Wprowadzenie do pedagogiki 2011/2012 UJ
prowadzenie dr hab. Krystyna Ablewicz, prof.UJ
Lp.
data/piątki
tematy – problematyka wykładów
literatura przedmiotu
przekaz
1
07-10-2011
Prezentacja przedmiotu, jako części subdyscypliny ‘pedagogika ogólna’; program, wymagania, efekty kształcenia. Wprowadzenie w ontologię wychowania: ogólnoludzki charakter doświadczania fenomenu wychowania i kształcenia; ich ahistoryczność i histo-ryczność; międzypokoleniowa relacja, a tradycja; wychowanie wg. J. Tischnera.
Podstawowa:
Ablewicz K. Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków 2003,s. 150-155.
prezentacja, rysunki, słowo
2
14-10-2011
Świat życia codziennego, jako podstawa pytań badawczych, podział nauk, pedagogika pośród nauk, metodologia nauk przyrodniczych i humanistycznych: wyjaśnianie i rozumienie, jako procesy poznawcze.
Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, s. 23-29, s. 41.
Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antro-pologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków 2003, s. 36-43.
Ablewicz K., Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, Kraków 1994, s.11-33
folie, słowo
3
21-10-2011
Terminologia pedagogiczna.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Lublin 1981, s. 22-63.
Rubacha K., Wstęp, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscy-plin oraz Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Pedagogika, red. Kwieciński Z., Śliwerski B., Warszawa 2003.
prezentacja, słowo
4
28-10-2011
Naukowy charakter pedagogiki, pedagogiczna wiedza „o” i wie-dza „z” w sytuacji wychowawczej. Początek problematyki doświadczenia naturalnego
Langeveld M.J., Naukowy charakter pedagogiki, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 1961/3.
data/piątek
Tematy – problematyka wykładów
Literatura przedmiotu
5
04-11-2011
Doświadczenie naturalne: rodzaje doświadczeń, cechy ogólnoludzkie + swoistości pedagogiczne. Sposoby istnienia wartości: subiektywizm aksjologiczny + relatywizm.
Ablewicz K., Doświadczenie naturalne podstawą pedagogiki „per se” [w:] Poza kryzysem tożsamości, red. F. Adamski, Kraków 1993
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, Katowice 1992, ss. 568 - 574
Uzupełniająca:
Ablewicz K., Teoretyczno-metodologiczne podstawy…, s. 141-149
6
11-11-2011
Dzień Niepodległości – wolne.
7
18-11-2011
Sposoby istnienia wartości: cd. relatywizmu + obiektywizm aksjologiczny.
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, Katowice 1992, s. 568 - 574
rysunki, słowo
8
25-11-2011
Porządek wartości wg. Maxa Schelera /za Józef Tischner/. Szczeble wartości hedonistyczno-utylitarnych, witalnych, duchowych.
v. Hildebrandt D., Kłoczowski A., Paściak J., Tischner J., Etyka wartościi nadziei [w:] Wobec wartości, s. 55 - 87
Ablewicz K., Teoretyczno-metodologiczne podstawy…, s.196
9
02-11-2011
Cd. porządek wartości: szczebel wartości świętych. Człowiek wobec wartości: metafora skrzypka, persona, wiedza o war-tościach a ich urzeczywistnianie, po-czucie rzeczywistości /przykład Samarytanina/. Odejścia od porządku wartości: przewrotność, podłość, intencja-czyn-los-skutki.
Ablewicz K., Teoretyczno-metodologiczne podstawy…, s. 196
folie, rysunki, słowo
10
09-12-2011
Choroba prowadzącej –wykład do odrobienia: problematyka wykładu 15.
e-learning/ forum
11
16-12-2011
Odpowiedzialność, jako wartość konstytutywna dla sytuacji wychowawczej. Charakterystyka odpowiedzialności jako wartości ogólnoludzkiej: sytuacje odpowiedzialności i ich patologie, warunki bycia odpowiedzialnym sprawcą, odpowiedzialnośći wolność – własność czynu, współodpowiedzialność.
Roman Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych [w:] Książeczka o człowieku, Kraków 1973, s. 78-88, 93-94.
Galarowicz J. Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Kraków 1993, s. 50-54.
esmeralda.z