Wymagania zasadnicze i procedura oceny zgodności sprzętu elektrycznego.pdf

(328 KB) Pobierz
23491172 UNPDF
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 3/2004
nia CE [4] na maszynie (na elementach
bezpieczeństwa oznakowania tego się nie
umieszcza).
Zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia
2002 r. o systemie oceny zgodności
(DzU nr 166 poz. 1360 ze zm.), wyroby
dostarczane wyłącznie na rynek polski
do czasu przystąpienia Rzeczypospolitej
Polskiej do UE nie podlegają obowiązko-
wi oznakowania znakiem CE. Do tego
czasu pozostają w mocy obowiązujące
w Polsce przepisy w sprawie znakowa-
nia (znak B).
W niektórych przypadkach maszyny
mogą jednocześnie podlegać innym
dyrektywom, w których przewidziano
oznakowanie znakiem CE. W takiej sy-
tuacji znak CE na maszynie oznacza, że
spełnia ona wszelkie wymagania, które
jej dotyczą, wynikające ze wszystkich
dyrektyw, którym podlega.
Znak CE winien być umieszczony na
każdej maszynie w taki sposób, aby był
widoczny i czytelny przez cały okres jej
użytkowania.
dr inż. MAREK DŹWIAREK
Centralny Instytut Ochrony Pracy
– Państwowy Instytut Badawczy
Wymagania zasadnicze i procedura
oceny zgodności
sprzętu elektrycznego
Autor omówił w artykule główne postanowienia rozporządzenia ministra gospodarki,
pracy i polityki społecznej z dnia 12 marca 2003 r. w sprawie zasadniczych wyma-
gań dla sprzętu elektrycznego, które wdraża do prawa polskiego przepisy dyrektywy
73/23/EWG.
AKTY PRAWNE
[1] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Ra-
dy 98/37/WE z 22 czerwca 1998 r. w sprawie
ujednolicenia przepisów dotyczących maszyn.
OJ, L 297 23.07.1998. Wersja polska: CIOP,
Warszawa 2001
[2] Dyrektywa Rady 73/23/EWG z 19 lutego1973 r.
w sprawie ujednolicenia przepisów prawnych
państw członkowskich dotyczących urządzeń
elektrycznych zaprojektowanych do stosowania
w określonych przedziałach napięć. OJ, L 077,
26.03.1975. Wersja polska: CIOP, Warszawa 1992
[3] Dyrektywa 89/336/EWG z 3 maja 1989 r.
o zbliżeniu praw państw członkowskich doty-
czących kompatybilności elektromagnetycznej.
OJ, L 139, 23.05.1989
[4] Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 10 kwietnia 2003 r.
w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn i ele-
mentów bezpieczeństwa. DzU nr 91, poz. 858
[5] Ustawa z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym
bezpieczeństwie produktów. DzU nr 229, poz.
2275
[6] Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 12 marca 2003 r.
w sprawie wymagań zasadniczych dla sprzętu
elektrycznego. DzU nr 49, poz. 414
[7] Ustawa z dnia 21 lipca 2000 r. – Prawo teleko-
munikacyjne. DzU nr 73, poz. 852 ze zm.
[8] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury
z dnia 2 kwietnia 2003 r. w sprawie dokonywa-
nia oceny zgodności aparatury z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi kompatybilności
elektromagnetycznej oraz sposobu jej oznako-
wania. DzU nr 90, poz. 848
[9] Community Legislation on Machinery.
Comments on Directives 98/37/EC. www.ce-
marking.org
Essential requirements and procedure for conformity assessment of electric equipment
The article discusses the main provisions of the decree of the Minister of Economy, Labour
and Social Policy of 12 March 2003 on essential requirements for electric equipment, which
implements into Polish law the regulations from the directive 73/23/EEC.
Dyrektywa tzw. niskonapięciowa 73/23/
EWG z dnia 19 lutego 1973 roku jest jed-
ną z najstarszych dyrektyw zaliczanych
do tzw. nowego podejścia. W 1993 roku
została zmieniona dyrektywą 93/68/EWG.
Zmiana ta dotyczyła dostosowania wy-
magań dyrektywy 73/23/EWG do pro-
cedur oceny zgodności oraz znakowania
wyrobów znakiem CE. Po wprowadzeniu
tej zmiany dyrektywa ta została w pełni
zharmonizowana z zasadami nowego
i globalnego podejścia.
Do prawodawstwa polskiego przepisy
tej dyrektywy zostały wprowadzone roz-
porządzeniem ministra gospodarki, pracy
i polityki społecznej z dnia 12 marca 2003
roku w sprawie zasadniczych wymagań
dla sprzętu elektrycznego, dalej zwanym
„rozporządzeniem”. Rozporządzenie to
wejdzie w życie z dniem uzyskania przez
Rzeczpospolitą Polską członkostwa
w Unii Europejskiej, tj. 1 maja 2004 r.
Odpowiedzialnym za realizację wy-
magań określonych w rozporządzeniu
jest zawsze producent lub jego upoważ-
niony przedstawiciel. W dalszej części
artykułu pod pojęciem „producent”
będziemy rozumieć również jego upo-
ważnionego przedstawiciela.
Zakres rozporządzenia
Rozporządzenie stosuje się do wszyst-
kich urządzeń elektrycznych zdeiniowa-
nych jako urządzenia zaprojektowane do
zasilania prądem:
– zmiennym o napięciu wyższym od
50 V i niższym od 1000 V
– stałym o napięciu wyższym od 75 V
i niższym od 1500 V
Wymienione zakresy dotyczą napięć
występujących na wejściach i wyjściach
urządzenia. Natomiast wewnątrz urzą-
dzeń mogą występować inne napięcia,
także wyższe.
Urządzenia zasilane z baterii lub
akumulatorów o napięciu wykraczają-
cym poza wymienione zakresy nie są
objęte rozporządzeniem, ale ładowarki
do tych akumulatorów oraz zasilacze
będą nim objęte, jeśli zasilane są napię-
ciem z powyższego zakresu. Natomiast
urządzenia zasilane z baterii o napięciu
mieszczącym się w tych zakresach są
objęte rozporządzeniem.
Rozporządzenie nie dotyczy:
1) sprzętu elektrycznego przezna-
czonego do użytkowania w atmosferze
zagrożonej wybuchem,
13
23491172.020.png 23491172.021.png 23491172.022.png 23491172.023.png 23491172.001.png 23491172.002.png
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 3/2004
2) sprzętu elektrycznego o przezna-
czeniu radiologicznym i medycznym,
3) elektrycznych części dźwigów
osobowych i towarowych,
4) liczników energii elektrycznej,
5) wtyczek i gniazd do użytku do-
mowego,
6) urządzeń sterujących do ogrodzeń
pod napięciem,
7) specjalistycznego sprzętu przezna-
czonego do użytkowania na statkach,
w samolotach lub w taborze kolejowym,
spełniającego wymagania bezpieczeń-
stwa ustalone przez organizacje mię-
dzynarodowe, których Rzeczpospolita
Polska jest członkiem.
Urządzenia wymienione w pkt. 1 – 4
są objęte zakresem innych dyrektyw
i będą oznaczane znakiem CE w celu
potwierdzenia zgodności z tamtymi
dyrektywami. Pozostałe (pkt. 5 – 7) nie
są objęte zakresem innych dyrektyw no-
wego podejścia i w związku z tym nie
są znakowane znakiem CE, a odnoszą
się do nich przepisy dotyczące ogólnego
bezpieczeństwa produktów.
Rozporządzenie nie obejmuje także
zjawisk dotyczących kompatybilności
elektromagnetycznej. Dotyczy nato-
miast wszystkich zagrożeń związanych
z użytkowaniem wyposażenia elektrycz-
nego, uwzględniając nie tylko zagroże-
nia elektryczne, ale także mechaniczne,
chemiczne i wszystkie inne, które mogą
wynikać z oddziaływania prądu elek-
trycznego. Natomiast promieniowanie
elektromagnetyczne jest uwzględnione
tylko w aspekcie jego oddziaływania na
zdrowie ludzi i zwierząt domowych.
1) zagrożenia stwarzane przez
sprzęt,
2) zagrożenia, które mogą powstawać
na skutek oddziaływania czynników ze-
wnętrznych na sprzęt.
Zagrożeniami stwarzanymi przez
sprzęt są:
– zagrożenia wynikające z możliwości
dotyku pośredniego lub bezpośredniego
– temperatura, łuk, lub promienio-
wanie
– zagrożenie o charakterze nieelek-
trycznym, np. poparzenie, otrucie,
zranienie.
Sprzęt powinien być tak zaprojekto-
wany, aby wszystkie możliwe zagroże-
nia były wyeliminowane lub powinny
być zastosowane odpowiednie środki
techniczne zapobiegające ich skutkom,
w szczególności należy stosować izolację
odpowiednią do dających się przewidzieć
warunków użytkowania.
Aby zapobiec zagrożeniom wynika-
jącym z oddziaływania na sprzęt czyn-
ników zewnętrznych, należy przewidzieć
i zastosować środki techniczne, tak aby:
– spełniał on przewidywane wymaga-
nia mechaniczne
– był odporny na wpływy nieme-
chaniczne w dających się przewidzieć
warunkach otoczenia
– nie narażał ludzi, zwierząt domo-
wych oraz mienia na niebezpieczeństwo
związane z możliwymi do przewidzenia
warunkami przeciążenia.
Przy projektowaniu sprzętu spełnia-
jącego te wymagania należy stosować
zasady dobrej praktyki inżynierskiej.
Powstaje pytanie: kiedy możemy stwier-
dzić, że skonstruowany przez nas sprzęt
rzeczywiście spełnia te wymagania.
Podstawową zasadą jest stosowanie
wymagań norm zharmonizowanych,
które należy traktować właśnie jako
zasady dobrej praktyki inżynierskiej.
W przypadku, gdy brak jest norm zhar-
monizowanych, należy stosować normy
IEC. Jeśli także normy IEC nie obejmują
swoim zakresem wytwarzanego sprzę-
tu, wówczas można stosować normy
i przepisy krajowe, które opracowano
z uwzględnieniem przepisów bezpie-
czeństwa Międzynarodowej Komisji do
Spraw Przepisów Zatwierdzania Sprzętu
Elektrycznego.
Aby zapewnić, że sprzęt będzie użyt-
kowany zgodnie z przeznaczeniem, po-
winny być na nim umieszczone wszystkie
informacje, których znajomość i prze-
strzeganie są warunkiem bezpieczeństwa.
Jeśli nie jest możliwe umieszczenie ta-
kich informacji bezpośrednio na sprzęcie,
to podaje się je w instrukcji obsługi lub
karcie gwarancyjnej.
Na sprzęcie powinny się znaleźć tak-
że informacje identyikujące producenta,
a więc nazwa producenta, znak irmowy
lub znak towarowy. Powinny być one
umieszczone także w instrukcji obsługi
i karcie gwarancyjnej. W przypadku, gdy
informacje te nie mogą być zamieszczo-
ne bezpośrednio na sprzęcie, można je
umieścić na opakowaniu.
Procedura
oceny zgodności
Procedura oceny zgodności z wyma-
ganiami rozporządzenia jest najprostszą
procedurą spośród wszystkich przewidzia-
nych w dyrektywach nowego podejścia.
Schematycznie została przedstawiona na
rys. 1. Przewiduje ona jedynie moduł A.
Oceny zgodności dokonuje się na
podstawie wewnętrznej kontroli pro-
dukcji sprzętu. Kontrola ta ma na celu
upewnienie się, że wyprodukowany
sprzęt spełnia wymagania zasadnicze
rozporządzenia (dyrektywy). W tym
celu producent sporządza dokumentację
techniczną, która powinna zawierać
wszystkie informacje niezbędne do po-
twierdzenia, że sprzęt ten spełnia wszyst-
kie wymagania zasadnicze. Powinna ona
zwierać co najmniej:
Zasadnicze wymagania
bezpieczeństwa
Zgodnie z rozporządzeniem, sprzęt
elektryczny może być wprowadzony do
obrotu tylko wówczas, jeżeli po skon-
struowaniu zgodnie z zasadami dobrej
praktyki inżynierskiej w zakresie zasad
bezpieczeństwa nie zagraża bezpieczeń-
stwu ludzi, zwierząt domowych i mieniu,
pod warunkiem jego właściwego zainsta-
lowania, utrzymywania we właściwym
stanie technicznym i użytkowania zgod-
nie z przeznaczeniem.
Zagrożenia, które należy uwzględ-
niać przy projektowaniu i wytwarzania
sprzętu są podzielone w rozporządzeniu
na dwie grupy:
Rys. 1. Procedura oceny zgodności sprzętu elektrycznego
14
23491172.003.png 23491172.004.png 23491172.005.png 23491172.006.png 23491172.007.png 23491172.008.png 23491172.009.png 23491172.010.png 23491172.011.png 23491172.012.png 23491172.013.png 23491172.014.png
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 3/2004
1) ogólny opis sprzętu,
2) koncepcję konstrukcyjną oraz ry-
sunki wykonawcze i schematy elemen-
tów, podzespołów oraz obwodów,
3) opisy i objaśnienia niezbędne do
zrozumienia rysunków i schematów oraz
działania sprzętu elektrycznego,
4) wykaz zastosowanych w całości
lub częściowo norm oraz, w przypadku
niestosowania norm, opisy rozwiązań
przyjętych w celu spełnienia wymagań
zasadniczych,
5) wyniki przeprowadzonych obliczeń
konstrukcyjnych i sprawdzeń,
6) sprawozdania z badań.
Producent lub jego upoważniony
przedstawiciel przechowuje dokumen-
tację techniczną wg ogólnych zasad
przez okres 10 lat od daty wyproduko-
wania ostatniego egzemplarza sprzętu.
Dokumentacja ta powinna być dostępna
do wglądu dla instytucji upoważnionych
do prowadzenia nadzoru nad rynkiem.
Obowiązkiem producenta jest zapew-
nienie (deklaracja zgodności), że każdy
wyprodukowany egzemplarz sprzętu
jest zgodny z dokumentacją techniczną
i spełnia wymagania rozporządzenia
(dyrektywy).
Po sporządzeniu dokumentacji, prze-
prowadzeniu niezbędnych sprawdzeń
i upewnieniu się, że sprzęt spełnia wyma-
gania zasadnicze, producent sporządza
deklarację zgodności oraz umieszcza na
wyrobie znak CE. Deklarację zgodności
producent przechowuje wraz z doku-
mentacją techniczną wyrobu. Jeśli wy-
rób produkowany jest poza obszarem
UE, a producent nie ma upoważnionego
przedstawiciela, to obowiązek przecho-
wywania dokumentacji, sporządzania de-
klaracji zgodności i znakowania znakiem
CE spoczywa na importerze.
Znak CE powinien być widoczny,
czytelny i trwały. Umieszcza się go
bezpośrednio na wyrobie. Jeśli nie jest
to możliwe, to na jego opakowaniu, in-
strukcji użytkowania lub karcie gwaran-
cyjnej, pod warunkiem, że nie zmniejsza
to jego widoczności i czytelności.
w szczególnych przypadkach, producent
może skorzystać z pomocy jednostek no-
tyikowanych. Ma to miejsce na przykład,
gdy brak jest norm zharmonizowanych.
W takim przypadku producent jest zobo-
wiązany do sporządzenia dokumentacji,
która wskaże rozwiązania techniczne
zastosowane w celu zapewnienia
zgodności wyrobu z rozporządzeniem.
Istotną częścią tej dokumentacji może
być raport z badań przeprowadzonych
w jednostce notyikowanej, aczkolwiek
ich przeprowadzenie nie jest obowiąz-
kowe. Posiadanie takiego raportu może
natomiast znacznie uprościć procedury
postępowania w przypadku wystąpienia
zastrzeżeń, co do zgodności wyrobu
z rozporządzeniem.
Szczególna rola przypada jednostce
notyikowanej w przypadku wyrobów
objętych zakresem kilku dyrektyw. Na
przykład, w przypadku maszyn zasila-
nych energią elektryczną należy stosować
wymagania obu dyrektyw: maszynowej
i niskonapięciowej. Zgodnie z dyrekty-
wą maszynową, maszyny wymienione
w załączniku IV podlegają obowiązkowej
ocenie przez jednostkę notyikowaną. W
procesie tej oceny jednostka notyikowa-
na w zakresie dyrektywy maszynowej
powinna uwzględnić także zagrożenia
związane z oddziaływaniem energii elek-
trycznej. W ramach tej oceny jednostka
notyikowana powinna uwzględnić wy-
niki oceny zgodności zastosowanej do
podzespołów elektrycznych w maszynie.
Ocenie będzie podlegać wówczas jedynie
poprawność połączenia tych podzespołów,
a nie same podzespoły.
Dlatego w odniesieniu do tej grupy
towarów szczególną rolę odgrywają
normy zharmonizowane. W przypadku
dyrektywy niskonapięciowej jest ich za-
pewne najwięcej (obecnie ponad 1500
[4]). Obejmują one większość sprzętu.
Można na pewno powiedzieć, że sprzęt
zaprojektowany oraz wyprodukowany
zgodnie z normami nie napotka na swojej
drodze do rynku europejskiego żadnych
barier formalnych.
AKTY PRAWNE
[1] Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 12 marca 2003 r.
w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu
elektrycznego. DzU nr 49, poz. 414
[2] Dyrektywa Rady 73/23/EWG z 19 lutego
1973 r. w sprawie ujednolicenia przepisów
prawnych państw członkowskich dotyczących
urządzeń elektrycznych zaprojektowanych do
stosowania w określonych przedziałach napięć
[3] Dyrektywa Rady 93/68/EWG z 22 lipca
1993 r. zmieniająca dyrektywę 87/404/EWG
(proste zbiorniki ciśnieniowe), 88/378/EWG
(zabawki), 89/106/EWG (wyroby budowlane),
89/336/EWG (kompatybilność elektromagne-
tyczna EMC), 89/392/EWG (maszyny), 89/686/
EWG (środki ochrony indywidualnej), 90/384/
EWG (nieautomatyczne urządzenia wagowe),
90/385/EWG (aktywne implanty medyczne),
90/366/EWG (urządzenia gazowe), 91/263/EWG
(wyposażenie terminali telekomunikacyjnych),
92/42/EWG (sprawność energetyczna kotłów
gazowych) i 73/23/EWG (sprzęt elektryczny
zaprojektowany do stosowania w określonych
przedziałach napięć)
[4] Obwieszczenie Prezesa Polskiego Komitetu
Normalizacyjnego z dnia 19 grudnia 2003 r.
w sprawie wykazów norm zharmonizowanych.
Mon. Pol. z 2004 r., nr 7 poz. 117
Podsumowanie
Sprzęt elektryczny jest obecnie bardzo
rozpowszechniony, zarówno w gospo-
darstwie domowym, jak i w przemyśle.
Dlatego umożliwienie swobodnego prze-
pływu tej grupy towarów ma szczególne
znaczenie. Dyrektywa niskonapięciowa,
obejmująca swoim zakresem bardzo dużą
gamę wyrobów, w sposób istotny usuwa
bariery w obrocie takim sprzętem. Jej wy-
magania nie są zbyt restrykcyjne.
Całość wymagań sprowadza się do zi-
dentyikowania osób odpowiedzialnych
za wyrób, wymagania wykonania wyrobu
zgodnie z „dobrą praktyką inżynierską”’
oraz sporządzenia i przechowywania
jego dokumentacji.
Rola jednostki notyikowanej
Rozporządzenie nie formułuje bezpo-
średnich wymagań odnośnie udziału jed-
nostki notyikowanej w procesie oceny
zgodności sprzętu elektrycznego. Jednak,
15
23491172.015.png 23491172.016.png 23491172.017.png 23491172.018.png 23491172.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin