Scenariusz zajęcia dla
Dzieci 6 – letnich
Temat zajęcia: W jaki sposób zwierzęta leśne przygotowują się do zimy?
Cel ogólny:
Dziecko:
- potrafi opisać sposoby przygotowania się do zimy wiewiórki,
sowy, lisa, borsuka, chomika i myszy;
- potrafi prawidłowo nazwać zwierzęta oraz określić ich domy;
- rozumie konieczność dokarmiania zwierząt w okresie zimy.
Sytuacje edukacyjne
Cele szczegółowe
Środki dydaktyczne
Zaproszenie dzieci do obejrzenia inscenizacji w teatrzyku sylwet wg opowiadania M. Kownackiej „Idzie zima-chudy nie przetrzyma”.
- dz. Ogląda inscenizacje w teatrzyku sylwet,
- dz. Uważnie słucha opowiadania,
sylwety zwierząt leśnych,
opowiadanie;
Rozmowa z dziećmi dotycząca bohaterów inscenizacji:
- układanie historyjki obrazkowej wg kolejności,
- wyszukiwanie odpowiednich napisów i przyporządkowywanie ich do sylwet zwierząt,
- synteza i analiza słuchowo-wzrokowa.
- dz. Potrafi ułożyć historyjkę obrazkową,
- dz. Potrafi odczytać nazwę zwierzęcia i przyporządkować ją do odpowiedniej sylwety,
-dz. Potrafi wyodrębnić głoski w poszczególnych wyrazach; nazwać samogłoski i spółgłoski
Historyjka obrazkowa, napisy
„Wiewiórki w dziupli” – zabawa ruchowa.
- dz. Przelicza „wiewiórki” w zakresie 10,
- dz.. utrwala znaki graficzne liczb 1 - 10
4 obręcze, kartki z cyframi od 1 do 10,
Rozpoznawanie i nazywanie mieszkań: wiewiórki – dziupla, lisa- nora, niedźwiedzia- gawra, myszy- nora.
- dz. potrafi rozpoznać mieszkania zwierząt leśnych,
-dz. potrafi nazwać mieszkania wiewiórki, lisa, niedźwiedzia ,myszy
Makiety mieszkań zwierząt, sylwety tych zwierząt, napisy mieszkań
Zabawa ruchowo-naśladowcza przy piosence „Bajkowy las”.
- dz. zbiorowo śpiewa piosenkę,
- dz. potrafi ruchem ciała odzwierciedlić treść piosenki,
Nagranie piosenki
Rozwiązanie zagadek. Dzieci podzielone na grupy. Każda grupa otrzymuje kopertę z puzzlami. Nauczyciel czyta zagadkę – dzieci układają odpowiednie puzzle.
- dz. potrafi rozwiązać zagadkę i ułożyć obrazek z części,
4 koperty z puzzlami przedstawiającymi: wiewiórkę, lisa, myszkę
„Obrazki do pary”- zabawa ruchowa.
- dz. rozpoznaje zwierzęta,
- dz. rozumie pojęcie „para”,
- dz. szybko reaguje na dźwięk,
Emblematy, tambutyno
„Zwierzęta”- ćwiczenia graficzne.
Dzieci na kartce mają narysowana tabelę z liczbami, pod którymi napisane są litery. Zadaniem dzieci jest odczytanie hasła poprzez ułożenie liczb od najmniejszej do największej. Pod tabelą narysowane są zwierzęta, należy obrysować odpowiednie z nich.
- dz. potrafi uporządkować cyfry od najmniejszej do największej,
- dz. potrafi odczytać hasło i obrysować kontur zwierzęcia,
Kartki z zadaniem dla każdego dziecka
Zabawa ruchowo-naśladowcza przy piosence „Wiewiórka-baletnica”.
- dz. kształtuje poczucie rytmu i sprawności ruchowej,
„Zapasy wiewiórczycy – zadania matematyczne:
- tworzenie zbiorów, określanie liczebności,
- zadania z treścią
- dz. potrafi utworzyć zbiór orzechów i grzybów oraz określić ich liczebność,
- dz. potrafi rozwiązać zadanie z treścią,
Koperty z liczmanami
„Orzeszki – zabawa relaksacyjna.
-dz. rozwija umiejętność koncentracji i opanowania,
Kaseta z muzyką
Utrwalenie nazw zwierząt występujących w inscenizacji- zaproponowanie dzieciom zrobienia masek tych zwierząt.
- dz. potrafi wymienić zwierzęta, które występowały w inscenizacji,
Wykonanie masek zwierząt przez dzieci.
- dz, potrafi wykonać maskę wybranego zwierzęcia
Szablony masek, krepa, włóczka, farby, plastelina,itp
KONSPEKT OPRACOWAŁA:
mgr ANNA POMIECIŃSKA
kasia1020