Uszczelniacze zaworowe - wymiana [F].pdf

(4778 KB) Pobierz
420712708 UNPDF
Uszczelniacze zaworowe - wymiana [F]
Autor: tosh
Kolejny wątek z cyklu opowieści warsztatowych, a raczej "Jak to jest zrobione ?".
Dzisieszy odcinek jest niejako kontynuacją tego przypadku, a także odpowiedzią na pojawiające się kontrowersje typu: czy można
wymienić uszczelniacze zaworowe bez zdejmowania głowicy?
Owszem, jest to wykonalne przy użyciu odpowiedniego wyposażenia warsztatowego.
Tak więc zaczynamy.
Pacjentem w tym wypadku jest silnik C14SE, operowany na dolegliwości opisane w przytoczonym wyżej watku. Silnik jeszcze
kompletny wygląda tak:
Nie wdając się w szczegóły operacji, pominąłem etapy pozbawiania silnika osprzętu, czyli cewki DIS czy rozrządu, gdyż operacje te
sa łatwe do wykonania i były wielokrotnie przedstawiane na forum.
Kolejny etap demontażu, silnik pozbawiony jest cewki DIS, pozostał rozrząd do zdemontowania:
420712708.002.png
Po demontażu rozrządu przystepujemy do wyjmowania dźwigienek zaworowych. Służy do tego specjalny przyrząd. Stopka przyrządu
naciska na talerzyk sprężyny zaworowej, pokrecając śrubą przyrządu uginamy sprężynę:
Po całkowitym ugieciu sprężyny zaworowej wyjmujemy dźwigienkę przy użyciu magnesu:
Nie zapomnijmy o wyjęciu "pastylki" z talerzyka sprężyny zaworowej. Operacje powtarzamy na wszystkich zaworach.
po zdemontowaniu wszystkich dźwigienek i "pastylek" wyjmujemy wałek rozrządu, najpierw odkręcając i wyjmując płytke ustalającą.
Znajduje się w gnieżdzie od strony cewki DIS:
420712708.003.png
Po zdjęciu płytki ustalającej, wyjmujemy wałek rozrządu w kierunku podstawy akumulatora. Komora zaworowa po wyjęciu wałka
wygląda tak:
Przyszedł czas na montaż przyrządu do wyjmowania uszczelniaczy, a w zasadzie do demontażu sprężyn zaworowych. Potrzebujemy
zatem takiego zestawu,
420712708.004.png
oraz szczypiec do zdejmowania uszczelniaczy zaworowych z prowadnic,
i kompresora, w tym wypadku dysponujemy takim potworem (chwilowo na miejscu tymczasowym, nowy nabytek warsztatu i nie
było czasu zainstalowac go w innym miejscu):
420712708.005.png
Instalujemy "ławkę" przyrządu do demontażu sprężyn zaworowych na głowicy, wkręcamy w otwór świecy zapłonowej końcówke do
podawania powietrza do cylindra w celu podparcia zaworów podczas demontażu sprężyny i zakładamy dźwignię ze stopką do
uginania sprężyny (w tym przypadku ustawienie "ławki do demontażu sprężyn z 1 i 3 cylindra):
W tym miejscu ważna uwaga: przewód do podawania sprężonego powietrza przyłączamy do zainstalowanej w gnieździe świecy
zapłonowej końcówki w stanie opróżnionym (bez powietrza, przyłącze przewodu do instalacji powietrznej lub kompresora musi
posiadać zawór, który oczywiście wcześniej zamykamy, a następnie oporóżniamy przewód z powietrza i podłączamy). Po przyłączeniu
przewodu odkręcamy nieznacznie zawór powietrza, aby słyszalny był w cylindrze odgłos przepływającego powietrza. Nie odkręcamy
zaworu powietrza maksymalnie, bo wał korbowy obróci się...
Inna uwaga: stopka naciskająca talerzyk sprężyny musi być ustawiona osiowo w stosunku do zaworu, dźwignia do wyciskania
420712708.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin