metody_aktywizujace.pdf

(84 KB) Pobierz
Krysia1
Opracowała: Krystyna Bajorek
Charakterystyka niektórych metod aktywizuj Ģ cych
DRAMA
Ta metoda aktywizowania uczniów najwcze Ļ niej weszła do polskich szkół i jest do Ļę
powszechnie znana. Ma te Ň najbogatsz Ģ i ogólnie dost ħ pn Ģ literatur ħ , dlatego tylko dla porz Ģ dku
przedstawimy j Ģ w wielkim skrócie.
Drama polega na wczuwaniu si ħ w role, na improwizacji anga Ň uj Ģ cej ruch i gest, mow ħ ,
my Ļ li i uczucia. Dostarcza bezpo Ļ redniego do Ļ wiadczenia, przekraczaj Ģ cego zakres zwykłej
informacji, wzbogacaj Ģ cego wyobra Ņ ni ħ i poruszaj Ģ cego emocje tak samo jak umysł.
Istot Ģ dramy jest konflikt wzi ħ ty z Ň ycia, z literatury lub po prostu wymy Ļ lony.
Umo Ň liwia ona prze Ň ycie okre Ļ lonych problemów, poszukiwanie własnych rozwi Ģ za ı i
dokonywanie wyborów. Przyspiesza to emocjonalne, intelektualne i społeczne dojrzewanie
uczniów. Drania uczy chyba najwa Ň niejszej sprawy w edukacji dorastaj Ģ cego człowieka: sarno-
wiedzy, rozumienia siebie i innych na poziomie emocji i uczu ę .
Przebieg dramy:
wprowadzenie przez nauczyciela
przygotowanie si ħ uczestników do wej Ļ cia w role odgrywanie ról przez uczestników,
omówienie
Głównym sposobem pracy w dramie jest bycie w roli. Najcz ħĻ ciej polega ono na tym, Ň e ucze ı
jest sob Ģ w nowej, nieznanej mu sytuacji.
1. Jeste Ļ na wycieczce w Pary Ň u. Odł Ģ czyłe Ļ si ħ od grupy. Wiesz, Ň e o 14 b ħ dziecie wje Ň d Ň a ę
na wie Ňħ Eiffla. Jak dopytasz si ħ o drog ħ , kiedy nie znasz francuskiego?
2. Pokłóciła Ļ si ħ z przyjaciółk Ģ , ale zale Ň y ci na pogodzeniu si ħ z ni Ģ . Jak tego dokonasz?
3. Chcesz koniecznie pojecha ę z klas Ģ na wycieczk ħ . Rodzice ledwie wi ĢŇĢ koniec z ko ı cem.
Co zrobisz, aby dali ci pieni Ģ dze na t ħ wycieczk ħ ?
Tego rodzaju ę wiczenia s Ģ praktycznym treningiem ucz Ģ cym radzenia sobie w Ň yciu i z
reguły s Ģ wykonywane poprawnie. O wiele trudniejsze jest wczucie siew inn Ģ posta ę , np. starego
człowieka. Cz ħ sto si ħ zdarza, Ň e uczniowie przedstawiaj Ģ zewn ħ trzne jego atrybuty (pochylona
sylwetka, starczy głos), zamiast skoncentrowa ę si ħ na jego odczuciach w okre Ļ lonej sytuacji.
Tylko wtedy, gdy ucze ı prze Ň yje emocje starego człowieka, mo Ň e nauczy ę si ħ zrozumienia i
współczucia dla jego słabo Ļ ci i niezaradno Ļ ci. Wchodzenie w inne postaci jest treningiem
emocjonalnym, powi ħ kszaj Ģ cym wra Ň liwo Ļę na innego człowieka i pozwalaj Ģ cym gł ħ biej go
zrozumie ę .
BIOR ġ C POD UWAG ġ , ņ E W ZAKRES DRAMY WCHODZ ġ : ROZMOWA,
WYWIAD, ETIUDA PANTOMIMICZNA, IMPROWIZACJA, SCENKA
IMPROWIZOWANA, RZE ń BA, ņ YWY OBRAZ, MO ņ NA J ġ STOSOWA Ę NA
NIEMAL WSZYSTKICH PRZEDMIOTACH.
Rozmowa na zadany temat -jest najprostszym sposobem bycia w roli, najłatwiej i
najbezpieczniej jest prowadzi ę jaw dwuosobowych zespołach jednocze Ļ nie w kilku planach. W
czasie rozmowy odbywa si ħ Ň ywa wymiana argumentów. Trzeba pami ħ ta ę , Ň e jej podstaw Ģ , jak
w ka Ň dym ę wiczeniu dramowym, jest konflikt. Po Ļ ci Ļ le wyznaczonym czasie nast ħ puj Ģ relacje z
rozmowy na forum całej klasy.
Wywiad jest równie cz ħ stym sposobem pracy. Mo Ň e by ę intymny, dwuosobowy lub
oficjalny, prowadzony przez cał Ģ grup ħ z jedn Ģ lub kilkoma osobami. Wywiady mog Ģ uczniowie
prowadzi ę , pozostaj Ģ c sob Ģ lub w rolach dziennikarzy, urz ħ dników, lekarzy.
Etiuda pantomimiczna to ruchowe ę wiczenie z wyimaginowanym przedmiotem. Mo Ň e to by ę :
zabawa z piłk Ģ , mycie si ħ , ubieranie, zrzucanie z siebie paj Ģ ka. Ę wiczenie to rozwija j ħ zyk ciała,
uczy komunikatywno Ļ ci, ułatwia wchodzenie w role, wczuwanie si ħ w klimat i atmosfer ħ , na
której nauczycielowi najbardziej zale Ň y.
Improwizacja
O improwizacji mo Ň na mówi ę wtedy, gdy okre Ļ la si ħ temat, przedstawia sytuacj ħ wyj Ļ ciow Ģ .,
wyznacza pewne zadania rolom, ale ani nie osadza si ħ ich w Ļ cisłych ramach, ani tym bardziej
nie daje si ħ tekstów ról do wyuczenia.
W dramie wykorzystuje si ħ spontaniczno Ļę uczniów, ch ħę do aktywnego działania, naturaln Ģ
potrzeb ħ zabawy, bycia w roli matki, sprzedawcy, lekarza itp.
Znaczenie dramy:
jest doskonałym ę wiczeniem j ħ zykowym,
rozwija my Ļ lenie i wyobra Ņ ni ħ ,
pozwala gł ħ biej zrozumie ę prze Ň ycia i zachowania innych ludzi, postaci literackich,
pogł ħ bia emocjonalny zwi Ģ zek z nimi,
uczy komunikatywno Ļ ci,
ę wiczy koncentracj ħ , spontaniczno Ļę ,
rozwija j ħ zyk ciała i uczy rozumienia go,
uatrakcyjnia edukacj ħ szkoln Ģ ,
ułatwia zapami ħ tanie odgrywanych faktów.
GRUPY ZADANIOWE
Jest to metoda pracy w małych 3 - 4 osobowych grupach, przy czym przedmiotem
dyskusji mo Ň e by ę to samo zagadnienie dla wszystkich grup lub oddzielny problem, stanowi Ģ cy
element jakiej Ļ cało Ļ ci.
W zaj ħ ciach prowadzonych t Ģ metod Ģ nale Ň y uwzgl ħ dni ę nast ħ puj Ģ ce czynno Ļ ci:
FAZA 1
okre Ļ lenie problemu
podział na grupy, wybór lidera
wskazanie grupom Ņ ródeł i okre Ļ lenie zada ı
FAZA 2
analiza Ņ ródeł informacji pod k Ģ tem rozwi Ģ zania problemu
dyskusja w grupach nad problemem, rozwi Ģ zanie problemu
ustalenie sposobu prezentacji rozwi Ģ za ı
FAZA 3
prezentacja wyników pracy grup
dyskusja plenarna nad problemem, sporz Ģ dzenie notatki, wniosków
podsumowanie zaj ħę
Prac ħ w grupach zadaniowych mo Ň na stosowa ę na wszystkich przedmiotach
nauczania. Jej warto Ļę dydaktyczn Ģ upatruje si ħ w:
samodzielnym zdobywaniu wiedzy,
uczeniu si ħ od siebie nawzajem,
doskonaleniu umiej ħ tno Ļ ci czytania ze zrozumieniem, redagowania notatek,
wyci Ģ gania wniosków, rozwi Ģ zywania zada ı matematycznych itp.
STACJE ZADANIOWE
Jest to sposób pracy, który powstał w wyniku do Ļ wiadcze ı nad wprowadzaniem
nauczania zintegrowanego. Polega on na podejmowaniu przez uczniów zaproponowanych przez
nauczyciela zada ı z ró Ň nych dziedzin aktywno Ļ ci, tematycznie podporz Ģ dkowanych
realizowanemu blokowi.
Przygotowanie:
1. Sala lekcyjna jest odpowiednio przygotowana. Stoły s Ģ ustawione tak, aby było tyle
stanowisk, ile jest rodzajów zada ı . Przy ka Ň dym stole mo Ň e jednocze Ļ nie pracowa ę tylu uczniów,
ile stanowisko posiada krzeseł. Chodzi o w miar ħ równomierne rozmieszczenie uczniów.
2. Oprócz zwykłego przygotowania zaj ħę zintegrowanych, nauczyciel rozdziela na pi Ļ mie
zadania dla uczniów wraz z podaniem kryteriów zaliczania ich wykonania (w kilku
egzemplarzach).
3. Zadania wraz z potrzebnymi do ich wykonania pomocami rozkładamy na stołach.
Praca w stacjach zadaniowych ró Ň ni si ħ od zaj ħę zintegrowanych tym, Ň e uczniowie sami
dokonuj Ģ wyboru kolejno Ļ ci wykonywania zada ı . Dla młodszych uczniów mo Ň liwo Ļę ta jest na
tyle atrakcyjna, i Ň powoduje wzmo Ň enie aktywno Ļ ci. Podobnie jest z mo Ň liwo Ļ ci Ģ dokonania
wyboru mi ħ dzy trudniejszymi a łatwiejszymi zadaniami. Wtedy ka Ň de zadanie trzeba
przygotowa ę w dwóch wersjach: łatwiejszej i trudniejszej.
Jeszcze jednym bod Ņ cem aktywizuj Ģ cym b ħ dzie samodzielne rozliczanie si ħ z wykonanych
zada ı . W tym celu na arkuszu szarego papieru wypisujemy wszystkich uczniów w pionie, a w
poziomie numery zada ı . Po wykonaniu zadania uczniowie zaznaczaj Ģ ten fakt na plakacie pod
warunkiem, Ň e zostały spełnione podane wcze Ļ niej kryteria.
Korzy Ļ ci wynikaj Ģ ce ze stosowania stacji zadaniowych:
ucz Ģ samodzielno Ļ ci i odpowiedzialno Ļ ci,
wdra Ň aj Ģ do samooceny poprzez decydowanie o wyborze stopnia trudno Ļ ci zadania i
porównywanie wykonanego zadania z kryterium,
aktywizuj Ģ uczniów,
daj Ģ uczniom poczucie, Ň e mog Ģ c czym Ļ decydowa ę ,
doskonal Ģ czytanie ze zrozumieniem,
nic zakłócaj Ģ realizacji programu.
SESJE „BIERZ I DAJ"
Głównym celem sesji „bierz i daj" jest wzajemne uczenie si ħ . W czasie sesji wszyscy
musz Ģ si ħ wypowiada ę i dzieli ę swoj Ģ wiedz Ģ .
Sesje organizujemy w czasie lekcji w momencie najbardziej sprzyjaj Ģ cym wzajemnemu
uczeniu si ħ . Praca przebiega w czteroosobowych zespołach dobranych losowo lub po s Ģ siedzku z
dwóch ławek. Uczniowie rozmawiaj Ģ szeptem.
Sesje „bierz i daj" wykorzystujemy w kilku przypadkach:
Po pierwsze: na poziomic nauczania pocz Ģ tkowego do nauki opowiadania czytanek.
Nauczyciel poleca nauczy ę si ħ opowiada ę poznan Ģ czytank ħ . Uczniowie sami ustalaj Ģ
kolejno Ļę opowiadania: jako pierwszy - najlepiej opowiadaj Ģ cy, ostatni za Ļ ten, któremu
opowiadanie przysparza najwi ħ cej trudno Ļ ci. Pierwszy ucze ı daje wzór poprawnego
opowiadania, ostatni ma mo Ň liwo Ļę trzykrotnego wysłuchania, zanim opowie samodzielnie.
Ę wiczenie nie tylko uczy opowiadania, ale i uwa Ň nego słuchania innych.
Po drugie: w celu utrwalenia dopiero co wprowadzonego materiału.
W takiej sytuacji w ci Ģ gu kilku minut uczniowie kilkakrotnie utrwalaj Ģ nowo poznane
tre Ļ ci. Jako element mobilizuj Ģ cy uczniowie mog Ģ si ħ wzajemnie ocenia ę punktami od l do 10.
Po trzecie: na pocz Ģ tku zaj ħę dla zorientowania si ħ , jak Ģ wiedz Ģ uczniowie dysponuj Ģ .
W tym przypadku jako pierwszy opowiada ucze ı , który według własnego rozeznania niewiele
wie na wskazany temat. Ka Ň dy nast ħ pny ucze ı dodaje tylko nowe wiadomo Ļ ci, nie powtarzaj Ģ c
ju Ň usłyszanych. Dobrze jest dla łatwiejszej kontroli zleci ę krótkie zapisywanie faktów podanych
w grupie.
W przypadku klas najmłodszych nauczyciel chodz Ģ c mi ħ dzy grupami, słucha, jakimi
wiadomo Ļ ciami uczniowie dysponuj Ģ . Dopiero po rozpoznaniu wiedzy ucznia, nauczyciel
uzupełnia i rozszerzaj Ģ lub zleca zdobycie okre Ļ lonych wiadomo Ļ ci z podr ħ cznika czy filmu.
Po czwarte: jako sprawdzenie zadania domowego.
Prac Ģ domow Ģ mo Ň e by ę zapoznanie si ħ z jakim Ļ tematem. Wtedy w czasie sesji uczniowie
dziel Ģ si ħ zdobytymi wiadomo Ļ ciami. W takim przypadku nale Ň y dopilnowa ę , aby nie było to
Zgłoś jeśli naruszono regulamin