Howard Robert E - Conan - Conan.pdf

(1048 KB) Pobierz
Howard Robert E - Conan - Conan
CONAN
Robert E. Howard
L. Sprague de Camp
Lin Carter
przekład Zbigniew A, Królicki
Katowice 1991 Wydawnictwo PiK
SPIS TREŚCI
Wstęp ............................................................................................................................ 7
L. Sprague de Camp
List od R. E. Howarda do P. S. Millera ................................................................... 13
Era hyboryjska .......................................................................................................... 19
(The Hyborian Age) Robert E. Howard
Spotkanie w krypcie .................................................................................................. 47
( The Thingin the Crypt ) L Sprague de Camp i Lin Carter
1. Czerwone ślepia ................................................................................................................................. 50
2. Drzwi w skale ..................................................................................................................................... 52
3. Postać na tronie ................................................................................................................................. 55
4. Kiedy zmarli powstają ...................................................................................................................... 58
5. Pojedynek z mumią ........................................................................................................................... 59
6. Miecz Conana .................................................................................................................................... 61
WieŜa słonia ............................................................................................................... 63
(The Tower of the Elephant) Robert E Howard
Komnata śmierci ....................................................................................................... 93
(The Hall of the Dead) Robert E. Howard i L. Sprague dc Camp
Bóg w pucharze ....................................................................................................... 119
(The Gid in the Bowl) Robert E. Howard
Dom pełen łotrów .................................................................................................... 145
(Regus in the House) Robert E. Howard
Ręka Nergala ........................................................................................................... 177
(The Hand of Nergal) Robert E. Howard i Lin Carter
1. Czarne cienie ..................................................................................................................................... 179
2. Krwawe pole ..................................................................................................................................... 183
3. Hildico ............................................................................................................................................... 186
4. W domu Atalisa ................................................................................................................................ 189
5. Ręka Neagala .................................................................................................................................... 193
6. Serce Tammuza ................................................................................................................................. 197
7. Serce i ręka ........................................................................................................................................ 200
Miasto czaszek ......................................................................................................... 203
(The City of Skulls) L. Sparague de Camp i Lin Carter
1. Czerwony śnieg :................................................................................................................................ 205
2. Puchar Bogów ................................................................................................................................... 209
3. .Miasto czaszek ................................................................................................................................. 213
4. Krwawy statek .................................................................................................................................. 217
5. KsięŜyc łotrów .................................................................................................................................. 221
6. Lochy śmierci .................................................................................................................................... 229
7. Przebudzenie zielonego Boga ........................................................................................................... 233
WSTĘP
Robert Ervin Howard (1906-1936) urodził się w Peaster w Teksasie (a nie, jak podają
gdzieniegdzie w Cross Plains), ale większość swojego Ŝycia spędził w Cross Plains, w centrum
Teksasu, pomiędzy Abilene a Brownwood. Jego ojciec był miejscowym lekarzem, a oboje
rodzice wywodzili się z rodzin osadników. Podstawy wykształcenia uzyskał w Cross Plains, a
uzupełnił je w szkołach Brownwood w Brownwood High School i w Howard Payne Academy.
Po ukończeniu kilku kursów w Brownwood College zajął się pisaniem.
Jego chłopięca, przedwczesna dojrzałość intelektualna utrudniała mu kontakt z
otoczeniem - szczególnie w Teksasie. Przez pewien czas był przez rodziców tyranizowany, co
spotyka wielu wspaniałych, lecz słabowitych chłopców. Częściowym tego efektem było to, Ŝe
zaczął uprawiać z zacięciem sport i ćwiczenia gimnastyczne, przede wszystkim boks i
jeździectwo. Tym sposobem szybko uwolnił się od zaborczości rodziców, szczególnie , Ŝe
wchodząc w wiek dojrzały, miał ponad 180 cm wzrostu i waŜył około 90 kilogramów - z czego
większość przypadała na mięśnie. Miał osobowość introwertyczną i nieszablonową, był
zmiennego usposobienia i łatwo poddawał się emocjom, nagłym sympatiom i antypatiom. Jak
wielu młodych pisarzy zachłannie czytał. Jego przyjaciółmi po piórze byli tacy pisarze fantasy
jak H. P. Lovecraft i Clark Ashton Smith.
Przez ostatnie dziesięć lat (1927-1936) Howard wyprodukował ogromną ilość przede
wszystkim ,,rozrywkowej" prozy: sport, kryminały, westerny, opowiadania historyczne,
przygodowo-orientalne, groza i opowieści o duchach, nie licząc poezji. Gdy dobiegał
trzydziestki, zarabiał więcej na swoim pisaniu niŜ ktokolwiek inny w Cross Plains włączając
miejscowego bankiera a przecieŜ były to lata kryzysu i ceny czasopism były niewielkie, a
płatności bardzo opóźnione.
ChociaŜ był raczej zadowolony ze swojej pracy i pełen sił jak jego bohaterowie,
Howard był człowiekiem nieprzystosowanym, na granicy psychozy. JuŜ kilka lat przed swoją
śmiercią wspominał o samobójstwie. W wieku trzydziestu lat, wiedząc, Ŝe jego matka do której
był nadmiernie przywiązany jest o krok od śmierci, zakończył swoją obiecującą karierę
literacką jednym strzałem. Nowela z conanowskiego cyklu ,,Czerwone ćwieki" i kosmiczna
powieść „Almuric" zostały wydane juŜ pośmiertnie w piśmie Weird Tales,
Howard napisał kilka cyklów opowieści z gatunku heroic fantasy, większość z nich
opublikowano w Weird Tales. Był niezrównanym ,,opowiadaczem", którego niesłychanie
barwna i łapiąca za serce narracja rozpędza akcję bez chwili przerwy na oddech. Jego
bohaterowie król Kuli, Conan, Bran Mak Morn, Turlogh O'Brien, Solomon Kane - to ludzie
ponadwymiarowi: o potęŜnych muskułach, gorących namiętnościach i nieposkromionych
chęciach, niezmiernie łatwo dominujący w opowiadaniach, w których się pojawiają. Howard
tak wyjaśniał swoje upodobanie do bohaterów o potęŜnych mięśniach i prostym umyśle:
,,Są nieskomplikowani. Wsadź ich w kłopoty i kaŜdy spodziewa się, Ŝe zaczną sobie
łamać głowę, wymyślając coraz to sprytniejsze sposoby, by się z nich wyplątać. Ale oni są zbyt
głupi, by robić coś innego niŜ ciąć, strzelać czy grzmocić po karkach, by wydostać się z
kłopotów. (E. Hoffmann Price:,,Pamięci R. E. Howarda" w Skull-Face and Others)
Ze wszystkich utworów fantasy Howarda największą popularność zdobyły opowieści o
Conanie. Akcja ich toczy się w wymyślonej przez autora Erze Hyboryjskiej około dwunastu
tysięcy lat temu, pomiędzy zatopieniem Atlantydy a początkiem udokumentowanej historii.
Howard napisał w kaŜdym razie zaczął pisać - ponad dwa tuziny opowiadań o Conanie.
Osiemnaście z nich zostało opublikowanych jeszcze za Ŝycia pisarza lub tuŜ po jego śmierci;
jedno ukazało się w fanzinie, a cała reszta w Weird Tales. Howard tak oto wyjaśnia, w jaki
sposób zaczął pisać o Conanie:
„ChociaŜ nie posuwam się tak daleko, by wierzyć, Ŝe opowiadania są pisane pod
wpływam realnie istniejących duchów lub mocy (aczkolwiek jestem raczej przeciwny
kategorycznemu stawianiu jakiejkolwiek sprawy), zastanawiałem się czasami, czy jest
moŜliwe, by jakieś nierozpoznawalne moce przeszłości lub teraźniejszości (lub nawet
przyszłości) wpływały na myśli i działania Ŝyjących osób. Przychodzi mi to do głowy
zwłaszcza, gdy myślę o tym, jak napisałem pierwsze opowiadania z serii conanowskiej. Wiem,
Ŝe przez całe miesiące byłem zupełnie wyprany z pomysłów, kompletnie niezdolny do
napisania czegokolwiek zdatnego do druku. Nagle człowiek o imieniu Conan pojawił się w
moim umyśle i zdawał się dojrzewać bez wielkiego mojego wysiłku. Strumień opowieści
spływał z mego pióra - czy raczej z mojej maszyny prawie bez wysiłku z mojej strony. Nie
czułem się twórca, ale raczej człowiekiem, który opowiada dziejące się wydarzenia, jeden
epizod gonił drugi, tak Ŝe chwilami miałem trudności z opanowaniem tego materiału. Przez
całe tygodnie nie robiłem nic, oprócz spisywania przygód Conana. Ten facet kompletnie
opanował mój umysł i wypchnął z niego wszystko inne. Gdy świadomie próbowałem pisać
cokolwiek innego, nie mogłem tego uczynić. Nie usiłuję tego wyjaśniać za pomocą wiedzy
ezoterycznej czy okultyzmu, ale te fakty zdarzyły się naprawdę. Ciągle piszę o Conanie
chętniej i z większym zrozumieniem, niŜ o jakimkolwiek innym spośród moich bohaterów. Ale
prawdopodobnie przyjdzie czas, kiedy nagle stwierdzę, Ŝe nie jestem juŜ w stanie przekonująco
o nim pisać. W przeszłości juŜ się to zdarzało z innymi moimi, w końcu dość licznymi,
bohaterami; nagle przestaję „czuć" pomysł, jak gdyby ten człowiek, dotąd stojący tuŜ za mną i
Zgłoś jeśli naruszono regulamin