ocena ryzyka zawodowego pytania i odpowiedzi.pdf
(
86 KB
)
Pobierz
252565937 UNPDF
Ocena ryzyka zawodowego
1. Podstawy prawne:
- dział X Kodeksu Pracy
- przepisy ogólne BHP – Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 26
września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp (Dz. U. z 2003 r., Nr 169, poz. 1650 z
późn. zm.)
2. Kto przeprowadza ocenę ryzyka zawodowego?
Zespół wyznaczony przez pracodawcę. W jego skład mogą wchodzić: pracodawca,
pracownicy wyznaczeni przez pracodawcę (w tym osoby kierujące pracownikami), i/lub
eksperci spoza organizacji.
Zaleca się, aby zespół oceniający ryzyko zawodowe składał się z osób, które:
- znają i rozumieją zasady oceny ryzyka zawodowego,
- mają wiedzę niezbędną do identyfikowania zagrożeń na ocenianych stanowiskach,
- umieją ocenić szkodliwe następstwa występujących zagrożeń.
Dodatkowo zaleca się, aby osoby te:
- potrafiły formułować propozycje działań korygujących i/lub zapobiegawczych
prowadzących do eliminowania lub ograniczenia ryzyka zawodowego,
- oceniać ich skuteczność oraz identyfikować te problemy, które powinny być rozwiązane z
udziałem ekspertów zewnętrznych.
3. Co to jest szacowanie ryzyka?
I wersja:
Szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia szkody (urazu lub pogorszenia stanu
zdrowia) i ciężkości tej szkody.
II wersja:
Oszacowanie ryzyka zawodowego związanego z zagrożeniami zidentyfikowanymi
na stanowiskach pracy polega na ustaleniu:
- prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń,
- ciężkości szkodliwych następstw tych zagrożeń.
4. Co powinien zawierać dokument przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego?
Dokument powinien zawierać:
a) opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie:
- stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów,
- wykonywanych zadań,
- występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników
środowiska pracy,
- stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
- osób pracujących na tym stanowisku,
b) wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska
pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko,
c) datę przeprowadzonej oceny oraz podpis osoby dokonującej oceny.
5. Etapy szacowania ryzyka zawodowego.
I wersja
Aby poprawnie wykonać ocenę ryzyka zawodowego w zakładzie pracy należy
zrealizować co najmniej następujące przedsięwzięcia:
1.
podjęcie decyzji o konieczności wykonania ryzyka zawodowego,
2.
zaplanowanie sposobu wykonania przedsięwzięcia,
3.
powołanie zespołu oceny ryzyka zawodowego,
4.
przeszkolenie zespołu oceny ryzyka zawodowego,
5.
wybór metody oceny ryzyka zawodowego,
6.
sporządzenie wykazu stanowisk na podstawie struktury organizacyjnej zakładu,
7.
opisanie stanowisk pracy w związku z wykonywanymi na nich czynnościami,
8.
identyfikacja zagrożeń,
9.
szacowanie ryzyka zawodowego,
10.
wartościowanie ryzyka zawodowego,
11.
opracowanie informacji dla pracownika,
12.
opracowanie planu poprawy w zakresie określenia możliwości zmniejszenia ryzyka
zawodowego,
13.
zarządzanie ryzykiem zawodowym.
II wersja
1.
Podjęcie decyzji o potrzebie wykonania oceny ryzyka zawodowego.
2.
Powołanie zespołu do wykonania oceny ryzyka zawodowego.
3.
Wybór metodologii oceny ryzyka zawodowego.
4.
Przeszkolenie zespołu wdrożeniowego.
5.
Wykaz stanowisk.
6.
Opis stanowiska.
7.
Identyfikacja zagrożeń.
8.
Różnicowanie zagrożeń i ryzyka.
9.
Szacowanie ryzyka.
10.
Ustalenie poziomu akceptacji ryzyka.
11.
Katalogi ryzyka.
12.
Informacja dla pracowników.
13.
Zarządzanie ryzykiem.
III wersja
1.
Powołanie koordynatora ds. oceny ryzyka zawodowego.
2.
Zapewnienie zasobów niezbędnych do przeprowadzenia oceny ryzyka i wynikających
z niej zadań.
3.
Wyznaczenie osób do przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego.
4.
Określenie potrzeb szkoleniowych i zapewnienie odpowiedniego szkolenia osobom
przeprowadzającym ocenę ryzyka.
5.
Zapewnienie osobom przeprowadzającym ocenę ryzyka poparcia kierownictwa i
nadzoru.
6.
Zapewnienie udziału pracowników w ocenie ryzyka.
7.
Zaplanowanie oceny:
- analiza struktury organizacyjnej
- sporządzenie wykazu stanowisk i pracujących na nich osób
- wyznaczenie zespołów do przeprowadzenia oceny dla określonych stanowisk roboczych
8.
Ustalenie sposobu dokumentowania i sprawdzenia wyników oceny ryzyka.
6. W jaki sposób i kiedy informuje się pracownika o ryzyku na stanowisku dotyczącym
jego pracy?
- przy instruktażu stanowiskowym,
- przy zmianie oceny ryzyka na danym stanowisku w sposób przyjęty w zakładzie pracy.
Plik z chomika:
Asiaczek25
Inne pliki z tego folderu:
Korozja przyczyną awarii opis wypadku.pdf
(118 KB)
Zapobieganie-wypadkom-zwiazanym-z-transportem-w-miejscach-pracy.pdf
(103 KB)
Substancje niebezpieczne i ocena ryzyka.pdf
(186 KB)
Stres związany z pracą i ocena ryzyka zawodowego.pdf
(169 KB)
Hałas i drgania mechaniczne.pdf
(116 KB)
Inne foldery tego chomika:
BHP
Ochrona środowiska naturalnego i przeciwpożarowego
Podstawy ergonomii i fizjologii pracy
Prawna ochrona pracy
Szkolenie i popularyzacja zagadnień BHP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin