Metody badań pedagogicznych – kolokwium
UWAGA- PROSZĘ UZUPEŁNIĆ PUNKT XVI
I. Metoda eksperymentalna.
1. Co to jest?
"Eksperyment jest metodą naukowego badania określonego wycinka rzeczywistości (wychowawczej), polegającą na wywoływaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem" (W. Zaczyński 1968).
2. Co bada?
- zbiorowości społeczne, zespół zdarzeń, zjawiska lub procesy, zachodzące w badanej zbiorowości
3. Czemu służy?
- Celem eksperymentu jest wykrycie związków przyczynowo-skutkowych między zmienną niezależną a elementami badanego układu.
4. Techniki- czynności
- obserwacje
- ankiety,
- wywiady
- badanie dokumentów
5. Narzędzia- przedmioty
- dokumentacja szkolna
- arkusze ankiet, wywiadów
- dzienniki obserwacji
- notatnik
- kamera wideo, dyktafon
II. Metoda monograficzna.
„Monografia to metoda badań, której przedmiotem są instytucje wychowawcze w rozumieniu placówki lub instytucjonalne formy działalności wychowawczej, lub jednorodne zjawiska społeczne, prowadząca do gruntownego rozpoznania struktury instytucji, zasad i efektywności działań wychowawczych oraz opracowania koncepcji ulepszeń prognoz rozwojowych.”
- Swoistym przedmiotem badań dla monografii jest instytucja wychowawcza lub inna instytucja dla celów wychowawczych badana. Chodzi tu zarówno o instytucje w rozumieniu placówki (dom kultury, pogotowie opiekuńcze), ale także o instytucjonalne formy działalności wychowawczej (spółdzielnia uczniowska, drużyna harcerska), oraz określone zjawiska wychowawcze.
- Wedle sugestii A. Kamińskiego za monografię na gruncie pedagogiki przyjąć należy taką metodę postępowania, która prowadzi do opisu instytucji wychowawczych, rozumiejąc pod pojęciem instytucji wychowawczej "struktury sformalizowane" takie jak: Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Uniwersytet dla Rodziców, szkoła, spółdzielnia mieszkaniowa.
- Najbardziej wyróżniającą cechą badań monograficznych w sensie formalnym jest ich ścisła lokalizacja instytucjonalna lub organizacyjna. Pod względem merytorycznym metoda monograficzna prowadzi do rozpoznania struktury i efektywności działań wychowawczych, do postawienia diagnozy określonych niedomogów i opracowania koncepcji ewentualnych ulepszeń. Wszystko w odniesieniu do badanej instytucji.
- Nadaje się do systematycznej weryfikacji funkcji założonych danej instytucji, planowania ulepszeń i kontroli ich funkcjonowania. Przy badaniu podobnych instytucji pozwala na ostrożne porównywanie struktur, zasad funkcjonowania i ocenę przyjętych w tych instytucjach rozwiązań problemów wychowawczych.
4. Techniki
- badanie dokumentacji
- obserwacja uczestnicząca
- ankiety
- elementy eksperymentu wychowawczego
5. Narzędzia
- dokumentacja
- arkusze ankiet, długopis
- arkusze wywiadów
- magnetofon, dyktafon
- notatki z obserwacji
III. Metoda indywidualnych przypadków.
„Metoda indywidualnych przypadków jest sposobem badań polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działa terapeutycznych.”
- jednostkowe losy ludzkie
Przykładowe tematy badań:
- trudności dydaktyczne i wychowawcze a sytuacja rodzinna dziecka,
- adaptacja społeczna wychowanków domu dziecka,
- funkcjonowanie rodzin zastępczych i opiekuńczych.
- Służy analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działa terapeutycznych.
4. Techniki.
- wywiad
- obserwacja
- analiza dokumentów osobistych
- techniki projekcyjne
- testy
5. Narzędzia.
- arkusz wywiadu
- magnetofon, dyktafon, kamera wideo
- dokumenty do badania
- arkusze testów
IV. Sondaż pedagogiczny (diagnostyczny).
„Metoda sondażu diagnostycznego jest sposobem gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych oraz dynamice zjawisk społecznych, opiniach i poglądach wybranych zbiorowości, nasilaniu się i kierunkach rozwoju określonych zjawisk i wszelkich innych zjawiskach instytucjonalnie nie zlokalizowanych - osiadających znaczenie wychowawcze - w oparciu o specjalnie dobraną grupę reprezentującą populację generalną, w której badane zjawisko występuje.”
- badania sondażowe obejmują wszelkiego typu zjawiska społeczne o znaczeniu istotnym dla wychowania, ponadto stany świadomości społecznej, opinii i poglądów określonych zbiorowości, narastania badanych zjawi k, ich tendencji i nasilenia. Chodzi tu więc o wszystkie zjawiska, które nie posiadają instytucjonalnej lokalizacji, a wręcz odwrotnie są jakby rozproszone w społeczeństwie.
- badania sondażowe mają na celu wykrycie istnienia wszelkiego typu zjawisk społecznych oraz ukazanie wszystkich atrybutów strukturalnych i funkcjonalnych.
- ankieta
- techniki statystyczne i inne
- arkusz ankiety
- dokumenty źródłowe
V. Metoda biograficzna.
„Metoda biograficzna jest swoistym konglomeratem różnych metod badawczych łącznie z ich technikami, obejmującym zwłaszcza analizę dokumentów, obserwację, metodę sondażu i metodę dialogową.”
a) metoda monograficzna:
- instytucje oświatowo –wychowawcze- w tym:
Ø placówki kulturalno- oświatowe,
Ø placówki opiekuńczo- wychowawcze,
Ø przedszkola,
Ø szkoły,
Ø rodzina,
Ø dom kultury,
Ø instytucje socjalne np., filantropijne, towarzyskie i instytucje religijne
Ø instytucjonalne formy działalności wychowawczej: drużyny harcerskie, spółdzielnia uczniowska, zespoły amatorskie, koła zainteresowań, świetlice itp.
b) metoda indywidualnych przypadków
- przebieg życia poszczególnych (pojedynczych) osób
a) metoda monograficzna
Traktuje układ społeczny jako pewna całość i dąży do zanalizowania układu relacji miedzy częściami tej całości, zasad jej funkcjonowania i dynamiki. Ma na celu nie tylko poznanie sposobów funkcjonowania badanej instytucji, lecz także ukazanie jej dotychczasowych osiągnięć lub niepowodzeń łącznie ze społeczno- kulturalnym ich kontekstem. Szczególna uwagę przywiązuje się do opracowania koncepcji ulepszeń i prognoz rozwojowych.
- różne uwarunkowania środowiskowe,
- wpływ rodziny, szkoły na wychowanie i nauczanie dzieci i młodzieży,
- rzeczywiste lub domniemane przyczyny sprawiania przez nich trudności wychowawczych
- pedagogiczne i psychologiczne funkcjonowanie danej instytucji lub instytucjonalnej formy działalności wychowawczej
Zbieranie danych o rozwoju i życiu fizycznym, psychicznym i społecznym badanej osoby służy do usprawnienia działań terapeutycznych czy psychoterapeutycznych i wychowawczych dzieci i młodzieży. Toteż badaniem tym obejmuje się zwłaszcza osoby o zaburzonym rozwoju i nie poddające się zwykłym oddziaływaniom wychowawczym. Ma ona na celu postawienie diagnozy różnego rodzaju zaburzeń oraz ukazanie ich przyczyn i szerszego kontekstu środowiskowego czy kulturowego.
- obserwacja uczestnicząca,
- analiza autobiografii,
- badanie dzienników, pamiętników, listów,
- techniki socjometryczne,
- techniki eksperymentalne,
- wywiady,
- rozmowa i wywiad,
- analiza treściowa i formalna dokumentów,
- analiza wytworów,
- testy psychologiczne,
- techniki projekcyjne,
- analiza danych z teczki biograficznej ucznia
- relacje pisemne i ustne składane przez nauczycieli
- badanie zeszytów, pamiętników, notatek, wypracowań
- analiza wyników badań lekarskich i psychologicznych
- arkusz ankiety, wywiadu,
- dokumenty źródłowe- pamiętniki, notatki, listy,
- dokumenty źródłowe: teczka biograficzna, pamiętniki, notatki, wypracowania, wyniki badań lekarskich i psychologicznych
- notes (notowanie spostrzeżeń z obserwacji)
Tabela 1 Metoda biograficzna
Metoda monograficzna
Metoda indywidualnych przypadków
Przedmiot i zastosowanie
- Instytucje:
- zjawiska,
- struktury w instytucji,
- funkcjonowanie instytucji
- układy i systemy
- sytuacja jednostki
Warunki i techniki
- wywiad,
- analiza dokumentów,
- dzienniki,
- pamiętniki,
- ...
suzi_2003