ZESTAWY ĆW GIMN..odt

(32 KB) Pobierz

                                             ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
        

     grupa: 5/6-latki
          Miejsce: sala przedszkolna                     Cele:
                                              1.Kształcenie umiejętności prawidłowej postawy ciała;
                                              2.Wyzwalanie poczucia satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym
                                              3.Przyjmowanie prawidłowej postawy wyjściowej
               Pomoce: krążki tekturowe – „nietypowe” pomoce do ćwiczeń
1.„Znajdź swój kolor” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci z kolorowymi krążkami biegają po sali w rozsypce. Na hasło: „Znajdź swój kolor” – dzieci gromadzą się wg koloru w wyznaczonym miejscu. 4x
 

2.„Drzewa” ćwiczenie dużych grup mięśniowych - rozsypka. Lekki rozkrok. Dzieci
w rękach trzymają kółka i naśladują kołyszące się drzewa na zimowej wichurze. Uważają aby ptaszkom, które siedzą na drzewach nic złego się nie stało.
 

3.„Kto dalej sięgnie? – ćwiczenie tułowia. Skłony w przód. W siadzie klęcznym wysuwanie krążka jak najdalej do przodu, nie odrywając przy tym nóg od podłogi.
 

4.„Polują koty” zabawa z el. czworakowania:– krążki leżą na podłodze. Dzieci przyjmują postawę na czworakach i naśladując koty polują na ptaszki w karmniku. Na sygnał dzieci szybko wyskakują w górę naśladując spłoszone ptaszki.
 

5.„Ptaszki w karmniku” ćwiczenie równowagi – rozsypka. Dzieci stoją na jednej nodze. Druga ugięta w kolanie i położony na niej krążek – karmnik. Dzieci stukają rączką o krążek – ptaszki wyjadają ziarenka – drugą ręką podtrzymują krążek. Zmiana nogi
 

6.„Poznaj swój karmnik” – zabawa bieżna. Krążki – karmniki leżą na podłodze. Dzieci – ptaszki biegają i szukają pokarmu. Na przerwę w muzyce wracają do swojego karmnika. Nauczycielka podbiera krążki. 4x.
 

7.„Ptaszki wyglądają przyjaciela” – ćw. mięśni grzbietu. Leżenie przodem, ręce na krążku jak na poduszce, dzieci unoszą krążek i łokcie wysoko w górę i wyglądają swoich przyjaciół. Wracają do pozycji wyjściowej i odpoczywają. Powtarzamy kilka razy.
 

8.„Skaczące ptaszki” – podskoki obunóż. Dzieci – ptaszki kaczą obunóż z karmnika do karmnika.
 

9.Ćwiczenie oddechowe – wyciszające – wietrzymy swoje płuca – wciągamy nosem wypuszczamy ustami. 3x
 

10.„W parach” ćwiczenie wyprostne. Krążki odłożone na podłodze. Dzieci staja plecami do siebie. wznoszą ręce wysoko do góry i chwytają się dłońmi wysoko nad głową.
 

11.„Kto potrafi” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. W siadzie płaskim unoszenie kółka pacami stopy do góry kilka razy. Lub zabrać między stopy i obrócić krążek tak aby nie upadł.
 

12.Marsz po obwodzie koła, przełożenie kółka do prawej ręki, odłożenie krążka do koszyka. Zbiórka. Pożegnanie.

 

         

 

                                           Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

 

 

                          Cele;

           poznawanie możliwości własnego ciała,

           rozbudzanie ruchowej inwencji twórczej u dzieci,

           doskonalenie płynności ruchów.

                                                  METODY:
czynne: zadań stawianych do wykonania
słowne: objaśnienia i instrukcje
oglądowe: przykładu
metody twórcze: R.Orffa, R.Labana

POMOCE: kolorowe pompony, chusteczki, bębenek, magnetofon, taśma z nagranymi utworami
ZADANIA STAWIANE PRZED DZIEĆMI: każdy wykonuje niepowtarzalne ruchy,
każdy czuje się swobodnie, każdy słucha uważnie.
                                  

           PRZEBIEG:
1 .Część wstępna.
Czynności organizacyjne.
Swobodny marsz , zatrzymanie się , podanie celu zajęć.
Wykorzystanie bębenka

           2. Zabawa ożywiająca
,,Taniec powitaniec” – improwizacja ruchowa na tle utworu.
Muzyka rytmiczna

           3.Wyczucie własnego ciała
,,Powitanie różnych części ciała” – dotykanie jednej
części ciała do drugiej np. łokieć wita się z pięta, czoło wita się z
kolanem, duży palec u nogi wita się z szyją. .itp.

           4.Wyczucie własnego ciała
,,Tańczy ciało” – przy muzyce tańczą same ręce, tańczy
głowa, tańczą nogi, tańczy całe ciało.
Muzyka rytmiczna

           5. Wyczucie przestrzeni
,,Jedziemy na wycieczkę” – naśladowanie różnych środków
lokomocji: pociąg, jazda na rowerze
Nagranie odgłosu pociągu

           6.Wyczucie ciężaru ciała
Wiosenne porządki na leśnej polanie” – przenoszenie
wyimaginowanych kamieni na miejsce, a w czasie krótkich przerw zupełne
rozluźnienie.

           7.Wyczucie rytmu i ciężaru ciała w czasie i przestrzeni
,,Marmurki” – swobodny taniec z towarzyszeniem muzyki , w czasie
przerwy w muzyce przyjęcie pozy zastygłej w bezruchu.
Wykorzystanie zrobionych z bibuły pomponów

           8.Ćwiczenia rytmiczne
Dzieci wystukują rytm do przysłowia
,,Suchy kwiecień, mokry maj - będzie żyto jako gaj”.
Powtórzenie rytmicznie przysłowia z: - wystukiwaniem rytmu o podłogę,
- ze zmianą tempa ( od wolnego do szybkiego)
- ze zmianą dynamiki ( cicho - głośno),
- ze zmianą rejestrów ( cienko – grubo).

Dzieci są w pozycji siedzącej

           9Improwizacje melodyczne
Układanie melodii do znanego dzieciom przysłowia ,,Gdy kukułka
kuka w maju , spodziewaj się urodzaju”

           10.Wyczucie własnego ciała.
,,Kwiatek” – w miejscu, pozycja niska, zamknięta. Całe ciało
stopniowo rozwija się i rośnie do góry a potem stopniowo zamyka się .
Muzyka spokojna

           11.Wyczucie przestrzeni
,,Złap motylka” – podskok w miejscu jak najwyżej aby złapać
motylka.

           12.Doskonalenie płynności ruchów
,,Wiosenny wiatr ” – dowolne poruszanie chustką w różnych
kierunkach
Zabawa z chusteczkami

           13Wyczucie ruchów własnych do ruchów partnera
,,Trop w trop” – jedno dziecko z pary wykonuje dowolne ruchy a
drugie wiernie je odtwarza.
Dzieci dobierają się parami

           14.Wyczucie przestrzeni
,,Leśna muzyka” – swobodny dowolny taniec. Na przerwę w muzyce
dowolną częścią swojego ciała starają się dotknąć dziecko stojące
najbliżej.
Muzyka relaksacyjna.

           15.Wyczucie przestrzeni
Pamiątkowe zdjęcie” – dzieci ustawiają się do wspólnej
fotografii – zdjęcie ma być wesołe ( dzieci robią pozy i miny ale
muszą być w jakiś sposób połączone).

           16.Zakończenie
Zaproszenie do koła.
Podziękowanie za wspólną zabawę. Przesłanie uśmiechu wraz z iskierką
przyjaźni.

 

 

                            

                            Scenariusz zajęć ruchowych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego w grupie dzieci 5 – 6 letnich


Data: 06.12.2007
Cel ogólny:
Stwarzanie okazji do poznawania własnego ciała, rozwijanie twórczej inwencji ruchowej oraz kontaktów i porozumiewania się z partnerem, grupą.

Cele szczegółowe (dziecko):
- orientuje się w schemacie własnego ciała
- współdziała z partnerem, grupą
- twórczo realizuje ruch do zadania otwartego

Metody:
Ruchu Rozwijającego W. Sharborne, pedagogiki zabawy.
Formy organizacyjne: indywidualna, w parach, grupowa.

Środki dydaktyczne:
Nagrania: instrumentalna muzyka relaksacyjna „Piosenka powitalna”, muzyka poważna Ravel „Bolero” i Vivaldi „Cztery pory roku”.

Przebieg:

I. Część wstępna

1.Pląs powitalny - „Wszyscy są” (wybór partnera)
2.Taniec integracyjny przy utworze „Bolero”

II. Część zasadnicza

1.Rozsypka - marsz i bieg: z wysokim unoszeniem kolan na „sztywnych nogach” na „ gumowych nogach".
2.Koło - pokazywanie części własnego ciała do słów piosenki „Głowa, ramiona"(wolno, szybko).
3.Siad skulny rozkroczny - uderzanie o kolana dłońmi, pięściami, łokciami, palcami rąk, rozcieranie kolan. Spychanie kolan do podłogi.
4.Siad skulny - przesuwanie się do przodu i do tyłu (powitanie stopami).
5.Leżenie na brzuchu - przesuwanie się do przodu i do tyłu (powitanie palcami).
6.Siad skulny - obrót wokół własnej osi na pośladkach.
7.Relaks - leżenie na plecach - głębokie oddechy.
8.Siad prosty - przesuwanie się w różnych kierunkach sali, szukanie swojego partnera, przesuwanie się do tyłu z partnerem.
9.„Huśtawka” - siad przodem do siebie z lekko zgiętymi nogami - naprzemienne skłony w przód.
10.„Równowaga” - stojąc do siebie twarzą i trzymając się za ręce dzieci odchylają się i przechodzą do siadu a następnie razem wstają.
11.Przytulanie, kołysanie - przodem do siebie.
12.„Spacer” - chód w parach - jedno dziecko jest osobą dorosłą, drugie dzieckiem (ze zmianą ról).
13.„Wycieczka” - pozycja stojąca dla jednego dziecka, leżące dla drugiego – ciągnięcie partnera po podłodze za nogi (ze zmianą ról).
14.„Relaks” - leżenie na plecach z zamkniętymi oczami - muzyka relaksacyjna.
15. „Mostek” - klęk podparty, jeden z partnerów robi mostek, drugi przechodzi pod nim na różne sposoby (ze zmianą ról).
16.Siad skulny, tyłem do siebie - przepychanie się plecami.
17.Klęk prosty - przepychanie się rękoma.
18.„Kłębek” -jedno dziecko zwija się, drugie usiłuje „rozwiązać kłębek”.
19.„Relaks” - leżenie na plecach z zamkniętymi oczami.

III. Część końcowa
1.Taniec integracyjny przy utworze „Cztery pory roku”. - ruch twórczy przy muzyce.

Podziękowanie

 

.Zabawy gazetowe wg E. J. Dalcroze'a - scenariusz zajęcia dla 4 - latków


CELE:
- wzmocnienie obręczy barkowej,
- ćwiczenie zręczności,
- koordynacja słuchowo – ruchowa,
- rozwijanie wyobraźni twórczej,
- wyrabianie pamięci: obserwacja i odwzorowywanie ruchu,
- utrwalanie pojęć związanych z orientacją w przestrzeni

FORMA:
- z całą grupą

METODA:
- praktyczne działanie dzieci.

ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIE:
- gazety,
- muzyka na płycie

CELE OPERACYJNE: (dziecko…)
- zna schemat własnego ciała,
- sprawnie porusza się w przestrzeni (między gazetami),
- pamięta wykonywane ćwiczenia,
- jest twórcze, odwzorowuje pokazane ćwiczenia

PRZEBIEG ZAJĘCIA

1. "WIOSENNE SŁONKO" – dzieci mówią słowa wiersza i naśladują je przy pomocy gazet.

WIOSENNE SŁONKO

Świeci słoneczko złote
wieje wiosenny wiatr
i każdy ma ochotę
wędrować sobie w świat.

Świeci słoneczko jasne
pada wiosenny deszcz
rosną śliczne kwiatki
My rośniemy też.

2. "CZARY MARY" – ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne:
- przy muzyce dzieci noszą gazetę - "kapelusz" na głowie,
- trzymają gazetę na dłoniach "taca",
- chodzą na czworakach z gazetą na plecach: "żółw".

3. "GRAMY NA GAZECIE":
- uderzając lekko palcami jednej ręki o kartkę gazety gramy "deszcz",
- szeleszcząc, trzymając oburącz naśladują "wiatr".

4. "OJCIEC WIRGILIUSZ":
- przy słowach piosenki jedno dziecko wykonuje ruchy gazetą, pozostałe dzieci robią to co dziecko w kole. Kilka zmian.

5. "PRZEJDŹ MIĘDZY GAZETAMI":
- chodzenie – w rytm muzyki – pomiędzy gazetami, aby żadnej nie nadepnąć.

6. "SPORTOWCY" (przy muzyce):
(gazetę zgniatamy i formujemy z niej kulę)
- przekładamy kulę z ręki do ręki,
- podrzucamy i łapiemy ją oburącz,
- przekładamy nad głową z ręki do ręki,
- przekładamy kulę pod kolanem,
- przesuwamy kulę stopą po podłodze,
- wkładamy kulę pod zgięte kolano i podskakujemy,
- rzucamy kulę do kolegi w parze,
- przesuwamy kulę do kolegi w parze, siedząc w rozkroku,
- wrzucamy kule do pojemnika - ,,kto zręczniejszy”.

7. "FIGURKI":
- zabawa (taniec) przy muzyce, na przerwę w muzyce dzieci wykonują różne pozy – ćw. pomysłowości dzieci.

bana

Scenariusz zajęć ruchowych według metody R. La
CELE:
- poznawanie możliwości własnego ciała,
- rozbudzanie ruchowej inwencji twórczej u dzieci,
- doskonalenie płynności ruchów.

METODY:
czynne: zadań stawianych do wykonania
słowne: objaśnienia i instrukcje
oglądowe: przykładu
metody twórcze: R.Labana

POMOCE: kolorowe pompony, chusteczki, bębenek, magnetofon, taśma z nagranymi utworami (opracowanie własne).

ZADANIA STAWIANE PRZED DZIEĆMI: każdy wykonuje dowolne ruchy, każdy czuje się swobodnie, każdy słucha uważnie.


PRZEBIEG:

1. Część wstępna.
Czynności organizacyjne.
Swobodny marsz , zatrzymanie się , podanie celu zajęć.
Wykorzystanie bębenka.

2. Zabawa ożywiająca
,,Taniec powitaniec” – improwizacja ruchowa na tle utworu.
Muzyka rytmiczna.
3. Wyczucie własnego ciała
,,Powitanie różnych części ciała” – dotykanie jednej
części ciała do drugiej np. łokieć wita się z pięta, czoło wita się z
kolanem, duży palec u nogi wita się z szyją. .itp.

4. Wyczucie własnego ciała
,,Tańczy nasze ciało” – przy muzyce tańczą same ręce, tańczy głowa, tańczą nogi, tańczy całe ciało.
Muzyka rytmiczna.

5. Wyczucie przestrzeni
,,Jedziemy na wycieczkę” – naśladowanie różnych środków lokomocji: pociąg, jazda na rowerze.
Nagranie odgłosu pociągu

6. Wyczucie ciężaru ciała
Wiosenne porządki na leśnej polanie” – przenoszenie
wyimaginowanych kamieni na miejsce, a w czasie krótkich przerw zupełne
rozluźnienie.

7. Wyczucie rytmu i ciężaru ciała w czasie i przestrzeni
,,Stop klatka” – swobodny taniec z towarzyszeniem muzyki , w czasie
przerwy w muzyce przyjęcie pozy zastygłej w bezruchu.
Wykorzystanie zrobionych z bibuły pomponów

8. Ćwiczenia rytmiczne
Dzieci wystukują rytm do przysłowia
,,Idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak”.
Powtórzenie rytmicznie rymowanki z: - wystukiwaniem rytmu o podłogę,
- ze zmianą tempa ( od wolnego do szybkiego)
- ze zmianą dynamiki ( cicho - głośno),
- ze zmianą rejestrów ( cienko – grubo).

Dzieci są w pozycji siedzącej

9. Improwizacje melodyczne
Układanie melodii do znanej dzieciom wyliczanki ,,Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek”

10. Wyczucie własnego ciała.
,,Kwiatek” – w miejscu, pozycja niska, zamknięta. Całe ciało stopniowo rozwija się i rośnie do góry a potem stopniowo zamyka się .
Muzyka spokojna.

11. Wyczucie przestrzeni
,,Łapiemy motylka” – podskok w miejscu jak najwyżej aby złapać motylka.

12. Doskonalenie płynności ruchów
,,Wiosenny wiatr ” – dowolne poruszanie chustką w różnych kierunkach
Zabawa z chusteczkami.

13 . Wyczucie ruchów własnych do ruchów partnera
,,Lustro” – jedno dziecko z pary wykonuje dowolne ruchy a
drugie wiernie je odtwarza.
Dzieci dobierają się parami.

14. Wyczucie przestrzeni
,,Leśny akompaniament” – swobodny dowolny taniec. Na przerwę w muzyce
dowolną częścią swojego ciała starają się dotknąć dziecko stojące
najbliżej.
Muzyka relaksacyjna.

15. Wyczucie przestrzeni
”Wspólne zdjęcie” – dzieci ustawiają się do wspólnejfotografii – zdjęcie ma być wesołe ( dzieci robią pozy i miny ale
muszą być w jakiś sposób połączone).

16. Zakończenie
Zaproszenie do koła.
Podziękowanie za wspólną zabawę. Przesłanie uśmiechu wraz z iskierką
przyjaźni.

 

Metoda twórcza M. i A. Kniessów - scenariusz


SCENARIUSZ ZABAW I ZAJĘĆ RUCHOWYCH Z ZASTOSOWANIEM METODY TWÓRCZEJ GIMNASTYKI RYTMICZNEJ A., M. KNIESSÓW.

Prowadzący Agnieszka Stoczkowska
Data – 14 listopada 2006 r.
Zajęcia otwarte.

TEMAT: „ZABAWY Z WSTĄŻKAMI” - ZESTAW ZABAW I ZAJĘĆ RUCHOWYCH OPRACOWANYCH NA PODSTAWIE METODY TWÓRCZEJ GIMNASTYKI RYTMICZNEJ A. I M. KNIESSÓW.

ZADANIA GŁÓWNE
kształcenie zręczności manualnej,
wyrabianie jak największej ruchomości w stawach,
kształcenie kondycji ruchowej, lekkości, wdzięku, płynności.

MIEJSCE ZABAW: sala gimnastyczna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: po dwie wstążki (osadzone na uchwycie) dla każdego dziecka, magnetofon z nagraniami melodii o wyraźnym rytmie.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Marsz po obwodzie koła w rytm muzyki:
ćwiczenia ramion, wznoszenie rąk do góry i w dół, w bok, z manipulowaniem wstążką, krążenie ramion do przodu (4 razy), krążenie ramion do tyłu (4 razy).
2. W pozycji leżącej na plecach i na brzuch – wystukiwanie rytmu do podanego przez nauczycielkę na instrumencie perkusyjnym.
3. „Drzewa w lesie” – w klęku swobodna improwizacja ruchowa w rytm muzyki.
4. W kole – zwrot twarzą do środka koła i wymachy wstążkami w rytm muzyki.
wymachy w przód i w tył, wstążki do podłoża (kolana prosto), dotykanie przyborem do zgiętego kolana w staniu na jednej nodze.
5. W siadzie płaskim – skłony i skręty na lewo i na prawo, na wprost z wymachem szarf w rytm muzyki.
6. Zabawa „Koniki” – w jednej ręce szarfa imituje koński ogon, a w drugiej bat. Konik niecierpliwi się, grzebie nóżką, poganiany batem biegnie kłusem, cwałem, a następnie zwalnia bieg i staje – w rytm muzyki.
7. W leżeniu na plecach – przekładanie przyboru z ręki do ręki pod wzniesioną (lewą) prawą nogą, po czym zadawanie nim ciosów (tak jak w walce na szpady) – według podanego rytmu.
8. W staniu – ramiona wyciągnięte do przodu: ćwiczenia nadgarstka, skręty dłoni do wewnątrz i na zewnątrz z muzyką.
9. Bieg z obrotami i podskokami w rytm muzyki, po czym ułożenie wstążki na podłodze i okrążanie jej z dotykaniem palcem prawej (lewej) ręki.
10. W podanym rytmie marsz z tworzeniem wielkiego koła, w środku którego znajduje się nauczycielka: przybliżanie się ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin