ETYKA ZAWODOWA.doc

(45 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ETYKA ZAWODOWA

Etyka – nauka o moralności; teoretyczna refleksja o moralności. (eticos – Arystoteles, Sokrates)

 

Moralność – sfera decyzji i czynów człowieka – to jak się w życiu zachowuje – działania czyny oceny system wartości realizowanych w życiu.

 

Działy etyki:

1.     Etyka opisowa (czysto teoretyczna)

Aspekty etyki opisowej:

a)     historyczna – opisuje jak dawniej zachowywali się ludzie (bez wartościowania ich zachowań)

b)    socjologiczna – socjologia moralności – bada społeczne uwarunkowania postaw moralnych także relacje między warunkami życia społecznego                    a moralnymi zachowaniami ludzi.

c)     aspekt psychologiczny – psychologia moralności zajmuje się przede wszystkim tymi formami działalności człowieka, które związane są                 z istnieniem reguł moralnych.

2.     Etyka normatywna – zwana etyką właściwą zajmuje się ocenianiem                    i wartościowaniem postaw i zachowań moralnych ludzi. Wskazuje ona co ludzie powinni uważać za dobro, jak postępować aby ich czyny uważane były za moralne. Zajmuje się wartościami moralnymi i próbuje  określić dobro etyczne, a przede wszystkim dobro najwyższe. Mówi                             o odpowiedzialności moralnej, wolnej woli i zaletach moralnych.

3.     Metaetyka – teoria języka etyki normatywnej.

 

Systemy filozoficzne, etyczne.

 

I.                   Hedonizm – ( hedone – rozkosz, przyjemność). Hedoniści uważali, iż przyjemność cielesna jest zgodna z naturą człowieka.

1.     Hedonizm epikurejski – hedonizm umiarkowany. Etyka wyboru i unikania. Dla epikurejczyków najważniejsza była przyjemność duchowa, a unikali cierpienia, myśli o chorobie i śmierci.

2.     Hedonizm utylitarystyczny (pożyteczny) – Postać hedonizmu, która łączy przyjemne z pożytecznym. (maksymalne szczęście dla maksymalnej ilości ludzi, szczęście to przyjemność, a przyjemność to działania pożyteczne.

 

II.                Eudajmonizm (szczęśliwość) – kierunek, który zajmuje się poszukiwaniem szczęścia. Dobrem najwyższym jest szczęście jednostki lub zbiorowości.

1.     Eudajmonizm transcendalny – szczęście człowieka łączy się                         z osiągnięciem przez niego jakiegoś dobra absolutnego (w etyce religijnej)

2.     Eudajmonizm immanentny (wewnętrzny)

a)     Subiektywistyczny - szczęście człowieka utożsamia się ze szczęściem jednostki lub zbiorowości

b)    Obiektywistyczny – szczęście człowieka upatruje w realizowaniu przez niego jakiegoś dobra obiektywnego

-         profesjonalizm; dobrem najwyższym dla człowieka jest doskonałość osobista. Perfekcjoniści wierzą w możliwość realizacji ideału człowieka doskonałego moralnie przez pielęgnacje cnót moralnych

-         ewolucjonizm; zwolennicy tego poglądu twierdzą, że dobrem najwyższym czyli szczęściem jest życie zgodne z prawami biologicznego rozwoju

 

III.             Deontologizm – za dobro najwyższe uznaje się powinność moralną             i imperatyw czyli prawo moralne, według tego systemu czyn jest moralnie dobry wtedy, gdy jest zgodny z nakazem prawa odpowiedniego autorytetu. Autorytetem może być Bóg, monarcha, klasa społeczna.

 

Emanuel Kant filozof z XIX w. mówi, że  należy odrzucić role i znaczenie przesłanek płynących ze świata zewnętrznego. Prawo moralne, poczucie obowiązku stanowi dobro i jest kryterium oceny.

 

Imperatyw kategoryczny Kanta – postępuj zawsze tak, abyś mógł chcieć, aby motywy twojego postępowania stały się prawem powszechnym.

 

Imperatyw praktyczny Kanta – „niebo gwieździste nade mną , prawa moralne we mnie”.

 

IV. Etyka teocentryczna – etyka religijna – dobrem najwyższym jest Bóg.

 

 

Elementy systemu etycznego.

1.     Normy moralne.

2.     Oceny moralne.

3.     Wzory osobowe.

4.     Sankcje.

 

AD. 1.

Normy moralne – nakazy, prawidła, zasady moralne (formułowane                     w rozkaźnikach). Nakazują jakieś zachowanie, bądź zakazują jakiegoś zachowania.

 

Normy kategoryczne – nakazują  lub  zakazują jakiegoś postępowania, ale nie podaje się celu takiego postępowania.

 

Normy hipotetyczne – nakazują lub zakazują jakiegoś postępowania, ale podają cel, dla którego to czynią.

 

Normy moralne mogą być formułowane w sposób:

-         bezwzględny (bez wyjątków)

-         względny (dopuszczanie się odstępstw)

 

Normy moralne obowiązku i ideału.

1.     Ideału – zawierają niewielki stopień powinności to znaczy, jeżeli uchylamy się od realizacji tej  normy to nie spotkają nas żadne sankcje, a kiedy je akceptujemy to też jest normalnie.

2.     Obowiązku – zawierają wysoki stopień powinności to znaczy ich nie przestrzeganie jest postrzegane jako czyn naganny.

 

Ad. 2.

Oceny moralne – dotyczyć mogą człowieka, jego czynów, ale też motywów intencji i skutków jego postępowania. Ocena moralna jest zazwyczaj subiektywna.

 

Ad. 3.

Wzory osobowe – są to najczęściej konkretne postacie (rzeczywiste lub fikcyjne) musi zachodzić zgodność poglądów, zachowań tej osoby z normami danego systemu etycznego.

 

Ad. 4.

Sankcje moralne – sposób reakcji ludzi na przekroczenie określonych norm obowiązujących w danym środowisku. Nie mają charakteru formalnego czyli nie mają skutków prawnych.

1.     Pomówienie.

2.     Plotka.

3.     Ignorowanie jednostki przez grupę.

4.     Wykluczanie z grupy społecznej.

 

Teoria wartości – aksjologia

 

Wartość – określa się jako to, co jest szczególnie cenne; cel, przedmiot pożądania jako to co zaspokaja czyjeś potrzeby, co daje przyjemność, zadowolenie.

 

Obiektywizm aksjologiczny – jest to stanowisko zgodnie, z którym wartości (etyczne i estetyczne) istnieją niezależnie od odbierającej jej świadomości.

Subiektywizm aksjologiczny – stanowisko uzależniające sądy o wartościach moralnych i estetycznych od osobistych przeżyć, wrażeń, reakcji emocjonalnych.

 

Absolutyzm aksjologiczny – stanowisko przyjmujące, że wartości takie jak prawda, dobro, piękno stanowią odrębną rzeczywistość od subiektywnych nastawień jednostki.

Procesy historyczne – wartości są stałe, powszechne, uniwersalne.

 

Relatywizm aksjologiczny – głosi, że wszelkie wartości mają charakter zmienny, a także względny, są one wartościami dla kogoś tylko ze względu na coś co jest wartością w danej epoce, nie musi być wartościowe w innej epoce.

 

Etyka zawodowa.

 

Etyka zawodowa – opiera się na normach moralnych akceptowanych przez społeczeństwo.

 

Etyka zawodowa pracownika ochrony – respektuje wszystkie normy moralne przyjęte w społeczeństwie. Respektuje wszelkie normy prawne. Określa zachowania w sytuacjach specyficznych dla danego zawodu.

 

Rola etyki zawodowej:

1.     Wzmocnienie i urealnienie kontroli pracowników instytucji.

2.     Rola demaskatorska.

3.     Rola przemieszczania akcentów. (w pewnych sytuacjach należy zaostrzyć reguły już istniejące)

4.     Rola likwidowania zawodowych zboczeń.

5.     Rola w zakresie kształtowania opinii publicznej.

 

Zasady etyczne pracownika ochrony:

1.     Zasada profesjonalizmu. (od tego zależy dobro i życie człowieka)

2.     Zasada rzetelności. (zasada dokumentacji i organizacji pracy)

3.     Zasada lojalności.

4.     Zasada poszanowania zdrowia i życia człowieka.

5.     Zasada znajomości i poszanowania prawa.

6.     Zasada uczciwości.

 

Etyczne sposoby relacji pracownik ochrony a obywatel:

1.     Nie naruszać godności osobistej innych ludzi.

2.     Nigdy nie nadużywać swojego stanowiska.

3.     Nie nadużywać swojej wiedzy.

4.     Swoją postawą dbać o zaufanie współpracowników.

5.     Dbać o wizerunek i dobro firmy.

6.     Przestrzegać zasad dobrego wychowania, kultury wobec innych ludzi.

 

Elementy psychologii kierowania:

Wyróżnia się trzy style kierowania ludźmi:

1.     Styl autorytarny. (całkowita władza szefa)

2.     Styl demokratyczny. (wspólne podejmowanie tematu, szef decyduje)

3.     Styl liberalny. (szef pozostawia swobodę członkom grupy)

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin