TERRORYZM I PRAWO DOTYCZĄCE CUDZOZIEMCÓW.pdf

(191 KB) Pobierz
Terroryzm i prawo o obcokrajowc
INSTYTUT SPRAW PUBLICZNYCH
TERRORYZM
I PRAWO DOTYCZÑCE
CUDZOZIEMCÓW –
- z perspektywy Unii Europejskiej
i Wielkiej Brytanii
John Handoll
Warszawa 2004
261696148.007.png
INSTYTUT SPRAW PUBLICZNYCH
Publikacja zosta∏a opublikowana dzi´ki pomocy finansowej
© Copyright by Institute of Public Affairs, Warszawa 2004
Przedruk materia∏ów Instytutu Spraw Publicznych w ca∏oÊci lub cz´Êci
mo˝liwy jest wy∏àcznie za zgodà Instytutu. Cytowanie oraz wykorzystywanie
danych empirycznych dozwolone jest z podaniem êród∏a.
Wydawca:
Instytut Spraw Publicznych
00-031 Warszawa, ul. Szpitalna 5 lok. 22
tel.: (48 22) 55 64 260
fax.: (48 22) 55 64 262
e-mail: isp@isp.org.pl
opracowanie graficzne: Agnieszka Kamiƒska (awkaminska@poczta.onet.pl)
261696148.008.png 261696148.009.png
Terroryzm i prawo dotyczÑce cudzoziemców
I . W S T ¢ P
Istniejà wydarzenia, które w nieodwracal-
ny sposób zmieniajà naszà rzeczywistoÊç.
Wielu Êwiadków zamachów terrorystycz-
nych z 11 wrzeÊnia 2001 roku, mia∏o zapew-
ne takie w∏aÊnie odczucie. W przypadku
wielu Europejczyków umocni∏o si´ ono
jeszcze przez ataki w pociàgu podmiejskim
w Madrycie 11 marca bie˝àcego roku.
obecne by∏y w obszarze polityki zagranicz-
nej i prawa karnego, ale kwestia zagro˝enie
terroryzmem pojawi∏a si´ równie˝ w takich
obszarach jak us∏ugi finansowe, ochrona da-
nych, obrona cywilna i prawo o obcokrajow-
cach.
Zagro˝enie mi´dzynarodowym terrory-
zmem nie by∏o, w rzeczy samej, czymÊ co
nagle pojawi∏o si´ 11 wrzeÊnia 2001 r. Jed-
nak˝e w pe∏ni zasadne jest twierdzenie, ˝e
wydarzenia 11 wrzeÊnia wywar∏y ogromny
wp∏yw na kraje demokratyczne.
W tym czasie – wed∏ug Staff Statement,
podsumowujàcego zakoƒczone ostatnio
przez Krajowà Komisj´ ds. Ataków Terrory-
stycznych na Stany Zjednoczone (the Natio-
nal Commission on Terrorist Attacks upon
the United States) 1 przes∏uchania – amery-
kaƒska ochrona powietrzna, jak równie˝ lot-
nictwo cywilne, nie by∏y przygotowane na
ataki podobne do tych, wymierzonych
w USA: ludzie „walczyli w trudnych warun-
kach, organizujàc prowizorycznà obron´ cy-
wilnà do walki z zagro˝eniem, z którym ni-
gdy wczeÊniej nie mieli do czynienia i do
którego nie byli przygotowywani. ' Zawsze
∏atwiej byç màdrym po szkodzie. Skutki ata-
ków da∏y si´ odczuç na wielu p∏aszczyznach
politycznych. Oczywiste jest, ˝e najcz´Êciej
1 National Commission on Terrorist Attacks upon the United States, Staff Statement No 17: ‘Improving a
Homeland Defense’ (www.9-11commission.gov)
Warszawa 2004
3
261696148.010.png 261696148.001.png 261696148.002.png
Terroryzm i prawo dotyczÑce cudzoziemców
To w∏aÊnie prawo
dot. cudzoziemców jest
tematem naszych rozwa˝aƒ.
Kilka krótkich uwag odnoÊnie
terminologii i postaw wobec
omawianej kwestii:
Zale˝noÊci pomi´dzy 'mi´dzynarodowym
terroryzmem' i szeroko definiowanym 'pra-
wem o obcokrajowcach' sà nader skompliko-
wane. W pierwszym odruchu, mi´dzynaro-
dowy terroryzm rodzi strach i wrogoÊç wo-
bec 'obcego' (bez wzgl´du na to, czy 'obcy'
jest cudzoziemcem, cz∏onkiem mniejszoÊci,
czy te˝ nie). Prawo migracyjne i azylowe
mo˝e zostaç zaostrzone lub te˝ byç stosowa-
ne w bardziej rygorystyczny sposób. Podej-
Êcie do integrowania 'obcego' ze spo∏eczno-
Êcià przyjmujàcà mo˝e ulec zmianie. Kontro-
le graniczne mogà zostaç wzmo˝one, a tym
samym podró˝e pomi´dzy poszczególnymi
krajami – utrudnione. Tam, gdzie nie mo˝na
zastosowaç prawa karnego i gdzie wydalenie
nie jest mo˝liwe, obcokrajowcy mogà zostaç
uwi´zieni (osobliwa i kontrowersyjna decy-
zja podj´ta przez w∏adze Wielkiej Brytanii).
zjawisko 'terroryzmu', 'mi´dzynarodowe-
go' czy te˝ okreÊlanego w inny sposób, zo-
sta∏o na przestrzeni lat zdefiniowane na
wiele ró˝nych sposobów, przez wiele ró˝-
nych organizacji, w tym: ONZ, Rad´ Eu-
ropy, Uni´ Europejskà oraz poszczególne
kraje. Poni˝sza praca skupia swojà uwag´
na reakcji wobec mi´dzynarodowego ter-
roryzmu, dzia∏aƒ Al-Kaidy i powiàzanych
z nià ugrupowaƒ. Im bardziej wyszukane
i zró˝nicowane zagro˝enie pojawia si´ ze
strony tych, którzy rozpocz´li zamachy
terrorystyczne, tym bardziej wyszukane
i wieloaspektowe odpowiedzi nale˝y na
nie przygotowaç – bez wzgl´du na to, czy
mamy tu na myÊli kryteria definiowania
wykroczeƒ pope∏nianych przez terrory-
stów (obejmujàce akty terroryzmu, dzia-
∏ania z nimi powiàzane i udzia∏ w grupach
terrorystycznych), czy te˝ sposoby walki
ze zjawiskiem prania brudnych pieni´dzy,
czy te˝ takie kroki, jak zamra˝anie Êrod-
ków finansowych oraz zezwalanie na
sprawowanie nadzoru (a nawet uwi´zie-
nie) osób podejrzanych o terroryzm.
Wzrost finezji dzia∏aƒ widoczny jest
w wielu przedsi´wzi´ciach, wystarczy wy-
mieniç tylko niektóre z nich: Decyzj´ Ra-
mowà Rady z 2002 r. w sprawie walki
z terroryzmem, 2 Rozporzàdzenie Rady
z 2001 r., wprowadzajàce niektóre szcze-
gólne Êrodki ograniczajàce, skierowane
przeciwko pewnym osobom i podmiotom
z zamiarem zwalczania terroryzmu, 3 bry-
tyjskà ustaw´ 'Terrorism Act' z 2000 r.
oraz ustaw´ 'Anti-Terrorism, Crime and
Security Act' z roku 2001.
2 DU 2002 L164/3. Zobacz wydany niedawno Raport Komisji w sprawie Êrodków (lub ich braku)
przedsi´branych przez Paƒstwa Cz∏onkowskie w celu dostosowania si´ do tego instrumentu (COM(2004)
409 final i SEC (2004) 688).
3 DU 2001 L344/70
261696148.003.png 261696148.004.png 261696148.005.png
Terroryzm i prawo dotyczÑce cudzoziemców
Termin 'prawo o obcokrajowcach\cudzo-
ziemcach' w sposób naturalny obejmuje
zarówno prawo imigracyjne (dotyczàce
wjazdu, pobytu i sposobu traktowania
ró˝nych grup cudzoziemców, jako nie b´-
dàcych obywatelami kraju goszczàcego)
oraz prawo o uchodêcach (powo∏ujàce
si´ g∏ównie na Konwencj´ Genewskà
i dotyczàce tych, którzy starajà si´ o sta-
tus uchodêcy lub podobny, zapewniajàcy
im ochron´). PoÊwi´ci∏em tym zagadnie-
niom du˝o miejsca w tej pracy, uwzgl´d-
niajàc równie˝ zagadnienie kontroli gra-
nicznych i bezpieczeƒstwa dokumentów.
równowagi pomi´dzy bezpieczeƒstwem
a wolnoÊcià w otwartym spo∏eczeƒstwie
musi zostaç okreÊlony nie tylko poprzez
ustawodawstwo krajowe, ale równie˝ po-
przez ustawodawstwo regionalne i mi´dzy-
narodowe, które z jednej strony uznaje pra-
wo paƒstwa do chronienia swoich obywate-
li i systemu demokracji, ale równoczeÊnie
w pewien sposób ogranicza stosowanie te-
go prawa.
Debata odbywajàca si´ w Wielkiej Bryta-
nii, Unii Europejskiej, Radzie Europy, ONZ
iwinnych miejscach zwraca uwag´ na wie-
le kwestii. Tylko kilka z nich mo˝e zostaç tu
poruszonych. W tym, z koniecznoÊci, krót-
kim wystàpieniu chcia∏bym przyjrzeç si´
nast´pujàcym zagadnieniom:
Ca∏kowicie logiczne, prawne rozró˝nie-
nie pomi´dzy systemem prawa karnego
(majàcego na celu ukaranie tych, którzy
skazani zostali za dopuszczenie si´ ak-
tów terroryzmu), a systemem deportacji
niepo˝àdanych obcokrajowców, mo˝e
w pewien sposób zostaç zatarte jeÊli, jak
ma to miejsce w przypadku Wielkiej Bry-
tanii – dopuszczalne jest d∏ugotrwa∏e za-
trzymanie, cz´sto w wi´zieniach, osób,
które majà zostaç deportowane. Fakt, ˝e
koncentruj´ si´ na elementach prawnych
nie oznacza wcale, i˝ podoba mi si´ taki
w∏aÊnie brak rozgraniczenia. Widmo in-
ternowania bez procesu jest dalece nie-
pokojàce. Jednak˝e, wa˝ne jest, by rze-
czywiste ramy prawne zosta∏y w∏aÊciwie
zrozumiane, zanim z∏o˝ona zostanie pro-
pozycja zmian w oparciu o zasady praw-
ne lub osàdy natury moralnej.
aspektom 'bezpieczeƒstwa' i 'wolnoÊci'
w prawie o cudzoziemcach – postrzeganych
wkontekÊcie mi´dzynarodowego terrory-
zmu – z perspektywy Unii Europejskiej;
reakcji Wielkiej Brytanii na wydarzenia
z 11 wrzeÊnia 2001 r., z uwzgl´dnieniem
wysoce kontrowersyjnych innowacji za-
wartych w ustawie 'Anti-Terrorism, Cri-
me and Security Act' z 2001r., oznaczajà-
cych derogacje od Artyku∏u 5 (1) Europej-
skiej Konwencji Praw Cz∏owieka (regulu-
jàcego kwesti´ pozbawienia wolnoÊci).
W dalszej cz´Êci tej pracy, g∏ównie we
fragmencie poÊwi´conym dzia∏aniom
przedsi´wzi´tym w Wielkiej Brytanii, stanie
si´ jasne, ˝e nie zajmujemy si´ po prostu za-
le˝noÊcià pomi´dzy Êrodkami anty-terrory-
stycznymi i prawem o cudzoziemcach, ale
równie˝ kwestià przestrzegania (lub te˝ nie)
zasad podstawowych praw cz∏owieka w legi-
slacji regulujàcej kwesti´ cudzoziemców po-
dejrzanych u udzia∏ w terroryzmie, którzy
nie zostali skazani za akt terrorystyczny.
Jako cz∏onkowie spo∏ecznoÊci mi´dzyna-
rodowej, uczestnicy europejskiego systemu
ochrony praw cz∏owieka i podstawowych
wolnoÊci oraz jako cz∏onkowie Unii Euro-
pejskiej, paƒstwa cz∏onkowskie (w tym
Wielka Brytania) nie mogà i nie utrzymujà
autarktycznej legislacji w obszarze terrory-
zmu i prawa o obcokrajowcach. Charakter
Warszawa 2004
5
261696148.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin