WYKŁAD(3).doc

(37 KB) Pobierz

11.09.2011

„STATYSTYKA” informacja. Nauka, która zajmuje się badaniem i opisywaniem prawidłowości występujących w zjawiskach masowych.

                            ZJAWISKA MASOWE” ,które mogą się powtarzać w nieograniczonej ilości razy (np. uwodzenia, zawieranie małżeństw).

                            POPULACJA STATYSTYCZNA zbiór osób, zwierząt, rzeczy, innych elementów, powiązanych ze sobą logistycznie, ale jednocześnie nie identycznych ze względu na badaną cechę (przedmiotem badań jest populacja statystyczna).

X-badana cecha statystyczna.

XYZ- badanie statystyczne.

                            „CECHY STATYSTYCZNE” właściwości, którymi rozróżniają się miedzy sobą jednostki wchodzące w skład jednostki statystycznej.

 

CECHAMI STATYSTYCZNYMI MOGĄ BYĆ:

a)     Wzrost,

b)     Waga,

c)      Średnia ocen,

d)     Zarobki.

 

Do badania wybiera się próbę, czyli część z danej populacji.(N)

„PRÓBA”- podzbiór populacji generalnej, w której wszystkie jednostki statystyczne bezpośrednio podlegają badaniom.

N- liczebność próby.

 

Na podstawie próby wyciągamy wnioski, a następnie uogólnia się na całą populacje statystyczną.

RODZAJE CECH STATYSTYCZNYCH:

a)     STAŁE,

b)     ZMIENNE,

c)      PRZESTRZENNE,

d)     CZASOWE: PORZĄDKOWE (OPISOWE)

e)     RZECZOWE: JAKOŚCIOWE(NIEMIERZALNE): DWUDZIELNE, WIELODZIELNE; ILOŚCIOWE (MIERZALNE): CIĄGŁE, SKOKOWE.

 

„CECHY STAŁE”- są to cechy nie zmienne dla wszystkich jednostek statystycznych (np. ludzie w jednym wieku, bezrobotni).

              „CECHY ZMIENNE” – są to cechy różne w przypadkach badanych jednostek statystycznych (np. różne ceny).

              „PRZESTRZENNE”- określają nam terytorialny zasięg badania.

              „CZASOWE”- moment czasowy, do którego ma się odnieść badanie statystyczne (np. dany rok, miesiąc).

              „CECHY RZECZOWE”- co lub kogo badamy, co jest przedmiotem badania.

              „CECHY JAKOŚCIOWE” – cechy, których nie można wartości przedstawić liczbowo, można tylko wyrazić za pomocą jakości lub kategorii (np. kolor oczu).

              „ILOŚCIOWE”- cechy, które wartość można wyrazić liczbowo (np. wzrost, waga, liczba uczniów).

              „DWUDZIELNE”- takie cechy, które mają dwie kategorie jakości (np. płeć, wykształcenie).

              „WIELODZIELNE”- takie cechy, które mogą przyjmować dowolną liczbę jakości (np. kolor oczu, włosów).

              „SKOKOWE”- wartości mogą być przyjmowane ze skończonego lub przeliczonego zbioru wartości, liczby naturalne.

              „ZBIÓR PRZELICZONY”- który może być skończony lub nieskończony, ale taki które elementy można ustanowić w ciąg i przeliczyć w sensie liczb naturalnych.

              „NIEPRZELICZONY” – którego elementów nie da się ustalić w ciąg i przeliczyć w sensie liczb naturalnych.

              „CECHY CIĄGŁE”- cechy, których wartości są przyjmowane z nieprzeliczalnego zbioru wartości najczęściej te wartości są liczbami naturalnymi.

              PODZIAŁ Z LICZB RZECZYWISTYCH”- między dwie liczby naturalne można ustawić liczbę.

              „CECHY PORZĄDKOWE”- które są mierzalne jakościowo, którym przypisuje się narzucone kategorie.

 

KRÓTKI PODZIAŁ BADAŃ STATYSTYCZNYCH ZE WZGLĘDU NA:

 

a)     BADANIE CAŁKOWITE: - dotyczące wszystkich jednostek statystycznych, nikogo nie pomijamy (pełne).

b)     BADANIE CZĘŚCIOWE- obejmujące pewną część elementów zbiorowości generalnej. Podzbiór elementów populacji podlegających badaniu (jednostek badania) określamy mianem próby.

c)      SZACUNKOWE- polegające na badaniu ilościowym innych populacji logicznych z nimi związane.

d)     CIĄGŁOŚĆ OBSERWACJI.

e)     BADANIE JEDNORAZOWE wykonuje się tylko jeden raz w życiu (np. ważenie dziecka po porodzie).

f)       BADANIE OKRESOWE- są powtarzalne w regularnych odstępach czasowych (np. spis ludności).

g)     BADANIE CIĄGŁE- trwają w sposób nieprzerwalny , cały czas (np. małżeństwa, zgony).

h)     CZAS, KTÓREGO DOTYCZY BADANIE STATYSTYCZNE- na jeden moment czasowy. uchwycenie jakości badanego zjawiska w danym momencie(np. dany dzień, godzina).

i)        DYNAMICZNE- uchwyceniu zmian zjawiska w czasie (np. wydobycie węgla, narodziny).

 

ETAPY BADANIA STATYSTYCZNEGO:

 

a)     przygotowanie badania statystycznego (projekcja),

b)     zbieranie materiałów statystycznych (obserwacja statystyczna),

c)      opracowanie zebranego materiału i jego prezentacja,

d)     analiza zebranego materiału statystycznego i wnioskowanie statystyczne.

 

DO PREZENTACJI DANYCH STATYSTYCZNYCH SŁUŻĄ NAM:

 

a)     wykresy,

b)     tabele,

c)      przedziały.

 

Xi- warianty badanej cechy.

 

„SZEREGIEM STATYSTYCZNYM”- nazywamy ciąg wartości cechy uporządkowanej według określonego kryterium.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin