SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE DZIECI 4 I 5 LETNICH.
Prowadząca: Magda Babiuch
Temat kompleksowy: Nasi skrzydlaci przyjaciele.
Temat dnia: Jaki to ptak?
Cel ogólny: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie. I/13/1
Cele operacyjne dziecka:
- uważnie słucha i rozwiązuje zagadki,
- rozróżnia w zabawie dźwięk cichy i głośny,
- rozróżnia ptaki (bocian, kukułka, czapla),
- rozróżnia sylwetę jaskółki,
- poznaje zwyczaje jaskółki,
Metody:
- Słowna,
- Czynna,
- Oglądowa,
Formy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Koperty z zagadkami, kolorowe ilustracje z ptakami, zdjęcia jaskółki,
1. „Jaki to ptak?” rozwiązywanie zagadek („Zagadki dla najmłodszych” J. Stec) – pomoc dydaktyczna sylwety ptaków do każdej zagadki. Odkrywanie ilustracji znajdującej się pod zagadkami – JASKÓŁKA.
Po łące wędruje w czerwonych bucikachGdy go żabka dojrzy, czym prędzej umyka. (bocian)
Jaja w obce gniazda wkłada,
Nikt jej nie chce za sąsiada,
W parku zaś na starym buku podśpiewuje „kukukukuku” (kukułka)
Niewielkie rybki zjada na co dzień
Z upodobaniem brodzi po wodzie
Nogi ma długie i dziób też ma długi
Często wytwornym czubem się chlubi. (czapla)
Gdy inne ptaki lecą w ciepłe kraje, On cały rok u nas zostaje. (wróbel)
2. „Ptaki fruną, ptaki skaczą” – Zabawa ruchowa utrwalająca pojęcia „cicho” i „głośno”. Dziecko prawidłowo reaguje na dwa dźwięki.
3. Jaskółka - zwyczaje jaskółek – kilka ciekawostek. Wspólne oglądanie obrazków z jaskółkami, wspólna charakterystyka ptaka. Wyszukiwanie wśród innych ptaków.
4. Zabawy rytmiczno-słuchowo-ruchowe. Wprowadzenie piosenki „Karmnik”.
magi83