Wycena nieruchomości leśnych i zadrzewionych-Andrzej Nowak.pdf

(798 KB) Pobierz
Microsoft Word - Nowak Materiały-lasy
Prof. dr hab. Andrzej Nowak – Wycena nieruchomości leśnych i zadrzewionych
1
Ls LAS
STRUKTURA AGRARNA
STRUKTURA UŻYTKÓW
użytki rolne
61%
USTAWA z dnia 28 września 1991 r. o lasach.
lasy
29%
(j.t. Dz. U. Nr 45, poz. 435 z 2005r.)
wody
3%
tereny komunikacyjne
3%
tereny osiedlowe
2%
nieużytki
2%
użytki rolne :
I - II kl.
3%
Lasem w rozumieniu ustawy jest grunt:
III - IV kl.
62%
o zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha, pokryty
roślinnością leśną (uprawami leśnymi) - drzewami i krzewami
oraz runem leśnym - lub przejściowo jej pozbawiony:
a) przeznaczony do produkcji leśnej lub
b) stanowiący rezerwat przyrody lub wchodzący w skład parku
narodowego albo
c) wpisany do rejestru zabytków,
V - VI kl.
35%
STRUKTURA WŁASNOŚCIOWA
gospodarstwa rolne : 1,9 mln
w tym (obszarowo) : indywidualne
94%
Skarbu Państwa
6%
Średnia powierzchnia gospodarstwa ok. 8 ha
Liczba indywidualnych gospodarstw rolnych w grupach obszarowych :
związany z gospodarką leśną, zajęty pod wykorzystywane dla
potrzeb gospodarki leśnej: budynki i budowle, urządzenia
melioracji wodnych, linie podziału przestrzennego lasu, drogi
leśne, tereny pod liniami energetycznymi, szkółki leśne,
miejsca składowania drewna, a także wykorzystywany na
parkingi leśne i urządzenia turystyczne.
pow. użytków rolnych 1-2 2-5 5-7 7-10 10-15 >15
% ogólnej liczby
23
34
13
13
10
9
LASY :
¾ wzarządzie LP - 76,7%
¾ wzarządzie PN - 2,0%
¾ w Zasobie WRSP - 0,7%
¾ komunalne - 0,9%
¾ prywatne - 16,8%
iglaste 77% pow. w tym So Md 69%, Św 6%
liściaste 23% pow. w tym Bk 4%, Db Js Kl 6%, Ol 5%, Brz Ak 6%
152659119.001.png
Prof. dr hab. Andrzej Nowak – Wycena nieruchomości leśnych i zadrzewionych
3) zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów,
2
1) powszechnej ochrony lasów,
W celu realizacji trwale zrównoważonej gospodarki leśnej Lasy
Państwowe obowiązane są w szczególności do:
inicjowania, koordynowania i prowadzenia okresowej oceny stanu
lasów i zasobów leśnych oraz prognozowania zmian w
ekosystemach leśnych,
sporządzania okresowych wielkoobszarowych inwentaryzacji stanu
lasów oraz aktualizacji stanu zasobów leśnych,
prowadzenia banku danych o zasobach leśnych i stanie lasów.
W celu zapewnienia powszechnej ochrony lasów właściciele
lasów są obowiązani do kształtowania równowagi w ekosystemach
leśnych, podnoszenia naturalnej odporności drzewostanów, a w
szczególności do :
wykonywania zabiegów profilaktycznych i ochronnych
zapobiegających powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów,
zapobiegania, wykrywania i zwalczania nadmiernie pojawiających i
rozprzestrzeniających się organizmów szkodliwych,
ochrony gleby i wód leśnych.
4) powiększania zasobów leśnych
Powiększanie zasobów leśnych następuje w wyniku zalesienia
gruntów oraz podwyższania produkcyjności lasu w sposób określony w
planie urządzenia lasu.
Do zalesienia mogą być przeznaczone nieużytki, grunty rolne
nieprzydatne do produkcji rolnej oraz inne grunty nadające się do
zalesienia, a w szczególności:
grunty położone przy źródliskach rzek lub potoków, na
wododziałach, wzdłuż brzegów rzek oraz na obrzeżach jezior i
zbiorników wodnych,
lotne piaski i wydmy piaszczyste,
strome stoki, zbocza, urwiska i zapadliska,
hałdy i tereny po wyeksploatowanym piasku, żwirze, torfie i glinie.
2) trwałości i ciągłości utrzymania lasów,
Właściciele lasów są obowiązani do trwałego utrzymywania
lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania, a w szczególności do :
zachowania w lasach roślinności leśnej (upraw leśnych) oraz
naturalnych bagien i torfowisk,
ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w
lasach w okresie do 2 lat od usunięcia drzewostanu, a w razie
szkód wywołanych przez pożary i inne klęski żywiołowe - w okresie
do 5 lat,
pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony
przeciwpożarowej,
przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów
gospodarki leśnej, zawartych w planie urządzenia lasu lub
uproszczonym planie urządzenia lasu
racjonalnego użytkowania lasu w sposób trwale zapewniający
optymalną realizację wszystkich jego funkcji przez:
pozyskiwanie drewna w granicach nie przekraczających
możliwości produkcyjnych lasu,
pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego
użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich
biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego.
Grunty przeznaczone do zalesienia określa miejscowy plan
zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach
zabudowy i zagospodarowania terenu.
Obowiązek zalesiania gruntów ciąży na nadleśniczych w odniesieniu
do gruntów w zarządzie Lasów Państwowych oraz na właścicielach lub
użytkownikach wieczystych pozostałych gruntów.
ZASADY GOSPODARKI LEŚNEJ
GOSPODAROWANIE MIENIEM SKARBU PAŃSTWA
BĘDĄCYM W ZARZĄDZIE LASÓW PAŃSTWOWYCH
Art. 38a. Nieruchomości przeznaczone na drogi krajowe, stanowiące
własność Skarbu Państwa, zarządzane przez Lasy Państwowe, stają się
nieodpłatnie, z mocy prawa, przedmiotem trwałego zarządu
ustanowionego na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
Autostrad z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi
krajowej stała się ostateczna.
2. Ustanowienie trwałego zarządu stwierdza wojewoda w drodze
decyzji.
3. Decyzja, o której mowa w ust. 2, stanowi podstawę wpisu do księgi
wieczystej.
3
Art. 38. (Ustawa o lasach)
1. Sprzedaż lasów, gruntów i innych nieruchomości Skarbu Państwa
znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych, z
zastrzeżeniem art. 40a, może następować w przypadkach:
1) zbywania udziałów lasów stanowiących własność Skarbu
Państwa we współwłasnościach,
2) regulacji granicy polno-leśnej,
3) stwierdzenia przez nadleśniczego nieprzydatności gruntów,
budynków i budowli na potrzeby gospodarki leśnej,
4) zmiany przeznaczenia na cele nieleśne i nierolnicze,
5) podyktowanych ważnymi względami gospodarczymi lub
społecznymi, o ile nie narusza to interesu Skarbu Państwa.
Art. 38b. Lasy Państwowe mogą, w drodze umowy zawartej pomiędzy
Dyrektorem Generalnym a Prezesem Agencji Własności Rolnej Skarbu
Państwa, przekazywać nieodpłatnie Agencji Własności Rolnej Skarbu
Państwa lasy i grunty, na których nie jest możliwe prowadzenie
racjonalnej gospodarki, stanowiące w szczególności enklawy i
półenklawy wśród gruntów wchodzących do Zasobu Własności Rolnej
Skarbu Państwa.
2. Sprzedaż, o której mowa w ust. 1 pkt 1-4, wymaga zgody
Dyrektora Generalnego, z zastrzeżeniem ust. 3, a sprzedaż, o której
mowa w ust. 1 pkt 5, może nastąpić na wniosek Dyrektora
Generalnego za zgodą Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów
Naturalnych i Leśnictwa.
Art. 38e. 1. Lasy, grunty i inne nieruchomości Skarbu Państwa
pozostające w zarządzie Lasów Państwowych mogą być przedmiotem
zamiany na lasy, grunty i inne nieruchomości w przypadkach
uzasadnionych potrzebami i celami gospodarki leśnej, po ich wycenie
przez osoby posiadające uprawnienia z zakresu szacowania
nieruchomości.
2. Zamiana dokonywana przez:
3. Nadleśniczy może samodzielnie sprzedać grunty leśne i nieleśne o
powierzchni do 1 ha, jeśli stanowią enklawę wśród gruntów innej
własności.
4. Sprzedaż lasów, gruntów i innych nieruchomości znajdujących się
w zarządzie Lasów Państwowych następuje w drodze przetargu.
1) nadleśniczego - wymaga zgody dyrektora regionalnej dyrekcji
Lasów Państwowych,
2) dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - wymaga zgody
Dyrektora Generalnego.
Prof. dr hab. Andrzej Nowak – Wycena nieruchomości leśnych i zadrzewionych
Prof. dr hab. Andrzej Nowak – Wycena nieruchomości leśnych i zadrzewionych
4
PODATEK LEŚNY
Ustawa z dnia 30.11.2002 o podatku leśnym. Dz.U.02.200.1682
Dokumentacja urządzeniowo - leśna
Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z
wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej
niż działalność leśna. Lasem w rozumieniu ustawy są grunty leśne
sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy.
Za działalność leśną, w rozumieniu ustawy, uważa się działalność właścicieli,
posiadaczy lub zarządców lasów w zakresie urządzania, ochrony i
zagospodarowania lasu, utrzymywania i powiększania zasobów i upraw
leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu -
drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa
leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym.
Dokumentację urządzeniowo - leśną tworzą następujące
dokumenty:
plan urządzenia lasu,
uproszczony plan urządzenia lasu,
inwentaryzacja stanu lasu.
Przy ich sporządzaniu uwzględnia się:
¾ wymogi:
ochrony,
urządzania,
ochrony
przeciwpożarowej, użytkowania lasu,
¾ wymogi ochrony przyrody i krajobrazu,
¾ zasady gospodarki w lasach uznanych za lasy ochronne,
¾ potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa,
¾ zagospodarowanie otoczenia lasów.
Podstawę opodatkowania podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasu,
wyrażona w hektarach, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
Podatek leśny od 1 ha, za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną
0,220 m 3 drewna, obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna
uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego
rok podatkowy.
Plan urządzenia lasu
Plan urządzenia lasu sporządza się na 10 lat dla lasów będących w
zarządzie Lasów Państwowych, dla każdego nadleśnictwa, a także dla
każdego obiektu będącego w użytkowaniu wieczystym na mocy
odrębnych przepisów.
Dla lasów ochronnych oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody
i parków narodowych stawka podatku leśnego ulega obniżeniu o 50%.
Średnią cenę sprzedaży drewna ustala się na podstawie komunikatu Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie 20 dni po upływie
trzeciego kwartału.
Uproszczony plan urządzenia lasu
Wykonuje się dla pozostałych lasów (komunalne, prywatne, agencyjne)
o ile kompleks ma powierzchnię co najmniej 10 ha.. Plan wykonuje się
na okres 10 lat, zatwierdza go wojewoda.
Rada gminy może obniżyć kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna,
przyjmowaną jako podstawa obliczania podatku leśnego na obszarze gminy.
Zwalnia się od podatku leśnego:
1) lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat;
2) lasy wpisane indywidualnie do rejestru zabytków;
3) użytki ekologiczne.
Inwentaryzacja stanu lasu
Inwentaryzacja stanu lasu, sporządzana na okres 10 lat, dla lasów jak w
przypadku uproszczonego planu urządzenia lasu ale o powierzchni
mniejszej od 10 ha.
hodowli,
Wycena lasów - podstawy prawne
Ustawa o gospodarce nieruchomościami
(j.t. Dz. U. nr 261 poz. 2603 z 2004 r.)
Art. 134
1. Podstawę ustalenia wysokości odszkodowania stanowi, z zastrzeżeniem art. 135,
wartość rynkowa nieruchomości.
2. Przy określaniu wartości rynkowej nieruchomości uwzględnia się w szczególności
jej rodzaj, położenie, sposób użytkowania, przeznaczenie, stopień wyposażenia w
urządzenia infrastruktury technicznej, stan nieruchomości oraz aktualnie
kształtujące się ceny w obrocie nieruchomościami.
3. Wartość rynkową nieruchomości określa się według aktualnego sposobu jej
użytkowania, jeżeli przeznaczenie nieruchomości, zgodne z celem wywłaszczenia,
nie powoduje zwiększenia jej wartości.
4. Jeżeli przeznaczenie nieruchomości, zgodne z celem wywłaszczenia, powoduje
zwiększenie jej wartości, wartość rynkową nieruchomości określa się według
alternatywnego sposobu użytkowania wynikającego z tego przeznaczenia.
Art. 135
1. Jeżeli ze względu na rodzaj nieruchomości nie można określić jej wartości
rynkowej, gdyż tego rodzaju nieruchomości nie występują w obrocie, określa się
jej wartość odtworzeniową.
2. Przy określaniu wartości odtworzeniowej nieruchomości, oddzielnie określa się
wartość gruntu, oddzielnie jego części składowych.
3. Przy określaniu wartości gruntu stosuje się przepis art. 134 ust.2-4.
4. Przy określaniu wartości budynków lub ich części, budowli, urządzeń
infrastruktury technicznej i innych urządzeń szacuje się koszt ich odtworzenia z
uwzględnieniem stopnia zużycia.
5. Przy określaniu wartości drzewostanu leśnego albo zadrzewień, jeżeli w
drzewostanie znajdują się materiały użytkowe, szacuje się wartość drewna
znajdującego się w tym drzewostanie. Jeżeli w drzewostanie nie występuje
materiał użytkowy lub wartość drewna, które może być pozyskane, jest niższa od
kosztów zalesienia i pielęgnacji drzewostanu, szacuje się koszty zalesienia oraz
koszty pielęgnacji drzewostanu do dnia wywłaszczenia.
6. Przy określaniu wartości plantacji kultur wieloletnich szacuje się koszty założenia
plantacji i jej pielęgnacji do czasu pierwszych zbiorów oraz wartość utraconych
pożytków w okresie od dnia wywłaszczenia do dnia zakończenia pełnego
plonowania. Sumę kosztów i wartość utraconych pożytków zmniejsza się o sumę
rocznych odpisów amortyzacyjnych, wynikającą z okresu wykorzystania plantacji
od pierwszego roku plonowania do dnia wywłaszczenia.
7. Przy określaniu wartości zasiewów, upraw i innych zbiorów jednorocznych
szacuje się wartość przewidywanych plonów według cen kształtujących się w
obrocie rynkowym, zmniejszając ją o wartość nakładów koniecznych w związku
ze zbiorem tych plonów.
1. ustawa z dnia 28.09.1991r. o lasach /jt. Dz.U. nr 45 poz. 435 z
2005r./,
2. ustawa z dnia 21.08.1997r o gospodarce nieruchomościami. /jt.
Dz.U. nr 261 poz. 2603 z 2004r./,
3. rozporządzenie Rady Ministrów z 21.09.2004r. w sprawie
wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego
/Dz.U. nr 207, poz. 2109/
4. zarządzenie nr 14 Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z
23 sierpnia 1985 r. w sprawie zasad ustalania wartości
drzewostanów /Dz. Urzęd. MLiPD nr 2, poz.7/,
5. rozporządzenie Ministra Środowiska z 20.06.2002r. w sprawie
jednorazowego odszkodowania za przedwczesny wyrąb
drzewostanu /Dz.U. nr 99 poz. 905/
6. rozporządzenie MOŚ,ZNiL z dnia 9 kwietnia 1998 r. w sprawie
szczegółowych zasad i trybu sprzedaży lokali i gruntów z budynkami
mieszkalnymi w budowie oraz kryteriów kwalifikowania ich jako
nieprzydatne Lasom Państwowym, a także trybu przeprowadzania
przetargu ograniczonego / Dz. U. nr 52, poz.327/
7. rozporządzenie MOŚ,ZNiL z dnia 25 maja 1998 r. w sprawie
szczegółowych zasad nabywania przez kierowników jednostek
organizacyjnych Lasów Państwowych lasów, gruntów
przeznaczonych do zalesienia oraz innych nieruchomości
stanowiących własność osób fizycznych i prawnych / Dz.U. nr
69, poz. 450/
8. rozporządzenie MOŚ,ZNiL z dnia 25 maja 1998 r. w sprawie
zasad i trybu przeprowadzania przetargu na sprzedaż lasów,
gruntów i innych nieruchomości znajdujących się w zarządzie
Lasów Państwowych / Dz. U. nr 69 poz. 451/
9. standard V.6 – Określenie wartości nieruchomości leśnych oraz
zadrzewionych i zakrzewionych, PFSRM, Warszawa 2004r.
Prof. dr hab. Andrzej Nowak – Wycena nieruchomości leśnych i zadrzewionych
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin