Co to znaczy być biednym.doc

(36 KB) Pobierz
Lekcja 2, "Co to znaczy być biednym

Lekcja 2, "Co to znaczy być biednym?"

 

 

www.polskapomoc.gov.pl

CELE:
Po zakończeniu lekcji uczeń:

·         zna i rozumie powody ustanowienia pierwszego Milenijnego Celu Rozwoju,

·         definiuje i rozumie pojęcie ubóstwo,

·         rozumie jakie są skutki ubóstwa,

·         wie ile kosztuje niezbędne, dzienne wyżywienie człowieka,

·         zastanawia się nad tym jak on może swoimi działaniami zmniejszyć ubóstwo,

·         rozumie konieczność wspólnego działania społeczności świata w celu likwidacji ubóstwa.


JAK PRZEPROWADZIĆ ZAJĘCIA?
Co będzie potrzebne na lekcję:

·         materiały/raporty o ubóstwie,

·         słowniki – języka polskiego, poprawnej polszczyzny, frazeologiczny,

·         arkusze papieru z mapą mentalną,

·         kartki do notatek.

Metody i techniki pracy:

·         praca w parach,

·         mapa mentalna,

·         dyskusja kierowana,

·         praca z tekstem źródłowym.

Przebieg zajęć:

  1. Na poprzedniej lekcji poproś uczniów o spisanie cen podstawowych produktów wchodzących w skład codziennego ich wyżywienia /pieczywo, masło, mleko, owoce, warzywa, mięso, wędlina, ser, słodycze, napoje/. Poproś jednego z uczniów o sprawdzenie kursu dolara w dzień poprzedzający lekcje. Podziel klasę na mało liczne grupy poprzez odliczanie lub losowanie numerków. Wcześniej przygotuj niezbędne materiały do pracy dla każdej grupy.
  2. Zacznij lekcję od przygotowania kosztorysu. Uczniowie pracują w parach obliczając, na podstawie swoich spisów cen, codzienne wydatki na wyżywienie. Po wykonaniu zadania poproś chętnych, aby przedstawili swoje obliczenia. Przeliczcie średni koszt wyżywienia na dolary. Zwróć uwagę na to, że wyliczyli tylko koszt wyżywienia. Zastanówcie się wspólnie, co jeszcze jest niezbędne człowiekowi do życia – biologicznego i do godnego życia. Propozycje uczniów zapisz na tablicy. Zapytaj może będą znali wysokość innych wydatków ponoszonych przez rodziców, pozwoli ci to uwypuklić różnicę pomiędzy krajami Południa i Północy.
  3. Następnie w czwórkach uczniowie wypełniają mapę mentalną: z czym kojarzy się Ci ubóstwo? Po wykonaniu zadania chętni przedstawiciele grup opowiadają o swoich zapisach. Omawiaj i komentuj na bieżąco każdą wypowiedź uczniów. Następnie sprawdźcie w słownikach pojęcie ubóstwo. Można podkreślić, że uczniowie mieli prawidłowe skojarzenia.
  4. Na zakończenie rozdaj grupom materiały dotyczące ubóstwa na świecie, jeśli jest czas możecie wspólnie głośno przeczytać informacje i na bieżąco skomentować. Zwróć uwagę na to, że ponad 1,3 miliard ludzi na świecie żyje za mniej niż jednego dolara dziennie. Porównajcie to z obliczeniami uczniów dziennych wydatków na żywność. W podsumowaniu zacytuj jeszcze treść pierwszego Milenijnego Celu: zmniejszyć ubóstwo…

Praca domowa:
Zastanów się, czym jest ubóstwo: czy ubóstwo ma związek tylko z pieniędzmi? czy oznacza również inne rzeczy i zjawiska w różnych warunkach? czy nasz kraj jest bogaty? Swoje przemyślenia zapisz w formie notatki.
Zastanów się nad tym czy masz wpływ na zredukowanie ubóstwa na świecie, co możesz zrobić w tym celu.

Załączniki:

·         treść 2. Milenijnego Celu,

·         mapa mentalna,

·         adresy stron internetowych, na których znajdują się informacje o Milenijnych Celach Rozwoju i związanej z nimi problematyce.

http://www.ceo.org.pl/edukacja_globalna/milenijne_cele_rozwoju
http://www.un.org.pl/rozwoj/mdg_co-to-sa-mcr.php
http://www.unic.un.org.pl/cele.php
http://www.un.org/millenniumgoals/pdf/mdg2007.pdf
http://www.developmentgoals.org/Poverty.htm
http://www.un.org/millenniumgoals/brochure4.pdf

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin