metody_ksztalc_doroslych.pdf

(209 KB) Pobierz
METODY KSZTAŁCENIA DOROSŁYCH
METODY KSZTAŁCENIA DOROSŁYCH
Dr Elżbieta Kowalik
1. CZŁOWIEK DOROSŁY JAKO UCZEŃ
„Dorośli mogą uczyć się szybciej i bardziej efektywnie niż młodzież”
E. Harwas
Człowiek dorosły jako uczeń - to istota uspołeczniona, umiejąca działać harmonijnie z
innymi ludźmi - członkami zespołu, zdolna do tego, by solidarnie z innymi rozwiązywać
problemy intelektualne związane z procesem uczenia się. Ludzie dorośli potrafią opanować
lenistwo, naukę traktują poważnie. Edukacja jest dla nich szansą życiową na zmianę pozycji
w hierarchii społecznej. Kształcenie ludzi dorosłych wymaga wiedzy o dynamice ich rozwoju
psychicznego, o czynnikach i siłach regulujących funkcje psychiki oraz jej doskonalenie, o
procesach poznawczych takich jak: myślenie czy pamięć oraz o stylach uczenia się. “Każdy
człowiek tworzy własne wzory myślowe i posiada zdolności kierowania nimi” – R. Bandler i
J. Grinder.
Diagram procesu uczenia się człowieka dorosłego:
DOŚWIADCZENIE
PLAN
REFLEKSJA
WNIOSKI
Uczenie się jest czynnością prowadzącą do zmian w wiedzy
ucznia oraz wyznawanych przez niego wartościach.
Jest zarówno procesem, jak i trwałym stanem umysłu.
Najpopularniejsze są następujące style uczenia się:
Wzór wizualny – myślisz obrazami – wizualizujesz informacje;
Wzór słuchowy – myślisz dźwiękami – informacje przetwarzasz na dźwięki;
Wzór czuciowy – myślisz doznaniami – informacje odbierasz i przekazujesz za
pomocą dotyku, zapachu, smaku.
1
53311217.002.png
Dla człowieka dorosłego typowy jest styl, w którym preferowane jest zdobywanie wiedzy
przez doświadczenie - ucząc się chętnie odwołujemy się do realnych zdarzeń, często w
sposób intuicyjny, lubimy problemy otwarte, nie do końca wyjaśnione oraz styl, w którym
dominują abstrakcyjne przemyślenia - ucząc się wnikamy w istotę problemów i sytuacji,
analizujemy, rozważamy, tworzymy teorie, aby zrozumieć swoje doświadczenia, lubimy
sytuacje jednoznaczne i definiowalne.
Biorąc pod uwagę sposób przetwarzania i wykorzystywania informacji można rozpoznać:
Styl „REFLEKSYJNY OBSERWATOR” - idealny dla ludzi lubiących stać nieco z
boku, nastawionych na weryfikowanie wiedzy teoretycznej w praktyce, często na
drodze eksperymentowania. Przed wygłoszeniem własnego sądu wsłuchują się w
zdania innych.
Styl „REFLEKSYJNY TEORETYK” - preferowany przez osoby przetwarzające
informacje drogą przemyśleń. Usilnie dążą do precyzyjnego porządkowania
informacji, zamknięcia ich w sensownym schemacie. Mają słabość do definicji,
podstawowych założeń, zasad, modeli i myślenia systemowego.
Styl „AKTYWNY UCZESTNIK” - Dotyczy ludzi, chętnie wykonujących działania
praktyczne oraz własne doświadczenia życiowe jako klucz do zdobywania wiedzy.
Preferują ten styl ludzie o otwartych umysłach, życzliwie nastawieni do wszystkiego,
co nowe. Dobrze się czują w pracach zespołowych.
Styl „PRAGMATYCZNY REALIZATOR” - Jest preferowany przez ludzi, lubiących
wdrażać nowe koncepcje, pomysły czy techniki, by przekonać się, jak działają w
praktyce. Cenią sobie wiedzę „z pierwszej ręki”. Natychmiast poszukują praktycznych
dróg, by wykorzystać to, czego nauczyli się.
Style uczenia się a preferowane procesy myślowe i formy ekspresji:
2
53311217.003.png
SPOSÓB
PRZYSWAJANIA
WIADOMOŚCI
ORGANIZACJA
MYŚLENIA
WYRAŻANIE
MYŚLI
WZROKOWO
SŁUCHOWO
KINESTETYCZNIE
ATOMISTYCZNIE
RÓWNOLEGLE
HOLISTYCZNIE
STRUKTURALNIE
WERBALNIE
GRAFICZNIE
KINESTETYCZNIE
Myślenie atomistyczne zazwyczaj towarzyszy uczeniu się treści przeładowanych
materiałem faktograficznym, trudnych do uporządkowania w wyrazistą strukturę.
Myślenie równoległe polega na uruchamianiu sieci skojarzeń oraz procesów poznawczych
ukształtowanych przez całe życie człowieka. Myślenie holistyczne pozwala postrzegać
pewne obszary wiedzy z różnych punktów widzenia (przez pryzmat różnych przedmiotów
szkolnych). Myślenie strukturalne to porządkowanie wiedzy w wyrazistą strukturę
poprzez uruchamianie analizy logicznej, a zwłaszcza myślenia przyczynowo –
skutkowego. Dydaktyka dorosłych wyróżnia następujące formy uczenia się:
naturalne
przez korzystanie z typowych rozwiązań systemowych: wykładu, zajęć
warsztatowych, konwersatoryjnych, ćwiczeniowych
Przez studia przypadków („case study”)
Przez samodzielne uczenie się
Rola wiedzy w życiu człowieka dorosłego:
3
53311217.004.png
PASMO WIEDZY
Mechanizmy umożliwiające
korzystanie z wiedzy,
np. uczestnictwo w zajęciach
KSZTAŁTOWANIE
OSOBOWOŚCI
Procesy myślowe
Metody a style uczenia się
Adaptowalność
Podatność na zmiany
ZASTOSOWANIE
WIEDZY W ŻYCIU
Interferencja wiedzy
na sytuacje życiowe
zawodowe i osobiste
Oprócz cech indywidualnych udowodniono znaczący wpływ
czynników kontekstowych, takich jak: rodzina, sytuacja zawodowa
czy środowisko na skuteczność uczenia się dorosłych
2. METODY KSZTAŁCENIA DOROSŁYCH.
“Metoda kształcenia jest to określony sposób pracy nauczyciela, obejmujący
pewien dobrany celowo zespół czynności, umożliwiający słuchaczom przyswojenie sobie
nowej wiedzy, umiejętności i nawyków oraz kształtujący ich zdolności, poglądy i
zainteresowania.” (R. Urbańczyk)
Uczenie się przez doświadczenie opiera się na czterech założeniach:
1. Najlepiej uczymy się wtedy, gdy jesteśmy włączeni w przeżycie dostarczające nauki.
2. Wiedza jest najtrwalsza, gdy zdobywamy ją sami.
3. Uczymy się z zapałem, jeżeli mamy możliwości wyboru celu i sposobu nauki
4. Wszyscy ludzie mają pewien potencjał twórczy, wyrażający się w każdej dziedzinie
życia.
Warunki aktywności słuchacza:
Cel zajęć jest bliski i wyraźny
Cel uwzględnia zainteresowania i potrzeby słuchacza
Słuchacz bierze udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji
Odczuwa satysfakcję
Może realizować własne pomysły
Istnieją realne szanse na zrealizowanie celu (PRAWO YERKESA - DODSONA
M = f{w x p}; w - wartość celu; p - prawdopodobieństwo realizacji)
3. METODY AKTYWIZUJĄCE UCZNIA.
4
53311217.005.png
Każda metoda może być realizowana jako aktywizująca. Wszystko zależy od
nauczyciela, który może określone reakcje ucznia wyzwolić lub zablokować. Dokonując
wyboru metody warto zadać sobie pytania: Czy dana metoda:
Wzbudzi zainteresowanie uczniów?
Nie jest zbyt czasochłonna?
Będzie wystarczająco skuteczna w realizacji celów?
Zaktywizuje uczniów?
Wymaga zastosowania dodatkowych środków dydaktycznych?
Może udać się w licznym zespole?
Wpłynie pozytywnie na atmosferę wychowawczą w zespole?
Pozwoli na włączenie środowiska ucznia i jego doświadczeń?
Metody
aktywizujące
Gry dydaktyczne
Projekty
Inscenizacje
Dyskusje
Gry dydaktyczne - występuje w nich element współzawodnictwa i zabawy.
Charakteryzuje je duża siła oddziaływania na osobowość ucznia. Wymagają ustalenia
reguł (instrukcji). Pożądane jest wyznaczenie gratyfikacji.
Wśród gier dydaktycznych można wyróżnić:
a) gry quizowo – turniejowe – rozgrywki między zespołami obejmujące odpowiedzi na
pytania, rozwiązywanie zadań; stosuje się je do utrwalania i kontrolowania opanowanego
materiału;
b) gry typu rozgrywek umysłowych – krzyżówki, logogryfy, szarady, zagadki, labirynty,
zadania edukacyjne;
c) gry planszowe – losowe, strategiczne, strategiczno – losowe.
Specyfika gier decyzyjnych:
5
53311217.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin