technik.elektronik_311[07].pdf

(2005 KB) Pobierz
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
758289832.001.png
Autorzy:
mgr inż. Zbigniew Blauman
dr inż. Antoni Izworski
mgr Lilla Jaroń
mgr inż. Zdzisław Kolan
mgr inż. Halina Madej
mgr inż. Ryszard Stelmach
mgr inż. Dorota Wilińska
mgr inż. Waldemar Zieliński
Recenzenci:
mgr inż. Jan Krzemiński
mgr inż. Maria Tura
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Jan Bogdan
mgr Piotr Bartosiak
2
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
I. Założenia programowo-organizacyjne kształcenia w zawodzie 7
1. Opis pracy w zawodzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
2. Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
wychowawczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
II. Plany nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
III. Moduły kształcenia w zawodzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
1. Badanie obwodów elektrycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Przygotowanie do bezpiecznej pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Badanie obwodów prądu stałego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Badanie obwodów prądu przemiennego . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Analizowanie działania oraz stosowanie podstawowych
maszyn i urządzeń elektrycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2. Pomiary parametrów elementów i układów
elektronicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Montowanie układów analogowych i pomiary ich parametrów 42
Montowanie układów cyfrowych i pomiary ich parametrów . . 46
Badanie elementów i układów automatyki . . . . . . . . . . . . . . . 51
3. Badanie układów analogowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Badanie wzmacniaczy tranzystorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Badanie liniowych układów scalonych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Badanie generatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Badanie zasilaczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
4. Badanie układów cyfrowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Badanie podstawowych układów cyfrowych . . . . . . . . . . . . . 72
Badanie układów uzależnień czasowych . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Badanie układów sprzęgających . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Badanie układów transmisji sygnałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
5. Badanie elementów i urządzeń automatyki . . . . . . . . . . . . 84
Badanie czujników i przetworników przemysłowych . . . . . . . 86
Badanie elementów i urządzeń wykonawczych . . . . . . . . . . . 89
Badanie układów sterowania ze sterownikiem PLC . . . . . . . . 92
Badanie regulatorów ciągłych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Badanie regulatorów nieliniowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
6. Badanie układów mikroprocesorowych . . . . . . . . . . . . . . 101
Pisanie i uruchamianie programów w asemblerze . . . . . . . . . 104
Badanie modułów wewnętrznych mikrokontrolera . . . . . . . . . 109
Badanie układów zewnętrznych mikrokontrolera . . . . . . . . . . 112
3
7. Eksploatowanie przyrządów pomiarowych . . . . . . . . . . . 115
Eksploatowanie uniwersalnych przyrządów pomiarowych . . . 117
Eksploatowanie oscyloskopów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Eksploatowanie częstościomierzy, generatorów pomiarowych,
mostków i mierników RLC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Wykonywanie pomiarów z wykorzystaniem techniki
komputerowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
8. Montowanie i eksploatowanie urządzeń audiowizualnych 129
Badanie odbiornika radiowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Badanie odbiornika telewizyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Montowanie i badanie instalacji do odbioru telewizji
satelitarnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Instalowanie i programowanie urządzeń audio . . . . . . . . . . . 142
Instalowanie i programowanie urządzeń wideo . . . . . . . . . . . 145
Montowanie i badanie antenowej instalacji zbiorczej . . . . . . 148
Montowanie i badanie sieci telewizji kablowej . . . . . . . . . . . . 151
Montowanie i badanie instalacji domofonowej . . . . . . . . . . . . 154
Montowanie i badanie systemu telewizji użytkowej . . . . . . . . 157
9. Montowanie i eksploatowanie układów automatyki
elektronicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Montowanie i testowanie połączeń układów automatyki . . . . 162
Badanie układów sterowania z regulatorami ciągłymi . . . . . . 166
Badanie układów sterowania z regulatorami nieciągłymi . . . . 170
10. Montowanie i eksploatowanie urządzeń techniki
komputerowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Montowanie i uruchamianie komputera . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Instalowanie i konfigurowanie systemu operacyjnego . . . . . . 181
Instalowanie i konfigurowanie sieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Instalowanie urządzeń peryferyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Testowanie, diagnozowanie i wymiana podzespołów . . . . . . 189
Stosowanie dyskowych programów narzędziowych . . . . . . . 192
11. Praktyka zawodowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Prace przy montowaniu, instalowaniu i uruchamianiu
urządzeń elektronicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Prace przy testowaniu, diagnostyce i naprawach urządzeń
elektronicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Praca w dziale obsługi klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
12. Sieci przemysłowe układów automatyki . . . . . . . . . . . . . . 203
Montowanie i eksploatowanie rozproszonych układów
sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Sterowanie złożonymi sekwencjami technologicznymi
z wykorzystaniem sterowników PLC pracujących w sieci
przemysłowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
4
Wprowadzenie
Celem kształcenia w zawodzie technik elektronik jest przygotowanie
aktywnego, mobilnego i skutecznie działającego pracownika
w warunkach gospodarki rynkowej. Efektywne funkcjonowanie na rynku
pracy wymaga dobrego przygotowania ogólnego i zawodowego oraz
przygotowania do kształcenia ustawicznego.
Absolwent współczesnej szkoły powinien charakteryzować się
otwartością, wyobraźnią, zdolnością do ciągłego kształcenia
i doskonalenia się oraz umiejętnością oceny swoich możliwości.
Wprowadzenie do systemu szkolnego programów modułowych ułatwi
osiąganie tych celów.
Modułowy program nauczania składa się z zestawu modułów
ogólnozawodowych, zawodowych i specjalizacyjnych oraz
odpowiadających im jednostek modułowych, wyodrębnionych
na podstawie określonych kryteriów, umożliwiających kształtowanie
umiejętności i postaw właściwych dla zawodu.
Jednostka modułowa stanowi element modułu kształcenia
w zawodzie obejmujący logiczny i możliwy do wykonania wycinek pracy,
o wyraźnie określonym początku i zakończeniu, który nie podlega
dalszym podziałom, a jego rezultatem jest produkt, usługa lub istotna
decyzja.
W strukturze modułowego programu nauczania wyróżnia się:
– założenia programowo-organizacyjne kształcenia w zawodzie,
– plany nauczania,
– programy modułów i jednostek modułowych.
Moduł kształcenia w zawodzie zawiera: cele kształcenia, wykaz
jednostek modułowych, schemat układu jednostek modułowych oraz
literaturę.
Jednostka modułowa zawiera: szczegółowe cele kształcenia, materiał
nauczania, ćwiczenia, środki dydaktyczne, wskazania metodyczne
do realizacji programu jednostki oraz propozycje metod sprawdzania
i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia.
Dydaktyczna mapa programu nauczania, zamieszczona
w założeniach programowo-organizacyjnych, stanowi schemat powiązań
między modułami i jednostkami modułowymi poszczególnych kategorii
oraz określa kolejność ich realizacji. Ma ona ułatwić dyrekcji szkół
i nauczycielom organizowanie procesu kształcenia.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin