socjologia_sciaga.doc

(100 KB) Pobierz
SOCJOLOGIA

 

21  Społeczne oddziaływanie na jednostkę ludzką ( 4 mechanizmy ).

Człowiek żyjący w społeczeństwie poddany jest oddziaływaniom ze strony innych jednostek oraz grup. Społeczne oddziaływanie na jednostkę może dokonywać się przez cztery mechanizmy:

1  wychowawczy - świadome, celowe kształtowanie osobowości społecznej

poprzez wskazywanie danej jednostce wzorców, jak należy postępować właściwie. Dokonuje się tego przez perswazję, chwalenie czy ganienie, nagradzanie czy karanie. Jest to oddziaływanie w sposób jawny, przy czym wychowywanego traktuje się jako osobę, a nie podmiot.

2  manipulacja - polega na poddawaniu czyjegoś postępowania w określony

sposób poprzez działania pozbawiające tę jednostkę

możliwości podepnowania świadomej decyzji. Środki manipulacji, to celowe dostarczanie fałszywej wiedzy, operacje neurochirurgiczne, traktowanie narkotykami czy alkoholem. Manipulowanie wiedzą o jednostce ma pejoratywny wydźwięk, a możliwości są szerokie , może ona mieć tak pozytywne jak i negatywne skutki. Manipulacja negatywna to np. sekty.

3 oddziaływanie przez wybory fizyczne -(stanowienie przez wybory-jak to

określał  Cz Znamierowski)  polega

na takim kształtowaniu świata zewnętrznego, by dana osoba  wywierała sama pożądany sposób postępowania.  Na przykład zamiast zakazywać deptania trawników sadzmy w odpowiednich miejscach kolczaste krzrewy, a na przejściach przez tory umieszczamy barierki skłaniaiące do zawrócenia. Jest to oddziaływanie z pozoru bezosobowe, nie powodujące takich napięć społecznych jak nakazywanie komuś czegoś bez jego zgody

4 formułowanie, stanowienie norm - popartych sankcją.Kto nie postępuje

zgodnie z normą naraża się na wymierzenie sankcji za jej przekroczenie. Przykładem kontroli spolecznej poprzez normy tego rodzaju są przede wszystkim   normy   prawne   w   złożony   sposób  ustanowione   i   stosowane   przez

organizację państwową. Inne organizacje mają bardziej ograniczone możliwości wymierzania sankcji za przekroczenie ustanawianych przez nie norm.

24    Elementy więzi społecznej według J. Szczepańskiego.

Więź społeczna to długotrwały proces obfitujący w wielość różnorodnych działań. W koncepcji Szczepańskiego więź społeczna jest efektem rozwoju stosunków społecznych , wzajemnych oddziaływań, zależności społecznych i norm instytucjonalnych i obyczajowych, moralnych i religijnych. Wyróżnił 10 etapów,  następujących po sobie tworzenia więzi:

•    styczność przestrzenna

•    styczność psychiczna

•    styczność społeczna

•    wzajemne oddziaływanie

•    wzory działań społecznych

•    stosunki społeczne

•    zależności społeczne

•    instytucje społeczne

•    kontrola społeczna

•    organizacja społeczna

Więź społeczna tworzy się poprzez fakt bliskości przestrzennej, społecznej, dzięki czemuś , komuś , funkcjonowanie czegoś.

25   Pojęcie styczności i rodzaje styczności.

Styczność jest to kontakt wzrokowy ludzi spotykających się na jakiejś przestrzeni, który może się przerodzić w styczność społeczną czy psychiczną. Styczność przestrzenna - w życiu społecznym ludzie stykają się w różnych miejscach, nie daje to możliwości pojawienia się czegoś trwałego, gdyż ludzie zmieniają przestrzenie. Jeżeli styczność tych samych ludzi powtarza się w tych samych miejscach np. w obrębie osiedla, instytucji, dzielnicy - nazywamy to stycznością przestrzenną czy terenową. Jednostki stykające, identyfikują się wzrokowo.

Styczność   psychiczna   -   następuje   wówczas,   gdy   jednostki   stykające   się wyrażają zainteresowanie psychiczne.

Styczność  społeczna  -  to  wymiana  między  ludźmi   różnych   wartości   np. książek, czy komplementów. Kiedy ktoś się nam podoba łatwiej nawiązujemy kontakt,  a uśmiech jest  przyzwoleniem  do  wejścia  w  kontakt   społeczny. Styczność społeczna może być przelotna lub być zaczynem powiązań. Styczność społeczną dzielimy na:

•    rzeczową mającą charakter powiązania za pomocą rzeczy

•    osobistą o charakterze emocjonalnym, bezpośrednim Dzielimy również na:

•    prywatną

•    publicznąjak np. forum klasy

działań społecznych i ich znaczenie.

26   Wzory działań społecznych to schematy, przyjęte zasady określonej zbiorowości Wzory   działań   to   proste   kopiowanie   zachowań,   są   wyrazem   dziedzictwa kulturowego  takiego jak:   zwyczaje,  rytuały. Uznane za  ważne,  ułatwiające współżycie w grupie. Tworzone są poprzez akceptację tych, którzy je stosują. Nieakceptowane nie przechodzą do dziedzictwa kulturowego.

27  Wzajemne oddziaływania i ich znaczenie.

Wzajemne oddziaływanie powoduje, że nie umiera więź między ludźmi. Wzajemne oddziaływanie, to powtarzające się działania, mające zmienić coś w postępowaniu drugiej osoby, ma ono sprzężenie zwrotne.

A          B

Wzajemne oddziaływanie to świadome lub nieświadome działania w stosunku do drugiej osoby.

Oddziaływania są to styczności mające charakter serii działań skierowanych na określoną  jednostkę lub zbiorowość w celu wywierania wpływu i zmian.

28.Kontrola społeczna i jej znaczenie.

Kontrola społeczna jest systemem narzuconym każdej zbiorowości społecznej

i   służy   przestrzeganiu   norm   społecznych,   obyczajowych,   stanowi   ważny

elemeny ladu społecznego. Bez kontroli społecznej doszłoby do dezintegracji

i   grupa reozpadłaby  się.  Odgrywa  ważną rolę  w tworzeniu  trwałych więzi

międzyludzkich.

W   funkcjonowaniu   kontroli    społecznej    ważną   rolę   odgrywają   formalne   i

nieformalne mechanizmy :

•    mechanizm    psychospołeczny   -   to   posłuszeństwo   wobec   przyjętych zintegrowanych   norm   i   wartości.   Mechanizm  ten   to  rodzaj   sumienia, nakazu społecznego.

•    mechanizm   materialistyczny   -   kontroluje   poprzez   formy   materialne, swobodne poruszanie  ludzi w przestrzeni, ale    leż instytucja, rodzaje prawa pozwalające tym instytucją na swobodną kontrolę i wymierzanie kar.

29  Instytucje społeczne , przykłady i różne znaczenia.

Funkcjonalizm zakładał, że to co dobre może stać się instytucją społeczną, którą

tworzą nie tylko budynki, ale i więzi społeczne.

Instytucja społeczna wg. Ziembińskiego ma 3 znaczenia:

W znaczeniu normatywnym  -    instytucja społeczna to pewien  zespół  norm

wyróżnionych jako całość, normy dotyczące działań związanych z jakąś odrębną

dziedziną  spraw ,   które   są   powiązane   wspólnym   celem   (np. małżeństwa,

własności, rodziny, szkoły umocowane w prawie).

W   znaczeniu   funkcjonalnym    -    instytucja    społeczna    to    zespół   działań

wyznaczonych przez jakiś zbiór norm dotyczących jakiejś dziedziny życia (np.

wojsko, zakon, placówka wychowawcza).

W znaczeniu personalnym- instytucja społeczna oznacza osobę czy konkretny

zespól osób , działających na podstawie upoważnień , wskazania zawartego w

zespole   norm   najczęściej   prawnych   (np.   prokurator,   sędzia,   komisja,   jury

konkursu - a więc pewna grupa czy osoba).

Instytucja jest zbiorem charakterystycznych cech:

ma funkcje,

czynności dopuszczalne do załatwienia są jej przypisywane zgodnie z

typem,

ustalone role społeczne, -    dysponuje urządzeniami środkami dla załatwiania spraw,

sankcjami  w stosunku do osób wykonujących  te określone  zespoły

czynności,

dysponuje sankcjami w stosunku do osób , które są przedmiotem tych  działań         

  Instytucje możemy podzielić na :

•     formalne - zarejestrowane, działające zgodnie z prawem

•     nieformalne - grupy osób, które sobie pomagają coś organizują, ale nie są podporządkowane   statutom,   regulaminom,   a   działające   zwyczajowo, połączone więzią emocjonalną

30  

31   Rodzaje sankcji społecznych.

System   kontroli   społecznej  opiera   się   na  sankcji  czyli   reakcji  otoczenia   na zachowaine   jednostki   w   sytuacjach   społecznie   różnych   sankcje   mogą   być

pozytywne- negatywne, formalne i nieformalne. Możemy je podzielić na prawne - system kar i nagród ujęty przepisami, etyczne - kwalifikujące działania na moralne i  niemoralne, satyryczne - system drwin , ośmieszeń , lekceważenia , braku szacunku, religijne - system kar i nagiód stosowany we  wierzeniach  religijnych

            spisanych w formie dekalogu

32 Układy sankcji społecznych

Sankcje dają nam cztery układy

-  nieformalne, negatywne - dotkli we , mogą  wpływać destrukcyjnie , nie wiążą

jednostki z grupą, plotki , szyderstwo

- nieformalne, pozytywne - zachwyt,pochwała, szacunek, adoracja.

formalne negatywne - regulowane przepisami kodeksu, regulamin statut, dotkliwe dla sprawcy jednocześnie wskazują , że inni będą też tak karani,

formalne pozytywne - wyznaczone regulaminem, statutem, kodeksem ; nagrody  , pochwały, gratyfikacje.

Sankcje społeczne dają możliwość kontrolowania zachowań i przeciwdziałania złym relacjom międzyludzkim , gwarantują spokuj.

33  Główne cechy małych   grup społecznych

niewielka liczba członków, wszyscy znają się, bezpośrednie kontakty, prosta struktura, stykają się w miarę często, -    łączy je więź emocjonalna,

mogą być budowane inne rodzaje więzi.

34         Rodzina jako mała grupa społeczna.

To niewielka zbiorowość w której wszyscy członkowie utrzymują kontakty " twarzą w twarz", wszyscy znają się i pełnią określone role społeczne , mają poczucie więzi , odrębności , świadomości "my". Rodzina jako mała grupa społeczna jest najbardziej przyjazną strukturą dla człowieka w której realizuje najbardziej elementarne potrzeby społeczne ( uznanie, bezpieczeństwo, wsparcie psychiczne, bycie blisko z innymi jednostkami) , uczy grać role społeczne oraz stwarza warunki do grania tych ról. Jest najbardziej elementarną , małą , pierwotną , formalną ( regulują przepisy kodeksu rodzinnego i opiekuńczego) pozytywną , pierwotną grupą. Zaspakaja funkcje narzucone przez prawo, społeczeństwo, tradycję i obyczaj.

57  Cechy charakterystyczne zbiegowiska.

To przelotne skupienie ludzi , ktorzy są zainteresowani zdarzeniem , wydarzeniem , jest to zbiorowość osób podobnie reagujących na incydent , fakt, (wypadek , pożar)

wywołuje  go  bezinteresowna ciekawość  ale często troska o drugiego

człowieka , chęć sprawdzenia się  jako ratownik,

tworzą  go   ludzie   aktywni   ,  chcący  działać   ,   ludzie   wrażliwi   ale   też

gapiowie,

tylko    2    elementy    więzi    społecznych     styczność    przestrzenna    i

podobieństwo zachowań.

58   Cechy tłumu jako zbiorowości.

przelotne zgromadzenic ludzi co najmniej   kilkuset w jednym czasie i przestrzeni,

zbioiowość reagująca spontanicznie w identyczny sposób, może powstać z przekształcenia się publiczności skupionej, trudno go ogarnąć,

-    więź społeczna zawiązuje się dzięki styczności przestrzennej, sprzyja nawiązaniu więzi psychicznej,

czynnikami są bodźce emocjonalne - poczucie krzywdy, gniew, zemsta, odwet,

to zbiorowość falująca , nie ma stałego zachowania, kopiowanie zachowań sąsiada z tłumu.

59.Rodzaje tłumu -agresywny

•    występuje najczęściej,

•    walczy o swoje prawa,

•    może terroryzować instytucje lub grupę społeczną,

•    może dokonać linczu, -uciekający

•    pojawia się w formie paniki,

•    ratuje się ucieczką jednocześnie tratując, -nabywający

•    o cechach agresywnych,

•    powoduje grabienie mienia , niszczenie, -demonstrujący

•    zbiorowość    demonstrująca    przeciwko    pewnym    projektom, potępiająca wydarzenia politykę,

•    najbardziej świadomy, przekonany, celowy,

•    zdarza  się  że  "doklejają  "  się  do  niego  zupełnie  przypadkowi ludzie , którzy zachowują  się agresywnie.

60.Publiczność skupiona i jej przykłady.

Publiczność   może   występować  w  dwóch   formach:   skupiona   ( zebrana)   i rozproszona. Publiczność to zbiorowość nie grupa , tworzona przez ludzi  którzy w tym samym czasie odbierają identyczny przekaz informacji , treści , wiedzy. Publiczność skupiona ( zebrana) to zbiór ludzi , którzy przybyli do określonego miejsca w celach rozrywkowych, rekreacyjnych nazywana również audytorium. Publiczność zebrana składa się z ludzi połączonych , -stycznością przestrzenną, -łącznością psychiczną, -wzajemnie oddziaływujących,

     -nastawionych na wspólne działanie   np. kibice na stadionie , widzowie w teatrze, uczestnicy wiecu, koncertu,

-łatwo nią manipulować , może przerodzić się w tłum.

61   Publiczność rozproszona i jej przykłady.

Publiczność  może  występować  w  dwóch  formach   :  skupiona  (  zebrana)  i

rozproszona. Publiczność to zbiorowość nie grupa , tworzona przez ludzi  którzy

w tym samym czasie odbierają identyczny przekaz informacji , treści , wiedzy. 

Rozproszona - stanowią ją czytelnicy gazet , słuchacze radiowi , telewidzowie ,

internauci.

    -uczestniczą w odbiorze określonych treści , -nie ma tak silnego wzajemnego ocldzialywnia , -tworzy się dzięki analogii w potrzebach kulturalnych, -brakuje wspólnych, emocji,

-dzięki lieścią, przekazowi icaguje poprzez zmianę postaw, nastawień , opinię ale nie lak silnie jak skupiona.

64    Kultura materialna.

To zespół trwałych wartości rzeczowych , które mają wartość użytkową, i artystyczną i przechodzą do historii ze względu na oryginalność i nowatorstwo zawarte w formie , zliczamy do niej budynki, narzędzia pracy, stroje , instrumenty, naczynia

65  Kultura duchowa

To    wytwór     dążeń    jednostek     do    ideałów    piękna    , dobra ,prawdy ,

sprawiedliwości,  to  zespoły  wyobrażeń , dzielą  sztuki,  symbole , obyczaje zwyczaje, a także symboliczne przedmioty w których zawarta jest idea np. flaga

narodowa, hymn, godło państwa.

66 Struktura kultury.

Kultura    nie   jest    nigdy    sumą    prostą   kultur   jednostkowych   -    może   ona współtworzyć  kulturę Elementy składające  się na kultur ę :

      * kultura   osobista   -   ogół  sposobów   zachowania   się,   myśli  jednostki,

    wiedza.     Jest     zespolem     indywidualnych     niepowtarzalnch     cech

świadczących  o  stopniu   wiedzy,  umiejętności   grania  ról   społecznych,

zbiorem   cech  jej   postawy.   Każda   zbiorowość   to   zbiór  jednostek   o

określonej kulturze osobistej

* kultura zbiorowości - ogół wytworów, myśli działań, wartości, społeczne postępowania, które zostały przyjęte i zaakceptowane przez zbiorowość i nabrały specyficznej wartości. Zbiór najbardziej charakterystycznych cech zachowania.

Elementy kultury - czynności, przedmioty, idee, które wyznaczają ważne zadania dla zbiorowości działania, dają jej możliwość kontynuacji zachowań, są   przyjazne,    nie    utrudniają,    są   funkcjonalne.    Wyznaczają   kierunek cywilizacyjny. Kultura składa się z 2 komponentów:

-kultura materialna - to wszystko dotykalne, konkretne wytwory człowieka np. odkrycia archeologiczne , obiekty i wynalazki człowieka. Jest ona przekazywana kolejnym pokoleniom. Bez względu na zachodzące zmiany składniki kultury mateiialnej są ważną częścią fizycznego środowiska społeczeństwa.

kultura niematerialna - to duchowe wytwory społeczeństwa przekazywane przez pokolenia : wiedza, przekonania, wartości, normy , przepisy, zwyczaje, obyczaje, tabu, prawa, znaki , symbole, język.

67. Dziedzictwo kulturowe.

To przekazywanie kultury następnym pokoleniom w postaci wartości, idei, stylów zachowań, wytworów materialnych , sposobów konsumpcji, obyczaju, tradycji, najlepszych treści historycznych, narodowych, etnicznych następnym

Pokoleniom

68    Wartości  i  ich  rola w piocesie socjalizacji

Bez   wartości nie ma kultury. Wartość   to   pewna   idea,   sposób   zachowania Przedmiot y,   idee   w   stosunku,   do   kturych   ludzie   mają  szczególny  szacunekię drogą selekcji. Niekiedy wartości są ponadczasowe , ale te wartości są 

przyswajane   przez   jednostkę   w   procesie   socjalizacji.    Każda   zbiorowość wytwarza własne wartości  są one na ogół spójne  .  Układają się w całość -system wartości. To wartości, które ułatwiają człowiekowi życie pozwalają mu oceniać  innych. Kultura daje człowiekowi zbiór sposobów zachowań, kryteriów oceny. Każda kultura dokonuje weryfikacji wartości.

69    Kulturowy wzór zachowania.

  Kultura tworzy kulturowy wzór zachowań, najcenniejsze sposoby postępowania

Poprzez obecność kultury człowiek wie jak reagować w doniosłych, ważnych

sytuacjach społecznych.

Każda   epoka   ma   swojego   bohatera,   każda   zbiorowość   ma   zbiór   cech

przypisanych autorytetowi.  Wmawianie jednostce, że warto być najlepszym,

modelowym np. model biznesmena, Matki-Polki, sportowca.

72.Mechanizmy wpływu kultury na życie społeczne.

Wpływ pojawia się w momencie narodzin. Człowiek rodząc się w określonej

rodzinie ma narzuconą przynależność kulturową, scenariusz życia

Kultura jest najbardziej widoczna przez 4 mechanizmy wpływów :

•    socjalizacja

•    ustanawianie  systemów   wartości  dużych  kryteriów,  które  określają te wartości

•    ustalanie wzorów zachowania (sposób reagowania)

•    budowanie ideałów, ustalanie modelowych zachowań.

73.Cechy dużych grup społecznych.

-     składają się z kilkudziesięciu , kilkuset osób ( nie ma ograniczeń ),

-     liczebność uniemożliwia utrzymywanie bezpośrednich styczności,

-     niemożliwość     istnienia    bezpośrednich     stosunków     i     kontaktów psychicznych,

-     nie wchodzi w skład innych grup społecznych , najczęściej wchłania inne grupy   co świadczy że składa się z innych podgrup,

-     są częściej niż małe grupy sformalizowane np. klasa społeczna, warstwa społeczna , partia.

74 Pojęcie zróżnicowania społecznego

Zróżnicowanie społeczne - nadaje każdemu człowiekowi miejsce w świecie. Każdy należy do określonej grupy ze względu na swoje cechy. W pewnym stopniu decyduje o tym człowiek, urodzenie.                                   

Cechy społeczne różnicują położenie człowieka - 4 podstawowe różnice :

    * biologiczno-fizyczne   :   wyznacza je  wysoki  lub  niski  wzrost,  ludzie

sprawni i niepełnnosprawni  (np   podział te informuje nas ile osób jest chorych.

  *  demograficzne  : ludzie     młodzi,    w     średnim     wieku     itp.     Opisuje społeczeństwo w poszczególnych grupach *    psychiczne : zdrowi i chorzy psychicznie

* społeczne: fakt urodzenia (wyższe i niższe kasty). Zbiór kryteriów, które ułatwiają podział  społeczeństwa  z  racji  przynależności  do   istniejącej społeczności (narzucone) lub te, które człowiek sobie wypracuje, zmieni. Podział społeczny jest ważny z punktu widzenia polityki społecznej.

75  Różnice między ekonomicznym a funkcjonalnym ujęciem klasy społecznej. Różnią się pod 4 względami  :     1 .genezą klas społecznych,     2. ocena roli klas społecznych   dla   całej   struktury   społecznej,   3.   poglądami   na   naturę   klas społecznych, 4.ocena moralną nierówności społecznych.

76   Stanowisko S.Simona w ujmowaniu klasy

Zakładał , że klasy są wytworem stosunków społecznych , gospodarczych i sposobów produkcji. Uważał , że dzięki uprzemysłowieniu struktura społeczna

ulega przemianom sprzyjającym podziałowi na klasy Przemiany wywołane rozwojem przemysłu dzielą społeczeństwo na dwie klasy: klasę produkcyjną (przedsiębiorcy, robotnicy, rolnicy ) i klasę nieprodukcyjną ( wszyscy którzy nie produkują niezależnie od statusu społecznego...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin