Metoda dobrego startu Marty Bogdanowicz.doc

(48 KB) Pobierz

METODA DOBREGO STARTU MARTY BOGDANOWICZ

 

 

Metoda dobrego startu wzorowana jest na francuskiej metodzie Bon Départ.

 

Metoda dobrego startu ma wszechstronne zastosowanie w pracy z dziećmi. Stosuje się ją
w terapii i w profilaktyce w odniesieniu do dzieci, których rozwój jest zaburzony, usprawniając nieprawidłowo rozwijające się funkcje, oraz do dzieci o prawidłowym rozwoju psychomotorycznym, aktywizując ten rozwój. Jest to więc metoda rehabilitacji psychomotorycznej i metoda stymulowania rozwoju psychomotorycznego.

 

Metoda dobrego startu to system ćwiczeń.

 

W odniesieniu do dzieci bez zaburzeń można poddać metodę dobrego startu pewnym modyfikacjom
na rzecz kształcenia twórczej, aktywnej postawy, np. w czasie ćwiczeń mogą one improwizować melodię
do wskazanego wzoru lub odwrotnie – tworzyć własny wzór, ilustrując nim określoną piosenkę.

 

Celem metody jest jednoczesne usprawnienie czynności analizatorów:

 

q           wzrokowego

q           słuchowego

q           kinestetyczno – ruchowego

q           kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

 

W jej założeniach leży więc usprawnienie i koordynacja, czyli integrowanie funkcji wzrokowo – słuchowo – ruchowych, a także harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych. Dzięki tej integracji dochodzi do wykształcenia prawidłowej orientacji czasowo – przestrzennej, możliwości wykonywania ruchów dowolnych, coraz lepiej zorganizowanych, zlokalizowanych w określonej przestrzeni i czasie.

 

Zastosowanie metody dobrego startu w profilaktyce i rehabilitacji:

 

     w ramach przygotowania dzieci do podjęcia nauki szkolnej, ćwiczenia te można wówczas prowadzić w najstarszej grupie przedszkola oraz w ognisku przedszkolnym z dziećmi, które mają rozpocząć naukę szkolną

     w okresie poprzedzającym naukę czytania i pisania wobec uczniów klasy pierwszej, ćwiczenia
te można stosować podczas lekcji, a także w formie zajęć śródlekcyjnych

     w celu usprawnienia motoryki uczniów młodszych klas szkolnych; elementy tej metody można wplatać np. w ćwiczenia gimnastyczne

     u dzieci o dysharmonijnym rozwoju psychomotorycznym w celu usprawnienia funkcji percepcyjno – motorycznych, ćwiczenia te znajdują zastosowanie w rehabilitacji dzieci z dysleksją, dysgrafią i dysortografią oraz z zaburzeniami lateralizacji – w zespołach korekcyjno – kompensacyjnych na terenie szkół

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin