M. Dabkowski - Bullying - przemoc rowiesnicza, nastepstwa zdrowotne.pdf

(371 KB) Pobierz
Slide 1
Poznań, 30 XI 2006
Mirosław Dąbkowski
Katedra i Klinika Psychiatrii CM UMK Toruń
Bullying -
przemoc rówieśnicza : nasilenie
występowania i wpływ na zdrowie
uczniów
129212285.002.png
Bullying - przemoc
rówieśnicza - znęcanie się
Zamierzone, powtarzalne i
nieprowokowane zachowania
agresywne jednego lub grupy
sprawców wobec ofiary;
z zamiarem sprawienia jej bólu
fizycznego, przykrości, poniżenia lub
przerażenia jej;
najczęściej w obliczu grupy „widzów”;
z wyraźną nierównowagą sił -
niemożnością obronienia się ofiary i
poczuciem bezkarności sprawcy
Zapobieganie agresji w szkole
Poznań, 30 XI 2006
129212285.003.png
Bullying - znęcanie się
ma charakter bezpośredniego ataku lub
działań pośrednich .
Bullying bezpośredni:
fizyczny - popychanie, plucie, kopanie,
uderzanie, zabieranie i chowanie rzeczy,
zmuszanie do wykonywania poniżających,
ośmieszających i/lub odrażających
czynności, w tym kopro- i uro-filnych i
seksualnych
słowny (emocjonalny) - grożenie, poniżanie
przez przezywanie, wyśmiewanie, robienie
min i prowokowanie
Zapobieganie agresji w szkole
Poznań, 30 XI 2006
129212285.004.png
Bullying - znęcanie się
Bullying pośredni (ukryty):
relacyjny - obmawianie, rozpuszczanie
plotek, namawianie innych do izolacji
ofiary, odrzucenia jej i ignorowania
w tym - cyber bullying - umieszczanie w
sieci (e-maile, blogi, fora itp.)
oszczerczych informacji
Olweus 1993 , Nansel i in. 2003
Zapobieganie agresji w szkole
Poznań, 30 XI 2006
129212285.005.png
Bullying - fenomen społeczny
Sprawca - impulsywny; dominujący; bez
empatii; postrzegający pozytywnie przemoc;
łaknący społecznego prestiżu; z wysoką
samooceną
Ofiara - małe poczucie bezpieczeństwa;
lękowa; niski wskaźnik więzi rówieśniczych;
niskie poczucie kompetencji; czasem
outsider
aktywni „widzowie” - dostarczający
wzmocnienia społecznego
Zapobieganie agresji w szkole
Poznań, 30 XI 2006
129212285.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin