Ocenianie
Współczesne tendencje w nauczaniu
n Uznanie wiedzy osobistej
n Samodzielne konstruowanie znaczeń przez ucznia
n Samodzielne, twórcze myślenie
n Edukacja dialogowa
Ocenianie uczniów- DEFINICJE
„Proces wyrażania opinii o uczniach za pomocą stopni lub ocen opisowych, zarówno sporadycznie, jak i co kwartał lub przy końcu roku szkolnego.” (W. Okoń)
Ustalanie i komunikowanie oceny szkolnej (B. Niemierko)
Diagnoza postępów ucznia w procesie kształcenia „jasny obraz tego, czego dzieci nie umieją i dlaczego nie umieją oraz jakie błędy sam (nauczyciel) popełnia” (D. Fontana)
Cele oceniania
n diagnozowanie słabych i mocnych stron ucznia,
n słabych i mocnych stron stosowanych metod nauczania,
n dokumentowanie tego, co uczeń wie,
n rejestracja tempa postępów w nauce,
n porównywanie uczniów,
n selekcja pod kątem przyszłej edukacji.
Cele drugorzędne
n rozliczanie się nauczycieli i uczniów wobec zainteresowanych stron,
n motywowanie,
n dyscyplinowanie
Funkcje oceniania
n Dydaktyczna - ocena miernikiem wyników ucznia; jego osiągnięć (do momentu nauczania zorganizowanego)
n społeczna - wskazanie pozycji ucznia w klasie (do momentu istnienia klasy)
n wychowawcza (psychologiczna) - oddziaływanie na uczucia i wolę (samokontrola); prognozowanie przyszłości i rozwoju ucznia
„ (...) nauczyciele zazwyczaj oceniają, lecz nie diagnozują, przede wszystkim z powodu presji czasu i nacisku, jaki kładzie się na wyniki dzieci, a nie na procesy i strategie, które są przyczyną takich wyników. (...) Ocena bez diagnozy ma ograniczoną wartość i może być w rzeczywistości bezproduktywna, jeżeli jej wyrazem są słabe stopnie i niechętne komentarze nauczyciela, a nie uświadomienie dziecku przyczyn takich wyników i podanie sposobów zapobieżenia podobnej sytuacji w przyszłości.” (D. Fontana)
Program↓cele nauczania↑zdiagnozowanie poziomu wyjściowego ucznia(poziom rozwoju, wiedzy, umiejętności) i zaprojektowanie na ich podstawie nauczania
Nastawienie oceniania↓ ↓efekt, wynik procescele cele popisowe dydaktyczne motywacja motywacjazewnętrzna wewnętrzna
Zmiany w funkcjach oceniania
Eksponowanie funkcji informacyjnej i motywacyjnej:
n od sztywnego zasobu wiadomości i umiejętności
świadome zdobywanie wiedzy przy wykorzystaniu informacji zwrotnej (także uczenia się na błędach)
n od zewnętrznego mechanizmu sterowania działaniem ucznia wewnętrzna potrzeba działań ucznia = świadomość swych mocnych i słabych stron
wspieranie rozwoju ucznia; świadomość przekraczania aktualnych możliwości na rzecz przyszłego rozwoju
Zmiany w procedurach oceniania
n Od oceniania przez nauczyciela samoocena i samokontrola ucznia
n od oceny ostatecznego efektu (behawioryzm)
ocenianie całości pracy ucznia
ocenianie - proces dający szansę na rozwój umiejętności; obejmujący stwierdzenia o etapach osiągania danych umiejętności
Etapy pracy podlegające ocenie
Podjęcie zadania
wykonanie
samodzielna analiza i autorefleksja
dalsza praca
Ocenianie sumujące
n „na wyjściu”- ostateczne rozliczenie pracy ucznia i nauczyciela
n Ocenianie bieżące przymiarką do oceny końcowej
n Dyscyplinuje kształcenie
n Sprzyja rankingom, rywalizacji
n Wynik
Ocenianie kształtujące
n Wspomaga pracę ucznia
n Motywuje do samodzielnej pracy
n Uwzględnia kontekst kształcenia
n Indywidualizuje osiągnięcia
Rodzaje oceniania (wg B. Niemierki)
Znaczenie oceny
Walory
Ograniczenia
Kształtujące
Zbliżanie się do celu kształcenia
Wspomaganie rozwoju
Tendencyjność
Sumujące
Etapowy lub końcowy stan osiągnięć
Ocena wykształcenia
Kategoryczność
Opisowe
Wielostronna charakterystyka ucznia
Indywidualizacja ocen
Wieloznaczność
Analityczne
Szczegółowy wykaz umiejętności
Duża liczba danych
Rozdrobnienie
Komentarz dydaktyczny do oceny szkolnej
n O związku między przebiegiem uczenia się a jego wynikiem (zaproponowanie zmiany sposobu uczenia się)
n O interpretacji wyniku (analiza treści kształcenia w dyskusji)
n O wykorzystaniu wyniku (plan rozwoju)
henio89