SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE DZIECI 4 I 5 LETNICH.
Prowadząca: Magda Babiuch
Temat kompleksowy: Przyroda jesienią.
Temat dnia: Jesienny kosz
Cel ogólny:
Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce. II/8
Cele operacyjne dziecka:
- wie gdzie można wypożyczyć książki,
- potrafi wytłumaczyć słowo „biblioteka”,
- poznaje jeden z budynków miasta Skawina,
- używa zwrotów grzecznościowych,
- uważnie słucha czytanych wierszy,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych,
- koordynuje polecenia nauczycielki z ruchami ciała.
- wspólnie z partnerem bierze udział w ćwiczeniach,
- rozróżnia kasztana i żołędzia,
- przelicza owoce drzew,
- poprawnie używa sformułowań mały – duży,
Metody:
- Słowna,
- Czynna,
- Oglądowa,
Formy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- dary jesieni – kasztany, żołędzie, płyta z muzyką relaksacyjną.
1. Wyjście dzieci do biblioteki miejskiej.
Krótka pogadanka, pytania nauczycielki do dzieci. Zasady zachowania się w bibliotece. Utrwalenie zwrotów grzecznościowych.
2. W bibliotece: odczytanie przez pracownika biblioteki wierszyków na tematy jesienne, pogadanka o jesieni i o treści wierszyków (wiersze o muchomorze, jaskółce, jesieni, przygotowaniach do zimy, wykopkach itp.). Zaproszenie na kolejne czytanie literatury.
3. Zestaw ćwiczeń ruchowych na podstawie metody Weroniki Scherborne: („Ruch rozwijający dla dzieci” W. Scherborne).
1.Powitanie – witamy się dłonią , kolanem , piosenka „Witające się rączki”.
2. Poznanie własnego ciała
- leżenie na plecach , przyklejamy się mocno do podłogi
- siedząc przemiennie przyciąganie nóg zgiętych w kolanach
- ślizganie się w kółko na brzuchu , na plecach
- czołganie się na brzuchu , na plecach z wyciąganiem i zginaniem na przemian rąk i nóg
- siad prosty , rozcieranie i poklepywanie kolan , ud , łokci
- marsz i bieg z wysokim unoszeniem kolan
- marsz na sztywnych nogach
- bieganie na gumowych nogach
- siad skulny podparty – uderzanie o podłogę stopami – szybko , wolnno
- siad prosty rozwarty – dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie
- wytrzeszczanie i mrużenie oczu
- zabawne miny
- leżenie tyłem i turlanie się
3.Nawiązanie związku z partnerem i grupą
- jedno dziecko zamyka oczy , drugie prowadzi je po całej sali (wytworzenie poczucia bezpieczeństwa i zaufania do partnera)
- stawiamy stopy na stopach partnera i maszerujemy
- przy muzyce kołysanie się w parach w pozycji fotelika
- „paczka” –jedno dziecko zwija się w kłębek , mocno splata dłonie , a współćwiczący próbuje rozwiązać paczkę
- ćwiczenia twórcze – swobodny taniec przy muzyce wolnej i szybkiej
Zestaw ćwiczeń kończymy wyciszeniem (kołysanka z płyty), podziękowanie za wspólną zabawę przez podanie rąk , uśmiech . Co jakiś czas występują ćwiczenia oddechowe , relaks (leżenie na plecach , oczy zamknięte , słuchamy muzyki )
4. Umieszczenie zebranych kilka dni wcześniej darów jesieni w kąciku przyrody. Wzbogacanie i porządkowanie zbiorów. Segregacja zebranych podczas wyprawy darów, tworzenie zbiorów, opis kształtu i faktury daru. Porównywanie wielkości darów, pojęcia mały – duży.
magi83