Kwestionariusz sensomotoryczny Z. Przyrowskiego(1).pdf

(52 KB) Pobierz
Kwestionariusz sensomotoryczny Z. Przyrowskiego
KWESTIONARIUSZ SENSOMOTORYCZNY
Z. Przyrowski
MoŜe być stosowany do dzieci w wieku szkolnym jak i w wieku 5 i 6 lat. Po udzieleniu odpowiedzi
zsumuj wyniki w kaŜdej ze skal i porównaj z wynikami w tabeli. Dziecko, u którego wyniki świadczą o
ryzyku dysfunkcji w jednej lub więcej skal powinno być skonsultowane z terapeutą integracji
sensorycznej.
SKALA
NORMA
RYZYKO
DOTYK
0-2
3-10
RÓWNOWAGA I RUCH
PodwraŜliwość
0-2
3-7
0
1-7
NadwraŜliwość
KOORDYNACJA
0-3
4-10
NAPIĘCIE MIĘŚNI
0-2
3-10
SŁUCH
0-2
3-10
WZROK
0-3
4-10
WĘCH
0-3
4-10
UWAGA I ZACHOWANIE
0-2
3-10
I. DOTYK
Przesadnie reaguje na niewielki ból....................................................... TAK (1) NIE (0)
Nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia................................................TAK (1) NIE (0)
Lubi aktywności związane z brudzeniem się/ malowanie palcami.......... TAK (1) NIE (0)
Unika aktywno ś ci zwi ą zanych z brudzeniem/ lepienie w plastelinie.........TAK (1) NIE (0)
Nie lubi być niespodziewanie dotykany/ lekko.........................................TAK (1) NIE (0)
Lubi być dotykany/ uwielbia to, poszukuje tego........................................TAK (1) NIE (0)
Poszukuje fizycznie agresywnego kontaktu/ uderza w ludzi ś ciany........ TAK (1) NIE (0)
Jest szczególnie łaskotliwy...................................................................... TAK (1) NIE (0)
Unika uŜywania dłoni do eksploracji dotykowej obiektów.........................TAK (1) NIE (0)
Preferuje pewne ubrania i/ lub narzeka na metki, mówi, Ŝe niektóre
ubrania drapią są za sztywne.................................................................
NIE (0)
SUMA_________
II. RÓWNOWAGA I RUCH
Pierwsza część pytań odnosi się do podwraŜliwości, a druga do nadwraŜliwości.
Ma słabą równowagę.............................................................................. TAK (1) NIE (0)
Ma lub miał du Ŝ e problemy z nauk ą jazdy na rowerze............................ TAK (1) NIE (0)
Podpiera głowę podczas rysowania pisania.............................................TAK (1) NIE (0)
Lubi kręcić się na karuzeli, krześle obrotowym....................................... TAK (1) NIE (0)
Cz ę sto hu ś ta si ę na krze ś le lub przyjmuje pozycj ę głow ą do dołu.......... TAK (1) NIE (0)
Uwielbia huśtanie się na huśtawkach...................................................... TAK (1) NIE (0)
Uwielbia szybki ruch............................................................................... TAK (1) NIE (0)
SUMA_________
TAK (1)
182093380.009.png 182093380.010.png 182093380.011.png 182093380.012.png
Wygląda na przeraŜonego w przestrzeni/ nie huśta się itp......................TAK (1) NIE (0)
Unika szybkiego ruchu.............................................................................TAK (1) NIE (0)
Ma chorobę lokomocyjną.........................................................................TAK (1) NIE (0)
Lubi ruch, który sam inicjuje nie lubi, gdy ktoś nim porusz, huśta........... TAK (1) NIE (0)
Nie lubi próbowa ć nowych zada ń ruchowych…..................................... TAK (1) NIE (0)
Nie lubi wysokości, boi się wspinać…......................................................TAK (1) NIE (0)
SUMA ________
III. KOORDYNACJA
Ma problemy z manipulacją/ cięcie, rysowanie, zapinanie...................... TAK (1) NIE (0)
Jest niezgrabny ruchowo, często przewraca się…..................................TAK (1) NIE (0)
Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych…...............TAK (1) NIE (0)
Ma trudności z róŜnicowaniem prawo-lewo /powyŜej 7 r.Ŝ.......................TAK (1) NIE (0)
Nie trzyma kartki drug ą r ę k ą , gdy pisze lub rysuje…...............................TAK (1) NIE (0)
Źle trzyma ołówek................................................................................... TAK (1) NIE (0)
Brzydko pisze, nie mieści się w liniach................................................... TAK (1) NIE (0)
Nie potrafi wi ą za ć sznurowadeł, miał trudno ś ci z nauczeniem si ę ......... TAK (1) NIE (0)
Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami......................................... TAK (1) NIE (0)
Ma trudności w łapaniu i /lub kopaniu piłki….......................................... TAK (1) NIE (0)
SUMA ________
IV. NAPIĘCIE MIĘŚNI
Wygl ą da na rozlu ź nionego, wiotkiego…..................................................TAK (1) NIE (0)
Ma nieprawidłową postawę, gdy siedzi lub stoi....................................... TAK (1) NIE (0)
Zbyt mocno ściska przedmioty/ np. ołówek............................................. TAK (1) NIE (0)
Zbyt lekko ś ciska przedmioty/ np. ołówek............................................... TAK (1) NIE (0)
Szybko się męczy.....................................................................................TAK (1) NIE (0)
Unika zabaw i gier ruchowych…............................................................. TAK (1) NIE (0)
Podpiera głow ę podczas rysowania, pisania........................................... TAK (1) NIE (0)
Raczej prowadzi siedzący tryb Ŝycia....................................................... TAK (1) NIE (0)
Jest niezgrabny ruchowo......................................................................... TAK (1) NIE (0)
Ma trudności z podnoszeniem cięŜszych przedmiotów........................... TAK (1) NIE (0)
SUMA ________
V. SŁUCH
NIE (0)
Jest bardzo wraŜliwy na dźwięki..............................................................TAK (1) NIE (0)
Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym…...................................TAK (1) NIE (0)
Myli si ę wykonuj ą c polecenia słowne..................................................... TAK (1) NIE (0)
Potrzebuje powtarzania poleceń, wskazówek..........................................TAK (1) NIE (0)
Myli podobne dźwiękowo słowa...............................................................TAK (1) NIE (0)
Zatyka uszy na niektóre d ź wi ę ki.............................................................. TAK (1) NIE (0)
Lubi dziwne dźwięki, lubi powtarzać pewne dźwięki................................TAK (1) NIE (0)
Mruczy, śpiewa, mówi do siebie podczas wykonywania zadania............TAK (1) NIE (0)
Unika zabawek innych przedmiotów wydających dźwięki........................TAK (1) NIE (0)
SUMA _______
TAK (1)
Jest zirytowany , pobudzony lub zalękniony w miejscach gdzie jest
głośno.....................................................................................................
182093380.001.png 182093380.002.png 182093380.003.png 182093380.004.png
VI. WZROK
Nadwra Ŝ liwy na ś wiatło, woli ś wiatło rozproszone, półmrok.....................TAK (1) NIE (0)
Ma problemy z róŜnicowaniem kształtów.................................................TAK (1) NIE (0)
Krótki okres fiksacji wzrokowej /skupienia wzroku na przedmiocie......... TAK (1) NIE (0)
Z trudno ś ci ą ś ledzi poruszaj ą cy si ę przedmiotu/ gubi go.........................TAK (1) NIE (0)
Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu.................... TAK (1) NIE (0)
Jest bardzo pobudzony, gdy ma do czynienia z wieloma bodźcami
wzrokowymi.............................................................................................
TAK (1)
VII. WĘCH
Nadwra Ŝ liwy na pewne zapachy............................................................. TAK (1) NIE (0)
Ignoruje nawet ostre i nieprzyjemne zapachy..........................................TAK (1) NIE (0)
Ma trudności z róŜnicowaniem zapachów............................................... TAK (1) NIE (0)
Cz ę sto zatyka nos mówi ą c, Ŝ e „ ś mierdzi”................................................TAK (1) NIE (0)
Nie je pokarmów bez wcześniejszego wąchania.....................................TAK (1) NIE (0)
NadwraŜliwy na zapach perfum, mydła, wody kolońskiej.........................TAK (1) NIE (0)
Lubi wąchać róŜne rzeczy nie słuŜące dojedzenia................................. TAK (1) NIE (0)
Lubi mocno doprawione pokarmy........................................................... TAK (1) NIE (0)
Preferuje pokarmy o łagodnym smaku................................................... TAK (1) NIE (0)
Ma łatwy odruch wymiotny na wiele zapachów....................................... TAK (1) NIE (0)
SUMA _______
VIII. UWAGA I ZACHOWANIE
Jest nerwowy, pobudzony...................................................................... TAK (1) NIE (0)
Jest impulsywny /„wyrywa si ę ” zanim zako ń czymy instrukcj ę ..................TAK (1) NIE (0)
Ma problemy z organizacją zachowania, wykonywanych zadań..............TAK (1) NIE (0)
Nie moŜe dłuŜej skupić się na zadaniu....................................................TAK (1) NIE (0)
Bardzo lubi biegać, skakać, jest ciągle w ruchu...................................... TAK (1) ) NIE (0)
Szybko i łatwo pobudzony przez dźwięki, światło itd..………………........TAK (1) NIE (0)
Niespokojny wówczas, gdy trzeba być cicho i koncentrować się............ TAK (1) NIE (0)
Łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu................................................ TAK (1) NIE (0)
Szybko si ę rozprasza...............................................................................TAK (1) NIE (0)
Lubi biegać podskakiwać, być w ruchu....................................................TAK (1) NIE (0)
SUMA _______
NIE (0)
Odmawia zasłaniania oczu, ograniczenia widzenia..................................TAK (1) NIE (0)
Odwraca litery, sylaby, słowa.................................................................. TAK (1) NIE (0)
Ma problemy z przepisywaniem z tablicy, ksiąŜki....................................TAK (1) NIE (0)
MruŜy oczy podczas słonecznego dnia................................................... TAK (1) NIE (0)
SUMA _______
182093380.005.png 182093380.006.png 182093380.007.png 182093380.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin