intencja_wypowiedzi_czyli_po_co_mowimy.doc

(110 KB) Pobierz

4

Temat: Intencja wypowiedzi, czyli po co mówimy.

 

Cele lekcji

Uczeń:

- doskonali postawy świadomego użytkownika języka;

- potrafi określić cel wypowiedzi;

- doskonali umiejętności formułowania myśli zgodnie z intencją;

- zwraca uwagę na rolę intonacji w mówieniu.

 

Pomoce: podręcznik Jutro pójdę w świat kl.5, s.41-43; karty pracy; słownik wyrazów bliskoznacznych.

 

Tok lekcji

1.      Wprowadzenie: dlaczego ludzie porozumiewają się ze sobą? W jaki sposób to czynią? Następnie praca z kartą pracy 1 (np. za pomocą języka, mowy, gestów i mimiki; znaków graficznych, drogowych; znaków dymnych, świetlnych itp.). Wykres można wzbogacić o więcej strzałek.

2.      Po uzupełnieniu wykresu uczniowie zastanawiają się:

a)      który ze sposobów porozumiewania się jest najwygodniejszy i najbardziej precyzyjny?

b)     kiedy nadawca i odbiorca mogliby mieć kłopot z porozumieniem się?
karta pracy 2 (mówią innymi językami; nadawca wyraża się nieprecyzyjnie, niestarannie; inaczej rozumieją pojęcia; używają innego słownictwa, np. osoba starsza nie zna i nie rozumie wyrażeń używanych przez młodzież).

3.      Analiza obrazków (podręcznik, s. 41); określenie intencji wypowiedzi na obrazkach. Rozmowa o intencjach wypowiedzi - polecenie dla uczniów: Każdy z was rozmawiał dziś z kimś, coś mówił. W jakim celu zabieraliście głos? Podajcie przykłady                              np. z dzisiejszych rozmów przy śniadaniu lub w drodze do szkoły.

 

a)      praca ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych:

 

intencja - ........................................................................................................................

 

(cel, zamiar, zamysł, zamierzenie...)

 

Część  praktyczna

 

4.      Ćw. 2, s. 41-42 – praca wspólna przy pierwszym przykładzie, praca indywidualna przy kolejnych. Odczytanie rozwiązań.

5.      Praca w parach – każda para wybiera dwie z intencji zaproponowanych w ramce
do poprzedniego ćwiczenia. Następnie układa krótki dialog na dowolny temat,
w którym wystąpią wybrane intencje. Prezentacja trzech scenek z określeniem intencji wypowiedzi.

6.      Praca w grupach: każda grupa losuje kartę pracy i układa po trzy wypowiedzi zgodne z kontekstem, realizujące wskazane intencje karty pracy 3.

7.      Intencje wypowiedzi w mediach – praca w grupach. Każda grupa otrzymuje jeden
z fragmentów tekstu – karty pracy 4. Etapy zadania:

a)      próba określenia, z jakich  tekstów mogą pochodzić fragmenty (recenzja, reklama, artykuł z poradami, ogłoszenie, apel, notka prasowa, ogłoszenie, instrukcja);

b)     określenie intencji każdej wypowiedzi;

c)      rozmowa o tym, jakie są najczęstsze intencje wypowiedzi w  mediach
karta pracy 5, brylant wartości (wersja łatwiejsza lub trudniejsza), omówienie wyników pracy;

d)     ćw. 5, s. 42 oraz odczytanie informacji z ramki na s. 43 – zwrócenie uwagi na znaczenie interpretacji głosowej tekstu także w pracy aktora.

8. Praca domowa: ćw. 3, s. 42 i 6 s. 43

 

 

 

Karty pracy

 

 

Karta pracy 1

 

 

Ludzie porozumiewają się za pomocą

 

 

 

 

 

 

 

Karta pracy 2:

 



Nadawca                                                                                                                              Odbiorca

 

Mogą mieć problem z porozumieniem się, gdy:

.......................................................................................

.......................................................................................

.......................................................................................

.......................................................................................

 

 

 

 

Karty pracy 3

Turysta chce:

- zapytać o drogę:

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

- wyrazić zachwyt piękna okolicą:

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

- wyrazić niepokój związany z brzydką pogodą:

...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolega z klasy chce:

- usprawiedliwić swoje nieprzygotowanie do lekcji:

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

- odmówić pójścia na wagary:

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

- przekonać klasę do pojechania na wycieczkę:

...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mama chce:

- poinformować cię, co możesz zjeść na kolację, gdy jej nie będzie:

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

- dowiedzieć się, jaki prezent chciałbyś dostać na urodziny:

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

- wyrazić niezadowolenie z twoich ocen:

...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sąsiadka chce:

- ostrzec przed groźnym psem biegającym po ulicy:

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

- pochwalić kwiaty na waszym balkonie:

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

- wyrazić wdzięczność za pożyczenie cukru:

...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wujek chce:

- zaproponować rodzinie wakacje u niego nad jeziorem:

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

- przedstawić swoja żonę:

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

- skrytykować korki na ulicach miasta:

...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karty pracy 4

 

Film jest raczej nieudaną opowieścią o życiu. Razi banałem, nudzi dłużyznami i zbyt wolną akcją.

 

Ciesz się latem! Nowe żele pod prysznic pachną letnimi aromatami. Wypróbuj!

 

Aby uratować koszulkę, z której nie można usunąć małej plamki, można po prostu ozdobić ją haftami lub aplikacjami.

 

Uwaga, uwaga! Instytut Meteorologiczny ostrzega o zagrożeniu silnymi burzami i ulewami. Apelujemy o ostrożność i rozwagę.

 

Minister odwiedził Bibliotekę Narodową w Warszawie, gdzie otwarta została wystawa poświęcona Adamowi Mickiewiczowi.

 

Oddam w dobre ręce białego pudelka.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin