Elektroniczny Moduł Sterujący w sposób ciągły sprawdza sygnały pochodzące z poszczególnych czujników układu silnika, skrzyni biegów, ABS-u, poduszek powietrznych i innych elementów samochodu. Prawidłowość odczytywanego sygnału porównywana jest z wzorcami zapisanymi w pamięci stałej sterownika. W przypadku wykrycia usterki - braku sygnału, uruchamiany zostaje program awaryjny pozwalający na dojechanie do punktu serwisowego, a kod usterki DTC (Diagnostic Trouble Code) zostaje przekazany do pamięci w celu odczytania przez serwis. Kierowca powiadamiany jest o wystąpieniu uszkodzenia przez zapalenie kontrolki MIL (Malfunction Indication Light), którą może być np. kontrolka silnika "Check Engine", automatycznej skrzyni biegów "HOLD" lub "O/D" oraz np. układu antypoślizgowego "ABS".
Elementy potrzebne do czujnika: dioda LED, eezystor 1000 Ohm (czyli 1kOhm). Schemat testera:
FEN ----|<|----|1000Ohm|---- +B
Dla ułatwienia dodam, że każda dioda w okrągłej obudowie ma charakterystyczne ścięcie na kołnierzu, które ma być zwrócone w kierunku końcówki np. FEN (odwrotne połączenie spowoduje zablokowanie przepływu prądu i dioda nie zaświeci się). Aby sprawdzić prawidłowe spolaryzowanie diody, należy koniec próbnika, który ma być połączony do styku FEN przyłożyć do GND - dioda powinna zaświecić się.
Komputer na wyjściach testowych (przykładowy FEN) podaje dwa stany napięć - 0V lub 12V. Krótki sygnał oznacza jedności, długi dziesiątki. Sygnały części dziesiętnych zawsze występują przed sygnałami jedności. Dla przykładu - trzy długie sygnały i cztery krótkie oznaczają błąd numer 34.
Aby odczytać kody błędów w samochodach wyposażonych w manualną skrzynię biegów, należy:
1. Wyłączyć zapłon.2. W gnieździe diagnostycznym, opisanym słowem "DIAGNOSTIC" odnaleźć styki GND i TEN i połączyć je kawałkiem przewodu (zmostkować).3. W przypadku samochodów nie posiadających kontrolki MIL, pomiędzy zaciski FEN i B+ należy podłączyć tester diodowy, przygotowany według wcześniej umieszczonego opisu.4. Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.5. Po około 30 sekundach tester (lub kontrolka MIL) powinny zacząć mrugać, przekazując kody zapamiętanych błędów - jest to test KOEO (Key On, Engine Off).6. Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) - komputer przetestuje silnik podczas jego pracy i być może wyświetli dodatkowe komunikaty, zakończone kodem określającym rodzaj silnika (2 błyski - I4, 3 błyski - V6).
Aby odczytać kody błędów w samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, nie posiadających konektora TEN w gnieździe diagnostycznym należy:
1. Wyłączyć zapłon.2. Pomiędzy akumulatorem, a błotnikiem odszukać wiszące na kablu trapezoidalne złą-cze oraz pojedyncze gniazdo STI (Self Test Input) - złącza te normalnie podłącza się do komputera czytającego kody błędów.(Obok znajduje się także zmostkowane gniazdo SPOUT, które po rozłączeniu służy do ustawiania zapłonu oraz prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym.) 3. Zmostkować gniazdo STI z GND lub ujemnym biegunem akumulatora.4. Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika. 5. Po około 30 sekundach kontrolka MIL powinna zacząć mrugać, przekazując kody zapamiętanych błędów - jest to test KOEO (Key On, Engine Off).6. Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) - komputer przetestuje silnik podczas jego pracy i być może wyświetli dodatkowe komunikaty, zakończone kodem określającym rodzaj silnika (2 błyski - I4, 3 błyski - V6).
Uwaga: w niektórych samochodach, do odczytu błędów skrzyni automatycznej, służą złącza FAT i TAT, ulokowane w złączu diagnostycznym. Aby odczytać kody błędów należy zmostkować złącza TAT z GND, a sygnały odczytać z kontrolki MIL lub testera włączonego po-między złącza FAT i B+.
Pod fotelem znajduje się złącze czteropinowe z kablami:1) czarny (GND)2) zielono-czerwony (FBS i after repair memory cancel)3) niebiesko-żółty (wysterowanie przekaźnika)4) zielono-czarny (TBS)
Należy połączyć jumper wire-em przewody 1 i 4 oraz uruchomić silnik. Kody wyświetlają się samoczynnie.
W celu skasowania zawartych w pamięci usterek, po uprzednim naprawieniu uszkodzeń należy:
1. Rozłączyć kabel masowy od akumulatora i wcisnąć pedał hamulca na około 20 sekund. 2. Podłączyć kabel masowy, uruchomić silnik i utrzymywać obroty na poziomie 2000min-1 w celu nagrzania go.3. Przeprowadzić ponowny test pamięci usterek.
Kody błędów z gwiazdką obowiązują dla silnika B6-DOHC w rocznikach 1987/1989 dla modelu 323 Turbo 4x4.
01 - Impuls zapłonu02 - Czujnik położenia wału / Przepływomierz powietrza*03 - Czujnik położenia wału / Czujnik temp. silnika* 04 - Czujnik położenia wału / Czujnik temp. powietrza. zasysanego*05 - Czujnik spalania stukowego / Układ sprzężenia zwrotnego* 06 - Czujnik prędkości własnej pojazdu / Przełącznik przepustnicy* 08 - Przepływomierz powietrza 09 - Czujnik temp. silnika / Czujnik ciśnienia atmosferycznego*10 - Czujnik temperatury powietrza zasysanego 12 - Czujnik położenia przepustnicy 14 - Czujnik ciśnienia atmosferycznego - EMS15 - Czujnik lambda / Czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym*16 - Czujnik EGR 17 - Układ sprzężenia zwrotnego22 - Sygnał zapłonu na wejściu EMS* 23 - Czujnik lambda 24 - Układ sprzężenia zwrotnego25 - Elektrozawór regulacji ciśnienia26 - Elektrozawór pojemnika z węglem aktywnym28 - Elektrozawór podciśnienia w EGR 29 - Elektrozawór przewietrzania w EGR 34 - Elektrozawór regulacji wolnych obrotów A25 - Elektrozawór regulacji wolnych obrotów B 41 - Elektrozawór 46 - Elektrozawór 55 - Czujnik prędkości własnej pojazdu56 - Czujnik temp. oleju w skrzyni A/T 60 - Elektrozawór biegu 1/2 w skrzyni A/T 61 - Elektrozawór biegu 2/3 w skrzyni A/T 62 - Elektrozawór biegu 3/4 w skrzyni A/T 63 - Elektrozawór Lock-Up w skrzyni A/T 64 - Elektrozawór biegu 3/2 w skrzyni A/T 65 - Elektrozawór Lock-Up w skrzyni A/T 66 - Elektrozawór ciśnienia w skrzyni A/T 67 - Przekaźnik dmuchawy pierwszego stopnia 68 - Przekaźnik dmuchawy drugiego stopnia 69 - Czujnik termiczny układu chłodzenia
Należy odłączyć wiązkę od czujnika temperatury cieczy chłodzącej (jest on dogodnie do tego celu umieszczony - w V6 znajduje się na górze silnika). Spowoduje to zapalenie się kontrolki MIL. Przy sprawdzaniu kodów powinien pojawić się błąd nr 69. Wiązkę należy ponownie podłączyć do czujnika. Kod błędu powinien zniknąć po skasowaniu pamięci błędów.
Aby odczytać kody błędów zarejestrowane przez system ABS, należy:
1. Wyłączyć zapłon.2. W gnieździe diagnostycznym, opisanym słowem "DIAGNOSTIC" odnaleźć styki GND i TBS i połączyć je kawałkiem przewodu (zmostkować).3. Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika. 4. Po około 30 sekundach tester (lub kontrolka ABS) powinny zacząć mrugać, przekazu-jąc kody zapamiętanych błędów - jest to test KOEO (Key On, Engine Off).5. Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) - komputer aktywnie przetestuje system ABS i być może wy-świetli dodatkowe komunikaty.
11 - czujnik obrotów koła PP 12 - czujnik obrotów koła LP 13 - czujnik obrotów koła PT 14 - czujnik obrotów koła LT 15 - czujnik obrotów koła 22 - elektryka rozdzielacza / elektrozawór PP24 - elektrozawór LP 26 - elektrozawór PT 27 - elektrozawór LT 29 - obwód PP-LT 30 - obwód LP-PT 51 - przekaźnik trybu awaryjnego (fail-safe)53 - przekaźnik silnika pompy / silnik 61 - jednostka sterująca 63 - zasilanie
mareklan