wyklady-2pr.doc

(151 KB) Pobierz
w1 (051004)

w1 (051004)

 

pedagogika resocjalizacyjna:

- dyscyplina naukowa ukształtowana w latach 60-tych z pedagogiki specjalnej

- dyscyplina pedagogiki specjalnej skoncentrowana na człowieku, którego zachowanie odbiega od norm społecznych

 

depresja społeczna – 40% dzieci i młodzieży polskiej – podstawa dewiacyjnych zachowań jak:

- agresja – aktywność destrukcyjna skierowana ku drugiemu człowiekowi

- autoagresja – aktywność destrukcyjna skierowana ku sobie

 

alkoholizm – ściśle związany z polską podkulturą; stereotyp Polaka w Europie Zachodniej; choroba społeczna, kulturowa; objaw silnie zaawansowanej patologii społecznej:

- obejmuje coraz niższe grupy wiekowe

- obejmuje coraz więcej kobiet

- stopień alkoholizacji jest coraz wyższy

 

uzależnienie od narkotyków

 

przemoc – agresja werbalna (młodzież, wulgaryzmy, w związku ze stanami napięcia emocjonalnego)

 

prostytucja

 

pedofilia

 

kryteria przystosowania:

 

kryterium

Treść kryterium

Biologiczno-ekologiczne

Dążenie do zachowania własnej egzystencji, przetrwania w środowisku naturalnym i społeczno-kulturalnym

Medyczno-psychiatryczne

Stan doskonałego zdrowia psychicznego i fizycznego; zdrowa struktura osobowości i niezaburzone funkcje

psychologiczne

Optymalne zasoby redukcji napięć wewnętrznych, utrzymanie homeostazy psychicznej

interakcyjne

Adekwatne reakcje na bodźce pochodzące z otoczenia fizycznego i społecznego; umiejętność przeciwstawiania się presji niekorzystnych czynników biopsychicznych, środowiskowych i sytuacyjnych

społeczne

Zgodność postępowania z powszechnie akceptowalnymi wzorcami i normami

Pedagogiczne

Dążenie do samourzeczywistniania, autonomii, samowychowania i rozwoju

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

w2 (1210)

 

ludzie pedagogiki resocjalizacyjnej:

- Lipkowski

- Konopnicki

powstanie (lata 60-te) katedry pedagogiki resocjalizacyjnej na UW;

powstanie Warszawskiej Szkoły Resocjalizacji – liderzy:

- Cz. Czapów (podstawy naukowe wychowania resocjalizacyjnego i metodyki)

- S. Jedlewski (podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej jako nauki z metodyką i praktyką)

 

Makarenko:

pedagogika przeżywania – metoda resocjalizacyjna; umiejętność przetrwania w środowisku; dla osób zdemoralizowanych, patologicznych (Niemcy, Norwegia); skuteczność 50%;

 

XVIII w . – USA – pierwsza tzw. kuratela (szewc)

pedagogika resocjalizacyjna bazuje na wiedzy:

·         psychologicznej

·         socjologicznej

·         kryminologicznej

·         prawnej

 

płaszczyzny pedagogiki resocjalizacyjnej:

·         aksjologia i teleologia

·         teoria resocjalizacji

·         metodyka i praktyka

 

części pedagogiki resocjalizacyjnej:

1.       profilaktyka i resocjalizacja w środowisku otwartym – dotyczy nieletnich

2.       resocjalizacja w środowisku zamkniętym – instytucje karne dla nieletnich: zakłady poprawcze, zakłady karne;

 

resocjalizacja – readaptacja społeczna, ponowna socjalizacja; ponowne wychowanie; odnosi się do jednostek z zaburzeniami w wychowaniu, nie spełniających kryteriów przystosowania;

 

rys. heurystyczny model funkcjonowania człowieka

 

podmiot pedagogiki resocjalizacyjnej:

·         jednostka nie spełniająca roli społecznej

·         jednostka nie zaspokajająca potrzeb

·         jednostka o postawie antagonistyczno-destruktywnej

 

 

rys. diagram przystosowania

 

Wartości – metapotrzeby (dążenia zdrowej – jednostki lub osoby prowadzącej resocjalizację

metapatologie

prawda

Brak ufności, cynizm, sceptycyzm

dobroć

Egoizm, niechęć, odrzucenie

piękno

Wulgarność, brzydota, niesmak

jedność

Dezintegracja

dychotomia

Uproszczona wizja świata

życiowe procesy

Myśl o śmierci, determinizm

jedyność

Utrata poczucia tożsamości, odrębności, anonimowość

perfekcja

Utrata nadziei

konieczność

Chaos, nieprzewidywalność

pełnia

Niekompletność, brak nadziei

sprawiedliwość

Wściekłość, gniew, cynizm, egoizm

porządek

Niepewność, brak poczucia bezpieczeństwa

prostota

Skomplikowaność

Bogactwo, zrozumienie

Depresja

Zdolność ponoszenia wysiłków

Zmęczenie, zakłopotanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

w3 (191004)

 

kryteria przystosowania społecznego a zaburzenia w zachowaniu

 

nieprzystosowanie społeczne – konflikt z normami społecznymi najczęściej występujący u nieletnich; wymaga uwzględnienia 6 kryteriów podstawowych (biologiczno-ekologiczne, medyczno-psychiatryczne, psychologiczne, interakcyjne, społeczne, pedagogiczne); pojęcia bliskoznaczne:

o        wykolejenie społeczne – Czapów, Jedlewski – zespół postaw (komponenty: intelektualny, emocjonalny, motywacyjno-działaniowy) antagonistyczno-destruktywnych (negacja norm społecznych i jawne występowanie i działanie przeciwko nim) wobec rzeczywistości;

o        demoralizacja – pojęcie używane głównie przez prawo i kryminologię;

o        zaburzenia w zachowywaniu się - pojęcie używane głównie przez psychologię;

o        dewiacja - pojęcie używane głównie przez psychologię i psychiatrię;

o        trudności wychowawcze - pojęcie używane głównie przez pedagogikę ogólną – nie należy jednak traktować go jako synonimu nieprzystosowania społecznego, gdyż obecnie należy ono do szeroko rozumianej normy społecznej;

 

 

krótka charakterystyka osobowości antyspołecznej (wg kryteriów diagnostycznych)

 

Kryteria wg DSM-IV

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin