DRAMA
Drama –
jest formą w pełni świadomie przygotowanej improwizacji, która opiera się na określonym temacie zawierającym konflikt. Zjawisko konfliktu wydobywa istnienie nastroju i atmosfery, co w naturalny sposób stwarza możliwość przeżywania. W dramie wykorzystuje się zmysły, wyobraźnię, ruch, mowę. Najbardziej istotnym elementem jest przeżywanie emocji odgrywanej postaci.
Główne cele dramy:
q kształcenie wrażliwości uczniów
q panowanie nad emocjami i koncentracją
q kształcenie określonych zachowań społecznych
q doskonalenie mimiki, ekspresji, operowanie ciałem
q wzbogacanie słownictwa, frazeologii, zakresu pojęć
q wyrażanie stanów psychicznych, uzewnętrznianie uczuć
q kształcenie umiejętności poprawnego władania językiem
q rozwijanie człowieka, dokonywanie w nim pozytywnych zmian
q eliminowanie negatywnych zachowań wynikających z charakteru dziecka
q rozwijanie fantazji, pobudzanie do aktywności i odkrywania rzeczy nowych
q uświadamianie własnej indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych
q doskonalenie umiejętności rozmowy o uczuciach własnych, wewnętrznych przeżyciach, stanach, lękach
Elementy dramy:
q rola (improwizacja bez scenariusza(
q napięcie, konflikt (problemy, trudności)
q rytuał (zbiór doświadczeń, zachowań)
q przypowieść, metafora (wyrażenie)
q czas
q dzielenie władzy
q rekwizyt (znak)
Zasady wprowadzania dramy:
q przygotowanie klasy
q połączenie fikcji z rzeczywistością
q ćwiczenia koncentrujące
q jasne sprecyzowanie tematu
q przedstawienie konfliktu, problemu
q brak scenariusza
q jasne sprecyzowanie roli
q brak oceny roli dzieci
q nieprzymuszanie do udziału
q brak nakazów i zakazów
q omówienie zadania po zakończeniu
Funkcje dramy:
q wychowawcza
q terapeutyczna
q dydaktyczna
q diagnostyczna
Techniki dramowe:
q ćwiczenia pantomimiczne (etiudy) – bez słów
q ćwiczenia zmysłów – wzrok, słuch
q rozmowa, wywiad –nauka zadawania pytań
q rysunek – możliwość wyrażenie siebie
q scenka improwizowana
q stop – klatka – zatrzymywanie ruchu
q rzeźba – bezruch, eksponowanie ciała
q zamiana ról
q pamiętnik
Typy dramy:
1. Proste doświadczenia:
· ćwiczenia językowe ruchowe oraz mimiczne
· ćwiczenia dramowe (opowiadania)
· gry (z wyobrażonymi przedmiotami)
· układanie tekstów, opowiadań
2. Gry dramowe
3. Teatr
4. Drama właściwa
Schemat scenariusza:
1. Inspiracja.
2. Grupa: wiek, liczba.
3. Temat.
4. Problem.
5. Cele.
6. Role (osoby).
7. Rekwizyty.
8. Zadania dramowe.
9. Oczekiwane rezultaty.
PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ DRAMY
1. Inspiracja: wycieczka do lasu.
2. Grupa: wiek – dzieci 6-letnie, liczba – 20 osób.
3. Temat: leśne smutki.
4. Problem: o czym mówią zatroskani mieszkańcy lasu?
5. Cele:
¾ uwrażliwienie na zanieczyszczenia
¾ kształtowanie postaw proekologicznych
¾ kształtowanie umiejętności zadawania pytań
¾ dostrzeganie skutków negatywnej działalności człowieka
6. Role (osoby): zatroskana mrówka, zatroskana pszczoła, zatroskany niedźwiedź, dziennikarz.
7. Rekwizyty: śmieci, kamera i mikrofon, maski zwierząt.
8. Zadanie dramowe:
¾ Wybraliście się na spacer do lasu. Chodzicie między drzewami, przyglądacie się niektórym z ich mieszkańców, na raz dochodzicie do wysypiska śmieci znajdującego się na środku polany. Dobierzcie się w kilkuosobowe grupy. Przyjmijcie na siebie role wybranych mieszkańców lasu: mrówki, pszczoły, niedźwiedzia oraz dziennikarza. Porozmawiajcie na temat tego wysypiska
9. Oczekiwane rezultaty: DZIECKO:
¾ umiejętnie zadaje pytania
¾ słucha z uwagą
¾ dostrzega skutki negatywnej działalności człowieka
¾ wie, jakie działania podjąć, aby chronić środowisko
agnieszka_politanska22