nfosigw.pdf

(206 KB) Pobierz
254690113 UNPDF
Status prawny
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest instytucją finansującą
przedsięwzięcia w ochronie środowiska. Narodowy Fundusz działa od 15 lipca 1989 roku,
a powstał na podstawie ustawy z dnia 31 stycznia 1980 roku o ochronie i kształtowaniu
środowiska.
Zakres i zasady jego działalności określają ustawy:
poz.150 )
Art. 400 Ustawy Prawo Ochrony Środowiska stanowi:
" 1. Na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem",
wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej
"wojewódzkimi funduszami", powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki
wodnej, zwane dalej "powiatowymi funduszami", oraz gminne fundusze ochrony
środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "gminnymi funduszami". Ilekroć
w ustawie jest mowa o 'funduszach', rozumie się przez to Narodowy Fundusz,
wojewódzki fundusz, powiatowy fundusz i gminny fundusz.
2. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze mają osobowość prawną i w rozumieniu
ustawy o finansach publicznych są odpowiednio państwowym funduszem celowym oraz
wojewódzkimi funduszami celowymi.
3. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą samodzielną gospodarkę finansową,
pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na finansowanie
zadań określonych w ustawie oraz kosztów działalności.
4. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą gospodarkę finansową w sposób
zapewniający pełne wykorzystanie środków pochodzących z Unii Europejskiej
niepodlegających zwrotowi przeznaczonych na ochronę środowiska i gospodarkę wodną."
Ustawa ta określa również podstawowe ramy organizacyjne Funduszu, zasady jego
gospodarki finansowej, a także strategiczne kierunki z zakresu ochrony środowiska,
w finansowanie których Fundusz powinien się angażować.
Środki finansowe, którymi dysponuje Fundusz, są środkami publicznymi w rozumieniu
Ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych, w związku z czym przyznawanie
pomocy finansowej ze środków NFOŚiGW musi odbywać się z uwzględnienim zasad
zawartych w tej ustawie.
254690113.032.png 254690113.033.png 254690113.034.png 254690113.035.png 254690113.001.png 254690113.002.png 254690113.003.png
Zasady działalności funduszu
Celem działalności Narodowego Funduszu jest finansowe wspieranie inwestycji
ekologicznych o znaczeniu i zasięgu ogólnopolskim i ponadregionalnym oraz zadań
lokalnych, istotnych z punktu widzenia potrzeb środowiska.
Dystrybucja środków finansowych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej odbywa się w ramach następujących dziedzin:
Ochrona powietrza
Ochrona wód i gospodarka wodna
Ochrona powierzchni ziemi
Ochrona przyrody i krajobrazu oraz leśnictwo
Geologia i górnictwo
Edukacja ekologiczna
Państwowy Monitoring Środowiska
Programy międzydziedzinowe
Nadzwyczajne zagrożenia środowiska
Ekspertyzy i prace badawcze
Wnioskodawcami ubiegającymi się o środki finansowe z Narodowego Funduszu mogą być:
jednostki samorządu terytorialnego,
przedsiębiorstwa,
instytucje i urzędy,
szkoły wyższe i uczelnie,
jednostki organizacyjne ochrony zdrowia,
organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia),
administracja państwowa,
osoby fizyczne.
Wszyscy wnioskodawcy powinni posiadać status prawny umożliwiający im zawarcie umowy
cywilno
W Narodowym Funduszu stosowane są trzy formy dofinansowywania:
finansowanie pożyczkowe ( pożyczki udzielane przez NF, kredyty udzielane przez
banki ze środków NF, konsorcja czyli wspólne finansowanie NF z bankami, linie
kredytowe ze środków NF obsługiwane przez banki)
finansowanie dotacyjne ( dotacje inwestycyjne, dotacje nieinwestycyjne, dopłaty do
kredytów bankowych, umorzenia)
finansowanie kapitałowe ( obejmowanie akcji i udziałów w zakładanych bądź już
istniejących spółkach w celu osiągnięcia efektu ekologicznego)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska ma bardzo istotne znaczenie dla ochrony
środowiska i gospodarki kraju:
finansuje ochronę środowiska,
uruchamia środki innych inwestorów,
stymuluje nowe inwestycje,
wspomaga tworzenie nowych miejsc pracy,
ważny dla zrównoważonego rozwoju.
- prawnej.
254690113.004.png 254690113.005.png 254690113.006.png 254690113.007.png 254690113.008.png 254690113.009.png 254690113.010.png 254690113.011.png 254690113.012.png 254690113.013.png 254690113.014.png 254690113.015.png 254690113.016.png 254690113.017.png 254690113.018.png 254690113.019.png 254690113.020.png 254690113.021.png 254690113.022.png 254690113.023.png 254690113.024.png 254690113.025.png 254690113.026.png 254690113.027.png 254690113.028.png 254690113.029.png
Majątek
Działalność Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej
Działalność Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
ukierunkowana jest na finansowe wspieranie przedsięwzięć służących ochronie środowiska
i poszanowaniu jego wartości, w oparciu o konstytucyjną zasadę zrównoważonego rozwoju
przy zachowaniu bezpieczeństwa ekologicznego kraju i realizacji programów ekologicznych
państwa. Narodowy Fundusz prowadzi gospodarkę finansową w sposób zapewniający pełne
wykorzystanie środków pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi
przeznaczonych na ochronę środowiska i gospodarkę wodną. Pomoc finansowa Narodowego
Funduszu udzielana jest przede wszystkim na zadania o znaczeniu ogólnopolskim lub
ponadregionalnym, a także na niektóre zadania lokalne, istotne z punktu widzenia potrzeb
ochrony środowiska. Wykaz przedsięwzięć, na realizację których można otrzymać pomoc
finansową z Narodowego Funduszu znajduje się na „ Liście programów priorytetowych
NFOŚiGW
do
dofinansowania ”.
Podstawowym źródłem zasilania Narodowego Funduszu są opłaty wnoszone przez podmioty
za gospodarcze korzystanie ze środowiska. Opłaty te maja charakter parapodatków. Zgodnie
z zasadą „zanieczyszczający płaci” opłaty te są wprost proporcjonalne do ilości
zanieczyszczeń wprowadzanych przez podmiot do środowiska. Jednostkowe opłaty za
poszczególne rodzaje zanieczyszczeń ustala na drodze rozporządzenia Rada Ministrów na
wniosek Ministra Środowiska. Wysokość wnoszonych opłat ustalają na zasadzie samo
opodatkowania podmioty.
Przychody Narodowego Funduszu osiągane są głównie z opłat za korzystanie ze
środowiska, kar pieniężnych za naruszenie wymagań jego ochrony, opłat eksploatacyjnych
i koncesyjnych, opłat produktowych oraz pozostałych przychodów osiąganych za podstawie
obowiązujących przepisów prawnych (m.in. opłaty za przyznanie uprawnień do emisji do
powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji, opłaty wynikające z ustawy o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji). Ponadto Narodowy Fundusz uzyskuje przychody
z operacji finansowych (odsetki, dywidendy).
Przychody z tytułu opłat ekologicznych od początku istnienia Funduszu do końca
2004 roku wyniosły prawie 7,4 mld zł.
Rzeczywisty strumień środków pieniężnych dostępnych na finansowanie ochrony
środowiska oprócz wymienionych powyżej przychodów uzupełniany jest wpływami
pochodzącymi ze zwrotów rat pożyczek i kredytów udzielonych w latach poprzednich.
Uzyskane wpływy przeznaczane są na finansowanie ochrony środowiska i pokrycie
kosztów funkcjonowania Narodowego Funduszu.
Narodowy Fundusz finansuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony środowiska
i gospodarki wodnej w formie bezzwrotnej i zwrotnej (pożyczki, inwestycje kapitałowe).
Do bezzwrotnych form pomocy finansowej należą dotacje i umorzenia pożyczek. Narodowy
Fundusz stosuje również dopłaty do oprocentowania kredytów udzielanych przez banki
zgodnie z warunkami określonymi w umowach zawieranych pomiędzy nimi a Narodowym
Funduszem.
przewidzianych
Finansowanie zwrotne odbywa się w ramach finansowania pożyczkowego oraz
poprzez inwestycje kapitałowe. Finansowanie pożyczkowe obejmuje pożyczki udzielane
przez Narodowy Fundusz, kredyty udzielane przez banki ze środków Narodowego Funduszu,
kredyty konsorcjalne oraz pożyczki płatnicze udzielane w celu zapewnienia ciągłości
finansowania przedsięwzięć ze środków Unii Europejskiej.
Finansowanie kapitałowe odbywa się poprzez tworzenie spółek, zakup akcji lub
udziałów w spółkach, których statutowym przedmiotem działalności jest ochrona środowiska
i gospodarka wodna.
Szczegółowe warunki udzielania zwrotnej i bezzwrotnej pomocy określane są
w „ Zasadach udzielanie i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do
oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek ze środków Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Wydatki na finansowanie ochrony środowiska Narodowego Funduszu w okresie do
końca 2004 roku wyniosły ponad 15 mld zł. Strukturę wydatków Narodowego funduszu na
finansowanie ochrony środowiska w układzie form finansowania przedstawia rysunek 4.
Rysunek 5 przedstawia wydatki w 2004 roku w układzie dziedzin. Zwraca uwagę fakt, że
wydatki Narodowego Funduszu na finansowanie ochrony środowiska znacznie przekraczają
kwoty, które do niego wpływają z tytułu opłat ekologicznych. Związane jest to
z rewolwingowym charakterem funduszu.
Uzyskane przychody (nie obejmujące zwrotów rat pożyczek) oraz poniesione wydatki
na bezzwrotne finansowanie ochrony środowiska i koszty utrzymania Narodowego Funduszu
wpływają na stan funduszu (majątek netto)Narodowego Funduszu. Majątek ten na koniec
2004 roku osiągnął wartość 4.778,6 mln zł.
Osiągnięty majątek netto Narodowego Funduszu stanowić będzie główne źródło
zabezpieczenia finansowania potrzeb w zakresie dostosowywania do wymagań prawa
wspólnotowego w dziedzinie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Wraz ze wzrostem pomocy Unii Europejskiej rośnie rola jaką odgrywać będzie
Narodowy Fundusz przy absorpcji środków UE. Działalność Funduszu w tym obszarze
podzielić można na dwie grupy:
współfinansowanie przedsięwzięć finansowanych ze środków UE – zapewnienie
wymaganego wkładu strony polskiej,
prace związane z identyfikacją przedsięwzięć, przygotowaniem wniosków
o dofinansowanie, kontrolą prawidłowości ich realizacji oraz wymaganą przez
Komisję Europejską sprawozdawczością.
W ramach obecnego budżetu Unii – do 2006r – pomoc finansowa na realizację
przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska pochodzi z czterech źródeł: Funduszu Spójności,
funduszy strukturalnych w ramach sektorowego programu operacyjnego Wzrost
Konkurencyjności Przedsiębiorstw – działanie 2.4 (SPO WKP), Norweskiego mechanizmu
finansowego (NMF) i mechanizmu finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF
EOG).
254690113.030.png 254690113.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin