Geometria podwozia.doc

(26 KB) Pobierz
Geometria podwozia

Geometria podwozia

 

      Prawidłowa geometria podwozia jest sprawą niezwykle ważną. Jeżeli kupiliście auto to pierwsze co powinno się zrobić to jechać sprawdzić geometrię podwozia. Kosztuje to około 50zł a może w przyszłości zapobiec utracie kontroli nad pojazdem. Koniecznie sprawdźcie wszystkie 4 koła Jak już auto jest na kanale to zwróćcie uwagę na stan podłużnic. Podłużnice w bmw mają to do siebie że zgnite lub po naprawach blacharskich lubią żyć własnym życiem. Takie auto jest zwyczajnie niebezpieczne. Dobrym pomysłem jest zmierzenie przekątnych auta w miejscach mocowania zawieszeń przedniego i tylnego. Odchyłka większa niż 5mm będzie wymagała ingerencji mechanika lub blacharza. Najczęstszym powodem jest odkształcenie podłużnic i wyrwanie sworzni trzymających tylną belkę. Jeżeli auto ma problemy z geometrią a przekątne są dobre to świadczy zwykle o wygięciu któregoś z wahaczy lub zwrotnicy przedniej na skutek uderzenia np. w krawężnik. Zarycie się bokiem w piach może skończyć się przestawieniem całej belki bez uszkodzeń wahaczy.

      Jeżeli wiemy że mamy prostą płytę i belki a geometria wykazuje błędy to należy bezwzględnie wymienić uszkodzony element. Nie pozwalajcie na ustawianie metodą rozwiercania kielicha i ustawiania na "śruby" poprzez przesunięcie mocowania teleskopu bądź sprężyny w kielichu. Taki warsztat omijajcie z daleka. BMW ma to do siebie że nie można wyregulować niczego oprócz zbieżności. Częstym przypadkiem są wybite gumy w tylnej belce, słychać wtedy stuki przy ruszaniu-hamowaniu. Taka belka robi w czasie jazdy co się jej podoba dając efekt "pływaczka".
Kolejna sprawa - końcówki drążków i sworzni. Jeśli stukają należy wymienić, jeśli skrzypią nie radzę jechać. Końcówka która ma luz błyskawicznie się rozpada. Następnym problemem są łożyska - lubią pękać przy uderzeniach albo znienacka dostawać luzów. Takie luźne łożysko można spróbować delikatnie dokręcić śrubą centralną na piaście, pamiętając o jej zabezpieczeniu.
      Zawieszenie w bmw jest naprawdę bardzo solidne. Wytrzymuje uderzenia które w innych autach powodują urwanie się elementów zawieszenia. Ja dzięki temu kilka razy już wracałem do domu o własnych siłach a teoretycznie nie powinienem. Konkretnie moje zawieszenie wytrzymało: dachowanie z kilkoma obrotami - po naprawie blacharskiej dalej jeździło, strzał innego auta w przednie koło - ugięta o centymetr zwrotnica - wymieniłem, wpakowałem się tyłem poślizgiem na wysoki krawężnik - felga, tylny wahacz; władowałem się 2 razy do rowu pod rząd - wyrwane sworznie mocujące tylną belkę, przyspawałem, przy okazji miałem możliwość wymienić poduszki gumowe; przestawiona w bok przednia belka. We wszystkich tych przypadkach odchyłki były ale dało się jechać! Dodam że w takim lanosie bądź cc wystarczy lekki strzał w przednie koło i pęka zwrotnica, jak nie pęknie to masakruje skrzynie biegów i te blaszki które oni nazywają podłużnicami. Są takie auta w którym zawieszenie da się zniszczyć nie uderzając cokolwiek - np. opel astra, w którym ktoś doradził kierowcy zaciągnąć ręczny, włączyć wsteczny i noga na gaz, pi.... i sprzęgło. Miał to być sposób na sprawdzenie luzów, skończyło się wyrwaniem obydwu końcówek i wbiciem się kół w karoserię....

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin