Scenariusz zajęć z edukacji wczesnoszkolnej przeprowadzony w klasie I
Temat: Moje prawa i obowiązki.
Cele ogólne:
- układanie klasowego regulaminu;
- swobodne wypowiedzi na temat obowiązków na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń;
- ćwiczenia w mówieniu;
- układanie regulaminu dyżurnego;
- analiza i synteza słuchowa;
- omówienie obowiązków dyżurnego;
- kreślenie wzorów literopodobnych;
- określanie cech wielkościowych.
Cele szczegółowe:
uczeń:
- zna swoje prawa i obowiązki;
- ćwiczy swobodne wypowiadanie się;
- potrafi słuchać ze zrozumieniem;
- potrafi kreślić wzory litero podobne;
- potrafi samodzielnie określać cechy wielkościowe.
Metody pracy:
- słowna;
- praktycznego działania.
Formy pracy:
- indywidualna;
- grupowa.
Środki dydaktyczne:
- karton;
- flamastry;
- kwadraty różnej wielkości;
- karta pracy.
Czas trwania:
4 x 45 min.
Zapis w dzienniku:
Układanie klasowego regulaminu. Swobodne wypowiedzi na temat obowiązków na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń. Ćwiczenia w mówieniu. Układanie regulaminu dyżurnego. Analiza i synteza słuchowa. Omówienie obowiązków dyżurnego. Kreślenie wzorów litero podobnych. Określanie cech wielkościowych.
Przebieg zajęć:
1. Zaproszenie dyrektora szkoły na zajęcia.
Dyrektor szkoły prezentuje krótko najważniejsze postanowienia szkolnego regulaminu, prawa i obowiązki uczniów. Zwraca uwagę na zachowania, miejsca i sytuacje niebezpieczne na terenie szkoły.
2. Układanie klasowego regulaminu.
W czasie „ burzy mózgów” dzieci poszukują odpowiedzi na pytanie „ Co to jest regulamin?”. Dzieci próbują tworzyć definicję pojęcia: regulamin. Spontanicznie wypowiadają się na temat zachowań w Sali i w szkole. Mówiąco wolno, a czego nie wolno robić, jakie mają prawa, a jakie obowiązki.
3. Nauczyciel proponuje dzieciom stworzenie klasowego regulaminu.
Zapisuje na kartonie kolejne punkty – propozycje uczniów. Umieszcza gotowy regulamin w widocznym miejscu w sali.
4. Rozmowa kierowana na temat „ Moje obowiązki domowe”.
Nauczyciel zadaje pytania:
- Jak pomagasz w domu?
- Co należy do Twoich obowiązków?
- Które obowiązki wykonujesz chętnie?
- Czego nie lubisz robić? Dlaczego? Itp.
5. Ćwiczenia w mówieniu.
6. Przedstawienie sytuacji związanych przeżyciami dzieci – „Moje obowiązki domowe”.
Dzieci rysują w ramkach. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawne rozmieszczenie elementów rysunku i ciekawe przedstawienie sytuacji.
7. Ocenianie postępowania dzieci na postawie ilustracji – ćwiczenia w mówieniu.
8. Analiza i synteza słuchowa wyrazów.
9. Układanie zdań do obrazków.
10. Zabawa ruchowo – naśladowcza” Dyżurni”.
Dzieci tworzą pary. Jedno z nich markuje podlewanie kwiatów, ścieranie tablicy, zbieranie papierów, ustawianie krzeseł itp. Drugie dziecko jest ”lustrzanym odbiciem” dyżurnego i go naśladuje. Na sygnał nauczyciela następuje zmiana ról.
11. Słuchanie krótkiej informacji nauczyciela na temat „ Konwencji o prawach dziecka”.
Najważniejsze prawa dzieci zostały zebrane i napisane w Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka. Dotyczą wszystkich dzieci na całym świecie, niezależnie od koloru skóry, narodowości, języka, religii…
12. Kreślenie wzorów literopodobnych – ślimaki.
13. Zabawa ruchowa „Od największego do najmniejszego”.
Dzieci są podzielone na dwie grupy (dziewczynki, chłopcy). Poruszają się swobodnie po Sali. Na sygnał nauczyciela ustawiają się w dwóch rzędach od największego do najmniejszego i odwrotnie.
14. Określanie cech wielkościowych – ćwiczenia.
Nauczyciel trzyma dwa przedmioty (np. dziennik, zeszyt) i zadaje pytania:
- Który przedmiot jest większy?
- Który przedmiot jest mniejszy?
Nauczyciel wydaje polecenia:
- Podnieście prawą ręką krótką kredkę, a lewą długą kredkę.
- Ułóżcie kwadraty od najmniejszego do największego itp.
15. Określanie i porównywanie wielkości przedmiotów – ćwiczenia.
16. Praca domowa:
Do wyboru przez nauczyciela ćwiczenia z karty pracy.
17. Podsumowanie zajęć:
Co było tematem zajęć? Jakie są zasady klasowego regulaminu?
ArsAmomoli