Zestaw ćwiczeń i zabaw z muzyką.doc

(29 KB) Pobierz
Zestaw ćwiczeń i zabaw z muzyką

Zestaw ćwiczeń i zabaw z muzyką

1. Ćwiczenia narządów mowy przy akompaniamencie muzycznym (każde ćwiczenie powtarzamy 5 razy).
- Ręce unosimy do góry, otwieramy szeroko usta i czubkiem języka dotykamy górny wałek dziąsłowy, liczymy do czterech.
- Prawą rękę wysuwamy w prawą stronę, otwieramy szeroko usta i język kierujemy w stronę prawego ucha, potem lewą rękę w lewo i język w kierunku lewego ucha, liczymy do czterech.
- Usta zamknięte, prawy łokieć wysuwamy w bok i językiem uwypuklamy prawy policzek, potem lewy łokieć i wypychamy językiem lewy policzek, liczymy do czterech.
- Ręce wyciągamy przed siebie i ściskamy usta jak do przesłania pocałunku, liczymy do czterech.
- Łączymy przed sobą dłonie - ściągamy usta w ryjek, a następnie rozkładamy ręce na boki i szeroko się uśmiechamy
- Zginamy ręce, zaciskamy pięści i usta, liczymy do czterech.
- Robimy z rąk przed sobą „balonik”, nabieramy do buzi jak najwięcej powietrza i liczymy do czterech, po czym balonik pęka i wypuszczamy powietrze.

2. Pieski – poruszanie się na czworakach do akompaniamentu muzycznego. W przerwie ćwiczenie oddechowe, czyli szybkie wdechy i wydechy naśladujące zdyszanego pieska.

3. Koniki – poruszanie się zgodnie z akompaniamentem muzycznym. Na umówiony sygnał koniki jadą kląskając językiem zgodnie z tempem kroków. Na przerwę w muzyce dzieci parskają, wykonują podaną liczbę kląśnięć językiem.

4. Wyliczanki - łączenie tekstu z elementem ruchowym i rytmicznym, np.
Siała baba mak,
nie wiedziała jak.
A dziad wiedział,
nie powiedział, a to było tak.

Szumią trawy, pachną kwiatki,
idą drogą dwa niedźwiadki.
Mały miś, duży miś
na spacerek idą dziś.

Idą misie parami,
tupią głośno nóżkami.
Prawą nóżką tup, tup, tup.
Lewą nóżką tup, tup, tup.

5. Na łące – dzieci podzielone na trzy grupy: bociany, żabki, motyle poruszają się zgodnie z akompaniamentem muzycznym. Bociany – marsz z wysokim unoszeniem kolan, żabki – skoki obunóż, motylki – bieg i wymachy ramion. W przerwie „Koncert” – dzieci naśladują głosy zwierząt w podanym rytmie, np.
XX XX * kle, kle – kle, kle – (metrum 2/4),
XXX XXX kum, kum, kum – kum, kum, kum – (metrum 3/4),
lub improwizują melodię.
* X - ćwierćnuta

6. Wiatr i deszcz – dzieci podzielone na dwie grupy: wiatr i deszcz. Deszcz pada na dźwięki melodii granej cicho – dzieci biegają na palcach, następnie wystukują palcami, dłońmi podany rytm wypowiadając: kap, chlap, stuk, puk. Kiedy zabrzmi głośna muzyka wybiega wiatr i szumi.

7. Podróż pociągiem – dzieci stoją jedno za drugim, tworząc pociąg. Poruszają się po sali w różnych kierunkach zgodnie z akompaniamentem muzycznym. Na przerwę w muzyce pociąg się zatrzymuje na różnych stacjach, np. Misiolandia – misie mruczą: mmmm, Pajacykowo – pajacyki skaczą mówiąc hop – hop, Balonikowo – dzieci nabierają powietrze do ust, powietrze uchodzi z balonika - wybrzmiewają głoskę sss...

Bibliografia
Dasiewicz- Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1977
Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1980
Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP, Warszawa 1998

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin