program dla dziecka up. w stopniu umiarkowanym..doc

(44 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM PRACY

INDYWIDUALNY PROGRAM PRACY

EDUKACYJNO – REWALIDACYJNEJ

UCZENNICY KL. III gimnazjum

(klasa integracyjna)

 

Autor: Agnieszka Twardowska

 

I.                   Charakterystyka ucznia

 

Magda jest dziewczynką z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym. Nie opanowała procesu czytanie- pisanie ale zna wszystkie litery. Posiada bardzo bogaty słownik czynny i bierny, bez trudu porozumiewa się z otoczeniem oraz odnajduje w nowym środowisku. Ma trudności
z opanowaniem pojęcia i zapisu liczby. Dobrze funkcjonuje na terenie szkoły, przejawia duże zainteresowanie nauką szkolną. Koncentracja uwagi dowolnej jest krótkotrwała,  bardzo szybko się męczy i zniechęca. Jej sprawność manualna oraz zakres samoobsługi jest na bardzo niskim poziomie.

 

II.               Cel główny

 

Rozwijanie autonomii uczennicy niepełnosprawnej, wyposażanie w takie umiejętności i wiadomości, aby:

-         mogła jak najpełniej porozumieć się z otoczeniem,

-         zdobyła maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb,

-         była zaradna w życiu codziennym adekwatnie do swoich możliwości,

-         mogła uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi
z innymi członkami danej zbiorowości, przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia społecznego, zachowując przy tym prawo do swojej inności.

 

III.           Cele szczegółowe

 

Funkcjonowanie w środowisku

-         kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych i proekologicznych

-         przygotowanie do pełnienia ról społecznych

-         rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych

-         kształcenie umiejętności praktycznego stosowania pojęć i działań matematycznych

-         kształtowanie postawy ostrożności i ograniczonego zaufania wobec nieznajomych osób

 

Plastyka

-         rozwijanie postawy twórczej

-         wdrażanie do obcowania ze sztuką

-         doskonalenie znanych uczennicy technik plastycznych

-         zapoznanie z różnorodnością środków wyrazu artystycznego

 

Technika

-         przygotowanie do pełnienia ról społecznych

-         poznanie przedmiotów, urządzeń i produktów codziennego użytku,
ich właściwości i zastosowań

-         samodzielne korzystanie z urządzeń technicznych

-         właściwy dobór różnorodnych materiałów i technik przy wykonywaniu prac

-         ćwiczenia sprawności manualnej

 

Muzyka z rytmiką

 

-         uwrażliwianie na muzykę

-         wdrażanie do odbioru i tworzenia muzyki

 

Wychowanie fizyczne

 

-         rozwój sprawności psychofizycznej

-         wdrażanie do współdziałania w grupie

-         przygotowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego

 

Komunikacja

 

-         ćwiczenia w samodzielnym podpisywaniu się

-         ćwiczenia w odczytywaniu wyrazów ( globalnie i sylabami)

-         ćwiczenia w rozumieniu słuchanego i czytanego tekstu

-         wzbogacenie czynnego i biernego słownika uczennicy

-         wdrażanie do odbioru i odpowiedniego reagowania na różnego rodzaju komunikaty

 

Cele rewalidacyjne

 

-         usprawnianie myślenia przyczynowo skutkowego

-         doskonalenie orientacji przestrzennej oraz świadomości własnego ciała

-         kształcenie spostrzegawczości wzrokowej i koordynacji wzrokowo- słuchowej i wzrokowo- ruchowej

-         doskonalenie słuchu fonematycznego oraz koordynacji słuchowo- ruchowej

-         usprawnianie manualne

-         doskonalenie pamięci długotrwałej

-         ćwiczenia koncentracji uwagi i spostrzegawczości

 

IV. Treści edukacyjne

 

Funkcjonowanie w środowisku

Dbałość o zdrowie:

-         nawyki higienicznego trybu życia (mycie, utrzymywanie porządku, dbanie o prawidłową postawę ciała)

-         korzystanie z pomocy medycznej

-         zachowanie w sytuacjach zagrożenia

-         prawidłowe odżywianie jako jeden z warunków dobrego stanu zdrowia

-         zależność zdrowia człowieka od stanu środowiska w którym przebywa

Umiejętności matematyczne:

-         posługiwanie się pieniędzmi

-         posługiwanie się kalendarzem

-         korzystanie z zegara ( godziny)

-         mierzenie

-         kreślenie i rozpoznawanie figur geometrycznych

-         posługiwanie się linijką, ekierką i cyrklem

-         zapisywanie liczb (w zakresie 100), ich odczytywanie i porównywanie

-         wykorzystanie umiejętności matematycznych w rozwiązywaniu problemów życia codziennego

-         przeliczanie elementów

-         wykorzystanie kalkulatora

Poznawanie najbliższego otoczenia:

-         sklepy, poczta, dworzec PKP, PKS, punkty usługowe, lokale gastronomiczne

-         poruszanie się środkami komunikacji miejskiej

-         orientacja w najbliższej okolicy, odnajdowanie istotnych miejsc
i budynków

Poznawanie środowiska społeczno- kulturowego

-         udział obywateli w życiu publicznym

-         przynależność narodowa i państwowa (barwy, symbole, historia, kultura, tradycje)

-         korzystanie z instytucji kulturalnych: muzeum, kino, biblioteka, galeria sztuki)

-         uczestnictwo w imprezach kulturalnych na terenie szkoły i miasta (spektakle teatralne, koncerty, wystawy, przedstawienia)

-         zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów

 

Poznawanie przyrody

-         zmiany zachodzące w przyrodzie związane ze zmianami pór roku

-         rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt charakterystycznych
dla obszaru Polski

-         ochrona gatunkowa roślin i zwierząt

-         hodowla roślin doniczkowych i ogrodowych

-         formy ochrony przyrody

-         zasoby przyrodnicze i ich wykorzystanie

-         rozpoznawanie popularnych roślin i zwierząt egzotycznych

-         krajobrazy Polski

-         podstawy posługiwania się mapą

-         troska o środowisko naturalne

Plastyka
Twórczość artystyczna

-         kopiowanie i tworzenie własnych kompozycji

-         rysowanie kredkami, ołówkiem, węglem, pastelami, itp.

-         malowanie farbami (różne techniki)

-         tworzenie wyrywanek, wycinanek i wylepianek

-         lepienie z plasteliny i różnorodnych mas

-         zapoznanie z dziełami sztuki w oryginale, reprodukcjami i kopiami

Technika

Kształcenie techniczne:

-         obsługa urządzeń technicznych: radia, magnetofonu, odtwarzacza CD, telefonu, czajnika elektrycznego

-         podstawy użytkowania komputera

-         podstawy szycia i wyszywania (na tekturze i materiale)

-         przygotowywanie prostych posiłków

-         wykonywanie prac z papieru wg instrukcji słownych i rysunkowych (elementy origami)

-         używanie narzędzi pomiarowych (linijka, metr krawiecki)

-         znajomość zasad bezpiecznego korzystania z narzędzi, przyborów, urządzeń, sprzętów ( nóż, nożyczki, sztućce, itp.)

Muzyka z rytmiką
Twórczość artystyczna

-         wystukiwanie rytmów

-         śpiewanie piosenek

-         tworzenie muzyki przy użyciu głosu, ciała i prostych instrumentów muzycznych

-         słuchanie muzyki naturalnej i mechanicznej

-         inscenizowanie treści prostych utworów

-         zabawy dźwiękonaśladowcze

-         w miarę możliwości uczestnictwo w koncertach

 

Wychowanie fizyczne

zajęcia ruchowe

-         ćwiczenia gimnastyczne

-         elementy lekkiej atletyki

-         uczestnictwo ( na miarę możliwości) w grach zespołowych

-         udział w imprezach sportowo- rekreacyjnych

-         obserwacja zawodów sportowych

Komunikacja
Porozumiewanie się z otoczeniem

-         rozumienie komunikatów werbalnych i pozawerbalnych

-         rozumienie znaków i symboli

-         rozumienie treści słuchanych prostych tekstów, piosenek, przedstawień
a także sytuacji społecznych

-         rozumienie i definiowanie znaczeń słów

-         przekazywanie informacji o swoich potrzebach i stanach emocjonalnych

-         wypowiadanie się, przekazywanie swoich myśli i poglądów

-         nazywanie cech i uczuć innych osób

-         poprawne komunikowanie się z otoczeniem

-         prowadzenie dialogu z kolegą na konkretny temat

-         podejmowanie prób porozumiewania się w języku angielskim

Czytanie i pisanie

-         utrwalenie umiejętności samodzielnego podpisywania się

-         wykorzystanie czytania i pisania w sytuacjach życia codziennego

-         próby czytania sylabami

-         próby czytania globalnego

-         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin