TURNIEJ WIEDZY MITOLOGICZNEJ „NA OLIMPIADZIE W STAROŻYTNEJ GRECJI”.doc

(81 KB) Pobierz
TURNIEJ WIEDZY MITOLOGICZNEJ „NA OLIMPIADZIE W STAROŻYTNEJ GRECJI”

TURNIEJ WIEDZY MITOLOGICZNEJ „NA OLIMPIADZIE W STAROŻYTNEJ GRECJI”

 

-PROJEKT REALIZOWANY W KLASIE V, VI Szkoły Podstawowej w realizacja ścieżek: „Edukacja czytelnicza i medialna”

                               „Edukacja prozdrowotna”

 

 

FAZA I. Zainicjowanie projektu

1.    Po cyklu lekcji poświęconych mitologii proponujemy uczniom konkurs, który wyłoni znawców przedmiotu.

2.    Metodą „burzy mózgów” zbieramy pomysły, jak zorganizować konkurs, jaką nadać mu oprawę, w jaki sposób go urozmaicić, by był atrakcyjny dla uczestników i widzów.

3.    Kreślimy ramowy harmonogram projektu, w którym ustalamy termin eliminacji do konkursu, termin finału, opis projektu, jego wykonanie, termin i formę prezentacji.

4.    Uczniowie poszczególnych klas wybierają spośród siebie, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i predyspozycjami: grupy aktorów, grupy dekoratorów, autorów scenariuszy i haseł reklamowych, grupę sportowców- olimpijczyków.

 

FAZA II. OPIS PROJEKTU I SPISANIE KONTRAKTU.

1.    Uczniowie w grupach mają za zadanie przemyśleć swoje zadania, harmonogram działań, zastanawiają się nad sposobami realizacji i prezentacji oraz kryteriami ocen. Propozycje składają na piśmie.

2.    Wspólna analiza opisów projektu dokonana przez uczniów i nauczyciela – konsultacje i wprowadzenie poprawek.

3.    Uczniowie zobowiązują się do realizacji projektu zgodnie z opisem i harmonogramem. Nauczyciel będzie konsultantem i umożliwi konsultacje z innymi nauczycielami oraz dokona oceny zgodnie z wypracowanymi i przyjętymi kryteriami.

 

Instrukcja do projektu: Turniej wiedzy mitologicznej

1.    Budzenie zainteresowań kulturą starożytną: mitologią, architekturą, sztuką .

2.    Przybliżenie historii Starożytnej Grecji.

3.    Budzenie refleksji nad ludzkim losem i jego powtarzalnością.

4.    Doskonalenie umiejętności: dyskutowania, poszukiwania potrzebnych materiałów, planowania, przygotowania wystąpień publicznych, prezentowania własnego punktu widzenia, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.

5.    Umiejętność pisania scenariusza i zaproszenia.

6.    Zapoznanie uczniów z ideami starożytnej olimpiady.

 

Forma wykonania:

1.    Przygotowanie zbioru haseł reklamujących poszczególne obszary: ziemię (Zeus), morze ( Posejdon), podziemie (Hades).

2.    Wykonanie dekoracji: plakaty, rekwizyty, kostiumy, maski.

3.    Opracowanie scenariuszy do przedstawień : „Dedal i Ikar”, „Król Midas”, „Orfeusz i Eurydyka”.

4.    Wystawienie inscenizacji powyższych mitów.

(Pytania do konkursu- do eliminacji i finału- przygotowują nauczyciele i są one tajemnicą).

 

Zadania dla poszczególnych grup – instrukcje.

 

KLASA IV

 

Ø   Przeprowadźcie uroczystość otwarcia i zamknięcia igrzysk  (wniesienie i zapalenie znicza olimpijskiego )

Ø   Wytypujcie uczniów do pomocy podczas Turnieju ( sprawną organizację  konkurencji).

 

 

KLASA V a

 

ZADANIE 1

Ø    Napiszcie scenariusz mitu pt. „Dedal i Ikar”

Ø    Rozdzielcie role wśród uczniów

Ø    Przygotujcie odpowiednie rekwizyty i stroje

Ø    Przedstawcie inscenizację tego utworu

 

ZADANIE 2

Ø    Przygotujcie dekorację sceniczną „W królestwie Posejdona”

Ø    Zadbajcie o wystrój sali, rekwizyty, plansze i reklamę

 

ZADANIE 3

Ø    Przygotujcie informacje ogólne o tradycji, historii, kulturze starożytnej Grecji – położenie, klimat, roślinność, zabytki, miasta, otaczające morza itp.

Ø    Pracę wykonajcie w formie referatu, odczytu, plansz, wystawy.

ZADANIE 4

Ø   Turniej wiedzy o starożytnej Grecji i mitach ( do tego zadania wyłonionych zostanie pięciu  uczniów najlepszych podczas eliminacji klasowych)

ZADANIE 5

Ø    Przygotujcie potrawę grecką

Ø    Podajcie składniki, sposób przyrządzenia, przygotujcie potrawę do degustacji

Ø    Wyznaczcie osoby odpowiedzialne za wykonanie tego zadania

ZADANIE 5

Ø    Wyłońcie sześciu zawodników, którzy będą reprezentowali waszą klasę podczas rozgrywek sportowych w konkurencjach olimpijskich.

 

Konsultacji udzielają :

Ø      P. Anna Kielak

Ø      P. Stanisława Urbanek

Ø      P. Anna Szostek

 

 

 

 

KLASA Vb

 

ZADANIE 1

Ø    Napiszcie scenariusz mitu pt. „Orfeusz i Eurydyka”

Ø    Dokonajcie podziału ról

Ø    Przygotujcie stroje i rekwizyty

Ø    Zaprezentujcie inscenizację tego mitu.

 

ZADANIE 2

Ø    Przygotujcie dekorację sceniczna na temat „ W królestwie Hadesu”

Ø    Zadbajcie o wystrój wnętrza, rekwizyty, planszę i hasła reklamowe.

 

ZADANIE 3

Ø    Przygotujcie informacje na temat: „Teatr dawny i współczesny” – historia i tradycja teatru, maski, tragedia itp.

Ø    Pracę wykonajcie w formie referatu, plansz, wystawy.

 

ZADANIE 4

Ø    Turniej wiedzy o starożytnej Grecji i mitach ( do tego zadania wyłonionych zostanie pięciu uczniów najlepszych podczas eliminacji klasowych)

 

ZADANIE 5

Ø   Przygotujcie potrawę grecką

Ø   Podajcie składniki, sposób przyrządzania, przygotujcie potrawę do degustacji

Ø   Wyznaczcie osoby odpowiedzialne za wykonanie tego zadania

 

ZADANIE 6

Ø    Wyłońcie sześciu zawodników, którzy będą reprezentowali waszą klasę w konkurencjach olimpijskich.

 

Konsultacji udzielają:

Ø      P. Anna Kielak

Ø      P. Stanisława Urbanek

Ø      P. Anna Szostek

 

 

 

 

KLASA VI

ZADANIE 1

 

Ø    Napiszcie scenariusz mitu „Król Midas”

Ø    Dokonajcie podziału ról

Ø    Przygotujcie stroje i rekwizyty

Ø    Zaprezentujcie inscenizację tego mitu.

 

ZADANIE 2

Ø    Przygotujcie dekorację sceniczną na temat „Królestwo  Ziemi w mitach”

Ø    Zadbajcie o wystrój wnętrza, rekwizyty, plansze i reklamę.

 

ZADANIE 3

Ø    Przygotuj informacje o historii i tradycji igrzysk i olimpiad – skąd się wzięły, gdzie się odbywały, rozgrywane dyscypliny itp.

Ø    Pracę wykonajcie w formie referatu, odczytu, plansz, wystawy.

 

ZADANIE 4

Ø    Turniej wiedzy o starożytnej Grecji i mitach ( do tego zadania wyłonionych zostanie pięciu uczniów najlepszych podczas eliminacji klasowych).

 

ZADANIE 5

Ø    Przygotujcie potrawę grecką

Ø    Podajcie składniki, sposób przyrządzenia, przygotujcie potrawę do degustacji

Ø    Wyznaczcie osoby odpowiedzialne za wykonanie tego zadania

 

ZADANIE 6

Ø    Wyłońcie sześciu zawodników, którzy będą reprezentowali waszą klasę podczas rozgrywek sportowych w konkurencjach olimpijskich.

 

Konsultacji udzielają:

Ø      P. Anna Kielak

Ø      P. Stanisława Urbanek

Ø      P. Anna Szostek

 

 

Terminy konsultacji z nauczycielami:

Konsultacje będą odbywały się zgodnie z grafikiem ustalonym przez uczniów i nauczycieli przedmiotów. Obowiązkowe – raz w tygodniu i dodatkowe – w miarę potrzeb zgłaszanych przez uczniów.

 

Termin, sposób, czas prezentacji.

Projekt zostanie zaprezentowany podczas Turnieju wiedzy mitologicznej dla  uczniów Szkoły Podstawowej. Będzie uatrakcyjnieniem „ pierwszego dnia wiosny”( 21 marca 2004 r.).

Czas przygotowania : styczeń, luty, marzec.

 

Kryteria oceny projektu.

Przyjmujemy kryteria oceny wypracowane i ustalone podczas przygotowań i konsultacji z uczniami.

 

Faza III. Realizacja projektu.

Przez dwa miesiące uczniowie z poszczególnych klas pracują zgodnie z instrukcjami i systematycznie konsultują się z nauczycielami przedmiotów.

 

Faza IV. Prezentacja projektów.

Zrealizowane projekty są prezentowane podczas finału turnieju wiedzy mitologicznej w formie :

Ø    Dekoracji sali gimnastycznej, w której odbywa się konkurs,

Ø    Strojów starożytnych Greków, w których wystąpią uczestnicy spotkania,

Ø    Występów teatralnych ( mity greckie)

Ø    Rywalizacji w konkurencjach olimpijskich : bieg slalomem, rzut do celu, wyścigi taczek

 

Faza V. Ocena projektów.

Jury przyzna punkty w następujących konkurencjach : referaty, inscenizacje, dekoracje, rozgrywki sportowe, wiedzę mitologiczną – Turniej oraz degustację potraw.

Standardy wymagań : co będzie oceniane, sposób oceny przez jury.

Ø    Jakość i atrakcyjność przygotowanych informacji

Ø    Staranność przygotowania, dbałość o szczegóły

Ø    Sposób prezentacji ( organizacja, fachowość, dyscyplina, porządek)

 

 

 

 

I część – zestaw pytań za 1 punkt

 

1.Najważniejszym bogiem Rzymu był Jowisz, kto był najważniejszym bogiem Grecji?

 

2.Symbolem Ateny był ptak, jaki?

 

3. Co pomagało Hermesowi szybko przemieszczać się?

 

4.Bogini, która wyłonił się z piany morskiej?

 

5.Ilu aktorów mogło znajdować się na scenie w teatrze ateńskim?

 

6.Co to są koturny?

 

7.W którym wieku powstał teatr grecki?

 

8.Ile dyscyplin rozgrywano w czasie igrzysk starożytnych?

 

9. Co to jest mit?

 

10.Gdzie toczy się akcja znanych ci mitów?

 

11.Kto był ojcem bogów, ludzi i władcą Olimpu?

 

12.Kto jest bohaterem mitów?

 

13.Gdzie znajdowała się siedziba bogów greckich?

 

14.Za co został ukarany Syzyf?

 

15.Co oznacza wyrażenie „puszka Pandory”?

 

16.co oznacza wyrażenie „pyrrusowe zwycięstwo”?

 

17.Dlaczego Prometeusz został skazany na cierpienie?

 

18.Za co została ukarana Kora?

 

19.Dlaczego Ikar poniósł śmierć?

 

20.Wyrażenie stajnia Augiasza oznacza....

 

21.”Syzyfowa praca” to...

 

22.”Pięta Achillesa” to...

 

23.Zwrot „znaleźć się w labiryncie” oznacza...

 

24.Co oznacza wyrażenie „olimpijski spokój”?

 

25.co oznacza wyrażenie „nić Ariadny”?

 

26.Wybudował go Dedal dla Minotaura....

 

27.Co chroniło bogów od starości i śmierci?

 

28.W którym z mitów występuje bohater nazywany „dobroczyńcą ludzkości”?

 

29.Jak nazywał się król, który ponad wszystko pokochał złoto?

 

30. Drugie imię królowej Hadesu – Persefony .

 

31. Grecka bogini mądrości.

 

32. zakochał się we własnym obliczu .

 

33. Wtaczał bezskutecznie wielki głaz na stromą górę .

 

34. Posłaniec bogów , opiekun kupców i złodziei .

 

35. Znalazł drogę powrotną w labiryncie .

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin