filozofia sprzed 2 lat.pdf

(498 KB) Pobierz
763318758 UNPDF
1. Byt u Heraklita i Parmenidesa.
2CłowiekwilooiiOdrodenia(ManettiPicodellaMirandola)
3CłowiekwmyliKierkegaarda
4Cłowiekwnaukachpryrodnicych- ewolucjonizm.
5. Determinizm i indeterminizm.
6Egytencjalimowolnoci
7. Egzystencjalizm wobec religii: Sartre.
8Epikureimiproblemwartoci
9. Etyka I. Kanta.
10. Filozofia bytu Platona.
11. Filozofia egzystencjalna Kierkegaarda.
12Filooiagreckaachrecijaotwo
13. Filozofia polska XIX wieku (Hoene-WrookiCieszkowski).
14. Filozofia pracy (Marks).
15. Filozofia St. Brzozowskiego.
16Filooiażycia(toicymepikureimceptycym)
17FilooicnakołaLwowko-Warszawska.
18Filooicnepoukiwaniaenudiejów
19Głównipredtawicieleilooiipotkania (dialogu) w XX wieku
(Buber, Levinas).
20. Hermeneutyka filozoficzna H.-G. Gadamera.
21. Hermeneutyka: Habermas, Ricoeur, Vattimo.
22. Hobbes, Scheler i Kant o religii
23. Hylemorfizm Arystotelesa a metafizyka Platona.
24Ideaponaniabeałożeniowego (Kartezjusz, Husserl).
25. Immaterializm Berkeleya.
26. Intelektualizm etyczny Sokratesa.
27. Istota i istnienie w filozofii.
28. Kant i krytyka metafizyki.
29KrytykachrecijaotwawilooiiNietchego
30. Krytyka intelektu a intuicja w filozofii Bergsona.
31KrytykapojciaprycynowociwilooiiDHumea
32. Kultura i filozofia postmodernistyczna.
33. Marksizm w Polsce.
34Mądrodigłupotajakokategoriekulturowe
35. Metafizyka - jejgłówneproblemy
36MylilooicnatBrozowskiego.
37. Neopozytywizm a metafizyka.
38OntologicnydowódnaitnienieBogaa„drogi”wTomaa
39. Panteizm i Spinoza.
40. Pesymizm Schopenhauera .
41PodiałądówpreKantaijegonacenie
42PotawaapolliokaidioniyjkawilooiiNietzschego .
43PoukiwaniepodtawhumanitykinaprełomieXIXiXXwieku
(Windelband, Rickert, Dilthey).
44. PotpieniecywiliacjipreJJRoueau
45. Pozytywizm i neopozytywizm.
46. Pragmatyzm W. Jamesa.
47. Problem substancji w filozofii Kartezjusza i Leibniza.
48Problemłaicierpieowilooii
49. Psychoanaliza i znaczenie dla kultury i filozofii .
50PytaniaKantaokrelającepoleilooii
51. Racjonalizm, empiryzm, irracjonalizm.
52. Rozum i serce w filozofii Pascala.
53. Sceptycyzm metodyczny Kartezjusza.
54. System filozoficzny Hegla .
55. Sytuacje graniczne i ich rola w filozofii.
56. Teilhard de Chardin i ewolucjonizm.
57. Teoria poznania I. Kanta.
58Teoriaponaniawugutyna
59. Teoria religii L. Feuerbacha.
60TeoriałudeoFBaconaijejnaceniedlailooiiponania
61. Teorie czasu i przestrzeni.
62Tradycjaplatooko-augutyokawroumieniuduyiciała .
63Trancendentalimiagadnieniemożliwociponawcych
64Trygłówneteorierecywitoci(monim, dualizm, pluralizm).
65Wyjanidpojciatrancendentnytrancendentalny
transcendencja.
66Fenomenologiaijejmiejcewkulturewpółcenej
67póropotmodernim
68. Zagadnienie prawdy.
69Zagadnienieródełponania
70Zdiwieniewątpienie a filozofia.
1. Byt u Heraklita i Parmenidesa
HeraklitEeuuważałżetaknaprawdnieacegotakiegojakbytnatomiatjettawanieii
premijaniektórekoleijeteektemnieutannegocieraniaipreciwieotwJedynąrecąjaką
możnaunadatałąjetwicowapremijalnodiwgldnod– nie ma innej rzeczy, zjawiska czy
cegokolwiekcobyłobytałeiniemienneNajlepymtegoobraemjetdlaHeraklitawoda–
teoretycniewydajeitałajednakjejwodynieutannieimieniająJakoarche(podtaw
itnieniawechwiata)unałogieoobraującyniejakowpomnianąmiennodinietałod
wechwiataZdrugiejjednaktronywgHeraklitawiatjetwiecnyiodwiecnyniemapocątku
ani kooca.
ParmenidekoleipoddałpojciebytucegółowejanaliieCentrumjegoroważaobyło
twierdenieiżbytjetaniebytuniemaWgniegobytjettałypełnyiciągły(utrataciągłoci
wyłomyiprerwywjegonaturybyłybywtedyniebytem)jedeniniepodielny(ccibytu
niebdącebytemmuiałybybydniebytemktóregoniema)wiecnyiniemienny(muiałbypowtad
lubpreitocydiwniebyt)Prypominaktałtkuliniemawobieżadnychróżnicani
precnociNiemożewicitniedibytiniebyt
2. CłowiekwilooiiOdrodenia
Podtawąreneanowego antropocetrymubyłnowyprądintelektualnywanyhumanimem
Unawałoncłowiekajaknajwyżąwartodpodkrelałjegogodnodwolnodpropagowałjego
rowójintelektualnyiiycny
NieoicjalnymmanietempotawyhumanitycnejbyłodiełoGiovanniego Pico della Mirandoli O
godnoi złowieka tworyłonkoncepcjcłowiekajakoitotywolnejnieależnejodBoga
obdaronejpreowegoBogaprawemdokonywaniawyborówikreowaniawłanegolouCłowiek
atemkreującwojegoduchakreujeiebie – wtenpoóbroumieonwolnodTymamymPico
dellaMirandolajetojcempojciaoobowocijakodowolnejkreacjiwłanejitoty– możliwocią
arównodegeneracjijakiwlotówJetonrównieżtwórcąpojcia homo faber złowieka
zręznego twórcy(mintwórcyamegoiebie)
Z kolei Gianozzo Manetti w dziele Godno złowieka i wpaniało dzieł ludzkih niejakogłoichwał
cłowiekaijegodokonaoktórewgManettiegobardodobrekomponująitworamipryrodyW
niegoowewpaniałedokonaniamożliwebyłyjedyniedikiunikatowejdolnocicłowiekado
mylenia– obowiąujetocłowiekadodokonaleniaiebieWgManettiegocłowiekadeiniuje
jegogodnodwtymmindolnoddonoeniaróżnychkoleilouaworemgodnegożyciajest
Proteuymbolcłowieceotwaiautonomiiludkiej
3.
4. Cłowiekwnaukachpryrodnicych– ewolucjonizm.
Ewolucjonimjetpoglądemmówiącymiżrecywitod(jejtrukturaoratanobecny)można
wyjanidjakoreultatrowojuktóremupodlegająpredmiotyijawikaEwolucjonimwictawia
cłowiekacypołeceotwowjednymrdieorganiamamipryrodnicymiakładającże
podlegajątakimamymprawomktórychnajważniejymjetwłanieprawoewolucjitopniowego
prektałcaniaiwcoradokonaleormyWmylewolucjonimucłowiekpodlegawic
wiecnemupotpowiwciążirowijaprytoowującjednoceniedootoceniaakataliatorem
owegorowojujetludkiroumorawelkiejegowytwory(kultury)Cłowiekjetwic
nieroerwalnącciąpryrodyajegożyciepoleganaciągłymuceniui– ewolucjąjetwobec
tegoprocedobywaniawiedyktórykoleiumożliwiarowójnietylkoamegocłowiekaalei
cywilizacji.
7. Egzystencjalizm wobec religii – Jean-Paul Sartre
Egytencjalimakładażecłowiekjakojedynyitniejącychbytówamtworyitymcymjet
dokonującwyborówbdącychobraemjegowolnociartrejakoateitauważałiżbytcłowieka
niemagóryutalonegoenuOdrucałwicitnienie Boga – coidealniepaowałodogłównego
ałożeniaegytencjonalimużetocłowiek(anieBóg)ktałtujewojeżycieartrewyróżniłdwa
rodzaje bytu – byt w sobie (rzecz, byt zdeterminowany) i byt dla siebie (wiadomodnigdydokooca
zdeterminowana)artreakładałżecomożebydalborecąalbowiadomociąwicideaBoga
jakołącącegowobieobabytyjetontologicnegopunktucałkowicieprecnaBógniemoże
takżeitniedbowiemjetonokrelanyjakobytniekoocony– a wg Sartre’apojcie
nieskooczonego bytu w sobie jetwewntrnieprecnePonadtoartreuważałżeBógjakobyt
wechmocnyogranicłabywolnodcłowiekaPowołanieBoga„dożycia”preludiartre
uaadniaucieckącłowiekaododpowiedialnociawykreowaniewiataCłowiekwolałwic
wymylidbokąitotnaktórejbarkachoparłodpowiedialnocakreacjwartocioraich
ankcjonowanieLudieapominająwicżetowłąniedecydowanieodobruiłutoreniewartoci
jetdowodemwolnocicłowieka.
wechwiata)unałogieoobraującyniejakowpomnianąmiennodinietałodwechwiataZ
drugiejjednaktronywgHeraklitawiatjetwiecnyiodwiecnyniemapocątkuanikooca
ParmenidekoleipoddałpojciebytucegółowejanaliieCentrumjegoroważaobyło
twierdenieiżbytjetaniebytuniemaWgniegobytjettałypełnyiciągły(utrataciągłoci
wyłomyiprerwywjegonaturybyłybywtedyniebytem)jedeniniepodielny(ccibytu
niebdącebytemmuiałybybyd niebytemktóregoniema)wiecnyiniemienny(muiałbypowtad
lubpreitocydiwniebyt)Prypominaktałtkuliniemawobieżadnychróżnicani
precnociNiemożewicitniedibytiniebyt
8. Epikureimiproblemwartoci
Epikureici apodtawoweagadnienieilooiiuważalicciektóreupatrywaliwpryjemnoci
Jakoytemetycnybyłwicepikureimgruntuopartynahedonimie– akładałżeżycie
cliwetożyciewktórymumapryjemnodipreważaumcierpieniaTym samym epikureizm
niepropagowałpotawycerpaniażyciatylepryjemnychdonaoileidaUważanożeanim
korytaijakiejpryjemnocinależyroważydcypowodowanetymaktemcierpienienie
preważyumypryjemnociWobectegoepikureicipodielilipryjemnocina1)radodamego
życia(najcenniejapryjemnod)2)pryjemnodibierne(cyliniewymagającepecjalnegowyiłku)
3)pryjemnocicynne(wymagającewyiłkuwichoiągniciuictoobarconeniepryjemnymi
konsekwencjami)Ocywitymjetwicaktkorytaniawjaknajwikymtopniupryjemnoci
biernychiotrożnodwkorytaniupryjemnocicynnychBywicdotąpidccianależy
unikadcierpieniaogranicadwojepotrebycieydicodiennociąiniebadimierciDotego
jednakpotrebneącnotairoum
9. Etyka Immanuela Kanta
WgKantaotatecnymcelemitnieniacłowiekajetwłanierealiacjaprawidełetycnychWgniego
jest to podstawowy cel egzystencji, wobec tego etyka zyskuje wg Kantawegorodajunieależnoc
bo miejsce Boga-prawodawcyajmujecłowiekKantumieciłwelkieprawamoralniewewnątr
każdejjednotkianiepoaniąInnymiłowywelkienakaymoralneniemogąotadcłowiekowi
naruconeewnątrZkoleiwynacnikiemtegocodobrelubłejetdobrawolakażdejjednotki–
celamwobie(anierodek)PrawdiwieetycnadiałanietowgKantatakiektórejet
beintereownealerównieżlegalne(godneobowiąującymprawem)Tymamymcłowiekwg
KantapowinientłumidwojeodcuciaikłonnociicynidtocopowinienNiejetetycnąpotawa
wktórejclowiekcynicoponieważboiikaryalbogdyżmatakąochot– moralne jest
odcuwaniepocuciaobowiąkuicynieniewojejpowinnoci
Kantjettwórcąimperatywukategorycnegoktóryakładabycynidtylkotocochcielibymyaby
tałoijednocenieprawempowechnym(pryałożeniużecłowiekjetwolny)Ztego
imperatywuwynikająwgKantawelkienormymoralne
11. Mylegytencjalna Sorena Kierkegarda
KierkegaardajmowałiaburdemludkiejegytencjiwodnieieniudoniekooconociBogalub
pryrodyJegotwórcodokrelidmożnamianemwywaniaruconegomylichrecijaokiejwcelu
zwryfikowania swojej wiary w obliczu owego paradoksu gzystencji w obliczu Boga Wyróżnił3etapy
rowojuoobowoci– etetycny(dominacjawrażeoegoitycnych– ropacmożliwociutracenia
warunkówdorealiacjitychpragnieo)etycny(jednotkauależniaiodwarunkówewntrnych)
ireligijnyonacającypowrótdoBoga– typamknitywdogmatachkociołaitypBukający
drogi do samodoskonalenia.
12. Filooiagreckawchrecijaotwie
Filooiachrecijanbyławynaconaprewiar(wpreciwieotwiedoGreków)jednak
potrebowaływyjanieniaiormułowaniapojciowegoNajdokonalepojcianajdowaliw
ilooiigreckiejdlategotoniejjecerpanoWokreieropocynającymchrecijaotwopojcia
ilooicneGrekówbyłytakwiąanereligiążełątwomogłybydprytoowanedokażdejwiary.
BóguGrekówbyłbytemabolutnymktałtemuktałtowanymmateriiodwiecnejniema
pocątkuikoocaZkoleiuchrecijanBógjetponawalnytylkopredowiadcenierównieżjet
wiecnyapocątekikoniecmawiattworonypreBoganicegoUGrekówłowywodii
materiiuchrecijanjetrodkiemocycającymWobuprypadkachcelemcłoiekabyło
połąceniebótwemBardodługochrecijaniepodielalipoglądGrekówżeciałojetwiieniem
duyobrauBogaRóżnicauwidocniałaiwpojmowaniucau– uGrekówmiałonpotadkoła
chrecijanieuważaliaprawdiwąkoncepcjlinearnąDrugapodtawowaróżnicadotycyła
pojmowaniamiłoci– uGrekówutożamiałjąErodlachrecijanbyłoniągape– miłod
niebiaoskapreciwtawianamiłociiemkiej
15. FilooiaStaniławaBroowkiego
BroowkiilnieinpirowałiKantemiMarkemUważałklarobotnicąanoiciela
prometejkiegoheroimubowiemwpracyupatrywałproceukreacjiwiataZdecydowanie
spreciwiałimaterialimowiutylitarymowiipoytywimowipopierałatoidenarodową(naród
unawałapodtawbytudlajednotki)Uważałiżtopoetomnajerejobjawiaiprawdaa
cłowiekniejetwytworempryrody– racejonjąobiepodporądkowujeNapierwyplan
wyuwałcynnikitwórceucuciowebowiemuważałżeduchjetabolutemponieważjet
wobodnyawicinieależny
17. Filooicnakołalwowko-warszawska
JettokołailooicnaormującaijecepredIwojnąwiatowąweLwowiewokół
KaiemieraTwardowkiegoauktałtowanawokreiemidywojennymGrupowałalogikówi
ilooówkołtcechowałyprogramowyantyirracjonalimniechddoilooicnychpekulacji
dążeniedoprecyjiwmyleniuawmowie– poługiwaniaijykiemjanymiciłymPonadto
odnacałaitendencjądokorytaniaoiągnidlogikimatematycnejimetodanaliy
emantycnejwbadaniachilooicnychkołatajetinicjatorkąwpółcenejilooiianalitycnej
Cechował jąanalitycno-dekryptywnypoóbujciaagadnieniaanieekperymentalno-
retropektywnyMiałarównieżnacneoiągniciawbadaniachlogicnychiemantycnych
wywierającwielkiwpływnarowójlogikimatematycnej
20. Idea hermeneutyki Hasa-Georga Gadamera
WgGadameraroumieniejetenemilooiibocłowiekżyjewwieciektórytarairoumied
nadadmuenOptowałaparadygmatemilologicno-humanistycznym, a nie ontologicznym jak u
HeideggeraGadameruważaławażnąrol projektujakwtpnegoroumieniaOdrucał
ubiektywimdowolnodopowiadająciaprawidłowociąroumieniaZdrugiejtronyuważałiż
nieitniejejednaprawdiwainterpretacjahitoriiimyliludkiejWgGadameraponaniema
trukturlinearnąWażnąroleprypiywałroumowaniubowiemodłaniaonoracjonalnyporądek
wiataoratradycjijakoniebdnemuelementowiponania
25. ImmaterialimGeorege’aBerkeleya
ImmaterialimjetteoriągłoącąiżmaterianieitniejeBerkeleypróbujewykaadżewiat
empirycnynieitniejenatomiatideeitniejąwnaymumyledikiBoguwwiąkucym
Zgłoś jeśli naruszono regulamin