Skrypt semestr 1.doc

(16216 KB) Pobierz
Wiadomości ogólne

19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tadeusz Borkowski

 

 

 

 

 

 

 

 

Siłownie okrętowe

 

Notatki z wykładów część I


 

1.              WIADOMOŚCI OGÓLNE              4

1.1.              POJĘCIE I CECHY SIŁOWNI OKRĘTOWEJ              4

1.2.              GŁÓWNY UKŁAD NAPĘDOWY STATKU              4

napęd główny bezpośredni - zalety i wady              5

Napęd główny pośredni - zalety i wady              6

1.3.              KRYTERIA PODZIAŁU SIŁOWNI OKRĘTOWYCH              7

1.4.              POMOCNICZE ZESPOŁY ENERGETYCZNE, INSTALACJE SIŁOWNI OKRĘTOWYCH              9

1.5.              WSKAŹNIKI I PARAMETRY SIŁOWNI OKRĘTOWYCH              11

Wskaźniki energetyczne okrętowych napędów głównych              12

Wskaźniki energetyczne siłowni okrętowych              16

Wskaźniki masowe i objętościowe siłowni              17

2.              INSTALACJE PALIWA CIEKŁEGO              21

2.1.              Paliwa ciekłe stosowane w siłowniach spalinowych              21

2.2.              Wymagania i charakterystyka głównych elementów instalacji paliwowej              23

Usytuowanie zbiorników paliwa              23

Awaryjne opróżnianie zbiorników              24

Przelewy i zbiornik przelewowy              24

Rury odpowietrzające              25

Rurociągi paliwowe              25

2.3.              Instalacje transportowe paliwa              27

2.4.              Instalacje oczyszczające paliwa              30

2.5.              Instalacje zasilania silników paliwem              37

2.6.              Instalacje zasilania paliwem kotłów pomocniczych              51

3.              INSTALACJE OLEJU SMAROWEGO              53

3.1.              Wymagania i charakterystyka głównych elementów instalacji oleju smarowego              53

Zbiorniki i pompy              53

3.2.              Instalacje oleju cylindrowego silników spalinowych              60

4.              Chłodzenie silników okrętowych - wiadomości podstawowe              66

4.1.              Cel i skutki chłodzenia              66

Zadania układu chłodzenia silników okrętowych              66

Elementy silnika wymagające chłodzenia              67

4.2.              Instalacje chłodzenia              70

Chłodzenie bezpośrednie i pośrednie              70

5.              INSTALACJA SPRĘŻONEGO POWIETRZA              79

5.1.              Układy rozruchowe              82

Instalacja roboczego powietrza rozruchowego              83

Instalacja powietrza sterowania wstępnego              83

Urządzenia i mechanizmy podstawowego układu rozruchowego              84

Zawory rozruchowe              84

Rozdzielacze powietrza              87

5.2.              General Requirements of Classification Societies              91

Starting Air Receiver              91

Example of different propulsions              92

6.              INSTALACJE PAROWE              95

6.1.              Wymagania i charakterystyka głównych elementów instalacji parowej              96

Kotły              96

Pompy              98

Układ rurociągów              98

Instalacje parowe grzewcze              99

6.2.              Ogrzewanie zbiorników i rurociągów              105

6.3.              Niekonwencjonalne rozwiązania instalacji parowych              109

7.              INSTALACJA SPALIN WYLOTOWYCH              114

7.1.              Estimating brake specific exhaust gas flow (BSEF)              121

How to obtain the BSEF:              121

Estimation of BSEF for CMCR              121

7.2.              Estimating temperature of exhaust gas after turbocharger (tEaT)              124

7.3.              Estimation of exhaust gas density and pipe diameters              126

7.4.              Exhaust Gas System for MAN and B&W engines              129

Installation              130

Insulation              130

7.5.              Exhaust Gas Emission Control              132

8.              INSTALACJE OGÓLNOOKRĘTOWE              134

8.1.              Instalacja zęzowa              134

Separator zęzowy              135

8.2.              Instalacja balastowa              138

8.3.              Instalacja przeciw pożarowa wodna              140

Niektóre wymagania przepisów do instalacji przeciw pożarowej wodnej              142

 


 


1.               WIADOMOŚCI OGÓLNE

1.1.          POJĘCIE I CECHY SIŁOWNI OKRĘTOWEJ

Ogólnie siłownię statku stanowią zespoły maszyn i urządzeń wraz z łączącymi je rurociągami i armaturą, aparaturą sterowania i zabezpieczeń oraz aparaturą kontrolno-pomiarową. Zespoły te służą do zamiany części energii chemicznej lub jądrowej, zawartej w paliwie) na inne jej postacie (energia mechaniczna, elektryczna, energia w postaci ciepła i sprężonych płynów).

Potocznie pod pojęciem siłowni okrętowej rozumiemy wydzieloną wodoszczelną część kadłuba, w której znajdują się silnik lub silniki napędu głównego, elektrownia statku, urządzenia i maszyny pomocnicze niezbędne do zapewnienia prawidłowej pracy silników napędu głównego, ruchu statku, zasilania urządzeń sterowych nawigacyjnych, ratunkowych, dźwigowych) cumowniczych i innych, zapewnienie działania różnych instalacji okrętowych, a także zapewnienia potrzeb bytowych załogi i ewentualnych pasażerów.

Zdecydowana większość wyposażenia maszynowego statku znajduje się w siłowni. Tylko stosunkowo nieliczne urządzenia i mechanizmy, jak np. maszyna sterowa, wciągarki pokładowe (windy) dźwignice, żurawie ładunkowe (dźwigi), awaryjny zespół prądotwórczy, ewentualnie chłodnia oraz urządzenia klimatyzacyjne, mieszczą się poza siłownią.

Na statkach towarowych siłownia mieści się zazwyczaj w jednym przedziale wodoszczelnym.

Zasadniczą częścią siłowni jest główny układ napędowy, który dostarcza energii zapewniającej ruch statku. Pozostałe układy energetyczne występujące w siłowni nazywamy pomocniczymi. Ich zadaniem jest dostarczenie energii koniecznej dla pracy urządzeń i mechanizmów obsługujących główny układ napędowy, a także dla wszystkich innych urządzeń i odbiorników energii na statku.

W przedziale siłowni wyodrębnia się oddzielne pomieszczenia, w których instaluje się grupy urządzeń o określonym przeznaczeniu, np. przedział centrali manewrowo-kontrolnej (CMK), przedział zespołów prądotwórczych (elektrownia statku), urządzenia oczyszczające paliwo i oleje smarowe, tzw. przedział wirówek.

Na zbiornikowcach w oddzielnym pomieszczeniu wodoszczelnym grupuje się pompy ładunkowe tworząc przedział pompowy tzw. pompownie.

Wyodrębnianie grup urządzeń i mechanizmów w oddzielnych pomieszczeniach w siłowni ma na celu większe bezpieczeństwo (np. przeciwpożarowe).

1.2.          GŁÓWNY UKŁAD NAPĘDOWY STATKU

W skład głównego układu napędowego statku wchodzą następujące mechanizmy i urządzenia, także zwane głównymi:

 

·         silniki główne (wysokoprężne tłokowe spalinowe) turbiny parowe, turbozespoły spalinowe,

·         urządzenia zapewniające realizację obiegu termodynamicznego silników głównych, (np. w przypadku turbin parowych kotły główne bądź reaktory jądrowe, skraplacze główne),

·         sprzęgła (włączanie i wyłączanie napędu linii wałów oraz ewentua...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin