PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWOWACZO – DYDAKTYCZNY
ŚWIETLICY SZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2010/2011
ZADANIA OGÓLNE
FORMY I ŚRODKI REALIZACJI
TERMIN
ODPOWIEDZIALNI
Przygotowanie dokumentacji,
zorganizowanie zespołu świetlicowego
- opracowanie planu pracy świetlicy, planów miesięcznych i tygodniowych
- ustalenie ramowego planu dnia
- przygotowanie dziennika i siatki godzin kadry pedagogicznej świetlicy
- zaprowadzenie ewidencji dzieci zdobywanie wiadomości o wychowankach poprzez karty zgłoszeń, rozmowy z rodzicami i pielęgniarką
- poznanie sytuacji życiowej wychowanków
- zapoznanie dzieci z Regulaminem Świetlicy
- kontrola odbioru dzieci przez rodziców i osoby upoważnione
- założenie „Tablicy Aktywności”
- pogadanki na temat racjonalnego i zdrowego odżywiania
- zapewnienie bezpłatnego dożywiania dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji
- zbieranie odpłatności za dożywianie
- sporządzanie jadłospisów
- systematyczne uzupełnianie zapasów żywności
wrzesień
cały rok
wychowawcy
wychowawcy, intendent, pedagog szkolny
intendent
Nawiązanie współpracy ze środowiskiem
- współpraca z Radą Rodziców
- nawiązanie kontaktu z MGOPS
- udział w pracach społeczno – użytecznych na rzecz szkoły i środowiska
Współdziałanie z rodziną
- stały kontakt z rodzicami (opiekunami) głównie dzieci sprawiającymi trudności wychowawcze
- kontakt z rodzicami w sprawach samopoczucia dziecka oraz
- informowanie rodziców o sukcesach i postępach dziecka
Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie oraz poprawnego zachowania, nawyków kultury osobistej i wzajemnej życzliwości
- organizowanie zabaw, gier, turniejów i konkursów
- wdrażanie do używania form grzecznościowych poprzez pogadanki, scenki, formy plastyczne, zabawy, literaturę
- rozwijanie samopomocy koleżeńskiej
- wyrabianie trwałych nawyków higienicznych i porządkowych
- wykonywanie prac użytkowo – porządkowych na rzecz świetlicy, dbanie o jej estetykę
- wdrażanie postaw poszanowania mienia społecznego
- zapoznanie z przepisami ruchu drogowego poprzez gry dydaktyczne, wierszyki tematyczne, prace plastyczne oraz zorganizowanie konkursu z udziałem policjantów
- wdrażanie do utrzymania higieny osobistej, zwracanie uwagi na schludny i estetyczny wygląd poprzez pogadanki, spotkania z pielęgniarką szkolną, czytanie literatury
- obchodzenie imienin, urodzin wychowanków uczęszczjących do świetlicy
- kształtowanie zdrowego trybu życia i postawy asertywnej wobec zagrożeń dla zdrowia i życia (narkomania, alkoholizm, agresja, hałas itp.) poprzez pogadanki, filmy, prace plastyczne
- rozwijanie umiejętności wdrażania własnych poglądów, słuchania innych, samooceny, argumentowania zachowań poprzez pogadanki i dyskusje
- wprowadzenie „Listy Dobrych Uczynków”
- wdrażanie do właściwego zachowania się w szkole i poza nią
- zwracanie uwagi na kulturalne zachowanie się podczas posiłków
- uczenie życzliwości i szacunku dla innych
- pogadanki na temat roli przyjaźni i koleżeństwa
- wdrażanie do świadomej dyscypliny i odpowiedzialności za czyny swoje i kolegów
- czytanie lektur związanych z tematem oraz twórczość własna dzieci
Troska o fizyczne i psychiczne zdrowie dziecka
- Prawa dziecka – ich uwzględnienie w pracy z dziećmi!
- zabezpieczenie odpowiedniego dożywiania dzieci (dyżury nauczycieli podczas posiłków), zorganizowanie napojów dla dzieci
- zapobieganie agresji i przemocy – wnikliwa obserwacja dzieci i reagowanie doraźne w sytuacjach konfliktowych!
- włączanie dzieci do udziału w konkursach, imprezach i uroczystościach wynikających z planu wychowawczego szkoły oraz programu wychowawczego świetlicy
- prowadzenie zajęć ruchowych w formie gier i zabaw – czynny wypoczynek na powietrzu
- kształtowanie prawidłowej postawy dzieci podczas zajęć w świetlicy
- wietrzenie pomieszczeń
- wdrażanie dzieci do spokojnego mówienia, nie krzyczenia (hałas szkodzi)
- wyrabianie świadomej dyscypliny i współdziałania w grupie rówieśniczej (turnieje, zawody, gry zespołowe, konkursy)
- kształtowanie pozytywnego myślenia, wiary we własne możliwości
- racjonalne dozowanie czasu wysiłku umysłowo i fizycznego dzieci podczas zajęć w świetlicy, relaksacja przy muzyce, zabawy wyciszające
- rozładowanie napięć przez ekspresję ruchową, taniec, ćwiczenia fizyczne
- budowanie pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości (zabawy grupowe, prezentacja dokonań na forum świetlicy i szkoły)
Rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i aktywności artystycznej. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, ekspresji twórczej i wyobraźni. Rozbudzanie inicjatywy twórczej do dalszego samokształcenia i rozwoju.
- nauka piosenek, popisy solo, konkursy, zabawy ze śpiewem
- nauka słuchania muzyki poważnej oraz wyrażanie jej wizji w formie plastycznej lub ruchowej
- nauka piosenek
- zabawy w pantomimę, inscenizacje wierszy lub bajek
- zajęcia czytelnicze (korzystanie z kącika czytelniczego, czasopism, rozwijanie umiejętności czytania, słuchania i rozumienia tekstu, wzbogacanie języka, pisanie własnej bajki, konkursy)
- zajęcia sportowe (gry i zabawy orientacyjno – porządkowe, gry i zabawy bieżne, skoczne, rzutne, gry drużynowe)
- gry i zabawy dydaktyczne (zagadki, krzyżówki, quizy, gry planszowe, logiczne, diagramy itp.)
- zajęcia plastyczno – techniczne (poznawanie różnych technik plastycznych (farby, kredki, tusz, collage, origami, kirigami, wydzieranki, wycinanki, bibuła, węgiel i inne), ilustrowanie bajek, legend, muzyki
- twórcze zabawy plastyczne
ekspozycje prac plastycznych dzieci
- udział w konkursach plastycznych
- dekorowanie świetlicy zgodnie z porami roku, uroczystościami itp.
- zabawy konsrukcyjne
- programy TV, filmy tematyczne
- rozwijanie zainteresowań dzieci poprzez uzupełnianie kartoteki freinetowskiej
Rozwój samodzielności, pomoc w nauce, kształcenie myślenia, spostrzegawczości i koncentracji
- korzystanie ze słowników, map, globusa, encyklopedii
- systematyczna kontrola pracy domowej
- pomoc w odrabianiu zadań domowych
- stały kontakt z nauczycielami
- ćwiczenia w czytaniu, pisaniu i liczeniu
- praca z książką i czasopismem
- korzystanie z kartoteki freinetowskiej
- wdrażanie do świadomej dyscypliny i odpowiedzialności za swoje postępowanie
- zorganizowanie pomocy (również koleżeńskiej) uczniom mniej zdolnym, zaniedbanym w nauce
- doposażenie biblioteczki w świetlicy
- wykorzystanie zajęć czytelniczych, plastycznych, origami, puzzli, gier do kompensowania braków wiedzy szkolnej i deficytów rozwojowych
- systematyczne zaopatrywanie świetlicy w pomoce do zajęć
- rozmowy z rodzicami o sukcesach i porażkach dzieci
Kształtowanie postaw patriotycznych oraz właściwego stosunku do przyrody
- pogadanki na tematy bieżących wydarzeń w kraju i na świecie
- okolicznościowe pogadanki związane z aktualnymi świętami państwowymi, rocznicami itp.
- poznawanie ulic miasta i osiedla
- zwracanie uwagi na rozbudowę i upiększanie miejscowości
- wzbogacanie wiadomości na temat naszego kraju i jego tradycji
- poznawanie innych państw, narodów i kultur
- pogadanki, audycje, zdjęcia, albumy, filmy DVD, konkursy
- opieka nad kwiatami w świetlicy
- pogadanki na tematy przyrodnicze
Współpraca z rodzicami, wychowawcami i instytucjami
- utrzymywanie stałego kontaktu z wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym
- rozmowy indywidualne z rodzicami
- wykonywanie upominków dla rodziców z okazji świąt
- prezentacja osiągnięć uczniów (wystawy prac)
- pozyskiwanie sponsorów
Doskonalenie warsztatu pracy
- udział w zajęciach koleżeńskich
- szkolenia, warsztaty, konferencje metodyczne
-samodoskonalenie w pracy poprzez podnoszenie kwalifikacji zawodowych
- aktualizacja wiedzy – śledzenie wydawnictw pedagogicznych, czasopism, stron internetowych
5
pomin04