Po prostu Java 2.pdf

(479 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Po prostu Java 2
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Dori Smith
T³umaczenie: Miko³aj Szczepaniak
ISBN: 83-7197-686-0
Format: B5, stron: 356
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Java jest jednym z najpopularniejszych jêzyków programowania na wiecie
wykorzystywanym przy tworzeniu popularnych aplikacji. Jêzyk ten dla pocz¹tkuj¹cych
programistów jest czêsto pierwszym poznanym jêzykiem programowania. Dziêki
przemylanej architekturze obiektowej Javy ³atwiej Ci bêdzie nabraæ prawid³owych
nawyków programistycznych, z kolei funkcjonalnoæ tego jêzyka sprawi, ¿e nauka nie
pójdzie na marne, a zdobyt¹ wiedzê wykorzystasz w praktyce. W Javie mo¿na bowiem
napisaæ prawie ka¿d¹ aplikacjê, od prostej gry dzia³aj¹cej w telefonie komórkowym,
po skomplikowany system uruchamiany na potê¿nym serwerze.
„Po prostu Java 2” to ksi¹¿ka, dziêki której nauczysz siê pisaæ programy w tym jêzyku,
nawet jeli programowanie by³o Ci do tej pory zupe³nie obce. Ksi¹¿ka jest pozbawiona
zbêdnego balastu teorii. Prezentuje ona wiele zastosowañ Javy.
Dziêki ksi¹¿ce nauczysz siê:
• Sk³adni Javy oraz podstawowych instrukcji
• Korzystaæ z obiektów i rozpoznawaæ ich metody
• Tworzyæ interfejs u¿ytkownika dla aplikacji Javy
• Pisaæ aplety i osadzaæ je w stronach WWW
• £¹czyæ Javê z JavaScript
• Pisaæ servlety i strony JSP
• Korzystaæ z XML z poziomu Javy
Chcesz szybko i bez zbêdnych dywagacji dowiedzieæ siê, dlaczego Java cieszy siê
takim powodzeniem? Chcesz wykorzystaæ j¹ do swoich potrzeb? Ta ksi¹¿ka
z pewnoci¹ Ci w tym pomo¿e.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
400256827.005.png 400256827.006.png 400256827.007.png 400256827.008.png
Spis treci
Spis treci
Wstp
11
Rozdział 1. Czym jest Java? 17
Krótka lekcja historii................................................................................. 18
Dlaczego uczy si Javy?.......................................................................... 20
Rozpowszechnione mity o Javie............................................................... 21
Co bdzie Ci potrzebne............................................................................. 24
Wersje Javy............................................................................................... 25
Rozdział 2. Podstawy Javy 27
Wprowadzenie w niesamowity *wiat Wirtualnej Maszyny Javy.............. 28
Bezpiecze-stwo Javy ................................................................................ 29
Pliki Javy................................................................................................... 30
Gra w Buzzword Bingo ............................................................................ 31
Rozdział 3. Uywanie Javy na stronach WWW 37
Znacznik APPLET.................................................................................... 38
Znacznik OBJECT.................................................................................... 40
Znacznik OBJECT poł9czony ze znacznikiem EMBED.......................... 43
Wy*wietlanie komunikatów w przegl9darkach nie obsługuj9cych Javy.. 45
Ustawianie poło;enia apletów Javy na stronach WWW........................... 47
Znajdowanie apletów w Internecie ........................................................... 49
Przekazywanie parametrów do apletu....................................................... 51
Rozdział 4. Twoje pierwsze aplety 55
„Witaj *wiecie!”........................................................................................ 56
Posługiwanie si czcionkami.................................................................... 58
Ustawianie koloru tła................................................................................ 59
Przekazywanie parametrów z pliku HTML do apletu Javy...................... 60
Dodawanie komentarzy ............................................................................ 62
Zmiana stylu czcionki............................................................................... 63
Zmiana kolorów........................................................................................ 64
5
400256827.001.png
Spis treci
Rozdział 5. Ła(cuchy 65
Zmienne ła-cuchowe ................................................................................ 66
Wicej o ła-cuchach ................................................................................. 68
Zasig deklaracji zmiennych..................................................................... 70
Metody klasy String.................................................................................. 72
Wszystkie typy liczbowe .......................................................................... 74
Wzajemne przekształcanie ła-cuchów i liczb........................................... 77
Przekształcenia typów liczbowych ........................................................... 79
Przekształcanie przez rzutowanie ............................................................. 81
Tablice obiektów....................................................................................... 83
Rozdział 6. Podejmowanie decyzji 85
Instrukcje warunkowe — if ...................................................................... 86
Przechwytywanie błdów ......................................................................... 89
Wicej o instrukcjach warunkowych — if…else ..................................... 93
Powtarzanie czynno*ci za pomoc9 ptli.................................................... 96
Inny rodzaj ptli — while ......................................................................... 98
Ostatni rodzaj ptli — do…while........................................................... 100
Przerywanie działania ptli..................................................................... 102
Konstrukcja switch…case....................................................................... 104
Rozdział 7. Współpraca z uytkownikiem 109
Rysowanie za pomoc9 myszy................................................................. 110
Rysowanie w dwóch wymiarach ............................................................ 113
Swobodne rysowanie .............................................................................. 116
Przechwytywanie naciskania klawiszy................................................... 118
Przemieszczanie obrazów....................................................................... 120
U;ywanie klawiszy modyfikuj9cych ...................................................... 122
Rozdział 8. Budowa interfejsu uytkownika 125
Strony chronione hasłem......................................................................... 126
Wpisywanie i wy*wietlanie tekstu.......................................................... 129
Praca z polami wyboru............................................................................ 131
U;ywanie przycisków opcji.................................................................... 134
Elementy rozwijanego menu................................................................... 137
Ustawianie menu czcionki w Javie......................................................... 139
U;ywanie wieloliniowych pól tekstowych ............................................. 141
U;ywanie list przewijanych.................................................................... 144
6
400256827.002.png
Spis treci
Rozdział 9. Rozmieszczanie elementów interfejsu uytkownika 147
Brak rozmieszczenia — FlowLayout...................................................... 148
U;ywanie menad;era FlowLayout.......................................................... 150
Wstawianie wolnych przestrzeni w obszarze apletu............................... 152
U;ywanie menad;era BorderLayout....................................................... 154
U;ywanie menad;era GridLayout .......................................................... 156
U;ywanie wkładek.................................................................................. 158
Dodawanie komponentów z wykorzystaniem paneli.............................. 160
U;ywanie menad;era CardLayout.......................................................... 162
U;ywanie menad;era GridBagLayout.................................................... 165
Rozdział 10. Manipulowanie obrazami i animacje 169
Wy*wietlanie obrazu............................................................................... 170
Wy*wietlanie fragmentu obrazu ............................................................. 172
Rysowanie ramki wokół apletu............................................................... 174
Wy*wietlanie wielu obrazów.................................................................. 176
W9tki i animacja ..................................................................................... 179
Podwójnie buforowane animacje............................................................ 183
Wy*wietlanie niesko-czonej liczby obrazów ......................................... 186
Kontrola animacji.................................................................................... 188
Rozdział 11. Java i JavaScript 191
Sprawdzanie obsługi Javy przez przegl9dark........................................ 192
JavaScript i publiczne metody Javy........................................................ 194
Przekazywanie danych z JavaScriptu do Javy........................................ 197
Przekazywanie danych z Javy do JavaScriptu........................................ 200
Rozdział 12. Projektowanie interfejsu uytkownika z komponentami Swing 203
Twój pierwszy aplet wykorzystuj9cy komponent Swing........................ 204
Ustawianie czcionek dla komponentów Swing ...................................... 206
Pola wyboru Swing................................................................................. 208
Przyciski opcji Swing ............................................................................. 211
Wygl9d apletu zgodny z preferencjami u;ytkownika............................. 214
Animacja i Swing.................................................................................... 219
Swing w akcji.......................................................................................... 223
7
400256827.003.png
Spis treci
Rozdział 13. JavaServer Pages i Serwlety Javy 231
Twoja pierwsza strona JSP ..................................................................... 232
JSP i formularze...................................................................................... 234
Instrukcje warunkowe w JSP.................................................................. 236
Zapisywanie cookies za pomoc9 JSP...................................................... 238
Odczytywanie cookies za pomoc9 JSP................................................... 240
XML i JSP .............................................................................................. 243
Twój pierwszy serwlet............................................................................ 245
Ankieta i serwlety ................................................................................... 248
Rozdział 14. Java i narzdzia wizualne 257
Wstawianie znacznika applet w programie Dreamweaver ..................... 258
Wstawianie znacznika object w programie Dreamweaver ..................... 261
Wstawianie znacznika applet w programie GoLive ............................... 263
Wstawianie znacznika object w programie GoLive ............................... 265
Rozdział 15. Kółko i krzyyk 267
Gra w kółko i krzy;yk............................................................................. 268
Rozdział 16. Prosty kalkulator 283
Aplet z prostym kalkulatorem................................................................. 284
Rozdział 17. Prawdziwy 7wiat Javy — hierarchiczne menu 291
Java i hierarchiczne menu....................................................................... 292
Dodatek A Gdzie szuka< dodatkowych informacji? 307
Java w Internecie..................................................................................... 308
Czasopisma internetowe ......................................................................... 311
Zintegrowane *rodowiska oprogramowania........................................... 312
Ksi9;ki o Javie........................................................................................ 314
Grupy dyskusyjne ................................................................................... 316
Witryny internetowe a przeno*no* Javy................................................ 317
Dodatek B Zarezerwowane słowa kluczowe 319
Zarezerwowane słowa kluczowe Javy.................................................... 320
Dodatek C Hierarchia obiektów Javy 323
Pakiet java.applet.................................................................................... 324
Pakiet java.awt ....................................................................................... 324
Pakiet java.awt.color (wprowadzony w JDK 1.2) .................................. 325
Pakiet java.awt.datatransfer (wprowadzony w JDK 1.1)........................ 326
8
400256827.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin