA

 

 

Drama    –

jest formą w pełni świadomie przygotowanej improwizacji, która opiera się na określonym temacie zawierającym konflikt. Zjawisko konfliktu wydobywa istnienie nastroju i atmosfery,
co w naturalny sposób stwarza możliwość przeżywania. W dramie wykorzystuje się zmysły, wyobraźnię, ruch, mowę. Najbardziej istotnym elementem jest przeżywanie emocji odgrywanej postaci.

 

 

Główne cele dramy:

 

q            kształcenie wrażliwości uczniów

q            panowanie nad emocjami i koncentracją

q            kształcenie określonych zachowań społecznych

q            doskonalenie mimiki, ekspresji, operowanie ciałem

q            wzbogacanie słownictwa, frazeologii, zakresu pojęć

q            wyrażanie stanów psychicznych, uzewnętrznianie uczuć

q            kształcenie umiejętności poprawnego władania językiem

q            rozwijanie człowieka, dokonywanie w nim pozytywnych zmian

q            eliminowanie negatywnych zachowań wynikających z charakteru dziecka

q            rozwijanie fantazji, pobudzanie do aktywności i odkrywania rzeczy nowych

q            uświadamianie własnej indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych

q            doskonalenie umiejętności rozmowy o uczuciach własnych, wewnętrznych przeżyciach, stanach, lękach

 

Elementy dramy:

 

q            rola (improwizacja bez scenariusza(

q            napięcie, konflikt (problemy, trudności)

q            rytuał (zbiór doświadczeń, zachowań)

q            przypowieść, metafora (wyrażenie)

q            czas

q            dzielenie władzy

q            rekwizyt (znak)

 

Zasady wprowadzania dramy:

 

q            przygotowanie klasy

q            połączenie fikcji z rzeczywistością

q            ćwiczenia koncentrujące

q            jasne sprecyzowanie tematu

q            przedstawienie konfliktu, problemu

q            brak scenariusza

q            jasne sprecyzowanie roli

q            brak oceny roli dzieci

q            nieprzymuszanie do udziału

q            brak nakazów i zakazów

q            omówienie zadania po zakończeniu

 

Funkcje dramy:

 

q            wychowawcza

q            terapeutyczna

q            dydaktyczna

q            diagnostyczna

Techniki dramowe:

 

q            ćwiczenia pantomimiczne (etiudy) – bez słów

q            ćwiczenia zmysłów – wzrok, słuch

q            rozmowa, wywiad –nauka zadawania pytań

q            rysunek – możliwość wyrażenie siebie

q            scenka improwizowana

q            stop – klatka – zatrzymywanie ruchu

q            rzeźba – bezruch, eksponowanie ciała

q            zamiana ról

q            pamiętnik

Typy dramy:

 

1.            Proste doświadczenia:

·                ćwiczenia językowe ruchowe oraz mimiczne

·                ćwiczenia dramowe (opowiadania)

·                gry (z wyobrażonymi przedmiotami)

·                układanie tekstów, opowiadań

2.            Gry dramowe

3.            Teatr

4.            Drama właściwa

 

 

Schemat scenariusza:

 

1.            Inspiracja.

2.            Grupa: wiek, liczba.

3.            Temat.

4.            Problem.

5.            Cele.

6.            Role (osoby).

7.            Rekwizyty.

8.            Zadania dramowe.

9.            Oczekiwane rezultaty.

 

 

 

PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ DRAMY

 

1.            Inspiracja: wycieczka do lasu.

2.            Grupa: wiek – dzieci 6-letnie, liczba – 20 osób.

3.            Temat: leśne smutki.

4.            Problem: o czym mówią zatroskani mieszkańcy lasu?

5.            Cele:

¾            uwrażliwienie na zanieczyszczenia

¾            kształtowanie postaw proekologicznych

¾            kształtowanie umiejętności zadawania pytań

¾            dostrzeganie skutków negatywnej działalności człowieka

6.            Role (osoby): zatroskana mrówka, zatroskana pszczoła, zatroskany niedźwiedź, dziennikarz.

7.            Rekwizyty: śmieci, kamera i mikrofon, maski zwierząt.

8.            Zadanie dramowe:

¾            Wybraliście się na spacer do lasu. Chodzicie między drzewami, przyglądacie się niektórym z ich mieszkańców, na raz dochodzicie do wysypiska śmieci znajdującego się na środku polany. Dobierzcie się w kilkuosobowe grupy. Przyjmijcie na siebie role wybranych mieszkańców lasu: mrówki, pszczoły, niedźwiedzia oraz dziennikarza. Porozmawiajcie na temat tego wysypiska

9.            Oczekiwane rezultaty: DZIECKO:

¾            umiejętnie zadaje pytania

¾            słucha z uwagą

¾            dostrzega skutki negatywnej działalności człowieka

¾            wie, jakie działania podjąć, aby chronić środowisko

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin