Lesbijki i geje w Polsce. Wolność Równość Zapis debaty - 12-06-2009 - wyborcza-pl.txt

(77 KB) Pobierz
Lesbijki i geje w Polsce. Wolno��? R�wno��? Zapis debaty
red 2009-06-12, ostatnia aktualizacja 2009-06-12 19:44:21.0

W debacie udzia� wzi�li:

*Piotr Pacewicz*: Witam na kolejnym spotkaniu "Gazety Wyborczej". Has�o tego
spotkania to "Lesbijki i geje w Polsce. Wolno��? R�wno��?".

*Anna Laszuk* z TOK FM b�dzie naszym gospodarzem. Chc� powiedzie� ze swojej
strony, �e ju� od jakiego� czasu "Gazeta Wyborcza" pr�buje promowa� lobby
homoseksualne w Polsce i w og�le dzielnie staramy si�, jak tylko mo�emy,
homoseksualizm promowa�. Na tym tle dochodzi�o nawet do konflikt�w z
niekt�rymi urz�dnikami pa�stwowymi.

Wczoraj pojawi� si� nowy termin, to jest zupe�na nowo�� �wiatowa, a
mianowicie beatyfikacja homoseksualizmu, wi�c w ramach tej beatyfikacji
postanowili�my zaprosi� kilkoro �wietnych przedstawicieli �rodowiska gej�w i
lesbijek w Polsce.

A teraz ju� m�wi�c powa�nie, spotkali�my si� po to, �eby zupe�nie na serio
porozmawia� o problemach, kt�re to �rodowisko prze�ywa, a przede wszystkim
zastanowi� si� nad postulatami �rodowiska gej�w i lesbijek, wok� kt�rych
zorganizowana b�dzie sobotnia Parada R�wno�ci w Warszawie. Z mniejszo�ciami
seksualnymi w Polsce jest tak, �e nie ma przestrzeni do rozmowy. S� albo
obelgi, albo zaprzeczanie, mo�e przede wszystkim zaprzeczanie, a nikt tak
naprawd� o tym normalnie nie rozmawia.

*Anna Laszuk*: Dobry wiecz�r pa�stwu, witam wszystkich zaproszonych go�ci.
Jak powiedzia� *Piotr Pacewicz*, b�dziemy dyskutowa� o postulatach
mniejszo�ci seksualnych, oczywi�cie w kontek�cie �ycia spo�ecznego i
politycznego w Polsce. Te postulaty mog�yby zosta� swobodnie zrealizowane,
gdyby nie bardzo trudne negocjacje z tak zwan� wi�kszo�ci�. I my�l�, �e z
tej okazji si� tu spotykamy. W dzisiejszej dyskusji mamy trzy tematy:
edukacja, zwi�zki partnerskie i karanie za przest�pstwa homofobiczne. My�l�,
�e ka�dy problem spo�eczny mo�na opowiedzie� poprzez histori�, kt�ra komu�
si� zdarzy�a. Dlatego opr�cz panelist�w s� dzi� z nami go�cie, kt�rzy
opowiedz� o swoich do�wiadczeniach.

*Robert Konieczny*: Generalnie b�d� opowiada� t� histori� jako ucze�. B�d�
te� opowiada� j� troch� z perspektywy dzia�acza Kampanii przeciw Homofobii,
ale chcia�bym si� skupi� na tym, �e jestem uczniem i jestem m�odym
cz�owiekiem, kt�ry ma du�o problem�w w szkole.

Zaczn� od tego, �e mam 16 lat i ucz� si� w jednym z ochockich gimnazj�w w
Warszawie. Po wakacjach id� do nowej szko�y, w kt�rej sp�dz� kolejne trzy
lata swojego �ycia. Nie wiem, czy w szkole b�dzie tak jak w tej, czy b�dzie
inaczej, czy b�dzie dobrze, czy b�dzie �le, to wszystko jeszcze przede mn�.
Jestem pe�en nadziei, �e b�dzie dobrze.

Tak sobie pozwol� szybko statystycznie przeliczy�, cz�owiek uczy si� minimum
12 lat, dla niekt�rych jeszcze dochodz� studia, to jest kolejne pi�� lat,
wi�c mo�na powiedzie�, �e ka�dy z nas sp�dza jak�� jedn� czwart� swojego
�ycia w szkole. W szkole, kt�ra powinna uczy� tolerancji, kt�ra powinna
pomaga� osobom homo- i transseksualnym, w szkole, kt�ra powinna by� otwarta
i przyjazna.

Ja z w�asnego do�wiadczenia mog� powiedzie�, �e s�owa typu "lesba", "peda�",
"ciota" s� na porz�dku dziennym. Id�c korytarzem, na ka�dej przerwie mo�na
to us�ysze�. Ja jestem jedynym ujawnionym gejem w szkole, nie jestem jedynym
w og�le, o czym wiem, ale niestety jedynym wyautowanym. Zosta�em pobity
przed szko��, sprawa zosta�a zg�oszona na policj�. Teoretycznie nikt nie
zna� konkretnego powodu, no ale to by�a taka tajemnica poliszynela. Wszyscy
wiedzieli, �e pobili mnie dlatego, �e si� wyautowa�em, bo jestem gejem i mam
odwag� si� do tego przyzna�.

Ostatnio pod koniec maja w naszej szkole po raz trzeci odby� si� tydzie�
tolerancji, tydzie� tolerancji, w trakcie kt�rego nie odby�o si� nic, co by
promowa�o t� tolerancj�. Za to by�a to okazja do pokazania tego, �e nie
wszyscy zgadzaj� si�, �eby t� ide� szerzy�. Kilku koleg�w z mojej szko�y
powiesi�o wielki baner z napisem "Zakaz peda�owania" na szkolnym boisku.
Niestety, dyrekcja szko�y zareagowa�a tylko tym, �e obni�y�a ch�opcom ocen�
z zachowania.

Generalnie trudno jest co� na ten temat poradzi�, trudno jest zrobi� co�,
�eby tak nie by�o, i my�l�, �e wszystko tkwi w tym, �e ludzie nas nie znaj�
i fajnie by by�o, gdyby poznali. Trudno jest m�odemu gejowi i lesbijce w
szkole w momencie, w kt�rym na lekcji wychowania do �ycia w rodzinie s�yszy
si�, �e homoseksualizm to pewne zaburzenie. Ja kiedy� si� zdenerwowa�em,
wsta�em i zapyta�em osob�, kt�ra prowadzi�a zaj�cia: czy wygl�dam na osob�
zaburzon�? Odpowiedzia� mi milczeniem. Tak jest zawsze, przynajmniej tak
wynika z mojego do�wiadczenia.

Przez ostatnie trzy lata, od ponad roku, jestem ujawniony w szkole i by�y to
ci�kie trzy lata, ale te� od czasu, od kiedy si� ujawni�em, jest troszeczk�
lepiej. Ludzie, kt�rzy znali mnie ju� wcze�niej i dowiedzieli si�, �e jestem
gejem, zobaczyli: przecie� to jest m�j kolega, z kt�rym kumplowa�em si�
przez dwa lata. Jest gejem, no ale nic z�ego nie robi. I my�l�, �e wielu
moich przyjaci� mo�e powiedzie�, �e to nic takiego i �e fajnie jest mie�
takiego przyjaciela.

*Yga Kostrzewa*: To s� sytuacje trudne dla tej osoby, kt�ra si� ujawnia, dla
nauczycieli, dla uczni�w, dla pedagog�w szkolnych. Na pewno trzeba
rozmawia�, to jest podstawa. Pedagog szkolny powinien na tyle by� osob�,
powiedzia�abym, kt�ra ma du�o empatii w sobie, �e je�eli jest zaszokowany
czy te� nauczyciel, [?] kt�ry pe�ni tak� rol� powinien si�gn�� do �r�de�,
poczyta� co�, dowiedzie� si�, taka jest jego rola.

Stowarzyszenie Lambda Warszawa zajmuje si� edukacj� ju� od wielu lat na
r�nych p�aszczyznach, w r�nych aspektach. Ju� wiele lat temu
przygotowali�my raport m�wi�cy o tym, jak wygl�da sytuacja podr�cznik�w do
przystosowania do �ycia w rodzinie i edukacji w tym zakresie, bo r�nie te
przedmioty si� nazywa�y przez lata. I niestety, z b�lem musz� stwierdzi�, �e
przez jakie� 10 ostatnich lat prawie nic si� nie zmieni�o, a mo�e nawet jest
gorzej.

*Miros�aw Sielatycki*: Z jednej strony ingerencja polityk�w spowodowa�a, �e
niekt�rzy nauczyciele si� przestraszyli, inni stali si� bardziej odwa�ni.
Kwestia przygotowania nauczycieli jest jedn� ze spraw kluczowych. Dlatego
"Kompas" i niedawno wydany "Kompasik" stara si� pomaga� nauczycielom. Ale
edukacja to proces d�ugi. Jak popatrzymy na now� podstaw� programow�, to w
szkole podstawowej, a nawet ju� w przedszkolu m�wi si� o mowie nienawi�ci:
nie szyd�, pracuj z innymi, dostrzegaj, �e mog� by� w twojej grupie inni
ludzie, na przyk�ad dzieci innej narodowo�ci. Je�li tam si� te problemy
przegapi, to potem w liceum mog� by� k�opoty.

Nauczyciele te podr�czniki maj�, one nie s� ju� zakazane, natomiast cz��
nauczycieli zastosowa�a autocenzur�, boi si� podejmowa� te tematy.

*Anna Laszuk*: Sk�d pan o tym wie? Z rozm�w z nauczycielami, kuratorami? Czy
s� jakie� statystyki lub badania?

*Miros�aw Sielatycki*: Z rozm�w, szkole�, obserwacji. O prawach os�b
homoseksualnych powinno si� m�wi� w kontek�cie praw cz�owieka. Moment
przyst�pienia do Unii spowodowa� te� troch� zamieszania, bo okaza�o si�, �e
systemy prawne r�nych pa�stw europejskich r�nie te kwestie reguluj�. Ale
to jest kwestia w�a�nie edukacji prawnej, natomiast zwr�ci�bym uwag� na par�
jeszcze czynnik�w - na kultur� szko�y i swobod� dyskusji w szkole. Do tego
trzeba nauczycieli zach�ca�, wiele szk� to robi. Dla tych, kt�rzy si�
troch� tego boj�, nie potrafi� tego zrobi�, s� te podr�czniki. Ale mieli�my
te� ministra, kt�ry oficjalnie tego zakaza�.

*Anna Laszuk*: A jakiego mamy teraz ministra? Jak pan ocenia pani� minister
Hall?

*Miros�aw Sielatycki*: My�l�, �e znikn�y te przeszkody, kt�re by�y.
Natomiast to jest troch� organiczna praca z nauczycielami, dostarczanie
poradnik�w, organizowanie debat, rozmawianie i zwracanie uwagi na to, co
w�a�nie jest skodyfikowanym poj�ciem socjologicznym. Mowa nienawi�ci to
zawsze ten sam mechanizm.

*Anna Laszuk*: Czy pana zdaniem pani minister wesz�a w inn� rol� ni�
poprzedni minister edukacji Roman Giertych? Jaka to jest rola i czy
ministerstwo zajmuje si� takimi zadaniami, o kt�rych pan teraz powiedzia�?

*Miros�aw Sielatycki*: No, troch� pr�bowali�my zmieni� nasz negatywny
wizerunek, kt�ry si� pojawi� w Europie. "Kompas" by� pierwsz� ksi��k�
zakazan� o prawach cz�owieka, teraz mamy pierwsz� edycj� narodow�
"Kompasika", kt�ry zosta� przygotowany dla szk� podstawowych.

*Piotr Pacewicz*: A co z podstaw� programow�?

*Miros�aw Sielatycki*: Przyj�to tak� formu��, kt�ra na pierwszych etapach
przedszkole - szko�a podstawowa m�wi o tolerancji, poszanowaniu innych,
r�norodno�ci, a potem wprowadza koncepcj� praw cz�owieka na etapie
gimnazjum - liceum. Ja bym broni� tej formu�y, kt�ra w�a�nie pokazuje te
kwestie w ca�o�ci praw cz�owieka, kt�re s� nierozerwalne, powszechne.

To jest troch� tak, �e mamy akwarium, tylko teraz trzeba wpu�ci� do niego
rybki. Nie przecenia�bym samej roli podstawy programowej, wa�ne s� te�
podr�czniki, przygotowanie nauczycieli, no i w�a�nie ta kultura szko�y,
swoboda dyskusji, rozmowy.

*Anna Laszuk*: Tylko jak w�a�ciwie u nas wygl�da praktyka praw cz�owieka?
Musimy mie� w pami�ci przyk�ad Krystiana Legarskiego i jego pozew przeciwko
pos�ance Prawicy Rzeczpospolitej. Kilka dni temu s�d orzek�, nawet trzy
r�ne sk�ady s�dziowskie, �e nie mo�na rozstrzygn�� jednoznacznie, czy
homoseksualizm jest chorob�, czy nie. Prawa cz�owieka brzmi� raczej pusto,
kiedy z wymiaru sprawiedliwo�ci p�ynie taki przekaz. Z orzeczenia s�du
wynika, �e rozmawiamy dzi� o prawach ludzi chorych, to bardzo du�o m�wi o
tym, w jakim miejscu jeste�my. Mam wra�enie, �e si� niestety cofamy, a nie
idziemy do przodu.

Oddaj� teraz g�os parze, kt�ra �yje w zwi�zku partnerskim. Waldek i
Krzysztof od niedawna mieszkaj� w Wielkiej Brytanii, wcze�niej mieszkali w
Polsce.

*Waldemar Zboralski*: Nie mia�em cierpliwo�ci przyzwyczaja� si� do tego,
jaka tu je...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin