pelna-wersja-badania-marketingowe-planowanie-metodologia-i-ocena-wynikow_bamapm.pdf

(7683 KB) Pobierz
656431172 UNPDF
Badania marketingowe.
Planowanie, metodologia
i ocena wyników
Autor: Paul Hague
T³umaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 83-246-0082-5
Tytu³ orygina³ u: Market Research: A Guide
Format: A5, stron: 376
Dobre badanie rynku to klucz do bezpiecznych decyzji w ka¿dej firmie
Dlaczego badania marketingowe s¹ wa¿ne?
Dok³adne, rzetelne i aktualne informacje o rynku s¹ potrzebne w ka¿dej firmie.Bez nich
trudno jest podejmowaæ jakiekolwiek decyzje marketingowe. Co zrobiæ z produktem,
który przynosi za ma³e zyski? Czy warto rozpoczynaæ kosztown¹ kampaniê
promocyjn¹? Czy klienci zaakceptuj¹ wzrost cen? Czy rynek przyjmie dodatkow¹ iloœæ
produktów? Takich dylematów ¿aden rozs¹dny mened¿er nie odwa¿y siê rozstrzygaæ,
nie maj¹c dobrych informacji o rynku.
Co da Ci ta ksi¹¿ka?
Badanie rynku to nauka, ale i sztuka. To wybieranie odpowiednich metod badania,
formu³owanie w³aœciwych pytañ, wybieranie œrodków komunikacji z uczestnikami
badania, opracowywanie pozyskanych informacji i wyci¹ganie uzasadnionych
wniosków. Rzecz w tym, ¿e to samo badanie mo¿na przeprowadziæ na sto ró¿nych
sposobów, ale nie ka¿da droga doprowadzi do celu i pozwoli wyci¹gn¹æ wa¿ne wnioski,
a potem podj¹æ racjonalne decyzje. Bez wzglêdu na to, czy dopiero poznajesz techniki
badania rynku, czy masz w tej dziedzinie doœwiadczenie, ta ksi¹¿ka — zestaw nowych
metod, szablonów i technik — wzbogaci Twój warsztat. Autor przela³ na papier
doœwiadczenie, które zdoby³, wykonuj¹c tysi¹ce projektów badawczych dla setek firm.
Przeczytaj tê ksi¹¿kê i dowiedz siê, jak:
zaplanowaæ badanie marketingowe;
zbieraæ i analizowaæ dane;
prowadziæ badania jakoœciowe i iloœciowe;
dobieraæ próby statystyczne;
projektowaæ kwestionariusze i inne narzêdzia badania;
korzystaæ z internetowych baz danych;
mierzyæ, prezentowaæ i oceniaæ wyniki badania.
656431172.004.png 656431172.005.png 656431172.006.png 656431172.007.png 656431172.001.png 656431172.002.png
Przedmowa do wydania trzeciego .....................................................9
1. Czym są badania marketingowe? ....................................................13
Badania przeprowadzane w celu podjęcia decyzji marketingowych .......... 14
Rynki a badania marketingowe ....................................................................... 17
Zakres informacji, jakie należy uzyskać dzięki badaniom rynku ...............20
Badania ilościowe i jakościowe ........................................................................20
Przebieg badania rynku ....................................................................................23
Organizacja badań rynku .................................................................................26
2.Zastosowania ...................................................................................... 29
Ogólne uwagi dotyczące zastosowania badań marketingowych ................30
Okres przed narodzinami — identyfikacja potrzeb .................................... 33
Młodość — promocja produktu ..................................................................... 36
Dojrzałość — poprawianie wyników produktu ............................................39
Starzenie się — prace nad kolejnym działaniem .......................................... 41
3.Planowaniebadańmarketingowych.............................................. 45
Elementy planu badań marketingowych .......................................................45
Informacje potrzebne do podjęcia decyzji .....................................................46
Cel badania .........................................................................................................48
Potrzebne dane ...................................................................................................50
Dopuszczalny margines błędu ......................................................................... 53
Metody i charakter badań ................................................................................54
Zasoby .................................................................................................................57
Harmonogram ...................................................................................................59
Zapewnienie jakości na odpowiednim poziomie .........................................60
Przygotowania pisemnej wersji planu ............................................................62
656431172.003.png
6
Badania marketingowe. Planowanie, metodologia i ocena wyników
4. Jak uzyskać informacje prawie za darmo ..................................... 65
Po co na nowo wynajdywać koło? ...................................................................65
Źródła ..................................................................................................................66
Źródła źródeł — głębsze spojrzenie ................................................................67
Eksperci branżowi .............................................................................................68
Internet ................................................................................................................69
Internetowe bazy danych i informacje o rynku ............................................72
Wyspecjalizowane informacje branżowe .......................................................73
Dane pochodzące z firm ...................................................................................73
Statystyki rządowe .............................................................................................74
Izby przemysłowo-handlowe i inne organizacje branżowe .........................76
Sprawozdania z badań rynku ...........................................................................76
Prasa .....................................................................................................................77
Katalogi ...............................................................................................................77
Zakres informacji dostępnych za pomocą badań źródłowych ...................78
Planowanie, rejestrowanie wyników i ocena badań źródłowych ................83
Ograniczenia związane z badaniami źródłowymi ........................................85
Lista kontaktów .................................................................................................86
5.Badaniajakościowe ........................................................................... 89
Różnice między badaniami jakościowymi a ilościowymi ...........................90
Problemy, które można rozwiązać dzięki badaniom jakościowym ...........92
Metody prowadzenia badań jakościowych ....................................................94
6.Badaniailościowe .............................................................................109
Badania ilościowe a dobór próby .................................................................. 110
Rodzaje badań ilościowych ............................................................................ 110
Szczeble, na których zbierane są dane .......................................................... 113
Częstotliwość pomiarów ................................................................................ 115
Typ respondenta .............................................................................................. 118
Metody zbierania danych: pomiary bezpośrednie ..................................... 119
Metody zbierania danych: narzędzia ankietowe .........................................122
Wystawienie na działanie bodźca i prezentacja produktu ......................... 126
Zbieranie i analiza danych .............................................................................127
Zagadnienia związane z zarządzaniem projektem badawczym ................129
Opracowywanie schematu projektu badawczego ....................................... 132
7.Próby ...................................................................................................135
Wielkości prób, błąd próby oraz poziom ufności ...................................... 136
Dobieranie prób w małych populacjach ......................................................140
Istotność statystyczna ..................................................................................... 141
Losowy dobór próby ....................................................................................... 143
Spis treści
7
Próby wieloetapowe i warstwowe ...................................................................148
Dobór próby metodą przypadkowego błądzenia ....................................... 150
Losowy dobór próby a przypadki braku odpowiedzi ................................ 150
Próby kwotowe ................................................................................................. 151
8.Projektowaniekwestionariusza.....................................................155
Cztery cele kwestionariusza ........................................................................... 155
Typy kwestionariuszy ...................................................................................... 156
Różne typy pytań ............................................................................................. 157
Pytania behawioralne ...................................................................................... 158
Pytania badające nastawienie ......................................................................... 159
Pytania klasyfikujące ....................................................................................... 169
Zasady projektowania kwestionariusza ........................................................172
Na co należy zwrócić uwagę, projektując kwestionariusz ..........................174
Weryfikacja pytań ............................................................................................ 175
Ankiety pocztowe ............................................................................................ 175
9. Metody zbierania danych ...............................................................193
Wywiad bezpośredni ....................................................................................... 193
Wywiad telefoniczny .......................................................................................199
Wywiad zogniskowany .................................................................................. 202
Testy halowe i kliniczne ................................................................................. 207
Ankiety pocztowe i do samodzielnego uzupełnienia ................................ 209
Badania internetowe ........................................................................................212
Tajemniczy klient ............................................................................................ 216
10. Testy produktu ..................................................................................219
Co można osiągnąć, wykorzystując badania marketingowe? .................. 220
Testy opakowań .............................................................................................. 224
Metody wykorzystywane w testach produktu .............................................226
Metody formułowania pytań ........................................................................ 229
Problemy związane z badaniami produktu .................................................233
11. Badania poziomu satysfakcji klientów ....................................... 237
Znaczenie badań poziomu satysfakcji klientów .........................................237
Wśród członków jakiej grupy należy przeprowadzać badania? ................239
Jakie wskaźniki należy zmierzyć? ..................................................................241
Jakimi metodami powinno być prowadzone badanie? ..............................243
W jaki sposób ocenić poziom satysfakcji klientów? .................................. 247
Co oznaczają badane wskaźniki? .................................................................. 249
W jaki sposób można wykorzystać wyniki badania,
by osiągnąć korzyści dla firmy? .................................................................. 251
8
Badania marketingowe. Planowanie, metodologia i ocena wyników
12. Analiza danych ................................................................................. 257
Prosta analiza danych ilościowych — pytania zamknięte .........................258
Prosta analiza danych ilościowych — pytania otwarte ..............................266
Prosta analiza danych ilościowych — odpowiedzi
w formie liczbowej ........................................................................................269
Analiza wieloczynnikowa .............................................................................. 270
Zarządzanie analizą danych ilościowych .....................................................275
Analiza danych jakościowych ....................................................................... 279
Uwagi dotyczące standardowego odchylenia, błędu standardowego
i błędu próby .................................................................................................281
13. Raport ................................................................................................ 283
Odbiorca raportu ........................................................................................... 284
Struktura dokumentu zawierającego wytyczne
dotyczące projektu badawczego .................................................................285
Struktura oferty przeprowadzenia projektu badawczego ......................... 289
Struktura raportu dotyczącego wyników badania ......................................295
Opracowanie koncepcji raportu ...................................................................296
Elementy raportu ............................................................................................ 299
Przygotowanie do pracy nad raportem ........................................................ 315
Jak napisać raport, który będzie się dobrze czytało? ................................... 317
Terminowe przygotowanie raportu ..............................................................320
Prezentacja ........................................................................................................ 321
14. Branża badań rynkowych ............................................................... 325
Zapotrzebowanie na badania rynkowe .........................................................325
Badacze rynku ..................................................................................................328
Organizacje branżowe .....................................................................................330
Agencje badania rynku ................................................................................... 331
Usługi świadczone przez agencje badania rynku ........................................ 333
Zasady realizacji projektów i polityka jakości .............................................337
Bibliografia ........................................................................................341
Skorowidz .......................................................................................... 359
Zgłoś jeśli naruszono regulamin