Do czego potrzebny jest kondensator.docx

(31 KB) Pobierz

Do czego potrzebny jest kondensator ? 

Dzisiejsze wzmacniacze samochodowe potrzebują ogromnej ilości prądu. Często system elektryczny samochodu nie jest w stanie go dostarczyć. Przy dźwiękach niskotonowych, a także przy bardzo głośnym słuchaniu muzyki, energia z akumulatora może nie wystarczyć. Kondensator magazynuje prąd. Jego bardzo niski opór wewnętrzny (ESR) pozwala oddawać prąd niezmiernie szybko. Gdy tylko wzmacniacz potrzebuję prądu to kondensator dostarczy go. Gdy rozładuję się, szybko naładuję się ponownie i będzie gotowy na duże obciążenia. 

Ładowanie kondesatora 

Dołączony w zestawie rezystor lub żaróweczka jest używany do pierwszego ładowania kondensatora. Proces ładowania jest realizowany przez połączenie żarówki (rezystora) szeregowo pomiędzy dodatnim biegunem akumulatora i dodatnią końcówką kondensatora. Jest to ważne, ponieważ eliminuje to możliwość uszkodzenia kondensatora lub akumulatora. Proces ładowania jest uważany za zakończony w momencie gdy napięcie na kondensatorze osiągnie napięcie akumulatora, wtedy też żaróweczka zgaśnie. Cały proces trwa kilka sekund. 

 

Rozładowanie kondensatora 

Kondensator musi być rozładowany, kiedy jest usuwany z systemu audio. Najpierw trzeba odłączyć jeden przewód od kondensatora. Nie ma znaczenia czy będzie to przewód plusowy czy minusowy. Ważne jest tylko, aby nie doprowadzić przy tym odłączaniu do zwarcia. Następnie umieścić trzeba np. żarówkę 12V/5W między jego wyprowadzeniami śrubowymi plus i minus. Kondensator jest całkowicie rozładowany wówczas, gdy jego napięcie spadnie do 0V i żaróweczka zgaśnie. Teraz można bezpiecznie przechowywać kondensator. 

http://img89.imageshack.us/img89/313/rozladowanieuq7.jpg 

Instalacja kondensatora 

Poniżej rysunek przedstawiający schemat ideowy montażu kondensatora w samochodowym systemie audio: 

 

Najpierw trzeba sprawdzić czy system audio w samochodzie jest odpowiednio podłączony do zasilania poprzez stosowny bezpiecznik. Główny bezpiecznik powinien być umieszczony max 40cm od akumulatora na przewodzie plusowym. Reszta powinna być podłączona jak na rysunku powyżej. 

Wiele elektrolitycznych kondensatorów nie toleruje ogrzewania, olejów, smarów, wody, i nieostrożnego obchodzenia się z nimi. Jeśli obudowa kondensatora jest zdeformowana, warstwy foli wewnątrz markowego kondensatora mogą być zniszczone i nie powinno się go instalować w samochodzie. Kondensator trzeba instalować w bezpiecznym i suchym miejscu w odległości do 50cm od wzmacniacza. Trzeba przestrzegać prawidłowej biegunowości kondensatora. 

Dobór pojemności kondensatora do rzeczywistej mocy wzmacniacza: 
Większość wyznaje zasade 1F na 500W mocy rzeczywistej (powiedzmy mocy RMS) wzmacniacza. 

 

Będzie ci potrzebna żarówka 12/5W. Kondensator przykręcasz na jego miejscu (koło wzmacniacza). Łączysz masy. I teraz podłączasz kondensator do +12 V ale poprzez żarówkę. Jeśli wszystko jest w porządku, to żarówka zaświeci pełnym światłem, by po chwili zacząć przygasać. Jak zgaśnie całkiem, to kondensator jest naładowany. Wtedy możesz podłączyć kondensator do wzmaka. Ze SZCZEGÓLNĄ OSTROŻNOŚCIĄ!!! Bo jest w nim duży ładunek. 
Jeśli jest elektronika i ładowanie nie ruszy, to możesz zrobić to w taki sposób: łączysz kondensator ze wzmaniaczem i masą (+12 w powietrzu), Odłączasz REM od wzmacniacza i podłączasz w tym d. Poprzez żarówkę podpinasz + do kondensatora. Załaczasz radio (możesz też podać + 12V z głównego zasilania ale przed żarówką). Ładujesz kondensator. Po naładowaniu spinasz +, masy i remoty.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin