plan pracy świetlicy 2010 2011.odt

(20 KB) Pobierz

                                                                                                                                                                                              

 

PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWOWACZO – DYDAKTYCZNY

ŚWIETLICY SZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2010/2011

 

 

 

     ZADANIA OGÓLNE

              FORMY I ŚRODKI REALIZACJI

     TERMIN

  ODPOWIEDZIALNI

Przygotowanie dokumentacji,

zorganizowanie zespołu świetlicowego

- opracowanie planu pracy świetlicy, planów miesięcznych i tygodniowych

- ustalenie ramowego planu dnia

- przygotowanie dziennika i siatki godzin kadry pedagogicznej świetlicy

- zaprowadzenie ewidencji dzieci zdobywanie wiadomości o wychowankach poprzez karty zgłoszeń, rozmowy z rodzicami i pielęgniarką

- poznanie sytuacji życiowej wychowanków

- zapoznanie dzieci z Regulaminem Świetlicy

- kontrola odbioru dzieci przez rodziców i osoby upoważnione

- założenie „Tablicy Aktywności”

- pogadanki na temat racjonalnego i zdrowego odżywiania

-  zapewnienie bezpłatnego dożywiania dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji

- zbieranie odpłatności za dożywianie

- sporządzanie jadłospisów

- systematyczne uzupełnianie zapasów żywności

wrzesień

wrzesień

wrzesień

wrzesień

 

 

wrzesień

wrzesień

wrzesień

wrzesień

cały rok

cały rok

 

cały rok

cały rok

cały rok

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy, intendent, pedagog szkolny

intendent

 

 

Nawiązanie współpracy ze środowiskiem

- współpraca z Radą Rodziców

- nawiązanie kontaktu z MGOPS

- udział w pracach społeczno – użytecznych na rzecz szkoły i środowiska

cały rok

cały rok

cały rok

wychowawcy

 

Współdziałanie z rodziną

- stały kontakt z rodzicami (opiekunami) głównie dzieci sprawiającymi trudności wychowawcze

- kontakt z rodzicami w sprawach samopoczucia dziecka oraz

- informowanie rodziców o sukcesach i postępach dziecka

cały rok

 

cały rok

cały rok

wychowawcy

 

 

Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie oraz poprawnego zachowania, nawyków kultury osobistej i wzajemnej życzliwości

- organizowanie zabaw, gier, turniejów i konkursów

- wdrażanie do używania form grzecznościowych poprzez pogadanki, scenki, formy plastyczne, zabawy, literaturę

- rozwijanie samopomocy koleżeńskiej

- wyrabianie trwałych nawyków higienicznych i porządkowych

- wykonywanie prac użytkowo – porządkowych na rzecz świetlicy, dbanie o jej estetykę

- wdrażanie postaw poszanowania mienia społecznego

- zapoznanie z przepisami ruchu drogowego poprzez gry dydaktyczne,  wierszyki tematyczne, prace plastyczne oraz zorganizowanie konkursu z udziałem policjantów

- wdrażanie do utrzymania higieny osobistej, zwracanie uwagi na schludny i estetyczny wygląd poprzez pogadanki, spotkania z pielęgniarką szkolną, czytanie literatury

- obchodzenie imienin, urodzin wychowanków uczęszczjących do świetlicy

- kształtowanie zdrowego trybu życia i postawy asertywnej wobec zagrożeń dla zdrowia i życia (narkomania, alkoholizm, agresja, hałas itp.) poprzez pogadanki, filmy, prace plastyczne

- rozwijanie umiejętności wdrażania własnych poglądów, słuchania innych, samooceny, argumentowania zachowań poprzez pogadanki i dyskusje

- wprowadzenie „Listy Dobrych Uczynków”

- wdrażanie do właściwego zachowania się w szkole i poza nią

- zwracanie uwagi na kulturalne zachowanie się podczas posiłków

- uczenie życzliwości i szacunku dla innych

- pogadanki na temat roli przyjaźni i koleżeństwa

- wdrażanie do świadomej dyscypliny i odpowiedzialności za czyny swoje i kolegów

- czytanie lektur związanych z tematem oraz twórczość własna dzieci

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

wrzesień

 

 

cały rok

wychowawcy

Troska o fizyczne i psychiczne zdrowie dziecka

- Prawa dziecka – ich uwzględnienie w pracy z dziećmi!

- zabezpieczenie odpowiedniego dożywiania dzieci (dyżury nauczycieli podczas posiłków), zorganizowanie napojów dla dzieci

- zapobieganie agresji i przemocy – wnikliwa obserwacja dzieci i reagowanie doraźne w sytuacjach konfliktowych!

- włączanie dzieci do udziału w konkursach, imprezach i uroczystościach wynikających z planu wychowawczego szkoły oraz programu wychowawczego świetlicy

- prowadzenie zajęć ruchowych w formie gier i zabaw – czynny wypoczynek na powietrzu

- kształtowanie prawidłowej postawy dzieci podczas zajęć w świetlicy

- wietrzenie pomieszczeń

- wdrażanie dzieci do spokojnego mówienia, nie krzyczenia (hałas szkodzi)

- wyrabianie świadomej dyscypliny i współdziałania w grupie rówieśniczej (turnieje, zawody, gry zespołowe, konkursy)

- kształtowanie pozytywnego myślenia, wiary we własne możliwości

- racjonalne dozowanie czasu wysiłku umysłowo i fizycznego dzieci podczas zajęć w świetlicy, relaksacja przy muzyce, zabawy wyciszające

- rozładowanie napięć przez ekspresję ruchową, taniec, ćwiczenia fizyczne

- budowanie pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości (zabawy grupowe, prezentacja dokonań na forum świetlicy i szkoły)

cały rok

wychowawcy

Rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i aktywności artystycznej. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, ekspresji twórczej i wyobraźni. Rozbudzanie inicjatywy twórczej do dalszego samokształcenia i rozwoju.

- nauka piosenek, popisy solo, konkursy, zabawy ze śpiewem

- nauka słuchania muzyki poważnej oraz wyrażanie jej wizji w formie plastycznej lub ruchowej

- nauka piosenek

- zabawy w pantomimę, inscenizacje wierszy lub bajek

- zajęcia czytelnicze (korzystanie z kącika czytelniczego, czasopism, rozwijanie umiejętności czytania, słuchania i rozumienia tekstu, wzbogacanie języka, pisanie własnej bajki, konkursy)

- zajęcia sportowe (gry i zabawy orientacyjno – porządkowe, gry i zabawy bieżne, skoczne, rzutne, gry drużynowe)

- gry i zabawy dydaktyczne (zagadki, krzyżówki, quizy, gry planszowe, logiczne, diagramy itp.)

- zajęcia plastyczno – techniczne (poznawanie różnych technik plastycznych (farby, kredki, tusz, collage, origami, kirigami, wydzieranki, wycinanki, bibuła, węgiel i inne), ilustrowanie bajek, legend, muzyki

- twórcze zabawy plastyczne

ekspozycje prac plastycznych dzieci

- udział w konkursach plastycznych

- dekorowanie świetlicy zgodnie z porami roku, uroczystościami itp.

- zabawy konsrukcyjne

- programy TV, filmy tematyczne

- rozwijanie zainteresowań dzieci poprzez uzupełnianie kartoteki freinetowskiej

cały rok

wychowawcy

Rozwój samodzielności,  pomoc w nauce, kształcenie myślenia, spostrzegawczości i koncentracji

- korzystanie ze słowników, map, globusa, encyklopedii

- systematyczna kontrola pracy domowej

- pomoc w odrabianiu zadań domowych

- stały kontakt z nauczycielami

- ćwiczenia w czytaniu, pisaniu i liczeniu

- praca z książką i czasopismem

- korzystanie z kartoteki freinetowskiej

- wdrażanie do świadomej dyscypliny i odpowiedzialności za swoje postępowanie

- zorganizowanie pomocy (również koleżeńskiej) uczniom mniej zdolnym, zaniedbanym w nauce

- doposażenie biblioteczki w świetlicy

- wykorzystanie zajęć czytelniczych, plastycznych, origami, puzzli, gier do kompensowania braków wiedzy szkolnej i deficytów rozwojowych

- systematyczne zaopatrywanie świetlicy w pomoce do zajęć

- rozmowy z rodzicami o sukcesach i porażkach dzieci

cały rok

wychowawcy

Kształtowanie postaw patriotycznych oraz właściwego stosunku do przyrody

- pogadanki na tematy bieżących wydarzeń w kraju i na świecie

- okolicznościowe pogadanki związane z aktualnymi świętami państwowymi, rocznicami itp.

- poznawanie ulic miasta i osiedla

- zwracanie uwagi na rozbudowę i upiększanie miejscowości

- wzbogacanie wiadomości na temat naszego kraju i jego tradycji

- poznawanie innych państw, narodów i kultur

- pogadanki, audycje, zdjęcia, albumy, filmy DVD, konkursy

- opieka nad kwiatami w świetlicy

- pogadanki na tematy przyrodnicze

cały rok

wychowawcy

Współpraca z rodzicami, wychowawcami i instytucjami

- utrzymywanie stałego kontaktu z wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym

- rozmowy indywidualne z rodzicami

- wykonywanie upominków dla rodziców z okazji świąt

- prezentacja osiągnięć uczniów (wystawy prac)

- pozyskiwanie sponsorów

cały rok

wychowawcy

Doskonalenie warsztatu pracy

- udział w zajęciach koleżeńskich

- szkolenia, warsztaty, konferencje metodyczne

-samodoskonalenie w pracy poprzez podnoszenie kwalifikacji zawodowych

- aktualizacja wiedzy – śledzenie wydawnictw pedagogicznych, czasopism,  stron internetowych

cały rok

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                               5

Zgłoś jeśli naruszono regulamin