Psychologia Społeczna 10.04.doc

(68 KB) Pobierz

Psychologia Społeczna

Wpływspołeczny-zmianazachowania,powodowanaprawdziwymlubwyobrażonymnaciskiemzestronyinnych

Wyróżnia się trzy główne kategorie wpływu:

konformizm

uległość

posłuszeństwo

Konformizm -dostosowywanie przez ludzi swoich postaw, przekonań i zachowań do norm społecznych przyjętych w grupie.

Proces ten zazwyczaj jest spontaniczny i mimowolny

Eksperyment Solomona Ascha

Powody dostosowywania zachowania do zachowania innych:

zachowanie trafnego obrazu świata, zasięgnięcie informacji i na podstawie wiedzy pochodzącej od innych podejmowanie decyzji,

chęć bycia lubianymi i akceptowanymi przez innych.

Dwa rodzaje wpływu społecznego powodującego konformizm

Informacyjnywpływspołeczny

prowadzidozachowańkonformistycznychponieważpostrzegamyinnychjakoźródłoinformacji,zawierającewskazówkidlanaszegozachowania.

Dostosowujemyzachowaniedowzoruobserwowanegouinnychzgodniezzałożeniem,iżcudzainterpretacjasytuacjiniejasnejjestpoprawna.

Przyjęciewnieznanymkraju,wyjścienaimprezę

Publicznykonformizm

Ludzie podporządkowują się informacyjnemu wpływowi społecznemu gdy:

1. Sytuacja jest niejasna—gdy nie jesteśmy pewni, jak należy się zachować, wykorzystujemy innych jako źródło informacji.

2. Sytuacja jest kryzysowa —gdy nie ma czasu, aby przemyśleć swoje zachowanie, a musimy działać natychmiast.

3. Inneosoby są ekspertamii ich zachowanie oceniamy jako trafne i bardziej wartościowe w niejasnej sytuacji.

Jak się przeciwstawić???

Warto każdą sytuację rozważyć, kierując się własną wiedzą i rozsądkiem,

 

Znając mechanizmy społecznego wpływu ocenić, czy w danej sytuacji postawa konformistyczna będzie działała na naszą korzyść.

Normatywny wpływ społeczny:

Jego istotą jest spełnianie oczekiwań innych osób w celu zdobycia sympatii i akceptacji.

Dlaczego tak się dzieje?

Motywem ludzkiego zachowania  jest budowanie więzi społecznych i utrzymywanie wysokiej pozycji społecznej.

Spełnianie oczekiwań innych pozwala zdobycia sympatię i akceptację.

Podporządkowanie się normom grupy ochrania przed karą i odrzuceniem.

Motywem działania może być postępowanie wzgodzie ze zinternalizowanym i normami np.zasadą wzajemności.

Ludzie podporządkowują się normatywnemu wpływowi społecznemu, gdy:

grupa liczy trzy lub więcej osób (najsilniejsza presja przy 3-4 osobach);

zależy im na grupie;

grupa jest jednomyślna —opieranie się jednomyślnemu wpływowi jest trudne, chyba że ma się sprzymierzeńca

pochodzą z określonej kręgu kulturowego /Japonia/;

posiadają określone cechy indywidualne —część ludzi jest bardziej odporna na naciski normatywne /płeć/.

 

Jak się przeciwstawić;

zwracać uwagę na własne działania i zachowania;

 

oceniać normę, której należy się podporządkować;

 

posiadać sprzymierzeńca myślącego podobnie.

 

Co tracą a co zyskują nonkonformiści?

Posłuszeństwo i uległość:

Posłuszeństwo -spełnianie poleceń autorytetu.

Eksperyment Stanleya Milgrama

Milgramudowodnił,żeabyczynićzło,nietrzebabyćzłym.

Uległość zależna jest od:

wielkości autorytetu /tytuły i odpowiednie ubranie/;

stopnia nadzorowania przez autorytet wypełniania poleceń;

braku sygnałów cierpienia ofiary.

 

Posłuszeństwo maleje w skutek:

obserwowania innych nieuległych osób;

sprzeczności między poleceniami różnych autorytetów;

poczucia osobistej odpowiedzialności za los ofiary.

 

Uległośćto„zmianazachowaniawynikającazbezpośredniegożyczenialubpróśbinnejosoby”.

Posłuszeństwomożebyćrozpatrywanejakospecyficznyrodzajuległości.

Kluczemdowywołaniauległościjestposługiwaniesięznajomościątaktykmanipulacji.

MANIPULACJA

„wszelkie sposoby oddziaływania na jednostkę lub grupę, które prowadzą do mylnego przekonania u osoby manipulowanej, że jest ona sprawcą (decydentem) jakiegoś zachowania, podczas gdy jest ona tylko narzędziem w rękach rzeczywistego sprawcy”

Osoba, która manipuluje:

wykorzystuje wiedzę o mechanizmach społecznego zachowania się ludzi;

wywiera wpływ, kierując się własną korzyścią, a nie interesem osoby, na którą oddziałuje

Sześć zasad wywierania wpływu:

Reguła wzajemności

Ludziesąbardziejskłonniulegaćprośbom,jeśliosobaproszącawcześniejsamawyświadczyłaimjakąśprzysługę.

Nawetnieproszoneprzysługiwywołująpotrzebęrewanżu.

Bezpłatnepróbki

regułatomożeinicjowaćniesprawiedliwąwymianędóbr—wdążeniudoszybkiegopozbyciasięnieprzyjemnegopoczuciazobowiązaniawzrastagotowośćdooddaniawiększejprzysługiniżta,którąktośwyświadczył.

Jak nie ulec?

Uważnie rozróżniajmy rzeczywiste przysługi od prób manipulacji

Reguła zaangażowania i konsekwencji:

Wzbudzenie zaangażowania zwiększa skłonność do ulegania dalszym prośbom zgodnym z kierunkiem zaangażowania.

Ludzie dążą do zgodności między słowami,postawami

I czynami.

Trzy źródła dążenie do bycia konsekwentnym:

1)bycie konsekwentnym jest cenione społecznie,

2)konsekwentne postępowanie jest  zwykle postrzegane jako korzystne

3)konsekwencja w postępowaniu pozwala lepiej radzić sobie z komplikacjami,zwalnia z konieczności wprowadzania zmian pod wpływem nowych informacji.

Jak nie ulec?

Zastanowić się co wzbudza zaangażowanie i czy konsekwencja nie wynika z wygody

i schematycznego działania.

Wsłuchać się w ciało.

Reguła społecznego dowodu słuszności.

Zachowanie innych ludzi  dostarcza  nam dowodu słuszności  danego postępowania.

Dowody, że inni już ulegli lub właśnie to robią skłania ludzi do uległości.

Zasada działa najsilniej, gdy:

1)ludzie niepewni,  jak się zachować i poszukują wskazówek w postępowaniu innych,

2)dowody społeczne pochodzą od ludzi nam podobnych.

 

Jak nie ulec?

Uwrażliwienie na sfałszowane dowody postępowania innych oraz uświadomienie sobie, że ich postępowanie nie powinno jako jedyne decydować o naszym postępowaniu.

Reguła lubienia i sympatii:

Częściej ulegamy prośbom tych, których znamy i lubimy.

Osympatii do jakiejś osoby decydujem.in.:fizyczna atrakcyjność.

Efekt aureoli-fizyczne piękno człowieka zdaje się    roztaczać  aureolę na jego cechy psychiczne np.:inteligencja czy uprzejmość.

Bardziej lubimy ludzi podobnych do nas samych i chętniej im ulegamy.

Sympatię do innego człowieka nasilają jego  komplementy pod naszym adresem oraz częste kontakty z nim.

Jak nie ulec?

Nauczyć się wykrywać przypływ sympatii do danej osoby.

Zawiesić kontakt z lubianą osobą

i rozdzielić w umyśle uczucia żywione wobec niej, od uczuć, jakie wzbudza w nas jej propozycja.

Kierować się wyłącznie tymi drugimi emocjami.

Reguła autorytetu:

 

Odnosi się do posłuszeństwa

Skłonność do ulegania autorytetom m swe źródło w procesie wychowania –uległość jako pożądany sposób postępowania.

Posłuszeństwo wobec autorytetu ma charakter przystosowawczy.

Jak nie ulec?

Czy mam do czynienia z rzeczywistym autorytetem?

Reguła niedostępności

Jak nie ulec?

Wykorzystać falę emocji, jakimi reagujemy na niedostępność –jest to sygnał, że należy zastanowić się, dlaczego tak pragniemy określonej rzeczy.

TECHNIKI  MANIPULACJI

Grupa sekwencyjnych technik wpływu społecznego

Zwiększenie szansy spełnienia prośby,czy skorzystania z propozycji następuje po wcześniejszym wysunięciu wobec niej innej prośby.

TAKTYKA „STOPA W DRZWIACH”

Technika polega na zwiększeniu uległości  wobec  większej prośby przez  wcześniejsze uzyskanie  zgody na mniejszą, związaną z nią prośbę.

Człowiek  po spełnieniu pierwszej prośby zaczyna postrzegać siebie jako osobę altruistyczną, bezinteresowną, a kolejna prośba jest spójna z nowym wizerunkiem.

Eksperyment Freedmana i Frasera

Taktyka „Drzwi zatrzaśnięte przed nosem” (Drzwiami w twarz)

Aby skłonić do spełnienia dość trudnej prośby, korzystne jest wcześniejsze sformułowanie prośby bardzo trudnej.

Prośba ta zostanie odrzucona, ale rosną szanse, że osoba spełni prośbę właściwą, łatwiejszą od poprzedniej.

Zdarzenie Cialdiniego

Za skuteczność techniki odpowiedzialne mogą być dwa mechanizmy:

efekt kontrastu, tzn. prośba kolejna może wydawać się łatwa w porównaniu

 

z trudną pierwszą prośbą;

reguła wzajemności/norma wzajemnych ustępstw/.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin