Dowiedz się, jak widzą Cię Twoi uczniowie?
Ocenianie w szkole jest codziennością. Nauczyciel na każdej lekcji ocenia postępy w nauce, przygotowanie do zajęć czy też poziom aktywności ucznia. W niniejszym artykule proponuję eksperyment, w którym to uczniowie będą mieli możliwość wystawienia oceny swojemu nauczycielowi. Ankieta zamieszczona poniżej, pomimo swojej swobodnej formy, może dostarczyć nauczycielowi garść naprawdę bezcennych informacji na temat własnej pracy, a uczniom da możliwość anonimowego wypowiedzenia się w sprawach, w których nie często mogą zabrać glos.
Zaprezentowana poniżej ankieta została wielokrotnie sprawdzona w praktyce, w klasach szkoły średniej; liceum, technikum oraz klasach szkoły zawodowej, zawsze ze znakomitym skutkiem.
Praktyka pokazała, że pomimo swobodnej formy ankiety, uczniowie rzetelnie traktują odpowiedzi na zawarte w niej pytania. Oczywiście, warto poprosić o szczerość odpowiedzi oraz, co bardzo ważne, zapewnić całkowitą anonimowość, np. stosując tymczasową zamianę długopisów wśród uczniów.
Nie wykluczone, że w grupie znajdzie się ktoś, kto złośliwie wystawi nauczycielowi ocenę nieobiektywną, najgorsza z możliwych lub przesadnie pochlebną. Nie ma to jednak dużego znaczenia. Takie, nieszczere odpowiedzi dadzą się niemalże od razu wyłowić. Zwykle nie jest ich wiele, nie mają wiec większego wpływu na wiarygodność eksperymentu.
Zapewniam, że dla każdego nauczyciela, któremu zależy na doskonaleniu warsztatu pracy, analiza wyników ankiety będzie wartościową, interesującą lekturą. Taką jest dla mnie od kilku lat, od kiedy corocznie przeprowadzam ją w klasach, w których uczę matematyki.
Z życzeniami owocnej pracy,
…………………..
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
ANKIETA
anonimowa, przeprowadzona dnia ………….. ……… w klasie …………
(dotyczy lekcji …………………….……….…).
Czy zagadnienia będące tematem lekcji są omawiane dokładnie i w zrozumiały sposób?
zawsze tak
zazwyczaj tak
często są niejasne
nie
Uważasz, że podejście nauczyciela do Ciebie jest:
przychylne
obojętne
wrogie
Czy twoim zdaniem, wymagania konieczne do otrzymania oceny pozytywnej są:
zbyt niskie
właściwe
zbyt wysokie
Pytania na sprawdzianach są:
łatwe
trudne
Czy podczas sprawdzianu łatwo jest ściągać?
zwykle tak
raczej nie
Czy oceny są sprawiedliwe?
Czy uczeń może poprawić ocenę, jeśli wie, że umie na więcej?
Co, według Ciebie, jest najważniejsze dla osiągnięcia do dobrych wyników w nauce?
wrodzone zdolności
systematyczność
pracowitość
spryt
Czy, gdyby zaszła taka potrzeba, zwróciłbyś się do nauczyciela w sprawie osobistej?
tak
nie wiem
Twoim zdaniem, atmosfera na lekcji jest:
zbyt rygorystyczna
rygorystyczna
swobodna
zbyt swobodna
Co zmieniłbyś w sposobie prowadzenia lekcji?
Inne uwagi:
spodpowieki