Ćwiczenia 1 poznawcza.docx

(63 KB) Pobierz
Ćwiczenia 1

Ćwiczenia 1                            METODY BADAWCZE PSYCHOLOGII POZNAWCZEJ

·         Allport wyróżnia 4 grupy metod badawczych:

1)      OBSERWACJA i rejestracja zwykłych, codziennych, dobrze wyuczonych czynności poznawczych (np. mówienie na dany temat, słuchanie cudzej wypowiedzi, czytanie itp.)

Analiza: błędów popełnianych przez badanych w trakcie rejestrowanych czynności.

Wynik:

1.  raport zawierający poznawczą charakterystykę czynności (np. tworzące ją etapy),

2. rodzaj procesów poznawczych zaangażowanych w wykonanie czynności (np. uwaga selektywna, pamięć semantyczna)

3. źródła błędów – dekoncentracja, brak dostępu do zasobów pamięci, itd.

Rodzaje:  samoopis – raport sporządzony przez osobę badaną,

                opis wykonany przez niezależnego badacza, np.:

-- > studium przypadku- opis działania konkretnej osoby/grupy utworzony na podstawie obserwacji tej osoby w naturalnych warunkach życia codziennego.

 

2)      EKSPERYMENT LABORATORYJNY

- wykonanie różnego rodzaju  prostych zadań poznawczych, np. porównywanie bodźców, decydowanie czy dany bodziec był prezentowany wcześniej, itp.

Uczestnicy: „naiwni”, niedysponujący specjalistycznej wiedzą.

Warunki: zazwyczaj sztuczne, dokłada się starań, by jak najbardziej zbliżyć je do realnych sytuacji życiowych.

Zadania eksperymentalne: nienaturalne i niezwykle uproszczone.

è    Nieunikniona sztuczność syt. laboratoryjnej

Vs

è    Dokładna kontrola przebiegu eksperymentu -  nad rodzajem prezentowanych bodźców i czasem ich ekspozycji,

è    Precyzyjna rejestracja reakcji osób badanych,

è    Precyzyjna rejestracja czasu reakcji, na podstawie którego wnioskuje się o przebiegu ukrytych procesów poznawczych,

Analiza:

1.       Średni czas reakcji potrzebny na udzielenie prawidłowej odpowiedzi

    1. Inne wskaźniki chronometryczne – maks/min czas reakcji, indywidualna zmienność czasu reakcji,
    2. Poprawność odpowiedzi – wyrażona zwykle w % maksymalnego wyniku możliwego do uzyskania w danych warunkach.

Dodatkowo:  możliwość wzbogacenia o badania neurologiczne: rejestracja EEG, czasu reakcji i błędów popełnianych w trakcie.

 

3)      BADANIA KLINICZNE

- są możliwe dzięki powstawaniu swoistego „eksperymentu” dokonanego przez naturę.

Uczestnicy: pacjenci  z upośledzeniem poszczególnych zdolności poznawczych, wynikających z uszkodzenia  niektórych obszarów mózgowia w wyniku: wylewu, urazu mechanicznego, operacji neurochirurgicznej.

è    Ograniczony dostęp do przypadków klinicznych,

Vs

è    Umożliwienie odkrycie roli poszczególnych obszarów mózgu w sterowaniu zachowaniem, oraz działania poszczególnych funkcji poznawczych.

Dodatkowo: możliwość badań nad poznawczym starzeniem się, w którym obserwuje się deficyty poznawcze.

 

4)      SYMULACJA KOMPUTEROWA

- modelowanie poszczególnych procesów poznawczych w postaci klasycznego programu komputerowego lub sztucznej  sieci neuropodobnej.

- badacz tworzy sztuczny system zdolny do wykonywania określonych zadań, a następnie porównuje wyniki działania tego systemu z zachowaniem człowieka.

à jeśli w wyniku porównania badacz stwierdza zgodność poziomu wykonania, zwłaszcza  liczby i rodzaju popełnianych błędów może uznać model komputerowy za wystarczająco wierną symulację naturalnych procesów poznawczych.

è    Wysokie ryzyko: umysł ludzki może, ale nie musi działać tak jak system sztuczny, dlatego model komputerowy można przyjąć za teorię procesu poznawczego tylko z pewnym prawdopodobieństwem.

Vs

è    Dysponowanie prawdopodobną teorią procesu umysłowego jest lepsze niż nie dysponowanie żadną.

+

5)      OBRAZOWANIE PRACY MÓZGU

– rejestracja aktywności metabolicznej różnych obszarów mózgu:

1.       Skanowanie techniką emisji pozytonów – PET – pozwala na rejestrację poziomu ukrwienia.

2.       Funkcjonalny rezonans magnetyczny – fMRI – pozwala na rejestrację poziomu zużycia tlenu w wybranych obszarach.

à wzrost przepływu krwi lub większe zużycie tlenu sygnalizują wzmożoną aktywność.

è możliwość obserwacji, które obszary mózgu są odpowiedzialne za lokalizację interesujących nas funkcji poznawczych,

è możliwość poznania różnic w zakresie aktywności mózgu  między osobami mniej lub bardziej wprawnymi, między młodszymi i starszymi, zdrowymi i chorymi, itp.,

è możliwość weryfikacji konkurencyjnych modeli teoretycznych wybranych czynności poznawczych (np. pamięć – zjawisko niejednolite, uaktywniające różne obszary mózgu).

VS

è stosunkowo słaba rozdzielczość czasowa, kilka sekund dla fMRI, ok. pół minuty dla PET.

- większość elementarnych procesów poznawczych trwa mniej niż sekundę, wobec czego słaba rozdzielczość stanowi przeszkodę do badania ich przebiegu.

 

à niezależnie od rodzaju metody, kluczem do uzyskania odpowiedzi jest skrupulatna analiza zachowania osoby badanej, zwłaszcza rejestracja poziomu wykonania przez nią zadania poznawczego.

· obserwacja, eksperyment lab., badania kliniczne – analiza poziomu wykonania – jedyny efekt  postępowania badawczego,

· modelowanie, neuroobrazowanie – dane behawioralne – niezbędny element procedury badawczej.

NAJWAŻNIEJSZE WSKAŹNIKI: czas reakcji, liczba i jakość popełnianych błędów.

 

CHRONOMETRIA UMYSŁU: pomiar czasu reakcji, jako sposób badania funkcji poznawczych.

· czas reakcji – czas między bodźcem a obserwowalną reakcją osoby badanej,

· czas latencji – okres między bodźcem a bezwiedną reakcją fizjologiczną organizmu.

BODZIEC à etap przesłania informacji na temat bodźca do mózgu à przetwarzanie informacji przez system nerwowy à etap zaprogramowania reakcji à REAKCJA, wykonanie jej przez mięśnie

· pierwsze badanie czasu reakcji à 1850 r. Hermann von Helmholtz.

· chronometria - umiejętne manipulowanie warunkami zadania poznawczego, jego złożonością, następnie mierzenie czasu potrzebnego na rozwiązanie każdej wersji zadania.

· czasy reakcji – porównywane, odejmowane, sumowane à przetwarzane.

· Donders 1868 – wykonanie każdego zadania wymaga serii operacji umysłowych, dokonujących się w czasie rzeczywistym. Operacje mentalne więc – rozciągłe, materialnie zakotwiczone.

à wg Dondersa każdy etap czynności poznawczej jest niezależnych od innych, czas wykonania czynności to prosta suma wszystkich odcinków.

à za pomocą metody odejmowania nie widząc procesów poznawczych można ocenić czas ich trwania – od czasu procesu pięcioetapowego odejmuje się czas czteroetapowego, itp.

à model wyjściowy metody Dondersa pełni funkcję heurystyczną – jest generatorem przewidywań co do wartości pomiarów  w różnych warunkach badania.

· zabezpieczenia przed przypadkowością pomiaru czasu reakcji –

- stosowanie dużej liczby powtórzeń wykonania tego samego zadania,

- średni czas reakcji kilkudziesięciu prób, niekiedy odrzucanie skrajnych wyników,

-„czyszczenie” wyników – usuwanie nienaturalnie długich wartości czasu reakcji z serii prób pobranych od tej samej osoby (dekoncentracja, wpływ czynników niekontrolowanych)

- zwykle nie uwzględnia się czasu reakcji błędnych – czas nie wiadomo czego.

 

ZAAWANSOWANE WERSJE CHRONOMETRII UMYSŁU

· Saul Sternberg – metoda addytywna – manipulowanie warunkami zadania, np. liczbą elementów do zapamiętania lub  rodzajem wymaganej reakcji (TAK< NIE). Mają one wspólny czy tez odrębny  wpływ na czas rozwiązania całego zadania?

- wspólny – obserwacja statystycznego efektu interakcji dwóch lub więcej warunków; np.  czas reakcji będzie zależał od warunku A, warunku B, a ponadto od łącznego wpływu obu warunków.

- odrębny – oba warunki dadzą efekty proste, nie wchodząc w interakcje, czas reakcji będzie zależał od warunku A i osobno od warunku B. , ale już nie od łącznego wpływu warunków.

-- jeżeli dwa warunki wpływają na czas wykonania zadania interaktywnie to znaczy, że oddziałują na ten sam etap wykonania zadania,

-- jeżeli dwa warunki nie wykazują wpływów interaktywnych, a addytywne (sumujące się) oddziałują na różne etapy przetwarzania informacji.

 

· Robert Sterneberg – analiza komponentowa – polega na dekompozycji złożonego procesu poznawczego na elementarne składniki, operujące na reprezentacjach poznawczych.

- operowanie wskazówkami wstępnymi – bodźcami niezbędnymi do wykonania określonych operacji umysłowych, pojawiającymi się przed właściwym zadaniem poznawczym (np. mierzenie czasu reakcji kodowania instrukcji wykonania zadania)

 

Ćwiczenia 3                            BADANIA NAD REPREZENTACJAMI WYOBRAŻENIOWYMI

 

1) Hipoteza funkcjonalnej ekwiwalencji percepcji i wyobraźni

- badania w których badani mogli rozwiązywać to samo zadanie w dwóch warunkach eksperymentalnych – opierając się na spostrzeganiu , lub jedynie na swoich wyobrażeniach à wyobraźnia i percepcja prowadzą do podobnych skutków poznawczych.

· Shepard i Chapman (1970) – 15 stanów USA, poproszono badanych o ocenę podobieństwa ich kształtu i powierzchni, pierwsza grupa – mogła korzystać z mapy, druga – mapę usunięto z pola widzenia.

à wyniki pozytywnie skorelowane – osoby dobrze korzystające z możliwości, jakie daje percepcja, skutecznie radzą sobie wtedy, gdy mogą posłużyć się tylko wyobraźnią.

· Kosslyn (1981) – jeśli w rozwiązywaniu zadań percepcja (dane zmysłowe) i wyobraźnia (dane umysłowe) prowadzą do podobnych wyników i podobnych błędów, to procesy te są funkcjonalnie ekwiwalentne. Być może – mają podobną formę organizacji i zapisu w umyśle.

 

2) ROTACJE MENTALNE (np. Cooper i Shepard, 1973)

paradygmat rotacji mentalnej polega na prezentowaniu osobie badanej dwóch bodźców – liter, cyfr, figur geometrycznych -  wzajemnie zrotowanych pod pewnym kątem. W każdej parze bodźce mogą być nie tylko zrotowane, ale i przekształcone, np. na zasadzie lustrzanego odbicia. Zadanie – odpowiedź na pytanie czy prezentowane bodźce są identyczne.

· zmienna niezależna – kąt rotacji,

· zmienna zależna – czas udzielenia odpowiedzi.

· stwierdzono efekt zależności czasu podejmowania decyzji od wielkości kąta rotacji.

- uprzedzenie osób badanych o wielkości kąta rotacji niweluje efekt rotacji.

- badani dokonywali mentalnych rotacji symboli zawsze w kierunku umożliwiającym jak najszybsze przekształcenie ich do pozycji naturalnej (porównanie czasów – podobne w przypadku 300’ i 60’)

 

· Shepard i Metzger (1971)

- zastosowanie bodźców trójwymiarowych- ich rzutów na płaszczyznę.

- test do badania indywidualnego tempa rotacji, na podstawie którego ocenia się ogólne tempo przetwarzania informacji przez człowieka. Wskaźnikiem  tempa umysłowego jest wtedy stromizna krzywej – słaba stromizna  - szybkie tempo przetwarzania.

- płaszczyzna rotacji nie miała znaczenia dla wielkości stwierdzanego efektu rotacji.

· Maruszewski i Ścigała – aleksytymicy (niezdolni do rozumienia i identyfikowania swoich emocji) źle radzą sobie z mentalną rotacją obiektów, gdy są to bodźce afektywne, np. zdjęcia twarzy wyrażających emocje.

 

· nietrwałe reprezentacje wyobrażeniowe mają charakter obrazowy:

1.       wielokrotnie stwierdzana liniowa zależność między kątem rotacji obiektu, a czasem potrzebnym na podjęcie w odniesieniu do niego dowolnej decyzji.  à Ludzie dokonują w swojej wyobraźni dokładnie takich samych przekształceń, jakich dokonywaliby, gdyby pozwolono im kontrolować rotację za pomocą wzroku czy manipulacji prawdziwymi obiektami.

2.       Wyniki badań, w których uczestnicy pracowali w dwóch rożnych warunkach – percepcji i wyobraźni, rezultaty niewiele się róźniły

 

3) SKANING MENTALNY (Kosslyn, 1975)

à wyobrażenie sobie różnej wielkości prostokątów, następnie, w jego obrębie umieszczenie zwierzęcia, np. tygrysa. Pytania o szczegóły zwierzęcia – czy ma cętki? czy ma ogon?

- czas udzielenia odpowiedzi okazał się malejącą funkcją wielkości wyobrażonego prostokąta – tym samym wielkości wyobrażonego zwierzęcia.

- im większy był wyobrażony obiekt, tym mniej czasu potrzeba było na odpowiedź.

à wyobrażenie sobie pary zwierząt – np. królik w parze ze słoniem i królik w parze z muchą.  Cechy królika są znacznie łatwiejsze do wyobrażenia, gdy zestawiony jest z muchą.

- Czas odpowiedzi na pytanie, czy obiekt charakteryzuje się określoną cechą, zależał od względnej wielkości obu wyobrażonych obiektów.

· efekt ziarnistości obrazu – gdy badany ma udzielić odpowiedzi na pytanie o królika znajdującego się w towarzystwie słonia, musi królika „powiększyć”, tak by był widoczny bardzo szczegółowo, wtedy szczegóły budowy słonia zaczynają się rozmazywać, jako tło. Nie ma potrzeby powiększania królika w towarzystwie małej, pozbawionej szczegółów muchy.  W przypadku wyobrażeń złożonych czas decyzji jest dłuższy niż w przypadku wyobrażeń prostych.

· Kosslyn, Ball, Reiser (1978) – zapamiętanie mapy, na której znajdowało się 7 charakterystycznych obiektów. Poprawność przechowywania mapy sprawdzano prosząc o jej narysowanie, aż do momentu kiedy narysowane szczegóły nie odbiegały więcej niż o 6 mm od oryginału. Zadaniem uczestników było wyobrażenie sobie mapy i skupienie uwagi na jednym z wybranych obiektów – punkcie fiksacji – po czym wyobrażenie sobie „plamki” poruszającej się z pkt. fiksacji do innego elementu, podanego w instrukcji.

- czas decyzji okazał się monotonicznie rosnącą funkcją odległości reprezentowanych w umyśle obiektów od pkt. fiksacji. – im większa odległość, tym więcej czasu potrzeba  było na wykonanie operacji.

· Kosslyn – wg koncepcji obrazowych reprezentacji poznawczych – każde wyobrażenie zapisane jest w postaci analogowego(zmieniającego się w sposób ciągły)  obrazu umysłowego, w którym zachowane są relacje przestrzenne odpowiadające wyobrażonemu obiektowi.

· KRYTYKA STANOWISKA OBRAZOWEGO:

- Koriat i In. – stwierdzenie odmienności dwóch bodźców może odbywać się za pomocą wstępnego porównania pewnych właściwości prezentowanych figur, np. wypukłości kątów i krawędzi, czy też liczby elementów składowych.  – etap ten nie musi zachodzić na reprezentacjach obrazowych, może odbywać się na zasadzie reprezentacji w formie zbioru cech.

- Marmor i Zaback – badania osób niewidomych, mających wykonać badanie paradygmatu rotacji mentalnej. Panuje przekonanie, że niewidomi nie posiadają obrazowych reprezentacji poznawczych. Badani korzystali ze zmysłu dotyku – „oglądali” przedmioty dotykając ich, ale rotacji dokonywali w wyobraźni.

- stwierdzono liniową zależność między czasem podjęcia decyzji co do rotowanego obiektu, a wielkością kąta jego rotacji.

- wyobraźnia jako forma sensoryczna, zależna od użytej modalności zmysłowej.

- Intons – Peterson, Roskos – Ewaldson – zadanie przeniesienia w wyobraźni piłek mających taki sam kształt, wielkość i rozmiar, ale różniących się ciężarem – zmysł wzroku nie ma wpływu na jego odczucie.

- w każdym przypadku czas reakcji zależał liniowo i rosnąco od odległości między punktami, był tym dłuższy im cięższą piłkę należało przenieść w wyobraźni.

 

Ćwiczenia 4                                                        EFEKT INTERFERENCJI

 

1) EFEKT interferencji STROOPA

– istotą efektu Stroopa jest  utrudnienie w przetwarzaniu bodźców niespójnych (np. słowo „czerwony” napisane zielonym atramentem) w porównaniu z bodźcami spójnymi („czerowny” napisany czerwonym atramentem)

- osoby badane czytają słowa spójne lub niespójne, albo nazywają kolor atramentu użyty do napisania słów.  Czytanie zwykle wymaga mniej czasu niż nazywanie kolorów – czynność silnie zautomatyzowana.

- Nazywanie kolorów – czynność jest zwykle dłuższa w przypadku słów niespójnych, w porównaniu ze spójnymi – efekt interferencji – miarą jest różnica między średnim czasem, potrzebnym na nazwanie koloru słowa niespójnego, a średnim czasem potrzebnym na nazwanie koloru słowa spójnego.

à osoba badana musi zahamować nawykową, dobrze wyuczoną czynność (przeczytanie słowa), aby zamiast niej wykonać czynność dość „egzotyczną” (nazwanie koloru atramentu).

- długotrwały proces nabywania wprawy w czytaniu polega m.in. na tym, by ignorować sposób, w jaki dane słowo jest napisane, a skupić się na jego znaczeniu.

à im słabszy efekt interferencji tym silniejsza i skuteczniejsza kontrola poznawcza.

1.   Stroop emocjonalny – zadaniem osób badanych jest nazwanie koloru, jakim napisano słowa kojarzące się z lękiem (pająk, wąż), albo rzeczami lub sytuacjami o negatywnym zabarwieniu emocjonalnym (gwałt, choroba)

2.   Stroop rozproszony – zadaniem badanych jest nazwanie koloru obiektu (plamy, ramka) występującego w towarzystwie wyrazu oznaczającego zupełnie inny kolor.

3.   Stroop figuralny – osoby badane widzą figurę zbudowaną z innych figur (np. dużą literę H zbudowaną z liter K o mniejszym rozmiarze) Zadanie polega na nazwaniu figury stanowiącej tworzywo, a zignorowanie figury głównej.

4.   Stroop kierunkowy – zadaniem jest reakcja za pomocą odpowiedniego klawisza kursora klawiatury na strzałkę pokazującą przeciwny kierunek niż klawisz. Np. widać strzałkę skierowaną ku górze, trzeba zareagować kursorem skierowanym w dół.

· Tzelgov, Henik, Leister – wielkość efektu Stroopa zależy od ogólnej kompetencji językowej.

- język ojczysty – krzywa obrazuje zależność w postaci odwróconego „U”,

- relatywnie niski efekt interferencji stwierdza się w przypadku osób o niskiej i wysokiej biegłości w posługiwaniu się językiem, największy – u osób o przeciętnej kompetencji.

à redukcja efektu Stroopa w przypadku list zawierających niewielki  procent bodźców spójnych możliwa jest tylko w języku ojczystym.

à zmniejszenie efektu Stroopa – trening, ćwiczenie – nazywanie koloru staje się czynnością zautomatyzowaną.

- u dzieci – czytanie nie jest jeszcze zautomatyzowane,

- u ludzi mających  dużą kompetencję językową można założyć, że posiadają też duże zdolności poznawcze – obierają specyficzne strategie rozwiązywania zadania.

- osoby nauczyły się języka b. dobrze, bo mają dobrze rozwiniętą kontrolę poznawczą.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin