Outsourcing usług logistycznych.doc

(136 KB) Pobierz
Outsourcing usług logistycznych

Outsourcing usług logistycznych

w ramach zintegrowanego łańcucha dostaw

 

Teoretyczne podstawy koncepcji outsourcingu logistycznego

Outsourcing usług logistycznych budzi coraz większe zainteresowanie wielu

przedsiębiorstw. To wynik przede wszystkim nasilającej się tendencji rezygnowania

z działalności pomocniczej w firmach. Zlecanie operatorom logistycznym

części prac niebędących podstawową działalnością przedsiębiorstwa może się

przyczynić do lepszego funkcjonowania firmy i znacznego obniżenia kosztów

przy jednoczesnym stałym zapewnieniu wysokiej jakości produktów. Specjalizacja

i koncentracja na jednej dziedzinie, bez rozdrabniania się na dodatkowe

sfery działalności, stanowi podstawowe założenie strategiczne przedsiębiorstw

działających na silnie konkurencyjnym rynku. Skutkiem tak pojmowanej strategii,

czyli zlecania części lub całości usług logistycznych operatorom zewnętrznym,

jest ciągłe ulepszanie jakości produktu, jego poprawa dzięki wykorzystaniu

know-how zewnętrznego oferenta i zgromadzonego przez niego długoletniego

doświadczenia. Przedsiębiorstwo ma ponadto możliwość lepszej alokacji zasobów

dzięki przesunięciu ich ze sfer o marginalnym znaczeniu do tych, które decydują

o jego właściwym funkcjonowaniu .

Termin „outsourcing” pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem wyrażenia

outside – resource – using, co znaczy ‘wykorzystanie zasobów zewnętrznych’.

Outsourcing zazwyczaj bywa definiowany jako przedsięwzięcie polegające

na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa macierzystego

spełnianych przez nie funkcji i przekazanie ich do realizacji innym podmiotom

gospodarczym . Firmy decydują się na wyodrębnienie pewnych obszarów swojej

działalności − o mniejszym znaczeniu z punktu widzenia tworzenia przewagi

konkurencyjnej − i przekazanie realizacji wyodrębnionych zadań na zewnątrz, koncentrując się na umiejętnościach kluczowych . Przykładowo: firmy produkcyjne

pozbywały się własnych hurtowni lub lakierni, nawiązując jednocześnie

długookresową współpracę z wyspecjalizowanymi wykonawcami tych usług.

Dziś nadszedł czas na poszukiwanie zewnętrznych operatorów także w sferze

przepływów materiałowych i informacyjnych, a więc w logistyce .

Z pojęciem outsourcingu wiążą się pojęcia insourcingu i partneringu. Insourcing

jest przedsięwzięciem o charakterze przeciwnym do outsourcingu. Polega na

włączeniu do struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa macierzystego funkcji

pełnionych dotychczas przez inne podmioty gospodarcze. Partnering natomiast

oznacza sytuację, w której funkcje wykonywane w ramach przedsiębiorstwa macierzystego

utrzymywane są w jego strukturze organizacyjnej .

Stosunkowo nową formę outsourcingu stanowi co-sourcing. Wzajemne oddziaływanie

dostawcy i odbiorcy usług jest tu jeszcze ściślejsze niż w zwykłym

outsourcingu. Zazwyczaj oznacza to, że firma podstawowa deleguje swój personel

lub menedżerów do obsługi zlecenia, ale nie może sobie pozwolić na utratę

tych pracowników ze względu na ich specjalistyczną wiedzę. Nie należy mylić

tego układu z sytuacją, w której menedżerowie po prostu unikają outsourcingu,

ponieważ chcą utrzymać swój personel. W co-sourcingu chodzi o współodpowiedzialność

firm za dostarczenie środków do realizacji zadania. Występuje przy

tym pewne ryzyko, ponieważ w razie niepowodzenia nie będzie można liczyć na

rekompensatę .

Outsourcing jest przede wszystkim działaniem strategicznym, to znaczy

o długookresowym oddziaływaniu, a tylko w wyjątkowych przypadkach − taktycznym.

Z tych względów nie można zaliczyć do outsourcingu zwykłych, krótkoterminowych

zleceń na wykonanie usług przez zewnętrznych partnerów biznesowych

przedsiębiorstwa. Różnica między outsourcingiem a zwykłym zleceniem

realizacji polega głównie na tym, że outsourcing powoduje przebudowę systemu

wokół zasadniczej działalności i zbudowanie trwałych relacji partnerskich .

Za pioniera nowoczesnego outsourcingu uznaje się firmę EDS Rossa Perota,

która w 1963 roku jako pierwsza zaoferowała koncernowi Frito-Lay usługi

polegające na odpłatnej realizacji jego funkcji informatycznych. Do dziś outsourcing

często kojarzony jest z wydzielaniem funkcji informatycznych ze struktury

przedsiębiorstwa. Podobne usługi w odniesieniu do innych funkcji przedsiębiorstwa

zaczęły oferować także inne firmy, i wkrótce okazało się, że dla prawie znaleźć rozwiązanie w postaci usług oferowanych przez niezależne, wyspecjalizowane

przedsiębiorstwa. Do praktyki pojęcie outsourcingu zostało wprowadzone

w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia przez koncern General Motors

− na określenie systemu zewnętrznego zaopatrzenia w części. Praktyka i teorie

outsourcingu

silnie rozwinęły się w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Początkowo

outsourcing traktowano jako modyfikację koncepcji make or buy, mającej

na celu redukcję kosztów. Wkrótce okazało się jednak, że outsourcing jest koncepcją

bardziej ogólną, o znaczeniu strategicznym .

Badania prowadzone przez wyspecjalizowane instytuty na świecie wskazują

na rosnącą popularność tej filozofii zarządzania, związanej przede wszystkim

z oszczędnościami kosztowymi. Badania IDC wskazują, że zlecenie obsługi firmie

zewnętrznej może przynieść około 30−70% oszczędności. Ponad 90% respondentów

uczestniczących w badaniach American Management Association w 1996 r. co

najmniej jeden rodzaj działalności przekazało firmom zewnętrznym .

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Właśnie ze względów oszczędnościowych od początku lat osiemdziesiątych

na logistykę zwracają szczególną uwagę specjaliści poszukujący rezerw i możliwości

obniżki kosztów. Nieprzypadkowo, ponieważ na koszty logistyczne przypada

w przemyśle około 13% ogółu kosztów. W handlu ten udział utrzymuje się

na jeszcze wyższym poziomie (22%). Praktyka coraz częściej wskazuje, że właśnie przy tego rodzaju działalności, w której niezwykle istotne są sprawna organizacja

i doświadczenie, sięga się po pomoc z zewnątrz. Coraz częściej spedytorzy przejmują

zarządzanie magazynami przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych,

rozszerzając paletę swoich usług o etykietowanie, kontrolę zapasów czy nawet

obsługę księgową10.

Jeżeli chodzi o outsourcing w dziedzinie logistyki, istnieją następujące formy

współpracy11:

− kompletny outsourcing w zakresie logistycznym, w ramach którego spedytor

przejmuje całość zadań logistycznych firmy,

− przejęcie magazynu zleceniodawcy przez spedytora,

− osobiste zarządzanie magazynem przez zleceniodawcę i przekazanie skomisjonowanych

już przesyłek do systemu dystrybucyjnego spedytora.

Jest wiele przyczyn stosowania outsourcingu przez firmy. Instytut Outsourcingu

określił dziesięć najważniejszych przyczyn. Są to12:

• redukcja i kontrola kosztów operacyjnych,

• zwiększenie koncentracji firmy na podstawowej działalności,

• uzyskanie dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej jakości,

• zwolnienie własnych zasobów do innych celów,

• uzyskanie zasobów, którymi organizacja nie dysponuje,

• przyspieszenie pojawienia się korzyści wynikających z restrukturyzacji,

• uporanie się z funkcją trudną do wykonywania lub niemożliwą do kontrolowania,

• pozyskanie kapitału,

• podział ryzyka,

• dopływ gotówki.

Zestawienie celów ogólnych outsourcingu przedstawiono na rysunku 2.

Rynek usług outsourcingowych szybko się rozwija. Badania przeprowadzone

przez KPMG wykazały, że w 2000 roku rynek ten osiągnął już wartość ponad

300 mld USD. Biorcą usług outsourcingowych są firmy Third Party Logistics

(3PL), które dynamicznie rozwijają się na rynku. Oprócz firm transportowych

można tu wymienić również firmy logistyczne, informatyczne, agencje marketingowe

i wyspecjalizowane agencje reklamowe, firmy oferujące usługi z zakresu

zarządzania potencjałem ludzkim i wiele innych13. W Polsce, zgodnie z badaniami

Teleinfo, tylko około 10% firm powierza swoją obsługę firmom zewnętrznym

(głównie w dziedzinie szkoleń, rozwoju aplikacji i zapewniania ciągłej pracy systemów

informatycznych), natomiast na świecie, zgodnie z badaniami PricewaterhouseCoopers,

z tej formy usług korzysta dwie trzecie przedsiębiorstw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z ekonomicznego punktu widzenia główne korzyści płynące dla przedsiębiorstwa

z outsourcingu

logistycznego to15:

− większa pewność realizacji funkcji (specjalizacja),

− zmniejszenie nakładów na infrastrukturę logistyczną,

− uwolnienie zasobów ludzkich.

W zakresie zarządzania do największych korzyści należą:

− możliwość skoncentrowania się na głównej działalności,

− zwiększenie elastyczności.

Jeśli zaś chodzi o kwestie strategiczne, można wymienić następujące korzyści:

− możliwość wejścia na nowe rynki,

− większą elastyczność w stosunku do zmiennych warunków otoczenia,

− większą konkurencyjność w łańcuchach dostaw,

− wyższy poziom obsługi klienta

 

 

.

Niezależnie od korzyści dla danego przedsiębiorstwa outsourcing ma również

pozytywne skutki w skali makro. Z ekonomicznego punktu widzenia są to przede

wszystkim korzyści płynące z efektu skali (np. rozłożenie kosztów ogólnych na

większą liczbę klientów). Można też wskazać na lepsze wykorzystanie specjalistycznych

urządzeń logistycznych.

Oczywiście, outsourcing logistyczny to nie tylko szanse, lecz także zagrożenia.

W sferze ekonomicznej najczęściej przytaczanym argumentem przeciw outsourcingowi

są wyższe koszty eksploatacyjne. W zakresie zarządzania ryzyko wiąże

się natomiast z16:

− brakiem kontroli nad systemem dystrybucji,

− mniejszym kontaktem z klientem,

− zależnością od decyzji dystrybutora,

− możliwością błędnego i wolnego przepływu informacji.

W sferze strategii zagrożenie stanowią:

− ograniczenie wyboru producenta lub dostawcy,

− mniejszy wpływ na obsługę klienta.

Outsourcing logistyczny już nie tylko dotyczy procesów związanych wyłącznie

z transportem, magazynowaniem i przechowywaniem zapasów – początkowo

głównej domeny logistyki – ale także obejmuje towarzyszące im przepływy

informacyjne i finansowe.

Obniżenie kosztów, poprawa wydajności i jakości oraz zwiększenie poziomu

obsługi rynku to podstawowe założenia strategiczne nowoczesnych przedsiębiorstw

działających na silnie konkurencyjnych rynkach. Aby osiągnąć te cele,

konieczna jest koncentracja na podstawowej działalności, natomiast wszelkie

inne czynności powinny być zlecane w miarę możliwości firmom zewnętrznym.

Dotyczy to także usług logistycznych17.

Trzeci uczestnik w logistycznym łańcuchu dostaw

Jeszcze stosunkowo niedawno polskie przedsiębiorstwa produkcyjne nie tylko

w pełnym zakresie organizowały transport, magazynowanie, pakowanie, etykietowanie,

a często wręcz fizyczną dystrybucję, ale posiadały w swoich zasobach

przedszkola, przychodnie lekarskie i ośrodki wczasowe. Oznaczało to zaangażowanie

dodatkowych środków i personelu. Przemiany gospodarcze lat dziewięćdziesiątych

skłoniły szereg polskich przedsiębiorstw do odchudzenia własnych

struktur. Na pierwszy ogień poszły obszary socjalne, pośpiesznie wydzierżawiane

lub sprzedawane. Potem przyszedł czas na logistykę. Duża liczba przedsiębiorstw

pozbyła się w latach dziewięćdziesiątych przede wszystkim działów transportowych.

Często polegało to na utworzeniu spółki transportowej na bazie własnego

potencjału i własnych zasobów ludzkich. W ten sposób zabezpieczano interes firmy macierzystej, jeśli chodzi o dostępność transportu i warunki korzystania z niego,

a nowo powstałej spółce gwarantowano zlecenia i przetrwanie w coraz trudniejszym

otoczeniu konkurencyjnym18. Jednocześnie powstawały wyspecjalizowane

firmy, które przejmowały od przedsiębiorstw część zadań logistycznych. Często

wyłaniały się one ze starych firm zajmujących się spedycją lub transportem.

Pojawiły się nowe usługi, niemieszczące się w tradycyjnym obszarze działalności

spedytorów. W odpowiedzi na te potrzeby firmy spedycyjne rozszerzały

swoją działalność, zaopatrując się w dodatkową infrastrukturę, pozwalającą na

zapewnienie wysokiego poziomu jakościowego swoich usług. W ten sposób zjawili

się na rynku zewnętrzni usługodawcy logistyczni, nazywani wyspecjalizowanymi

operatorami logistycznymi (3PL, Third Party Logistics)19.

Przedsiębiorstwa logistyczne, grające rolę podmiotów wspomagających kanały

zaopatrzenia i dystrybucji, uwalniają inne instytucje od wykonywania tych

usług w formie usług wtórnych. Dla operatorów logistycznych ich wykonywanie

jest działalnością podstawową i pierwotną20. Oferta tych przedsiębiorstw powinna

opierać się przede wszystkim na czterech przesłankach21:

− popyt na usługi przedsiębiorstw logistycznych 3PL nie jest popytem pierwotnym,

ale popytem wywoływanym popytem w kanałach dystrybucji;

− przedsiębiorstwa logistyczne przy sprzedaży swoich usług zawsze mają do czynienia

z dwoma partnerami rynkowymi: nadawcą i odbiorcą towaru;

− przedsiębiorstwa logistyczne oferują często tylko część usług poszukiwanych

przez zleceniodawcę, stąd konieczność współpracy usługodawców;

− proces świadczenia usług logistycznych charakteryzuje się kombinacją wewnętrznych

czynników produkcyjnych, to znaczy czynników pochodzących

z rynku zaopatrzeniowego lub co do których istnieje prawo używania (np. drogi

transportowe), oraz czynników zewnętrznych, a więc szczególnie dóbr materialnych,

które są przedmiotem procesów logistycznych.

Usługodawcy logistyczni w krajach rozwiniętych oferują dziś na ogół bogaty

pakiet usług obejmujących różnorodne funkcje22:

a) funkcje dyspozycyjne:

− doradztwo, analizy, planowanie, organizacja,

− wybór środka transportu, trasy, taryfy,

− zawieranie umów przewozowych,

− kontrola przewozów,

b) funkcje transportowe:

− transport pierwotny (daleki) – krajowy i międzynarodowy,

− transport wtórny (bliski, lokalny),

c) funkcje przeładunkowe:

− organizacja i wykonanie przeładunku,

− zarządzanie terminalami,

d) funkcje magazynowe:

− przyjmowanie i wydawanie, składowanie i kompletacja,

− realizowanie funkcji manipulacyjnych,

− zarządzanie zapasami,

e) funkcje związane z pakowaniem:

− doradztwo i wybór opakowania transportowego,

− pakowanie i rozpakowywanie,

− znakowanie,

f) funkcje informacyjne:

− obsługa zamówień,

− tworzenie i obsługa łańcuchów informacyjnych.

Przedsiębiorstwo, zanim wynajmie zewnętrznego usługodawcę, musi podjąć

decyzję, czy rzeczywiście się to opłaca, a jeśli tak, to komu i na jakich warunkach

zlecić wykonanie usług. Można wyróżnić cztery kategorie kryteriów decyzyjnych

outsourcingu23: analizy ekonomiczne, aspekty rynkowe, dostępność personelu

i wyposażenia oraz kwestia uzależnienia od usługodawcy.

Zagadnienia ekonomiczne wiążą się z faktem, że utrzymywanie logistyki we

własnym przedsiębiorstwie pociąga za sobą inwestycje (budynki, środki transportu,

ale także personel). Związany z tym kapitał nie może być zainwestowany

gdzie indziej (np. w środki produkcji). Kryterium powinien stanowić w tym wypadku

koszt rozwiązania w dłuższym okresie.

Na aspekty rynkowe składają się dwa czynniki: zmienność popytu oraz elastyczność.

Tak zwane szczyty sezonowe uzasadniają konieczność włączenia operatora

zewnętrznego (ma on większe możliwości kompensacji zmienności popytu,

działając na rzecz wielu klientów). Własna obsługa logistyczna obejmuje wtedy

przeciętne obciążenie, a zwiększone natężenie operacji logistycznych bierze na

siebie usługodawca. Drugi element rynkowy to problem elastycznego reagowania

na potrzeby klientów. Producent – mając bezpośredni kontakt z klientem – może

szybciej i lepiej reagować na jego potrzeby. Operator logistyczny może być mniej

skłonny do odstępstw od własnych harmonogramów i procedur, tylko po to by

spełnić szczególne wymaganie jednego z klientów. Z drugiej strony, doświadczenie

i większe możliwości usługodawców mogą w specyficznych przypadkach pozwolić

na większą elastyczność (np. gotowość wykonania niestandardowej usługi,

wymagającej specjalistycznego wyposażenia).

Jeśli chodzi o dostępność personelu i wyposażenia, to realizowanie logistyki

we własnym zakresie oznacza rekrutację i szkolenie ludzi, często nie tylko do

obsługi, ale także konserwacji wyposażenia logistycznego. Poważniejsze awarie

mogą wywoływać zakłócenia całego systemu. Przeniesienie operacji logistycznych na usługodawcę uwalnia od tego typu odpowiedzialności, choć jednocześnie

zmniejsza możliwości kontroli.

Kolejne kryterium decyzyjne przy wyborze zewnętrznego usługodawcy logistycznego

to problem uzależnienia od usługodawcy. Może się to objawiać

w różnych sytuacjach, na przykład: w pewnych przypadkach outsourcing może

oznaczać zmniejszenie gotowości do natychmiastowego działania, wtedy gdy nastąpi

błędna dostawa, a rezultat działań – widziany przez klienta – będzie zależał

w większej mierze od usługodawcy niż od przedsiębiorstwa, które usługę zleciło.

Przedstawiony wyżej zbiór kryteriów można w poszczególnych przypadkach

modyfikować. W zdecydowanej większości są to kryteria o charakterze jakościowym,

stąd podjęcie właściwej decyzji, co i w jakim zakresie podzlecać firmom

3PL, trudno oprzeć na wymiernych kryteriach ilościowych. Doświadczenia licznych

firm, zwłaszcza zagranicznych, wskazują jednak, że ogólnie obecny kierunek

przebudowy przedsiębiorstw jest uzasadniony. Zlecanie funkcji logistycznych

operatorom przynosi znacznie więcej korzyści niż strat24.

Firmy Fourth Party Logistics (4PL) jako kolejny etap ewolucji

outsourcingu logistycznego

W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych w USA stało się jasne, iż trzeba

szukać nowych rozwiązań w ramach łańcucha dostawczego. W największych

przedsiębiorstwach logistycznych zaczęto sobie uświadamiać, że dalszy rozwój

i poprawa funkcjonowania na rynku będą możliwe tylko, o ile zamiast prób

szukania optymalnych rozwiązań w poszczególnych, traktowanych oddzielnie,

fragmentach rozważanej działalności (produkcja, transport, dystrybucja czy

magazynowanie) wypracowane zostanie podejście obejmujące całość łańcucha

dostawczego. Sprzyja temu rozwój rynku informatycznego oferującego specjalistyczne,

lecz bardzo skomplikowane oprogramowanie dostępne u dostawców.

W USA i niektórych krajach Europy (m.in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii) zaczęto

wcielać w życie ideę przedsiębiorstw nowej generacji, którym można zlecać

kompleksowe zarządzanie całym łańcuchem dostawczym danej firmy. Te nowo

powstałe przedsiębiorstwa przyjęły nazwę Fourth Party Logistics (4PL)25.

Organizacje typu Fourth Party Logistics (zwane także LLP, czyli Lead Logistic

Providers − Wiodący Operator Logistyczny − lub Logistics Integrator − Integrator

Procesów Logistycznych)26 to nowe podejście w ramach łańcucha dostawczego,

które wytycza sposób, w jaki można dokonać więcej niż tylko redukcji

kosztów operacyjnych i transferu aktywów w ramach tradycyjnego systemu zlecania.

Dzięki przymierzom zawieranym między najlepszymi przedstawicielami przedsiębiorstw typu Third Party (3PL), dostawcami technologii i konsultantami

zarządzania organizacje typu 4PL mogą tworzyć niezrównane i kompleksowe

rozwiązania w ramach całego łańcucha dostawczego, przynoszące wymierne korzyści

ekonomiczne dla wszystkich jego uczestników, a niemożliwe do zrealizowania

przez pojedynczego dostawcę. Tym samym organizacje typu 4PL stanowią

przykład najbardziej rozwiniętej formy outsourcingu (patrz rys. 3)27.

Operator wiodący (LLP) sprawuje funkcję integratora logistycznego, przejmującego

możliwie wszystkie funkcje logistyczne przedsiębiorstwa. Jego rola polega

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin