technik.mechatronik_311[50]_z4.02_n.pdf

(1200 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_mechatronik_311[50]_Z4.02_n.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Marek Zalewski
Naprawa urządzeń i systemów mechatronicznych
311[50].Z4.02
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
282160196.001.png 282160196.002.png 282160196.003.png 282160196.004.png
Recenzenci:
mgr inż. Anna Sierba
mgr inż. Stanisław Popis
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr Joanna Iwanowska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[50].Z4.02
Naprawa urządzeń i systemów mechatronicznych) zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wie
3
2. Wymagania wstęe
4
3. Cele kształia
5
4. Przykładowe scenariusze zajęć
6
5.1. Podział napraw, typowe operacje wykonywane w procesie naprawy
9
5.1.1. Ćwiczenia
9
5.1.2. Sprawdzian postępów
11
5.2. Naprawa alternatorów samochodowych
12
5.2.1. Ćwiczenia
12
5.2.2. Sprawdzian postępów
13
5.3. Naprawa układów zapłh
14
5.3.1. Ćwiczenia
14
5.3.2. Sprawdzian postępów
17
5.4. Naprawa trójfazowych silników indukcyjnych
18
5.4.1. Ćwiczenia
18
5.4.2. Sprawdzian postępów
18
5.5. Naprawa napędów pneumatycznych
19
5.5.1. Ćwiczenia
19
5.5.2. Sprawdzian postępów
21
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia
22
7. itta
3
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
5. Ćiia
9
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik mechatronik.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć już ukształtowane,
aby bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie uczeń ukształtuje podczas pracy
z poradnikiem,
przykładowe scenariusze zajęć,
przykładowe ćwiczenia ze wskazówkami do realizacji, zalecanymi metodami nauczania-
uczenia się oraz środkami dydaktycznymi,
ewaluację osiągnięć ucznia, przykładowe narzędzie pomiaru dydaktycznego,
wykaz literatury.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania, na przykład samokształcenia
kierowanego, tekstu przewodniego.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej uczeń powinien
umieć:
określać rodzaj i zakres pomiarów diagnostycznych urządzeń i systemów
mechatronicznych,
lokalizować uszkodzenia urządzeń i systemów mechatronicznych,
posługiwać się instrukcją serwisową podczas lokalizacji uszkodzeń urządzeń i systemów
mechatronicznych,
interpretować zapisy w protokole z wykonanych pomiarów diagnostycznych urządzeń
i systemów mechatronicznych,
korzystać z różnych źródeł informacji.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin