ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
grupa: 5/6-latki Miejsce: sala przedszkolna Cele: 1.Kształcenie umiejętności prawidłowej postawy ciała; 2.Wyzwalanie poczucia satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym 3.Przyjmowanie prawidłowej postawy wyjściowej Pomoce: krążki tekturowe – „nietypowe” pomoce do ćwiczeń1.„Znajdź swój kolor” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci z kolorowymi krążkami biegają po sali w rozsypce. Na hasło: „Znajdź swój kolor” – dzieci gromadzą się wg koloru w wyznaczonym miejscu. 4x
2.„Drzewa” ćwiczenie dużych grup mięśniowych - rozsypka. Lekki rozkrok. Dzieci w rękach trzymają kółka i naśladują kołyszące się drzewa na zimowej wichurze. Uważają aby ptaszkom, które siedzą na drzewach nic złego się nie stało.
3.„Kto dalej sięgnie? – ćwiczenie tułowia. Skłony w przód. W siadzie klęcznym wysuwanie krążka jak najdalej do przodu, nie odrywając przy tym nóg od podłogi.
4.„Polują koty” zabawa z el. czworakowania:– krążki leżą na podłodze. Dzieci przyjmują postawę na czworakach i naśladując koty polują na ptaszki w karmniku. Na sygnał dzieci szybko wyskakują w górę naśladując spłoszone ptaszki.
5.„Ptaszki w karmniku” ćwiczenie równowagi – rozsypka. Dzieci stoją na jednej nodze. Druga ugięta w kolanie i położony na niej krążek – karmnik. Dzieci stukają rączką o krążek – ptaszki wyjadają ziarenka – drugą ręką podtrzymują krążek. Zmiana nogi
6.„Poznaj swój karmnik” – zabawa bieżna. Krążki – karmniki leżą na podłodze. Dzieci – ptaszki biegają i szukają pokarmu. Na przerwę w muzyce wracają do swojego karmnika. Nauczycielka podbiera krążki. 4x.
7.„Ptaszki wyglądają przyjaciela” – ćw. mięśni grzbietu. Leżenie przodem, ręce na krążku jak na poduszce, dzieci unoszą krążek i łokcie wysoko w górę i wyglądają swoich przyjaciół. Wracają do pozycji wyjściowej i odpoczywają. Powtarzamy kilka razy.
8.„Skaczące ptaszki” – podskoki obunóż. Dzieci – ptaszki kaczą obunóż z karmnika do karmnika.
9.Ćwiczenie oddechowe – wyciszające – wietrzymy swoje płuca – wciągamy nosem wypuszczamy ustami. 3x
10.„W parach” ćwiczenie wyprostne. Krążki odłożone na podłodze. Dzieci staja plecami do siebie. wznoszą ręce wysoko do góry i chwytają się dłońmi wysoko nad głową.
11.„Kto potrafi” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. W siadzie płaskim unoszenie kółka pacami stopy do góry kilka razy. Lub zabrać między stopy i obrócić krążek tak aby nie upadł.
12.Marsz po obwodzie koła, przełożenie kółka do prawej ręki, odłożenie krążka do koszyka. Zbiórka. Pożegnanie.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Cele;
poznawanie możliwości własnego ciała,
rozbudzanie ruchowej inwencji twórczej u dzieci,
doskonalenie płynności ruchów. METODY:czynne: zadań stawianych do wykonaniasłowne: objaśnienia i instrukcjeoglądowe: przykładumetody twórcze: R.Orffa, R.LabanaPOMOCE: kolorowe pompony, chusteczki, bębenek, magnetofon, taśma z nagranymi utworamiZADANIA STAWIANE PRZED DZIEĆMI: każdy wykonuje niepowtarzalne ruchy,każdy czuje się swobodnie, każdy słucha uważnie.
PRZEBIEG:1 .Część wstępna.Czynności organizacyjne.Swobodny marsz , zatrzymanie się , podanie celu zajęć.Wykorzystanie bębenka
2. Zabawa ożywiająca,,Taniec powitaniec” – improwizacja ruchowa na tle utworu.Muzyka rytmiczna
3.Wyczucie własnego ciała,,Powitanie różnych części ciała” – dotykanie jednejczęści ciała do drugiej np. łokieć wita się z pięta, czoło wita się zkolanem, duży palec u nogi wita się z szyją. .itp.
4.Wyczucie własnego ciała,,Tańczy ciało” – przy muzyce tańczą same ręce, tańczygłowa, tańczą nogi, tańczy całe ciało.Muzyka rytmiczna
5. Wyczucie przestrzeni,,Jedziemy na wycieczkę” – naśladowanie różnych środkówlokomocji: pociąg, jazda na rowerzeNagranie odgłosu pociągu
6.Wyczucie ciężaru ciałaWiosenne porządki na leśnej polanie” – przenoszeniewyimaginowanych kamieni na miejsce, a w czasie krótkich przerw zupełnerozluźnienie.
7.Wyczucie rytmu i ciężaru ciała w czasie i przestrzeni,,Marmurki” – swobodny taniec z towarzyszeniem muzyki , w czasieprzerwy w muzyce przyjęcie pozy zastygłej w bezruchu.Wykorzystanie zrobionych z bibuły pomponów
8.Ćwiczenia rytmiczneDzieci wystukują rytm do przysłowia,,Suchy kwiecień, mokry maj - będzie żyto jako gaj”.Powtórzenie rytmicznie przysłowia z: - wystukiwaniem rytmu o podłogę,- ze zmianą tempa ( od wolnego do szybkiego)- ze zmianą dynamiki ( cicho - głośno),- ze zmianą rejestrów ( cienko – grubo).
Dzieci są w pozycji siedzącej
9Improwizacje melodyczneUkładanie melodii do znanego dzieciom przysłowia ,,Gdy kukułka kuka w maju , spodziewaj się urodzaju”
10.Wyczucie własnego ciała.,,Kwiatek” – w miejscu, pozycja niska, zamknięta. Całe ciałostopniowo rozwija się i rośnie do góry a potem stopniowo zamyka się .Muzyka spokojna
11.Wyczucie przestrzeni ,,Złap motylka” – podskok w miejscu jak najwyżej aby złapaćmotylka.
12.Doskonalenie płynności ruchów,,Wiosenny wiatr ” – dowolne poruszanie chustką w różnychkierunkachZabawa z chusteczkami
13Wyczucie ruchów własnych do ruchów partnera,,Trop w trop” – jedno dziecko z pary wykonuje dowolne ruchy adrugie wiernie je odtwarza.Dzieci dobierają się parami
14.Wyczucie przestrzeni,,Leśna muzyka” – swobodny dowolny taniec. Na przerwę w muzycedowolną częścią swojego ciała starają się dotknąć dziecko stojącenajbliżej.Muzyka relaksacyjna.
15.Wyczucie przestrzeniPamiątkowe zdjęcie” – dzieci ustawiają się do wspólnejfotografii – zdjęcie ma być wesołe ( dzieci robią pozy i miny alemuszą być w jakiś sposób połączone).
16.Zakończenie Zaproszenie do koła.Podziękowanie za wspólną zabawę. Przesłanie uśmiechu wraz z iskierkąprzyjaźni.
Scenariusz zajęć ruchowych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego w grupie dzieci 5 – 6 letnich
Data: 06.12.2007Cel ogólny:Stwarzanie okazji do poznawania własnego ciała, rozwijanie twórczej inwencji ruchowej oraz kontaktów i porozumiewania się z partnerem, grupą.Cele szczegółowe (dziecko):- orientuje się w schemacie własnego ciała- współdziała z partnerem, grupą- twórczo realizuje ruch do zadania otwartegoMetody:Ruchu Rozwijającego W. Sharborne, pedagogiki zabawy.Formy organizacyjne: indywidualna, w parach, grupowa.Środki dydaktyczne:Nagrania: instrumentalna muzyka relaksacyjna „Piosenka powitalna”, muzyka poważna Ravel „Bolero” i Vivaldi „Cztery pory roku”.Przebieg:I. Część wstępna1.Pląs powitalny - „Wszyscy są” (wybór partnera)2.Taniec integracyjny przy utworze „Bolero”II. Część zasadnicza1.Rozsypka - marsz i bieg: z wysokim unoszeniem kolan na „sztywnych nogach” na „ gumowych nogach".2.Koło - pokazywanie części własnego ciała do słów piosenki „Głowa, ramiona"(wolno, szybko).3.Siad skulny rozkroczny - uderzanie o kolana dłońmi, pięściami, łokciami, palcami rąk, rozcieranie kolan. Spychanie kolan do podłogi.4.Siad skulny - przesuwanie się do przodu i do tyłu (powitanie stopami).5.Leżenie na brzuchu - przesuwanie się do przodu i do tyłu (powitanie palcami).6.Siad skulny - obrót wokół własnej osi na pośladkach.7.Relaks - leżenie na plecach - głębokie oddechy.8.Siad prosty - przesuwanie się w różnych kierunkach sali, szukanie swojego partnera, przesuwanie się do tyłu z partnerem.9.„Huśtawka” - siad przodem do siebie z lekko zgiętymi nogami - naprzemienne skłony w przód.10.„Równowaga” - stojąc do siebie twarzą i trzymając się za ręce dzieci odchylają się i przechodzą do siadu a następnie razem wstają.11.Przytulanie, kołysanie - przodem do siebie.12.„Spacer” - chód w parach - jedno dziecko jest osobą dorosłą, drugie dzieckiem (ze zmianą ról).13.„Wycieczka” - pozycja stojąca dla jednego dziecka, leżące dla drugiego – ciągnięcie partnera po podłodze za nogi (ze zmianą ról).14.„Relaks” - leżenie na plecach z zamkniętymi oczami - muzyka relaksacyjna.15. „Mostek” - klęk podparty, jeden z partnerów robi mostek, drugi przechodzi pod nim na różne sposoby (ze zmianą ról).16.Siad skulny, tyłem do siebie - przepychanie się plecami.17.Klęk prosty - przepychanie się rękoma.18.„Kłębek” -jedno dziecko zwija się, drugie usiłuje „rozwiązać kłębek”.19.„Relaks” - leżenie na plecach z zamkniętymi oczami.III. Część końcowa1.Taniec integracyjny przy utworze „Cztery pory roku”. - ruch twórczy przy muzyce.Podziękowanie
.Zabawy gazetowe wg E. J. Dalcroze'a - scenariusz zajęcia dla 4 - latków
CELE:- wzmocnienie obręczy barkowej,- ćwiczenie zręczności,- koordynacja słuchowo – ruchowa,- rozwijanie wyobraźni twórczej,- wyrabianie pamięci: obserwacja i odwzorowywanie ruchu,- utrwalanie pojęć związanych z orientacją w przestrzeniFORMA:- z całą grupąMETODA:- praktyczne działanie dzieci.ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIE:- gazety,- muzyka na płycieCELE OPERACYJNE: (dziecko…)- zna schemat własnego ciała,- sprawnie porusza się w przestrzeni (między gazetami),- pamięta wykonywane ćwiczenia,- jest twórcze, odwzorowuje pokazane ćwiczeniaPRZEBIEG ZAJĘCIA1. "WIOSENNE SŁONKO" – dzieci mówią słowa wiersza i naśladują je przy pomocy gazet.WIOSENNE SŁONKOŚwieci słoneczko złotewieje wiosenny wiatri każdy ma ochotęwędrować sobie w świat. Świeci słoneczko jasnepada wiosenny deszczrosną śliczne kwiatkiMy rośniemy też.2. "CZARY MARY" – ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne:- przy muzyce dzieci noszą gazetę - "kapelusz" na głowie,- trzymają gazetę na dłoniach "taca",- chodzą na czworakach z gazetą na plecach: "żółw". 3. "GRAMY NA GAZECIE":- uderzając lekko palcami jednej ręki o kartkę gazety gramy "deszcz",- szeleszcząc, trzymając oburącz naśladują "wiatr".4. "OJCIEC WIRGILIUSZ":- przy słowach piosenki jedno dziecko wykonuje ruchy gazetą, pozostałe dzieci robią to co dziecko w kole. Kilka zmian.5. "PRZEJDŹ MIĘDZY GAZETAMI":- chodzenie – w rytm muzyki – pomiędzy gazetami, aby żadnej nie nadepnąć.6. "SPORTOWCY" (przy muzyce):(gazetę zgniatamy i formujemy z niej kulę)- przekładamy kulę z ręki do ręki,- podrzucamy i łapiemy ją oburącz,- przekładamy nad głową z ręki do ręki,- przekładamy kulę pod kolanem,- przesuwamy kulę stopą po podłodze,- wkładamy kulę pod zgięte kolano i podskakujemy,- rzucamy kulę do kolegi w parze,- przesuwamy kulę do kolegi w parze, siedząc w rozkroku,- wrzucamy kule do pojemnika - ,,kto zręczniejszy”.7. "FIGURKI":- zabawa (taniec) przy muzyce, na przerwę w muzyce dzieci wykonują różne pozy – ćw. pomysłowości dzieci.
bana
Scenariusz zajęć ruchowych według metody R. LaCELE:- poznawanie możliwości własnego ciała,- rozbudzanie ruchowej inwencji twórczej u dzieci,- doskonalenie płynności ruchów.METODY: czynne: zadań stawianych do wykonaniasłowne: objaśnienia i instrukcjeoglądowe: przykładumetody twórcze: R.LabanaPOMOCE: kolorowe pompony, chusteczki, bębenek, magnetofon, taśma z nagranymi utworami (opracowanie własne).ZADANIA STAWIANE PRZED DZIEĆMI: każdy wykonuje dowolne ruchy, każdy czuje się swobodnie, każdy słucha uważnie.PRZEBIEG:1. Część wstępna.Czynności organizacyjne. Swobodny marsz , zatrzymanie się , podanie celu zajęć. Wykorzystanie bębenka.2. Zabawa ożywiająca ,,Taniec powitaniec” – improwizacja ruchowa na tle utworu. Muzyka rytmiczna.3. Wyczucie własnego ciała ,,Powitanie różnych części ciała” – dotykanie jednejczęści ciała do drugiej np. łokieć wita się z pięta, czoło wita się zkolanem, duży palec u nogi wita się z szyją. .itp. 4. Wyczucie własnego ciała ,,Tańczy nasze ciało” – przy muzyce tańczą same ręce, tańczy głowa, tańczą nogi, tańczy całe ciało.Muzyka rytmiczna.5. Wyczucie przestrzeni ,,Jedziemy na wycieczkę” – naśladowanie różnych środków lokomocji: pociąg, jazda na rowerze. Nagranie odgłosu pociągu6. Wyczucie ciężaru ciała Wiosenne porządki na leśnej polanie” – przenoszeniewyimaginowanych kamieni na miejsce, a w czasie krótkich przerw zupełnerozluźnienie.7. Wyczucie rytmu i ciężaru ciała w czasie i przestrzeni ,,Stop klatka” – swobodny taniec z towarzyszeniem muzyki , w czasieprzerwy w muzyce przyjęcie pozy zastygłej w bezruchu.Wykorzystanie zrobionych z bibuły pomponów8. Ćwiczenia rytmiczne Dzieci wystukują rytm do przysłowia,,Idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak”.Powtórzenie rytmicznie rymowanki z: - wystukiwaniem rytmu o podłogę,- ze zmianą tempa ( od wolnego do szybkiego)- ze zmianą dynamiki ( cicho - głośno),- ze zmianą rejestrów ( cienko – grubo).Dzieci są w pozycji siedzącej9. Improwizacje melodyczne Układanie melodii do znanej dzieciom wyliczanki ,,Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek” 10. Wyczucie własnego ciała. ,,Kwiatek” – w miejscu, pozycja niska, zamknięta. Całe ciało stopniowo rozwija się i rośnie do góry a potem stopniowo zamyka się . Muzyka spokojna.11. Wyczucie przestrzeni ,,Łapiemy motylka” – podskok w miejscu jak najwyżej aby złapać motylka. 12. Doskonalenie płynności ruchów ,,Wiosenny wiatr ” – dowolne poruszanie chustką w różnych kierunkach Zabawa z chusteczkami.13 . Wyczucie ruchów własnych do ruchów partnera ,,Lustro” – jedno dziecko z pary wykonuje dowolne ruchy adrugie wiernie je odtwarza. Dzieci dobierają się parami.14. Wyczucie przestrzeni ,,Leśny akompaniament” – swobodny dowolny taniec. Na przerwę w muzycedowolną częścią swojego ciała starają się dotknąć dziecko stojącenajbliżej. Muzyka relaksacyjna.15. Wyczucie przestrzeni ”Wspólne zdjęcie” – dzieci ustawiają się do wspólnejfotografii – zdjęcie ma być wesołe ( dzieci robią pozy i miny alemuszą być w jakiś sposób połączone). 16. Zakończenie Zaproszenie do koła.Podziękowanie za wspólną zabawę. Przesłanie uśmiechu wraz z iskierkąprzyjaźni.
SCENARIUSZ ZABAW I ZAJĘĆ RUCHOWYCH Z ZASTOSOWANIEM METODY TWÓRCZEJ GIMNASTYKI RYTMICZNEJ A., M. KNIESSÓW.Prowadzący Agnieszka StoczkowskaData – 14 listopada 2006 r.Zajęcia otwarte.TEMAT: „ZABAWY Z WSTĄŻKAMI” - ZESTAW ZABAW I ZAJĘĆ RUCHOWYCH OPRACOWANYCH NA PODSTAWIE METODY TWÓRCZEJ GIMNASTYKI RYTMICZNEJ A. I M. KNIESSÓW.ZADANIA GŁÓWNEkształcenie zręczności manualnej,wyrabianie jak największej ruchomości w stawach,kształcenie kondycji ruchowej, lekkości, wdzięku, płynności.MIEJSCE ZABAW: sala gimnastyczna.ŚRODKI DYDAKTYCZNE: po dwie wstążki (osadzone na uchwycie) dla każdego dziecka, magnetofon z nagraniami melodii o wyraźnym rytmie.PRZEBIEG ZAJĘĆ:1. Marsz po obwodzie koła w rytm muzyki:ćwiczenia ramion, wznoszenie rąk do góry i w dół, w bok, z manipulowaniem wstążką, krążenie ramion do przodu (4 razy), krążenie ramion do tyłu (4 razy).2. W pozycji leżącej na plecach i na brzuch – wystukiwanie rytmu do podanego przez nauczycielkę na instrumencie perkusyjnym.3. „Drzewa w lesie” – w klęku swobodna improwizacja ruchowa w rytm muzyki.4. W kole – zwrot twarzą do środka koła i wymachy wstążkami w rytm muzyki.wymachy w przód i w tył, wstążki do podłoża (kolana prosto), dotykanie przyborem do zgiętego kolana w staniu na jednej nodze.5. W siadzie płaskim – skłony i skręty na lewo i na prawo, na wprost z wymachem szarf w rytm muzyki.6. Zabawa „Koniki” – w jednej ręce szarfa imituje koński ogon, a w drugiej bat. Konik niecierpliwi się, grzebie nóżką, poganiany batem biegnie kłusem, cwałem, a następnie zwalnia bieg i staje – w rytm muzyki.7. W leżeniu na plecach – przekładanie przyboru z ręki do ręki pod wzniesioną (lewą) prawą nogą, po czym zadawanie nim ciosów (tak jak w walce na szpady) – według podanego rytmu.8. W staniu – ramiona wyciągnięte do przodu: ćwiczenia nadgarstka, skręty dłoni do wewnątrz i na zewnątrz z muzyką.9. Bieg z obrotami i podskokami w rytm muzyki, po czym ułożenie wstążki na podłodze i okrążanie jej z dotykaniem palcem prawej (lewej) ręki.10. W podanym rytmie marsz z tworzeniem wielkiego koła, w środku którego znajduje się nauczycielka: przybliżanie się ...
matka4x1