Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich
KWIECIEŃ
Tematyka:
I „Dbamy o zdrowie”
II „Na wiejskim podwórku”
Obszary edukacyjne:
I. Obszar edukacji społeczno- moralnej
· Uczenie się zwrotów grzecznościowych w danych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
· Słuchanie nauczycielki, podchodzenie na jej przywołanie. Wykonywanie poleceń bez ociągania się.
· Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów.
· Pamiętanie o chorym koledze- wspólne zastanowienie się, co mogłoby mu sprawić radość.
· Słuchanie utworów literackich o wymowie moralnej- wiązanie sprawiedliwości i dobrych uczynków z pięknem.
II. Obszar edukacji przyrodniczej
· Poznanie wybranych zwierząt hodowlanych w gospodarstwie domowym- nazwa i wygląd zwierząt dorosłych i młodych, sposób poruszania się i odżywiania rozpoznawanie głosów wydawanych przez te zwierzęta.
· Obserwowanie zwierząt i ich potrzeb oraz pracy człowieka związanej z hodowlą zwierząt w gospodarstwie domowym. Poznawanie maszyn usprawniających pracę.
· Zbieranie skarbów do kącika przyrody.
II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
· Uczestniczenie w zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.
· Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych obrazkami.
· Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co dzieje się na obrazku.
· Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.
· Rozwijanie zasobu słownika biernego i czynnego.
· Udział w różnych zabawach dydaktycznych.
· Rozwiązywanie zagadek o bliskich, znanych przedmiotach.
· Oglądanie krótkich filmów na wideo- bajek- rozmowa na temat treści filmów.
· Próby odtwarzanie fragmentów bajek- opowiadanie własnymi słowami.
III. Obszar edukacji w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania
· Składanie wzoru prostych obrazków pociętych na 2/3 części.
· Rozpoznawanie odgłosów i dźwięków wydawanych przez znane zwierzęta- ich naśladowanie.
IV. Obszar edukacji matematycznej
· Wdrażanie do posługiwania się pojęciami oznaczającymi wysokość położenia przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko.
· Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 4.
· Rozumienie i stosowanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni (obok, przy, pod, za).
· Porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementów jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.
· Układanie obrazka z 2/ 3 części.
· Klasyfikowanie przedmiotów według ciężkości, stosowanie pojęć: ciężki, lekki.
· Klasyfikowanie przedmiotów według przeznaczenia- rzeczy przeznaczone do jedzenia i zabawy.
V. Obszar edukacji zdrowotnej
· Informowanie nauczycielki o złym samopoczuciu, skaleczeniu czy określonej dolegliwości.
· Przyswajanie nawyku zasłaniania nosa i ust podczas kichania i kaszlu.
· Opanowanie lęku przed wizytami u lekarza pediatry czy stomatologa.
· Rozumienie konieczności jedzenia potraw niezbędnych dla zdrowia (np. surówki, owoce, mleko, produkty mleczne).
· Pokonywanie uprzedzeń do niektórych potraw poprzez ich próbowanie (poza tymi, które wywołują uczulenia).
· Uświadomienie konieczności szukania pomocy lekarza w razie choroby,
· Przestrzeganie zakazu brania do rąk rzeczy znalezionych.
VI. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
· Lepienie z plasteliny całymi dłońmi i palcami.
· Malowanie farbami plakatowymi: rozwijanie ekspresji śmiałości i płynności ruchów.
· Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.
· Stosowanie określeń przeciwstawnych podczas poznania zmysłowego: czarny- biały, miękki- szorstki itp.
· Próby wycinania i wydzierania z różnego rodzaju papieru, naklejanie na karton.
· Próby cięcia nożyczkami- dowolne formy, naklejanie na karton.
VII. Obszar edukacji muzycznej
· Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci.
· Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.
· Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.
· Kształtowanie wrażliwości na zmianę dźwięku „głośno i cicho”.
· Reagowanie ruchem na pojawienie się przerwy w muzyce
· Reagowanie ruchem ciała na zmianę nastroju w muzyce.
· Określenie liczby zwrotek w piosence, ćwiczenie umiejętności dostrzegania powtarzających się fragmentów.
· Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem.
Zestaw zabaw ruchowych nr 14, 15 w/g K. Wlaźnik
Spacery:
· Zabawy na terenie przedszkolnym- naśladowanie ruchów i odgłosów zwierząt.
· Spacer po okolicy – obserwacja ogródków kwiatowych i wiosennych prac hodowlano- porządkowych
Zabawy ruchowe:
· Z elementem biegu „Koniki”
· Z elementem czworakowania „Przejdź przez okienko”.
· Z elementem równowagi „Omiń pokrzywy”.
· Z elementem celowania „Kto rzuci dalej”.
· Z elementem skoku „Wróbelki i kot”
· Zabawa orientacyjno- porządkowa „Znajdź sobie parę”.
Zabawy dydaktyczne:
· „Co się zmieniło?”- ćwiczenie spostrzegawczości dzieci.
· „Czy poznasz zabawkę?”- kształcenie wrażliwości dotykowej, poznawanie kształtu znanych dzieciom przedmiotów po dotyku.
Zabawy gramatyczne:
· „Co dzieci robiły?”- prawidłowe stosowanie końcówek -li/ -ły w czasie przeszłym, wdrażanie do kolejności przestrzegania wypowiedzi.
Zabawy ortofoniczne:
· „Chora lalka”- przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach „uuu, ooo, aaaa”.
· „Zła pogoda”- ćwiczenie na zgłoskach: „chlup”, „plusk”, „ćwir”, „szur”, „kap”.
Zabawy oddechowe:
· „Listek”- dmuchanie na listek, zróżnicowanie natężenia dmuchania, rozwijanie pojemności płuc, prawidłowe oddychanie.
· „Balonik”- naśladują nadmuchiwanie balonika – głęboki wdech nosem, długi wydech ustami
TEMATY KOMPLEKS-OWE
DATA
TEMATY
CEL PODSTAWOWY
CELE OPERACYJNE
D
B
A
M
Y
O
Z
R
W
I
E
...
justyna.k62