Formy instytucjonalne ułatwiające obrót handlowy [ formy zorganizowane rynków hurtowych]:
¾ giełdy towarowe – oferuje się towary w formie standartów [np. ropa naftowa w baryłkach], w określonych miastach i w określonym czasie, na giełdę nie przynosi się towarów jako takich tylko oferuje się to, co się ma, ale nie trzeba tego pokazywać, najczęściej transakcje dokonywane są przez maklerów reprezentujących kogośtam; dwa rodzaje transakcji: rzeczywiste – gdy ktoś kupuje to, co ktoś inny oferuje dla siebie [3-10% wszystkich transakcji] i nierzeczywiste – gdy ktoś kupuje aby odsprzedać bez oglądania tego, co się kupiło; giełdy są miejscem, gdzie ustala się cena równowagi – podaż i popyt się równoważą,
¾ aukcje – stałe w danym miejscu lub doraźne, np. aukcje kwiatowe w Holandii, dzieł sztuki; trzeba przynieść ze sobą i pokazać to, co chce się sprzedać; licytację prowadzi aukcjoner, można żądać przed rozpoczęciem waranów [kaucji]; niekiedy licytuje się partie towarów, tzw loty; w Holandii jest dość specyficznie – ceny idą w dół a nie w górę, jak przeważnie,
¾ przetargi między podmiotami gospodarczymi, np. na wykonanie produkcji, dostarczenie zasobów; przetargi mogą być otwarte, czyli publiczne, gdzie każdy może wziąć w nich udział, lub zamknięte, ograniczone,na które trzeba mieć zaproszenie aby wziąć w nich udział; valium – najtańsza i najlepsza oferta [?],
¾ targi i wystawy – krajowe lub międzynarodowe, spotkania sprzedających i kupujących, pokazanie oferty, podglądanie konkurencji,
¾ centra handlu hurtowego – stałe miejsca, w które producenci dostarczają swoje produkty, a kupującymi są hurtownicy, mogą dot artykułów przemysłowych, żywności, chemii gospodarstwa domowego, np. odzież w Tuszynie pod Łodzią, największe w Dallas w USA,
Formy handlu detalicznego:
¾ sprzedaż sklepowa
o sklepy tradycyjne, np. ogólnospożywcze + drobna chemia; sklepy specjalistyczne, np. rzemieślnicze, przy piekarniach, butiki,
o domy towarowe = handlowe [czasem te pojęcia są rozróżniane], różne oferty towarowe, np. bardzo ekskluzywne jak Harold’s [jakkolwiek się to pisze] w Londynie, standardowe jak Mark’s & Spencer [jakkolwiek się to pisze], C&A,
o supermarkety – 500 – 2500 m2 powierzchni, małe zaplecze magazynowe, parterowe, w dzielnicach,
o hipermarkety – powyżej 2500 m2 powierzchni,, tanie, na obżerzach miast, dodatkowo inne branże w pasażu, 50 – 60% to żywność w szerokim i głębokim asortymencie, cała reszta mniej zróżnicowana, mniejsza obsługa, więcej kas, minimum 20000 produktów, parking, często bezpłatny autobus, zakupy planowane a nie codzienne, zakupy rodzinne, sklepy specjalizacji … np. Castorama, Obi,
o domy dyskontowe na poziomie hurtowni np. Makro Cash&Carry lub na poziomie detalu np. Biedronka,
o ośrodki handlowe = shoping center, zgrupowanie w jednym miejscu handlu detalicznego o różnych formach, ale także przedsiębiorstw usługowych itp., najczęściej jeden administrator, np. gmina, urząd miasta, np. Plaza w Rudzie Śląskiej,
¾ sprzedaż poza sklepowa
o obnośna, obwoźna – marketing bezpośredni, sieciowy, np. Avon, Zepter, odkurzacze Rainbow, ajenci, konsultanci,
o sprzedaż na odległość, wysyłkowa – kupuje się wysyłając zamówienie do przedsiębiorstwa z miejsca poza jego siedzibą, internetowa, telefoniczna, pocztowa, faxowa, towar dostarczany jest począ lub przez posłańca,
o sprzedaż z automatów – kawa, napoje, ale nie tylko,
o sprzedaż uliczna – targowiska, bazary
Techniki sprzedaży
o tradycyjne – lada + sprzedawca,
o preselekcyjne – kupujący ogląda próbkę a potem dostaje towar, np. buty,
o samoobsługa
Promocja
promowanie, pobudzanie, laurowanie [?]
obejmuje zespół działań i środków, za pomocą których przedsiębiorstwo przekazuje na rynek informacje o produkcie i firmie, kształtuje potrzeby nabywców, pobudza i ukierunkowywuje popyt.
Promocję nazywa się czasem komunikowaniem się z rynkiem, z otoczeniem.
Jest przepływem dwukierunkowym, firmy śledzą reakcje konsumentów [czy akceptują promocję, czy kupują produkty]
Funkcje promocji:
¾ informacyjna,
¾ wspierania procesu sprzedaży,
¾ konkurencyjna – lepsze przebicie na rynku z promocją.
Instrumenty promocji:
¾ reklama,
¾ sprzedaż osobista,
¾ promocja sprzedaży [sprzedaż dodatkowa, uzupełniająca],
¾ public relations = propaganda marketingowa.
Związki promocji z pozostałymi elementami marketingu mix:
¾ z produktem – promocja pokazuje produkt, markę, związek z fazami cyklu produktu,
¾ z ceną – koszty promocji powodują wzrost ceny produktu; cena może być przedmiotem promocji,
¾ z dystrybucją – strategie:
o push – promocja producenta skierowana na hurt i detal; cel: uzyskanie „efektu pełnej półki”,
o pull – promocja adresowana do konsumentów; cel: podtrzymanie dużego popytu finalnego.
Etapy programu promocji [formułowanie, planowanie, budowanie]:
¾ formułowanie celów p… promocji [np. na rok], a cele mogą być:
o ekonomiczne – np. zwiększenie sprzedaży, zysków, eliminacja zapasów,
o społeczne = psychograficzne – budowa lub poprawa znajomości lub wizerunku firmy, pozyskanie lojalności,
¾ identyfikacja adresatów promocji – także mass media, dziennikarze, władze lokalne, społeczeństwo, pracownicy firmy,
¾ ustalanie budżetu promocyjnego, metodami pragmatycznymi np. procent od sprzedaży, od obrotu, w oparciu o możliwości, o wydatki konkurencji na promocję, w stosunku do średniego budżetu promocyjnego w danej branży; metodami ukierunkowanymi, zorientowanymi na osiągnięcie założonego celu,
¾ określenie kompozycji instrumentów, narzędzi, które się uzupełniają a nie wykluczają [efekt halo = synergii] – zależy to od budżetu, przyjętych celów i segmentu rynku, do którego kierujemy promocję,
¾ ocena efektów skuteczności promocji – odbywa się różnymi metodami:
o efektów handlowych – szacuje się na ile promocja wpłynęła na wielkość sprzedaży,
o testy, w których pada się stopień znajomości firmy, wizerunek firmy, opinie o firmie, wskaźnik sympatii, lojalności.
Marketing. 25-05-2005. Wykład 10. str 1.
aisza24