OCENIANIE -ETI 2010.docx

(17 KB) Pobierz

Ocenianie

Współczesne tendencje w nauczaniu

n      Uznanie wiedzy osobistej

n      Samodzielne konstruowanie znaczeń przez ucznia

n      Samodzielne, twórcze myślenie

n      Edukacja dialogowa

Ocenianie uczniów- DEFINICJE

Proces wyrażania opinii o uczniach za pomocą stopni lub ocen opisowych,  zarówno sporadycznie, jak i co kwartał lub przy końcu roku szkolnego.” (W. Okoń)

Ustalanie i komunikowanie oceny szkolnej (B. Niemierko)

Diagnoza postępów ucznia w procesie kształcenia jasny obraz tego, czego dzieci nie umieją i dlaczego nie umieją oraz jakie błędy sam (nauczyciel) popełnia” (D. Fontana)

Cele oceniania

n      diagnozowanie słabych i mocnych stron ucznia,

n      słabych i mocnych stron stosowanych metod nauczania,

n      dokumentowanie tego, co uczeń wie,

n      rejestracja tempa postępów w nauce,

n      porównywanie uczniów,

n      selekcja pod kątem przyszłej edukacji.

Cele drugorzędne

n      rozliczanie się nauczycieli i uczniów wobec zainteresowanych stron,

n      motywowanie,

n      dyscyplinowanie

Funkcje oceniania

n      Dydaktyczna - ocena miernikiem wyników ucznia; jego osiągnięć (do momentu nauczania zorganizowanego)

n      społeczna - wskazanie pozycji ucznia w klasie (do momentu istnienia klasy)

n      wychowawcza (psychologiczna) - oddziaływanie na uczucia i wolę (samokontrola); prognozowanie przyszłości i rozwoju ucznia

„ (...) nauczyciele zazwyczaj oceniają, lecz nie diagnozują, przede wszystkim z powodu presji czasu i nacisku, jaki kładzie się na wyniki dzieci, a nie na procesy i strategie, które są przyczyną takich wyników. (...) Ocena bez diagnozy ma ograniczoną wartość i może być w rzeczywistości bezproduktywna, jeżeli jej wyrazem są słabe stopnie i niechętne komentarze nauczyciela, a nie uświadomienie dziecku przyczyn takich wyników i podanie sposobów zapobieżenia podobnej sytuacji w przyszłości.” (D. Fontana)

Program

cele nauczania

zdiagnozowanie poziomu wyjściowego ucznia
(poziom rozwoju, wiedzy, umiejętności) i zaprojektowanie na ich podstawie nauczania

Nastawienie oceniania
↓                 
efekt, wynik      proces
cele              cele
popisowe    dydaktyczne
motywacja      motywacja
zewnętrzna   wewnętrzna

Zmiany w funkcjach oceniania

Eksponowanie funkcji informacyjnej i motywacyjnej:

n      od sztywnego zasobu wiadomości i umiejętności

świadome zdobywanie wiedzy przy wykorzystaniu informacji zwrotnej (także uczenia się na błędach)

n      od zewnętrznego mechanizmu sterowania  działaniem ucznia        wewnętrzna potrzeba działań ucznia = świadomość swych mocnych i słabych stron

wspieranie rozwoju ucznia; świadomość przekraczania aktualnych możliwości na rzecz przyszłego rozwoju

Zmiany w procedurach oceniania

n      Od oceniania przez nauczyciela           samoocena i samokontrola ucznia

n      od oceny ostatecznego efektu (behawioryzm)

ocenianie całości pracy ucznia

ocenianie - proces dający szansę na rozwój umiejętności; obejmujący stwierdzenia o etapach osiągania danych umiejętności

Etapy pracy podlegające ocenie

Podjęcie zadania

       wykonanie

       samodzielna analiza i autorefleksja

         dalsza praca

Ocenianie sumujące

n      „na wyjściu”- ostateczne rozliczenie pracy ucznia i nauczyciela

n      Ocenianie bieżące przymiarką do oceny końcowej

n      Dyscyplinuje kształcenie

n      Sprzyja rankingom, rywalizacji

n      Wynik

Ocenianie kształtujące

n      Wspomaga pracę ucznia

n      Motywuje do samodzielnej pracy

n      Uwzględnia kontekst kształcenia

n      Indywidualizuje osiągnięcia

Rodzaje oceniania (wg B. Niemierki)

Ocenianie

Znaczenie oceny

Walory

Ograniczenia

Kształtujące

Zbliżanie się do celu kształcenia

Wspomaganie rozwoju

Tendencyjność

Sumujące

Etapowy lub końcowy stan osiągnięć

Ocena wykształcenia

Kategoryczność

Opisowe

Wielostronna charakterystyka ucznia

Indywidualizacja ocen

Wieloznaczność

Analityczne

Szczegółowy wykaz umiejętności

Duża liczba danych

Rozdrobnienie

Komentarz dydaktyczny do oceny szkolnej

n      O związku między przebiegiem uczenia się a jego wynikiem (zaproponowanie zmiany sposobu uczenia się)

n      O interpretacji wyniku (analiza treści kształcenia w dyskusji)

n      O wykorzystaniu wyniku (plan rozwoju)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin