Dreszcz trwogi jest najlepszym ludzkości udziałem. (J. W. Goethe). W stronę tragedii Sofoklesa Król Edyp.pdf

(107 KB) Pobierz
KARTA PRACY NR 1
KONSPEKT LEKCJI
Z JĘZYKA
POLSKIEGO
TEMAT: Dreszcz trwogi jest najlepszym ludzkości udziałem” (J.W. Goethe).
W stronę tragedii Sofoklesa „Król Edyp.”
Cele ogólne:
·
doskonalenie umiejętności analizy tekstu literackiego
·
poznanie wyznaczników gatunkowych tragedii antycznej
·
uporządkowanie pojęć dotyczących teatru starożytnej Grecji
Cele operacyjne:
·
definiowanie pojęcia „tragedia”
·
utrwalenie pojęć „katharsis”, konflikt tragiczny”
·
utrwalenie wiedzy o Sofoklesie
·
przypomnienie podstawowych wiadomości o genezie teatru
·
przypomnienie istoty konfliktu tragicznego w „Antygonie” Sofoklesa
·
utrwalenie treści mitów o rodzie Labdakidów oraz o wojnie trojańskiej
·
uświadomienie roli, jaką w świecie mitów odgrywa przeznaczenie
·
określenie konfliktu tragicznego w dramacie „Król Edyp”
·
kształcenie sprawności językowej i umiejętności wnioskowania
- konstruowanie odpowiedzi ustnej dotyczącej poznanego wcześniej materiału
- werbalizowanie wniosków z analizy problemu
Metoda: problemowa
praca w grupach, praca z tekstem
Pomoce:
·
karty pracy
·
plansza ilustrująca następstwo epok z umieszczonymi informacjami, celowo dobranymi do lekcji
·
materiał literacki; teksty, cytaty
·
słowniki terminów literackich
·
„Słownik mitów i tradycji kultury” W. Kopalińskiego
Tok lekcji
I. Wprowadzenie
1. Analiza cytatu podanego w temacie lekcji z informacją o jego autorze
·
co stanowi ideę tragedii według Goethego?
·
jaki warunek musi być spełniony, żeby dzieło mogło być tragedią?
·
jaki warunek stawiali tragedii ci, którzy tragedię stworzyli?
1
269780056.005.png
2. Przypomnienie wiadomości na temat teatru greckiego
jaka była geneza dramatu (tutaj krótko o powstaniu teatru, twórcy
i gatunki)
dlaczego Sofoklesa uznano za najwybitniejszego twórcę teatru
greckiego? (tytuły dzieł)
formułowanie wniosku (Sofokles potrafił najdoskonalej
„wzbudzać dreszcz trwogi”)
3. Zapis tematu:
Dreszcz trwogi jest najlepszym ludzkości udziałem” (J.W. Goethe).
W stronę tragedii Sofoklesa „Król Edyp.”
II. Rozwinięcie
1.Definiowanie pojęcia „tragedia” na podstawie wypowiedzi Arystotelesa
(„Poetyka”) i „Słownika terminów literackich”
Sofokles stworzył tragedię, która stawała się wzorem dla późniejszych dzieł, na
podstawie jego tragedii Arystoteles zdefiniował gatunek i przedstawił jego
charakterystykę.
tutaj analiza wypowiedzi Arystotelesa (cytaty w załączeniu)
-przedstawienie akcji, która dotyczy spraw ważnych
-zastosowanie pięknego, poetyckiego języka
-forma dramatyczna, czyli podział na role
-budowanie litości i trwogi – doprowadzenie do oczyszczenia
analiza definicji słownikowej
-konflikt dwóch racji, jako podstawowy składnik akcji
-bohaterowie tragiczni świadomi swej klęski
Karta pracy
Notowanie
We wszystkich wypowiedziach na temat tragedii pojawia się informacja, że
musi wywoływać u odbiorcy emocje. Jak nazywamy tę funkcję tragedii?
3.Definiowanie pojęcia „konflikt tragiczny”.
(najpierw na podstawie opracowywanej w gimnazjum „Antygony”)
4. Próby odpowiedzi na pytanie: dlaczego król Edyp jest postacią tragiczną?
2
2. Próba zdefiniowania i przypomnienia pojęcia „katharsis”.
269780056.006.png 269780056.007.png
Historia Edypa
Tragizm postaci
-chciał uniknąć przeznaczenia, nie chciał być ojcobójcą
-jako władca troszczył się o poddanych, chciał odkryć tajemnicę klęsk w Tebach
-nie chciał ukrywać prawdy
-sam na siebie wydał wyrok, mówiąc:
„I tak złoczyńcy klnę, aby on w życiu
Czy ma wspólników, czy sam w ukryciu
Nędzy, pogardy doświadczył i sromu”
-tragizm tej postaci oddają najlepiej słowa Chóru
(interpretacja i notowanie)
Karta pracy
III. Podsumowanie
1.Rola fatum w świecie mitów
-Edyp nie uniknął przeznaczenia, doprowadziło ono do jego klęski
-przeznaczenie miło wpływ na losy innych bohaterów, jakich?
2. Na czym polegał konflikt tragiczny przedstawiony w „Królu Edypie” ?
3. W jaki sposób realizuje się funkcja „katharsis” w omawianej tragedii, na czym ona polega?
Zadanie
Tragedia Edypa to jego niewiedza, klęska to poznanie.
Rozwiń myśl, wykazując, że Edyp jest postacią tragiczną.
Rozbuduj otrzymaną mapę myśli na temat teatru greckiego lub
wykonaj własną z podaniem nowych informacji zdobytych
z dodatkowej literatury naukowej i popularno-naukowej.
Nieobowiązkowo,
dla
zainteresowanych
KARTA PRACY
„W martwocie nigdy dobra nie upatrywałem, dreszcz trwogi jest
najlepszym ludzkości udziałem . ”
(J.W. Goethe „Faust”)
3
269780056.008.png 269780056.001.png
„Tragedia jest to naśladowcze przedstawienie akcji
poważnej, skończonej i posiadającej wielkość, wyrażone
w języku ozdobnym, odmiennym w różnych częściach
dzieła, przedstawione w formie dramatycznej, a nie
narracyjnej, które przez wzbudzenie litości i trwogi
doprowadza do oczyszczenia tych uczuć”.
Arystoteles „Poetyka
„O śmiertelnych pokolenia!
Życie wasze to cień cienia.
Bo któryż człowiek więcej tu szczęścia zażyje
Nad to, co w sennych rojeniach uwije,
Aby potem z biegiem zdarzeń
Po snu chwili runąć z marzeń.”
Sofokles „Król Edyp”
Stasimon IV
„A więc bacząc na ostatni bytu ludzi kres i dolę,
Śmiertelnika tu żadnego zwać szczęśliwym nie należy,
Aż bez cierpień i bez klęski krańców życia nie przebieży”
Sofokles „Król Edyp”
Exodos (wyp. Chóru)
4
269780056.002.png 269780056.003.png 269780056.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin