SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE DZIECI 4 I 5 LETNICH.
Prowadząca: Magda Babiuch
Temat kompleksowy: Jestem ostrożny.
Temat dnia: Zabawy komunikacyjne.
Cel ogólny: Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce. II/7
Cele operacyjne dziecka:
- uważnie słucha wypowiedzi nauczycielki,
- zna podstawowe zasady bezpiecznego poruszani się po drodze,
- przestrzega ustalonych zasad zabawy,
- bierze udział w zabawach,
- poznaje i przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego,
- bliżej poznaje przejście dla pieszych,
- potrafi współuczestniczyć w zabawie grupowej,
- prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela „lewo” i „prawo”.
- używa zwrotów grzecznościowych,
- potrafi nazywać różne pojazdy,
- potrafi przeliczać do 4, (5)
- potrafi segregować pojazdy,
- zna i prawidłowo używa pojęć: więcej, mniej, tyle samo,
Metody:
- Słowna,
- Czynna,
- Oglądowa,
Formy:
- indywidualna,
- grupowa,
Środki dydaktyczne:
Tablice graficzne z teczki „Bądź ostrożny”, zestaw dydaktyczny „Autochodzik”, zestaw dydaktyczny „Słucham i mówię”,
1. Wprowadzenie do zabawy poprzez wykorzystanie tablic graficznych z teczki tematycznej „Bądź ostrożny”.
Rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po ulicy. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami ruchu drogowego (którą stroną chodzimy, którą jeździmy).
2. Prezentacja zastawu edukacyjnego „Autochodzik”.
Ustalenie zasad zabawy.
- Zabawa ruchowo – dydaktyczna „Na przejściu dla pieszych” podział dzieci na role – część dzieci przechodzi przez pasy natomiast 2-3 dzieci pilnuje czy każde dziecko dobrze się zachowuje na przejściu, 2-3 dzieci jeździ samochodami z zestawu oni również są obserwowani ich zadaniem jest przepuszczenie pieszych przez jezdnię.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa przy muzyce „Samochody” nauczycielka rozkłada na sali elementy z zestawu „Autochodzik” (przejście dla pieszych, sygnalizatory świetlne, pachołki kolorowe itp.) zadaniem dzieci jest poruszanie się między tymi elementami w jednym ustalonym kierunku, na sygnał nauczycielki dzieci zmieniają kierunek poruszania się, w trakcie zabawy dzieci wydają charakterystyczne dla samochodów dźwięki.
- Zabawa tematyczna „Na stacji benzynowej” dzieciom zostają przydzielone role, część dzieci obsługuje stację benzynową – przygotowaną kasę, myjnię, tankowanie paliwa oraz prowadzenie pojazdów. Dzieci bawią się w stację benzynową – szczególne zwrócenie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych.
3. Zabawa matematyczna „Co jeździ, co lata, a co pływa?” – segregowanie środków lokomocji w kolorowych pętlach. (z zestawem „Słucham i mówię”)
Przeliczanie sylwet pojazdów. Posługiwanie się pojęciami: więcej, mniej, tyle samo.
4. Zabawa ruchowa „Piesi na jezdni. Zabawy komunikacyjne inicjowane przez dzieci.
magi83